InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Even een vraagje tussendoor - weet iemand of er een lounge open is voor OneWorld members op CDG? Ik zie dat de oorspronkelijke ICARE, Cathay en Admirals dicht zijn en volgens mij zijn dat de enige die voor Oneworld members zijn. Maar wellicht hebben ze een lounge voor meerdere alliances bij elkaar geopend i.v.m het lage aantal reizigers? Kan er nergens wat over lezen.

    Ik zit te kijken om een vlucht te boeken vanaf CDG of MXP met Qatar, alleen MXP zijn volgens mij al helemaal geen lounges open...
     
  2. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Wellicht ten overvloede en geen antwoord op je vraag: als je een revenue ticket boekt met Qatar en geen Oneworld status hebt krijg je geen loungetoegang meer, tenzij je een (vaak fors duurder) business ticket hebt met een hogere boekingsklasse.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  3. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Thanks, hier ben ik inderdaad van op de hoogte. Heb toevallig een aantal artikels hierover gelezen. Belachelijk nieuwe format (tickets zijn geen cent goedkoper geworden, dus zijn basically alleen dingen weggestript). Check deze dummy boeking. €1700,- verschil (one way!) voor seat selection en lounge access. :eek:
    [​IMG]

    Echter ben ik Qatar Gold / OW Sapphire dus moet lounge toegang hebben, ook met een Business Classic ticket. Alleen niet tot hun premium lounges want die zijn echt alleen voor Business Comfort of hoger. Maar die zijn toch gesloten. :p
     
  4. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Wilde hier even mijn ervaring delen met vliegen naar Canada.
    Afgelopen zaterdag AMS - YYZ in WBC 5 vd 36 stoelen bezet. Economy zat aardig vol. Voor boarden langs gate E1 voor temp check. Had verwacht dat hier ook de rest gecheckt werd (zoals de info voor de arriveCAN app), maar dat werd gedaan tijdens het boarden. Dus dit werd lichtelijk een zootje aangezien ze zelf niet wisten wat er gecontroleerd moest worden. Er werd mij gevraagd om mijn toestemming om naar Canada te reizen, maar niet de eTA. Het enige dat je hebt is het electronische formulier in de arriveCAN app, maar dit wilden ze niet zien. Werd klein beetje discussie en uiteindelijk mocht ik boarden.
    Service was verder goed en hartelijk, eten was ok.

    Bij aankomst redelijke rij bij border control. Eerst gewoonlijke procedure aan een van de machines. Geen extra vragen behalve de vraag naar een negatieve covid test. Dan naar een beambte om het formulier te laten checken. Volgens de arriveCAN app moet je daar ook aangeven dat je uitgezonderd bent van de quarantaine. Ik was totaal voorbereid op een kruisverhoor en het laten zien van allemaal documenten, maar de beambte wist niet eens dat zij een uitzondering konden geven. Dus eerst overleg met een collega en die vroeg mij waarvoor ik kwam en na beantwoorden van onderhoud van medische apparatuur kreeg ik een 3 cijferige code om in de arriveCAN app in te voeren en daarna kreeg ik een scherm dat ik uitgezonderd was van quarantaine. :D

    Dat ging allemaal eigenlijk te makkelijk dan het zou moeten. Ook weer een voorbeeld van maatregelen die niet veel inhouden. Maar goed waarschijnlijk toch wel mensen tegenhouden om te reizen.
    Ik vond het wel bijzonder dat ik beter de procedures wist dan degenen die de procedures moeten controleren......:confused:

    Wel een tip voor het gebruik van de arriveCAN app is het maken van screenshots. Ik had 2 weken geleden de eerste aanvraag ingediend. Tijdens de vlucht ging ik die checken en toen was de hele aanvraag eruit en ik had geen screenshot gemaakt. Dus tijdens de vlucht weer een aanvraag gedaan. Ben ik bij de beambte is het scherm weg waar ik de uitzonderingscode kan invoeren. :eek:
    Dus live weer een aanvraag gedaan :rolleyes: (natuurlijk mensen achter me in de rij zuchten......:D) en toen had ik het scherm weer om een uitzonderingscode in te voeren. dus code ingevoerd en dan krijg je een screen met uitzonderingscertificaat. Gelukkig gelijk een screenshot gemaakt, want een uur later was alles weer verdwenen in de app. Dus de app werkt prima......o_O
    Verder nu in Canada geen vragen of checks, behalve temperatuur camera's bij de security.

    Verder in Canada ook veel dicht. Nu in Vancouver, BC wel bars en restaurants geopend, maar met zeer beperkte capaciteit en plastic schermen. Maar goed, eet toch alleen in me hotelkamer. Bezorging is hier prima geregeld :D
    En het aantal cases is exact hetzelfde als in Nederland, maar dit land is 20 keer groter.
     
    jesse01, ErwinLansing, Miya en 12 anderen vinden dit leuk.
  5. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    148
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Weet iemand wat de (eu) rechten zijn van de passagier voor een refund wanneer de terugvlucht is geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij?

    Ik heb een retourvlucht van Xiamen Airlines. De heenvlucht heb ik al genomen, terugvlucht is geannuleerd. Xiamen Airlines geeft aan dat een refund voor de terugvlucht aan de prijs van een losse enkele reis ticket ligt. Bijv. prijs van een retourticket (AMS-XMN-AMS) was €900, indien er slecht een enkele reis AMS-XMN geboekt was was de ticketprijs €890. In dit geval krijg ik slechts €10 terug en misschien de belastingen.

    Ik vind dit heel vreemd aangezien bij AF en KLM ik het bedrag terugkrijg wat ik daadwerkelijk had betaald voor de terugreis (vaak de prijs die ITA aangeeft voor de inbound). Ik kan namelijk ook niks online vinden over de rechten van de passagier bij een partially used ticket.
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  6. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    EU-regelgeving is volgens mij niet van toepassing aangezien Xiamen Airlines (ik neem aan dat zij de vlucht zouden uitvoeren en het geen codeshare was) geen EU-vliegmaatschappij is en de geannuleerde vlucht niet uit de EU vertrekt.
    Hoe de regelgeving in China is weet ik helaas niet.
     
    loualex1399 en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  7. loualex1399

    loualex1399 Blue Tier

    Berichten:
    148
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Ooh dus eu-regelgeving is niet van toepassing op vluchten die aankomen in de EU?
     
  8. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Klopt, omdat het (in dit geval) geen EU maatschappij is. Dan is EU regelgeving alleen van toepassing op de outbound.
     
    loualex1399 en DirkOnTour vinden dit leuk.
  9. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    FlyingFonz, loualex1399 en DirkOnTour vinden dit leuk.
  10. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    misschien is er dmv de tariefcode van je ticket iets te vinden in de voorwaarden?
     
    loualex1399 vindt dit leuk.
  11. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Idd een rare redenering. Wat als de prijs voor een enkele reis meer is dan een retour? Dan moet je bijbetalen om te annuleren? En ja, dat komt voor, want... luchtvaartprijszetting...
     
    loualex1399 en Carel1 vinden dit leuk.
  12. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Weet iemand of je voor de PCR-test bij KLM Health Services met AMEX kan betalen?

    Vind die dingen maar duur dus FB miles ervoor terugkrijgen zou de pijn een beetje verzachten. :p
     
    Ruut vindt dit leuk.
  13. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Volgens de site kun je betalen met een credit card. Ik neem aan dat dan in ieder geval de FB Amex wordt geaccepteerd.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  14. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63

    Ja dat kan, in ieder geval op locatie Den Haag. Volgens mij heb ik er nog dubbele mijlen voor gekregen ook.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  15. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Hoe zijn de ervaringen met de covid test bij KLM health?
     
  16. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Het verbaasde mij hoe druk het was, maar het liep erg soepel. 'S ochtends om 11u getest en 's middags om 17:00 de uitslag, al met al 5 minuten binnen geweest.
     
    Thijsk, VinceG, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    274
    Leuk Bevonden:
    261
    Trofeepunten:
    63
    Grouchy en Carel1 vinden dit leuk.
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
  19. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Op routes waar je nog rendabel kunt vliegen zou je toch wat extra personeel neer kunnen zetten en met stand-by diensten gaan werken. Of lokale inwoners gebruiken: in Curaçao wonen alleen al 4 gezagvoerders en meerdere stewardessen die normaal per dienst eerst naar Amsterdam moeten om te positioneren. In deze uitzonderlijke omstandigheden zou je daar iets creatiever mee om kunnen gaan.

    Maar wellicht is het probleem iets breder dan het lijkt: stel 1 van de 16 personeelsleden test vlak voor vertrek positief en ze zijn 4 dagen op pad geweest met die crew, in zelfde toestel en hotel (straatverbod) verbleven, dan is dat wel een gevalletje 'in contact geweest met een besmet persoon' voor die andere 15. Dan kun je de hele crew afschrijven.
    Aan de andere kant.. als die ene positief is, wordt die straks getest en positief bevonden, maar nu helemaal niet getest. Dus nu vliegt die hypothetische persoon gewoon met alle risico's van dien.
     
  20. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Toch maar even KLM gebeld. Ze kregen heel veel telefoontjes hierover maar men is hier intern nog niet uit. Advies, site in de gaten houden...
     

Deel Deze Pagina