InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Is je vlucht geannuleerd zonder dat iets van rerouting of alternatieve vlucht is aangeboden, voor bestemming waar je op basis van je paspoort nog gewoon heen mag? Dan idd tijd voor je rechtsbijstand.
     
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Zojuist bericht gehad van KLM dat het aantal contactmomenten tussen cabinepersoneel en passagiers beperkt zal worden en daarom de catering aan boord zowel voor economy als world business beperkt zal zijn tot:
    • 1 warme maaltijd
    • 1 snack
    • water en frisdrank
    Dit geldt in ieder geval voor een intercontinentale vlucht morgen. De mail vraagt iedereen om verder eigen eten en drinken mee aan boord te nemen. Toch heftige maatregelen.
     
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Vanaf woensdag geldt het ook voor Europese vluchten.
     
  4. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Ik weet niet of het al naar voren is gekomen, vandaar dat ik het in het Coronacafé gooi. Vele airlines bieden op het moment vouchers aan i.p.v. geld terug bij annulering. Op internet lees ik verschillende verhalen van mensen die het hier niet mee eens zijn en geld terug willen. De meeste airlines beroepen zich op uitzonderlijke situaties (logisch). Is er een soort van overzicht welke airline wat doet. Of mensen al ervaringen van maatschappijen die wel geld terug geven of juist niet?
     
  5. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    als een airline omvalt heb je dus niks aan je voucher, centjes kwijt dus.
     
  6. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Je kunt dan nog altijd bij je Kredietkaart maatschappij aankloppen voor een betwisting voor niet geleverde diensten.
     
  7. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Echter als de airlines allemaal geld moeten uitbetalen, dan vallen ze zeker om. Ze hebben op dit moment een enorm cashflow probleem.

    Voor de flagship carriers denk ik wel dat de overheid gaat bijspringen, maar een voucher blijft natuurlijk altijd tricky.
     
    Ambtenaruh en DirkOnTour vinden dit leuk.
  8. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ja, maar ik koop tickets vaak meer dan 6 maanden van te voren. Volgens mij heb je normaal 3 maanden aankoop garantie? Of werkt dit anders met tickets?
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  9. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Het heeft niets te maken met verzekering, maar periode dat de maatschappij een zogenoemde "chargeback" kan doen om je geld terug te halen. AMEX heeft een standaard van 120 dagen, maar dit is geen ultimatum, en afhankelijk van de situatie kan dit onbeperkt zijn.

    Als je precies wilt weten hoe het in jouw situatie is, kun je beste even met je kaartmaatschappij bellen met de vraag wat ze voor jou (in de toekomst) kunnen betekenen.
     
  10. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Zowel Emirates als Etihad vliegen vanaf Woensdagavond helemaal niet meer voor minstens twee weken (op cargo na). Toch wel twee heel belangrijke connecting airports die compleet stil worden gelegd.
     
  11. Raymond01

    Raymond01 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    18
    Zojuist mijn vlucht met Singapore Airlines in first geannuleerd en alles netjes terug gekregen. Betaal wel een wijzigingsfee van 60 pond.
     
  12. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Vanmiddag even gebeld met Aeroflot ivm mijn vluchten volgende week. Mijn visum voor Sri Lanka is ingetrokken t/m de 29e en de verwachting is dat dit niet gaat veranderen. Bellen met het algemene nummer was niet mogelijk maar na contact met hun mensen in Amsterdam werd ik toch doorverbonden:

    Aeroflot verwacht gewoon te kunnen vliegen maar áls de vlucht geannuleerd wordt óf mijn visum inderdaad ingetrokken blijft, dan krijg ik geld terug. Geen voucher bij hen dus maar gewoon een refund :)
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Veel airlines proberen met een voucher weg te komen, maar dit is zeker niet rechtsgeldig. Op dit moment lijkt de enige optie een chargeback via je creditcard, of afwachten tot de situatie is bedaard om via de klantenservice alsnog een refund af te dwingen. Zie ook https://insideflyer.nl/airlines-bie...erugbetaling-uit-te-komen-dit-zijn-je-opties/
     
  14. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Duidelijk artikel.
    Al hanteert AMEX volgens mij een max. van 120 dagen voor een chargeback, ik zit helaas buiten die periode.
     
  15. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Op zich is het wel triest wanneer je bedrijfsvoering in zo'n mate gefinancierd is met vooruitbetaalde tickets... dat je de cash niet in huis hebt om terug te betalen als je niet levert... vliegmaatschappijen spelen bankiertje...
     
    Eagle vindt dit leuk.
  16. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Relatief gezien zijn de vaste kosten bij luchtvaartmaatschappijen natuurlijk erg hoog door de dure infrastructuur en afbetaling van vliegtuigen en andere kostbare assets. Als de inkomsten bijna volledig stil ligt, met ruime reserve of niet, kom je in deze industrie al snel in geldnood. Volgens AFKLM wordt de daling in inkomsten maar voor 50% gecompenseerd door daling in variabele kosten.
     
    FlyingDutch vindt dit leuk.
  17. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Dat klopt helemaal. Maar kijk eens naar de volgende twee posten op de balans in de jaarrekening van 2019: https://www.airfranceklm.com/sites/default/files/afklm_financial_statements_decembre_2019.pdf

    Deferred revenue on ticket sales:
    3,289

    Reserves and retained earnings:
    (2,620)

    Er zijn niet eens genoeg reserves om de post vooruitbetaalde tickets te dekken. Dan moeten de vaste kosten die jij noemt ook nog betaald worden. Lijkt me geen gezonde financiële situatie. Ik zet mijn geld er niet op in ;).

    EDIT:
    British Airways heeft meer dan genoeg reserves om de vooruitbetaalde tickets te dekken:
    https://www.iairgroup.com/~/media/F...rways Plc Annual Report and Accounts 2019.pdf
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020
  18. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    beuse242, Urbanjazz, ACE48 en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. ACE48

    ACE48 Newbie Premium Member

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    8
    Same here. Het deed me meer dan het, uiteraard goed bedoelde, You'll never walk alone op de radio vorige week, dat me alleen maar aan FC Liverpool deed denken...
     
  20. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    607
    Leuk Bevonden:
    1.151
    Trofeepunten:
    203
    Weekendje "bieren" in Praag verplaatst naar het najaar. Medewerking vanuit Expedia was er simpelweg in het geheel niet, ondanks dat het geboekt was als pakketreis. Informatie op de website is ruk, je krijgt geen informatie over sluiting van het hotel, online krijg je niks voor elkaar en ze zijn in het geheel niet telefonisch te bereiken (als ik twitter mag geloven is dit al weken zo).

    Het hotel benaderde mij al rechtstreeks of ik de reservering wou wijzigen omdat ze bij expedia ook tegen de muur oplopen. KLM vluchten met 1 druk op de knop zelf online gewijzigd. Al met al mooi dat ik het heb kunnen wijzigen, maar een erg koude douche voor expedia. Wees gewaarschuwd als je boekingen via expedia hebt...
     
    beuse242 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina