InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Nederland heeft ook geen verbod op vluchten uit Brazilië. Althans niet voor EU burgers of onderdanen. Dus hoe denk je dat de Fransen nu naar Frankrijk komen?
    Frankrijk heeft zelfs een verbod voor EU burgers en onderdanen om uit de meeste landen buiten Schengen binnen te komen, dus die gebruiken allemaal andere luchthavens binnen Europa om Frankrijk alsnog binnen te komen, want binnen de EU mag je wel weer Frankrijk inreizen.
    Dat is een beetje het probleem van Europa, er is geen gezamenlijke aanpak waardoor er dus allemaal loopholes ontstaan, sterker nog, men maakt nu juist meer vluchten....
     
    VinceG en Carel1 vinden dit leuk.
  2. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Weet iemand meer over de nieuwe quarantaine regels in Italië voor reizigers uit de EU? Las ergens dat er nu een verplichte quarantaine is voor 5 dagen, en als je daarna negatief test deze ophoudt. Ik moet volgende maand via MXP vliegen, maar vraag me af hoe dit met transfer passagiers werkt. Ik wil eigenlijk de avond voor mijn vlucht uit MXP (die is s'middags) ernaar toe vliegen en een airport hotel pakken, maar weet dus niet hoe de controle is op quarantaine daar en of dit mag / niet mag. Gezien het losse tickets zijn vind ik het te 'eng' om s'ochtends pas te vliegen en dan s'middags mijn tweede vlucht te halen.
     
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De quarantaine plicht komt er aan per 15 mei lees ik op diverse nieuwssites.

    Waar ik vooral van schrok is het bedrag van € 95 voor het niet naleven. Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar ehm, dat bedrag zal mij in ieder geval niet afschrikken als ik mij er aan zou moeten houden, zeker in de wetenschap dat men steeksproefgewijs gaat controleren.

    En ik ben ook benieuwd naar de invulling, want het gaat ook gelden als je over landsgrenzen binnenkomt, maar in de eerste aanleg mocht je dus ook een eigen papieren verklaring invullen en hoeft het niet digitaal, die papieren verklaring moet je wel kunnen laten zien als je de grens over komt.
    Maar hoe groot is de kans dat je aangehouden wordt? En als Duitsland een oranje gebied is, dan is het makkelijk, dan moet je dit kunnen tonen, maar wat nu als Duitsland 'veilig' is, hoe gaat men aantonen waar ik vandaan kom?

    Ik voorzie een complete mislukking in de uitvoering, of zou dit een maatregel voor de bühne zijn?
     
    arjen05, Ruut en Carel1 vinden dit leuk.
  4. TimH

    TimH Blue Tier

    Berichten:
    263
    Leuk Bevonden:
    344
    Trofeepunten:
    63
    Ik woon aan de kust en ondanks alles zie ik hier nu al vele tientallen auto's van Duitsers, Belgen en andere nationaliteiten. Ik ben heel erg benieuwd hoe men de quarantaine denkt te handhaven als de zomer nadert en de omliggende landen nog steeds 'rood' zijn.
     
    Carel1 en Ozzietukker vinden dit leuk.
  5. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Mijn voordeurbel is defect en mijn telefoonnummer krijgen ze niet. Dus dikke doei.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij gaan ze niet op straat controleren, maar komen ze langs of (minimaal) bellen ze. In het voorstel staat een quarantaineverklaring waarin je zelf je verblijfplaats opgeeft.

    Overigens vraag ik me af wat ze doen met verblijven die korter dan 10 dagen duren. Ik kom regelmatig 4 dagen naar NL, en überhaupt met terugreizen na je korte verblijf breek je de quarantaine al, want alleen tijdens je ritje naar het station of de luchthaven begeef je je al buiten je quarantaineplaats. Ben benieuwd.
     
    Urbanjazz, VinceG, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Stel ik kan geen gebruik maken van de uitzondering op quarantaine. Bellen kan, al is de vraag of ik onbekende nummers opneem. Gezien mijn werkzaamheden is het niet verstandig om altijd de telefoon op te pakken, zeker niet als het 'onbekende' nummers zijn.
    Daarnaast, uit veiligheidsoverwegingen zal ik zeker niet zonder meer mijn (voor)deur open doen, dus men kan enkel concluderen dat de deur niet wordt opengedaan. En men kan met geen mogelijkheid in mijn huis kijken.

    Bovenstaande, in combinatie met dat het steeksproefgewijs gaat zijn, met een poreuze landsgrens en het gaan werken met papieren formulieren, dit wordt een compleet kansloze missie.
    En inderdaad, mogelijk mag je dan geen kortere trips doen, maar hoe gaat men dat controleren? Bij Non-Schengen vluchten kan het bij een paspoortcontrole eventueel, maar bij Schengen vluchten is dat al niet meer mogelijk, en men kan best wat met passagierslijsten natuurlijk, maar de verwachting is wel dat het reizen zal toenemen en vanaf buitenlandse luchthavens ontloopt je die eventuele controle weer.

    Het gebruik van openbaar vervoer, dus ook geen taxi, is niet toegestaan in het huidige dringende advies, maar gezien de drukte met rolkoffertjes is dat in ieder geval een dringend advies wat zeker niet opgevolgd wordt, en ik zie door de wet op de privacy ook geen enkele mogelijkheid tot naleving op deze regel als je op je persoonlijke OV chipkaart reist, en al kan dat wel, men kan achteraf concluderen dat de OV chipkaart is ingechecked, maar dat is nog niet genoeg voor bewijsvoering omdat iedereen met een OV chipkaart kan inchecken, dat bewijst nog niet dat die persoon gereisd heeft. Dan zou je een dergelijk persoon ook nog moeten staande houden.

    Mijn probleem met dit soort halfslachtige maatregelen is dat je niet iets moet invoeren wat je niet kunt en daarom ook niet gaat handhaven.
    In de media zal er wat aandacht zijn voor 'mensen die betrapt' worden in de beginfase, maar daarna wordt het weer een papieren tijger. En regelgeving wat men ziet als een papieren tijger zorgt voor ondermijning van het gezag en opvolging van andere maatregelen, immers je bent toch al in overtreding.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  8. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ik zit met hetzelfde probleem, 2-3 dagen in NL en dan weer retour. Gaan ze heel zakelijk NL platleggen of gaan deze regels alleen gelden voor inwoners van NL?

    We zullen het zien. Vooralsnog maken ze in NL een zooitje met inentingen, dus zal NL wsl rood blijven en alle andere landen op groen :D
    Ik heb 1e prik al gehad, dus aub snel dat vaccinatie paspoort europees invoeren, dan kan er tenminste weer zonder dat gezeur van testen en quarantaine gereist worden.
     
    Urbanjazz, arjen05 en Carel1 vinden dit leuk.
  9. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ik zie net van Dissel verklaren op het nieuws dat het vooral is om virusvarianten buiten te houden die we in NL niet willen. :cool:
    Nou schiet mij maar lek, maar ik zie niet in hoe dit iets tegen gaat houden wat al binnen is.
    Dit treft alleen de mensen die welwillend zijn en toch al voorzichtig.
     
    MoonJ en Ozzietukker vinden dit leuk.
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Ja ik ben al volledig gevaccineerd met pfizer, inclusief gestempeld gele vaccinatieboekje. Kan er nu alleen mee naar de VS (volledige vaccinatie vervangt PCR daar sinds 2 wkn), hoop snel op meer :)
     
    Thijsk, MoonJ, beuse242 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Didymis

    Didymis Blue Tier

    Berichten:
    123
    Leuk Bevonden:
    192
    Trofeepunten:
    43
    Nog steeds niet als je de afgelopen 14 dagen binnen de EU geweest bent, toch? Of heb ik iets gemist?
     
  12. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    464
    Trofeepunten:
    63
    In het wetsvoorstel staat nu een boete van €435,-
     
  13. PieterMaurits

    PieterMaurits Blue Tier

    Berichten:
    162
    Leuk Bevonden:
    151
    Trofeepunten:
    43
    Uit dit wetsvoorstel blijkt ook dat deze verplichte quarantaine alleen voor de 'zeer hoog risicogebieden' zal gelden, en niet voor de 'hoog risicogebieden' en alles hieronder. Volgens dit wetsvoorstel verstaat de overheid een zeer hoog risicogebied als volgt: 'Er is sprake van een zeer hoogrisicogebied als er een hoge mate van verspreiding van het virus is, er gevaarlijke virusvarianten voorkomen of als er onvoldoende getest of onderzoek gedaan wordt naar het virus. Dit wordt beoordeeld door het RIVM.'
    Ben dus erg benieuwd met welk lijstje het kabinet begin mei komt aan landen die hier onder vallen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Nice! :)
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De boete lijkt er wat meer op, en op zich ben ik niet tegen het concept quarantine, want ondanks dat ik ben vrijgesteld doe ik wel aan testen en geen prive bezoeken afleggen.
    Maar een rondje lopen in de avond, ja dat doe ik wel, beetje gezond verstand mag ook wel.
    Als ze maar niet de reisadviezen geven zoals ze nu doen, gewoon eerlijk beoordelen op basis van Europese data.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  16. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Klopt, meer specifiek gaat het om Schengen.
     
    Didymis vindt dit leuk.
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Altijd fijn als reisregels veranderen en dat nergens wordt aangegeven. Zelfs nu niet bij https://klm.traveldoc.aero/
    Nu moeten passagiers met een vlucht uit Nederland 2 weken in quarantaine bij aankomst in Portugal omdat er in 2 weken meer dan 500 positieve testen zijn per 100.000 inwoners.
    Nu is regeren vooruitzien en had ik daarop al geanticipeerd, want er is weer een uitzondering als je maximaal 48 uur blijft. Belangrijk wel omdat je dan geen formulier met verblijfsadres hoeft in te vullen en tot frustratie van de agent bij de paspoortcontrole, want daar moet je nu doorheen, kende ik de regels goed en kon ik hem daarop wijzen want anders ben je bij een controle strafbaar...
    Maar het zal voor een aantal ‘noodzakelijke’ passagiers een rauwe verassing zijn geweest omdat het pas de 16de april voor Nederland geldt en dan is je stedentripje toch minder relaxed.
    Het maakt reizen niet makkelijker door dit soort direct doorgevoerde wijzigingen.
     
  18. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ja het verbaasd mij niets. Ik was al blij dat het vorige week niet was toen ik in Portugal zat. Helaas moet ik binnenkort terug en dat staat nu op losse schroeven. Ik ga er niet voor in quarantaine daar. Gelukkig weet je in Portugal wel waar je aan toe bent en zijn ze flexibel genoeg om adviezen snel aan te passen.
     
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Als je maximaal 48 uur blijft dan kan je dus gewoon zonder quarantaine. Mijn volgende vlucht eind mei is in verband met belastingregels beginnend in Duitsland maar net iets langer, ik ga dat toch wat inkorten om op safe te spelen. Vlucht terug via cdg maakt van 49 uur verblijf 46 uur verblijf....
     
    VinceG vindt dit leuk.
  20. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ja maar mijn huidige client zit op de azoren. Wordt lastig voor 48 uur :(.
    Moet weer gaan schuiven met mijn team ben ik bang.
     

Deel Deze Pagina