InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    33
    Helaas, dan zal ik toch maar thuis moeten ontbijten morgen. Dank voor het snelle antwoord!
     
  2. Bosbewoner

    Bosbewoner Blue Tier

    Berichten:
    116
    Leuk Bevonden:
    128
    Trofeepunten:
    43
    Blijkt dat als je vlucht geannuleerd word, dat KLM geen geld terug geeft en ook geen refundable vouchers uitgeeft. Heb binnenkort dus waarschijnlijk 6 non-refundable vouchers...
    Heb de (nieuwe) europese regelgeving nog eens doorgelezen. Bij annulering van je vlucht heb je ook in de huidige omstandigheden nog steeds recht op een teruggave van het aankoop bedrag. Maar zonder rechtsbijstand krijg je deze blijkbaar bij KLM niet...
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.129
    Leuk Bevonden:
    1.679
    Trofeepunten:
    273
    Is je vlucht geannuleerd zonder dat iets van rerouting of alternatieve vlucht is aangeboden, voor bestemming waar je op basis van je paspoort nog gewoon heen mag? Dan idd tijd voor je rechtsbijstand.
     
  4. William

    William Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    147
    Trofeepunten:
    43
    Bij hotels.com kon ik niet annuleren aangezien ik een kortingscode van de premium membership gebruikt had voor deze boeking en dan 0 euro zou terug krijgen.

    Al dagen zijn ze telefonisch niet te bereiken. Net email gekregen hotels.com dat ik via die link kan annuleren en alles terugkrijgt. Excuses dat wij niet te bereiken zijn, wij hebben een het mogelijk gemaakt dat U alles vergoed krijgt.

    Bewaar beide mailtjes voor het geval ik niks terugkrijg staat het in beide mailtjes.
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.129
    Leuk Bevonden:
    1.679
    Trofeepunten:
    273
    Zojuist bericht gehad van KLM dat het aantal contactmomenten tussen cabinepersoneel en passagiers beperkt zal worden en daarom de catering aan boord zowel voor economy als world business beperkt zal zijn tot:
    • 1 warme maaltijd
    • 1 snack
    • water en frisdrank
    Dit geldt in ieder geval voor een intercontinentale vlucht morgen. De mail vraagt iedereen om verder eigen eten en drinken mee aan boord te nemen. Toch heftige maatregelen.
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.437
    Leuk Bevonden:
    1.600
    Trofeepunten:
    648
    Vanaf woensdag geldt het ook voor Europese vluchten.
     
  7. Mathijstil

    Mathijstil Newbie

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    54
    Trofeepunten:
    18
    Ik weet niet of het al naar voren is gekomen, vandaar dat ik het in het Coronacafé gooi. Vele airlines bieden op het moment vouchers aan i.p.v. geld terug bij annulering. Op internet lees ik verschillende verhalen van mensen die het hier niet mee eens zijn en geld terug willen. De meeste airlines beroepen zich op uitzonderlijke situaties (logisch). Is er een soort van overzicht welke airline wat doet. Of mensen al ervaringen van maatschappijen die wel geld terug geven of juist niet?
     
  8. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    90
    Trofeepunten:
    28
    als een airline omvalt heb je dus niks aan je voucher, centjes kwijt dus.
     
  9. Miya

    Miya Blue Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    967
    Trofeepunten:
    123
    Je kunt dan nog altijd bij je Kredietkaart maatschappij aankloppen voor een betwisting voor niet geleverde diensten.
     
  10. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    112
    Leuk Bevonden:
    88
    Trofeepunten:
    28
    Echter als de airlines allemaal geld moeten uitbetalen, dan vallen ze zeker om. Ze hebben op dit moment een enorm cashflow probleem.

    Voor de flagship carriers denk ik wel dat de overheid gaat bijspringen, maar een voucher blijft natuurlijk altijd tricky.
     
    Ambtenaruh en DirkOnTour vinden dit leuk.
  11. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    112
    Leuk Bevonden:
    88
    Trofeepunten:
    28
    Ja, maar ik koop tickets vaak meer dan 6 maanden van te voren. Volgens mij heb je normaal 3 maanden aankoop garantie? Of werkt dit anders met tickets?
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  12. Miya

    Miya Blue Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    967
    Trofeepunten:
    123
    Het heeft niets te maken met verzekering, maar periode dat de maatschappij een zogenoemde "chargeback" kan doen om je geld terug te halen. AMEX heeft een standaard van 120 dagen, maar dit is geen ultimatum, en afhankelijk van de situatie kan dit onbeperkt zijn.

    Als je precies wilt weten hoe het in jouw situatie is, kun je beste even met je kaartmaatschappij bellen met de vraag wat ze voor jou (in de toekomst) kunnen betekenen.
     
  13. MoonJ

    MoonJ Blue Tier

    Berichten:
    300
    Leuk Bevonden:
    280
    Trofeepunten:
    63
    Zowel Emirates als Etihad vliegen vanaf Woensdagavond helemaal niet meer voor minstens twee weken (op cargo na). Toch wel twee heel belangrijke connecting airports die compleet stil worden gelegd.
     
  14. Raymond01

    Raymond01 Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    Zojuist mijn vlucht met Singapore Airlines in first geannuleerd en alles netjes terug gekregen. Betaal wel een wijzigingsfee van 60 pond.
     
  15. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28
    Vanmiddag even gebeld met Aeroflot ivm mijn vluchten volgende week. Mijn visum voor Sri Lanka is ingetrokken t/m de 29e en de verwachting is dat dit niet gaat veranderen. Bellen met het algemene nummer was niet mogelijk maar na contact met hun mensen in Amsterdam werd ik toch doorverbonden:

    Aeroflot verwacht gewoon te kunnen vliegen maar áls de vlucht geannuleerd wordt óf mijn visum inderdaad ingetrokken blijft, dan krijg ik geld terug. Geen voucher bij hen dus maar gewoon een refund :)
     
  16. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.437
    Leuk Bevonden:
    1.600
    Trofeepunten:
    648
    Veel airlines proberen met een voucher weg te komen, maar dit is zeker niet rechtsgeldig. Op dit moment lijkt de enige optie een chargeback via je creditcard, of afwachten tot de situatie is bedaard om via de klantenservice alsnog een refund af te dwingen. Zie ook https://insideflyer.nl/airlines-bie...erugbetaling-uit-te-komen-dit-zijn-je-opties/
     
  17. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Blue Tier

    Berichten:
    266
    Leuk Bevonden:
    296
    Trofeepunten:
    63
    Duidelijk artikel.
    Al hanteert AMEX volgens mij een max. van 120 dagen voor een chargeback, ik zit helaas buiten die periode.
     
  18. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    848
    Trofeepunten:
    123
    Op zich is het wel triest wanneer je bedrijfsvoering in zo'n mate gefinancierd is met vooruitbetaalde tickets... dat je de cash niet in huis hebt om terug te betalen als je niet levert... vliegmaatschappijen spelen bankiertje...
     
    Eagle vindt dit leuk.
  19. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.437
    Leuk Bevonden:
    1.600
    Trofeepunten:
    648
    Relatief gezien zijn de vaste kosten bij luchtvaartmaatschappijen natuurlijk erg hoog door de dure infrastructuur en afbetaling van vliegtuigen en andere kostbare assets. Als de inkomsten bijna volledig stil ligt, met ruime reserve of niet, kom je in deze industrie al snel in geldnood. Volgens AFKLM wordt de daling in inkomsten maar voor 50% gecompenseerd door daling in variabele kosten.
     
    FlyingDutch vindt dit leuk.
  20. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    848
    Trofeepunten:
    123
    Dat klopt helemaal. Maar kijk eens naar de volgende twee posten op de balans in de jaarrekening van 2019: https://www.airfranceklm.com/sites/default/files/afklm_financial_statements_decembre_2019.pdf

    Deferred revenue on ticket sales:
    3,289

    Reserves and retained earnings:
    (2,620)

    Er zijn niet eens genoeg reserves om de post vooruitbetaalde tickets te dekken. Dan moeten de vaste kosten die jij noemt ook nog betaald worden. Lijkt me geen gezonde financiële situatie. Ik zet mijn geld er niet op in ;).

    EDIT:
    British Airways heeft meer dan genoeg reserves om de vooruitbetaalde tickets te dekken:
    https://www.iairgroup.com/~/media/F...rways Plc Annual Report and Accounts 2019.pdf
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2020

Deel Deze Pagina