InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Hoe goed is men doorgaans op de hoogte dat er ook uitzonderingen zijn voor de verplichte pcr en sneltest? Ik ben van mening dat ik onder deze uitzondering val, maar het lijkt een gok of dit geaccepteerd wordt door het personeel ter plaatse. Als je de KLM vraagt of ik inderdaad onder de uitzondering val wordt je naar de overheid verwezen om vervolgens naar de website rijksoverheid.nl te worden doorverwezen.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  2. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    944
    Trofeepunten:
    143
    En dan heb je weer verschillende overheidwebsites. Ergens las ik dat als je op de ABC-eilanden woont je geen PCR en sneltest nodig hebt. Over reizen vanaf de eilanden vond ik niets. Uiteindelijk kreeg ik van Buza via Twitter het juiste antwoord.
     
  3. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb met BZ gebeld en ik val onder de uitzondering, ben benieuwd of dat dan ook geaccepteerd gaat worden.
     
  4. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.115
    Leuk Bevonden:
    944
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb de reactie dan ook maar in m'n telefoon laten staan...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik begreep dat men met wetgeving bezig is om de vereiste sneltest (en PCR-test?) af te schaffen maar een quarantaine verplicht te stellen.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Over individuele gevallen weet ik niets, maar de info vanuit de (ei)landen binnen het koninkrijk (die overigens dagelijks kan veranderen) is zeer goed bekend bij KLM. Je hoeft je printscreen niet mee te nemen, want de info kan over 2u verouderd zijn. Maar je kunt wel dit laten zien op het moment van vliegen:

    https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/aruba/reizen/reisadvies
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Dit is inderdaad het geval. Men wil een quarantaine verplichting bewerkstelligen, maar het is nogal een hobbel om ‘gezonde’ mensen in quarantaine te willen plaatsen.
    Daar komt ook bij dat handhaving ook een dingetje gaat zijn, bij geringe aantallen lukt dat mogelijk nog wel, maar bij grote aantallen zal dat steeksproefgewijs moeten...

    Men is Europees ook bezig met een (snel) test verplichting, zeker gezien de ontwikkelingen daarin zie ik daar veel meer mogelijkheden hierin om dat overal bij vertrek te doen. Want iets van een verplichte test zal helpen om restricties op te heffen...
     
  8. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Er moet snel internationaal consensus komen wat betreft vaccinatie en reizen. Als men stelt dat vaccineren de belangrijkste stap is naar ¨normaal¨ moet men dat ook omzetten naar de praktijk. Vooralsnog is men hier huiverig voor omdat kennelijk onvoldoende gegevens zijn of je na vaccinatie nog het virus kan overdragen.
     
    Ozzietukker vindt dit leuk.
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Het volgende probleem wat je zal creëren is dat mensen voorrang willen zodat men weer kan reizen.
    En dan zal je zien dat ‘rijke’ mensen opeens vooraan staan.

    Ik ben er overigens niet op tegen, maar daar speelt mee dat ik niet perse op Nederland hoef te wachten qua vaccinatie, als het moet om zonder restricties te kunnen reizen kan ik de prik wel ergens anders krijgen, maar dat is dan dus puur eigenbelang.

    Het lijkt mij ook dat landen die de vaccinatie op orde hebben met testen voor vertrek ook wat meer risico kunnen nemen, want we doen de maatregelen enkel voor de druk op de zorg, niet om elke dode te voorkomen.
     
  10. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Waarschijnlijk zijn er heel veel mensen die pas gemotiveerd zullen zijn om zich te laten vaccineren als ze zien dat het ook andere voordelen biedt zoals geen quarantaine, pcrs etc.
     
  11. FlyingDutchman87

    FlyingDutchman87 Silver Tier

    Berichten:
    202
    Leuk Bevonden:
    146
    Trofeepunten:
    268
    KLM gaat hoogstwaarschijnlijk de Schengen Crown Lounge 25 binnenkort (weer) tijdelijk sluiten is me vanochtend gezegd door de vriendelijke dame achter de balie.
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Ik zou mij dat helaas goed voor kunnen stellen dat het een stuk minder druk is in de Schengen Lounge. Die reguliere PCR test was niet zo'n probleem, via mijn werkgever kon ik terecht bij een aanbieder die na 30 minuten de uitslag had.
    De verplichte sneltest 4 uur voor vertrek is wel lastig, en heeft ervoor gezorgd dat ik nog steeds naar dezelfde bestemmingen ga, maar dit dan met de auto doe, en een extra hotel overnachting zodat ik wat langer in 'gevaarlijke' gebieden kan verblijven.

    Voor de bestemmingen wat verder weg, in mijn geval buiten Schengen Istanbul en Kiev is het natuurlijk niet te doen om dit met de auto uit te voeren. Als is ook de Non Schengen lounge echt wel een stuk rustiger...
     
    Thijsk en Carel1 vinden dit leuk.
  13. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    697
    Leuk Bevonden:
    1.461
    Trofeepunten:
    428
    Als een Belgische vriend van me, die woont op de grens (maar net in Belgie) wil reizen vanuit Amsterdam naar Curacao, dan mag dat toch gewoon (indien hij 'legaal' in Nederland komt) toch?
    En wat ik begreep moet hij een negatieve pcr (72 uur) hebben bij vertrek, maar bij thuiskomst geen qarantaine en geen sneltesten (zowel bij vertrek als bij terugkomst niet)...vat ik dit goed samen? Hij had KLM proberen te reachen via social media maar daar is het -logischerwijs- chaos.
     
  14. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    661
    Leuk Bevonden:
    842
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben in Corona-tijd maar mooi toch nog èrgens een niveautje hoger op de statusladder gekomen: Nespresso!
    Wel een matig loyaltyprogramma verder.
     
    FlyingFonz, VinceG, Sandor en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Voor de heenreis:

    Ik woon in België
    Tot 1 maart zijn niet-essentiële reizen naar het buitenland verboden voor personen van wie hun hoofdverblijfplaats in België ligt.

    Waar het in Nederland een advies is lijkt het in Belgie een verbod voor niet-essentiële reizen


    Voor de terugreis:
    1. Verbleef je langer dan 48u in het buitenland of keer je terug met het vliegtuig of de boot of keer terug je met de trein of bus vanuit een land buiten de EU of Schengenzone naar België? Vul het Passagier Lokalisatie Formulier ten vroegste 48uur voor je aankomst in België in.
    • Op basis van je antwoorden en de kleurencode van het land van waaruit je vertrekt, berekent het formulier of je beschouwd wordt als een hoog risicocontact.
      • Krijg je een sms ? Je bent een hoog risicocontact. Je moet in quarantaine. Laat je testen op dag 1 en op dag 7 van je quarantaine. Je ontvangt hiervoor een code per sms.
      • Krijg je geen sms ? Je hoeft niet in quarantaine.
      • Vulde je het Passagier Lokalisatie Formulier op papier in? Dan belt een medewerker je op via de telefoon.
     
  16. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    697
    Leuk Bevonden:
    1.461
    Trofeepunten:
    428
    Dank voor de hulp. Nu is mijn vraag; gaat hij, als hij boekt, tegengehouden worden op Schiphol omdat hij Belg is? Lijkt me niet toch?
     
  17. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    229
    Leuk Bevonden:
    289
    Trofeepunten:
    63
    Ik verwacht het ook niet. Een heel kleine kans op een steekproef aan de grens met Belgie alleen.
     
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    KLM checkt bij vertrek wel nog of je ook daadwerkelijk naar Curaçao mag. België is zo'n beetje het enige West-Europese land waarvoor Curaçao volledig dicht is gebleven tot zeer recent. Dus of je Curaçao in kan als je in de 14 dagen voorafgaand aan vertrek in België bent geweest, is een beetje een dagkoers. De tickets zijn nu dusdanig goedkoop en er is meer dan voldoende beschikbaarheid, dus je altijd kunt overwegen om 3 dagen voor vertrek pas te boeken. Dan ben je iets zekerder van of je Curaçao binnenkomt.

    Lijst met toegestane landen https://gobiernu.cw/corona-travel-to-curacao/
     
  19. Pictor

    Pictor Blue Tier

    Berichten:
    220
    Leuk Bevonden:
    636
    Trofeepunten:
    123
    Ben zelf eind september naar CUR gevlogen vanaf BRU via AMS met KLM.
    Dat werd een heel gedoe aan de gate, en ik mocht na veel bellen uiteindelijk mee wegens Nederlands paspoort. Misschien zijn alle beperkingen en eisen nu iets anders dan toen, maar ik vermoed dat KLM op AMS ook naar paspoort kijkt. Ik zou het risico niet nemen dat de luchtvaartmaatschappij je niet toelaat.
     
  20. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    697
    Leuk Bevonden:
    1.461
    Trofeepunten:
    428
    Thanks! Hij heeft toch maar geboekt. Wel vergeten te zeggen dat hij al een paar (3) weken in Nederland verblijft, ondanks zijn Belgische nationaliteit, vanwege zijn eigen bedrijf. De PCR test gaat hij ook in NL af laten nemen, dus hij gaat Belgie in principe niet meer inkomen, dus het lijkt me niet zo dat hij tegengehouden gaat worden. Daarnaast moet hij ook gaan voor enkele business meetings, dus die combinatie zal wel zorgen dat hij toch binnen zal mogen, dunkt me. Dank voor de hulp!
     

Deel Deze Pagina