InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Eerder nog geen tijd gehad om hierop te reageren, en ook je eerdere bericht, maar zo werkt het bij elke airline. Elke airline gebruikt inkomsten van vooruitbetaalde tickets om bedrijfsvoering te financieren, net zoals vele andere service bedrijven (anders voorbeeld zijn hotels). Dat heeft gedeeltelijk te maken met hoog- en laagseizoen waar een hoogseizoen qua kasstroom veel meer oplevert dan een laagseizoen, niet alleen qua aantal passagiers maar ook qua yield. Elke airline zet het verschuldigde bedrag aan tickets oftewel een service ook in de financiële cijfers, zoals jij al opnoemde, en daar wordt dat dan op getoetst. AF-KLM heeft had aan het einde van 2019 trouwens €3.7bn aan cash and equivalents wat genoeg is om garant te staan voor de tickets. Echter, is dat net als BA (IAG), Lufthansa, Ryanair, Wizzair, easyJet niet het enige waar je cash aan op gaat, dat is ook personeel, je lease kosten, je investments en menig ander OPEX/CAPEX. Waarom die vouchers? Omdat er anders geen enkele airline overblijft. Er is nog nooit zo een extreme luchtvaart crisis geweest als nu, met zoveel impact op boekingen en inkomsten als nu. En ik kan het (helaas) weten, als een analyst op een commerciële afdeling bij een airline.
     
    Carel1, George1, lloydje33 en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Prima als bepaalde klanten liever een voucher krijgen dan een refund maar dat zou wel de keus van de klant moeten zijn. Het bewust verkeerd informeren van de klant en het ontnemen van je recht blijft onvergeeflijk. Ik had tevreden geweest met het aannemen van “funny money” als ze het vriendelijk hadden gevraagd. Dan was het een geste van mijnkant. Maar de manier waarop het nu ging is diefstal en geeft een vieze nasmaak. Maar voorlopig dus nog KLM want heb nog wat vouchers liggen.
     
    Pictor en loualex1399 vinden dit leuk.
  3. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Exact hetzelfde probleem. Kreeg een mail dat ik een refund zou krijgen als er door Corona gerelateerde redenen niet kon worden gereisd, maar krijg ze op geen mogelijk te pakken. Dan maar chargeback via AMEX.
     
  4. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Geld speelt geen rol in Qatar ;-)
     
    loualex1399 en DirkOnTour vinden dit leuk.
  5. jvz

    jvz Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    43
    Ga je hier echt Amex voor vragen een chargeback te doen bij KLM?? Dat lijkt me een behoorlijk paardenmiddel, dat ik persoonlijk alleen inzet bij dubieuze partijen die willens en wetens verplichtingen niet nakomen. Ik vind het getuigen van weinig inlevingsvermogen. Daarnaast betwijfel ik of Amex hier aan meewerkt; je moet volgens mij KLM redelijkerwijs de mogelijkheid geven dit zelf op te lossen.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  6. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    KLM heeft aangegeven dat iedereen een voucher krijgt bij annulering. Mocht je na een jaar de voucher niet gebruikt hebben dan kun je alsnog je geld terug krijgen.

    In mijn opinie een heel slimme manier om niemand een oor aan te naaien maar op dit lastige moment toch cash binnen te houden. Het risico wat je loopt hierbij is natuurlijk dat KLM falliet gaat, maar ik verwacht dat de Nederlandse overheid dan zou inspringen.

    Zelf heb ik inmiddels ook al een aantal vouchers en maak me daar vrij weinig zorgen over.
     
    FlyingFonz, Carel1, beuse242 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Volgens mij heeft @jessehoogeboom het hier over een qoute die gaat over Hotels.com. dat vind ik zelf een heel ander verhaal. Ik las gister trouwens een interview van hotel eigenaren dat booking.com na genoodzaakt annuleren de 15% comissie die ze aan hotels vragen nog steeds gewoon zelf achterhoudt en niet thuis geeft als hotels daar om vragen, zo verliezen ze zelf geen euro aan dit alles. Schandalig!
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2020
  8. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Zojuist Aeroflot verzocht mijn gehele boeking te refunden. Ze hadden inmiddels zelf al een segment geannuleerd (SVO - CMB) en de vlucht van MLE - SVO - AMS had een overstaptijd van -2 dagen en 21 uur :D
    Nou kan ik best een stukje rennen maar terug in de tijd is me nog nooit gelukt.
     
    Frankb vindt dit leuk.
  9. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Had het inderdaad over Hotels.com @jvz.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Heb inmiddels een aantal vouchers binnen voor vluchten, die ik direct bij KLM had geboekt. Nog niet die voor vluchten via OTAs.

    Het valt me op dat de waarde van de voucher de ticketprijs excl. boekingskosten / credit card kosten etc. is. De dienst voor die 10+ euro hebben ze natuurlijk wel geleverd, het maken van een boeking, maar een boeking standalone, zonder te vliegen, levert weinig op.
    Heeft iemand al een voucher binnen voor een KLM-vlucht geboekt via een boekingssite buiten KLM en zo ja, was die voucher voor het volledige bedrag zoals dat van je credit card of bank was afgeschreven?
     
  11. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    In principe maakt dat toch ook niet uit? Bij je volgende boeking betaal je die kosten namelijk niet omdat je een voucher gebruikt. Ik dacht overigens dat er geen creditcard kosten meer in rekening mogen worden gebracht na de invoer van PSD2?
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    PSD2 is van toepassing op banken en Amex is geen bank, dus KLM rekent nog kosten voor het gebruik van Amex (ja, ook de Flying Blue Amex) bij vertrek vanuit bepaalde plaatsen - en dat mag ook. Of het fair is om nog kosten te rekenen voor betalen met je eigen co-branded kaart laat ik even in het midden..

    Waarom zouden bij betalen met voucher geen boekingskosten in rekening worden gebracht? Je voert die vouchercode in op dezelfde pagina als waar je normaal je iDeal of credit card betaling start, en op die pagina zitten de boekingskosten al in je prijs dacht ik?
     
  13. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Je hebt gelijk - AmEx is uitgesloten van de IFR regulering omdat ze de kaarten op een andere wijze uitgeven. PSD2 is op andere aspecten echter wel van toepassing. Ik ging er in jouw verhaal van uit dat je het over deze toeslag had, niet over de boekingskosten. Ik heb eigenlijk nog nooit een volledig ticket met een EMD geboekt, dus weet niet of ze dan in rekening worden gebracht.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Volgens mij worden wel degelijk boekingskosten in rekening gebracht, althans, als dat gebruikelijk is van het punt van vertrek.
    Alle boekingen vanaf Amsterdam hebben die boekingskosten, maar boekingen uit Duitsland of België weer niet.

    Credit Card kosten zijn door KLM al een hele tijd niet meer in rekening gebracht. Maar dat zou wel kunnen met sommige credit cards, dat je dat dan weer niet terugkrijgt is logisch, want KLM heeft die kosten namelijk wel aan die credit card maatschappijen moeten betalen.
     
  15. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    148
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Klopt. Bij het betalen met voucher wordt hetzelfde bedrag in rekening gebracht als cash betalingen (dus ook de boekingskosten).

    Ik heb nooit extra betaald voor betalingen met een Flying Blue American Express kaart?
     
    Matthijs1311 vindt dit leuk.
  16. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    148
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Bij mij zijn de waarde van de vouchers wel incl de boekingskosten...
     
    Matthijs1311 en FlyingDutch vinden dit leuk.
  17. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Zoals @arjen05 al zei is het is alleen voor bepaalde vertrekpunten. Ik maak even een topic aan hiervoor. Dan is het gelijk duidelijk.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Maak maar eens een dummyboeking Aruba - Amsterdam:
    upload_2020-3-28_21-59-27.png

    Goed idee. Ik ben overigens ook benieuwd, gezien er nog verschil zit in credit cards 'voor de zakelijke markt' vs particulier, of het ingeven van je bluebiz nr bijvoorbeeld invloed heeft. De nieuwe boekingsmodule van de KLM website vraagt voor de checkout pagina wel erg nadrukkelijk 'reist u voor zaken' tegenwoordig. Kan ook zijn dat ze bluebiz willen promoten natuurlijk.

    ..tot zover off topic Corona.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  19. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.197
    Trofeepunten:
    483
    Belde vandaag met Singapore Airlines om mijn trip van eind september te verplaatsen naar eind oktober. Dit heeft niets met Corona te maken. Voor iemand hier over valt: ik probeer op rustige momenten te bellen en als ik in de wachtrij kom dan hang ik gelijk weer op.

    Ik was toch blij verrast toen de agent vertelde dat ik geen wijzigingskosten hoef te betalen vanwege "de actuele situatie in de wereld".
     
  20. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123

Deel Deze Pagina