InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    370
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Vanmorgen geland op Schiphol maar niet onder de indruk.

    Met veel pijn en moeite op tijd in Zuid-Afrika een test kunnen regelen, de meeste locaties testen alleen maar potentiële ziektegevallen, geen reistesten meer.

    Anyway op Johannesburg was het vrij goed geregeld, op de lounge en en standje in de vertrekhal na was alles dicht. Helaas geen slaapmutsje kunnen nemen want sinds kerst heeft het hele land een alcoholverbod, gelukkig kon ik eindelijk weer een biertje tot me nemen nadat de wielen van de grond waren.

    Dus Schiphol... Bij aankomst werd eigenlijk alleen gekeken of de naam op je testformulier machte met de naam in je paspoort, met 5 minuten werk had je zelf in Word wat kunnen schrijven en het zou niet eens worden opgemerkt.
    Wat wel superstom was dat ze de controle direct links uit de slurf deden, waardoor het een rommeltje werd en afstand houden onmogelijk was. Terwijl de gang 30 meter verderop veel breder is en er veel meer ruimte was om in de rij te staan.
    En niet eens een temperatuurcheck om eventueel passagiers met koorts er direct uit te kunnen filteren!
     
    Carel1 en Ruut vinden dit leuk.
  2. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Morgen dient er opnieuw een kort geding. Ik ben benieuwd.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
    Carel1 vindt dit leuk.
  3. Timo

    Timo Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    234
    Trofeepunten:
    43
    Ditto hier.

    Zojuist terugekomen vanuit Barcelona en alleen bij het boarden werd er vluchtig naar het papiertje gekeken. Een handgeschreven briefje met groot negatief erop was waarschijnlijk ook geen probleem... Op Schiphol voelde het bijna als business as usual op de mondkapjes na.

    De heenreis was eigenlijk hetzelfde. Ook hier heb je een negatieve test nodig maar hier werd zelfs bij het boarden niet naar gekeken. Wel hebben ze op BCN een temperatuur-check en scannen ze de QR-code die je krijgt nadat je het digitale gezondheidsforumulier hebt ingevuld.

    Ik vind het idee van de PCR-tests verder prima maar de uitvoering is op dit moment in Spanje en Nederland nogal knudde.
     
    Ozzietukker en Carel1 vinden dit leuk.
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Urbanjazz, Carel1 en Grouchy vinden dit leuk.
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Dit was al een beetje mijn vermoeden. Maatregelen voor de bühne die dan moeten afschrikken om op reis te gaan.
    Het is ook voor medewerkers bij de boarding ook ondoenlijk om de documenten überhaupt op echtheid te kunnen controleren omdat het van diverse aanbieders mag zijn en door de passagier zelf geregeld moet worden. (En wat zou het de lokale medewerker schelen of documenten echt zijn, als medewerker van de afhandeling heb je verder geen training hierin gehad dus je kan er niet voor vervolgd worden als een passagier ter kwader trouw is).

    Men mag best wat voort maken in Europa met snel testen op luchthavens die men gecontroleerd kan afnemen en je dus controle en uitvoering in eigen hand hebt.

    Ik kan nogal slecht tegen 'window dressing' maatregelen. Maar misschien is dat dan ook wel weer beroepsdeformatie, ik kijk altijd naar zwakke punten in regelgeving, dat is namelijk waar het geld verdiend kan worden.
     
  6. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik moet bijna wekelijks vliegen ivm mijn werk. Volgens het ministerie van infrastructuur val ik onder de definitie van grenswerker en zou ik dus geen PCR test moeten laten zien. De vraag is hoe ik je dit dan moet aantonen. Deze vraag heb ik ook bij de overheid neergelegd met het verzoek om een schriftelijke verklaring, hier heb ik echter nog geen antwoord op gehad.

    Ik neem aan dat anderen ook in een soortgelijke situatie zitten. Heeft iemand anders hier inmiddels ervaring mee?
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2021
    FlyingDutch vindt dit leuk.
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Als je van beide overheden (binnen EU of 1 lidstaat EU + VK) het officiële document grensarbeider ontvangen hebt (definitie is geloof ik dat je uitsluitend in 1 land werkt, daar je belasting en premies betaalt, en woont in het andere land, waar je geen belasting en premies betaalt), kun je die ontheffing regelen. Houd rekening met een shitload aan discussies op de luchthavens, want de airline moet het controleren. Ik heb lang met een ontheffing gevlogen en dat moet per keer handmatig in je boeking gezet worden bij KLM. Je kunt niet meer online inchecken en als je op de luchthaven komt wordt er altijd naar een duty manager gebeld om alles door te nemen. Dat gaat het gemakkelijkst voor vluchten binnen kantoortijden. Geen idee hoe dat bij andere luchtvaartmaatschappijen werkt en het zal ongetwijfeld ook afhangen van je bestemming.
     
    Dr_Ernie vindt dit leuk.
  8. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb geen officieel document grensarbeider. Ik heb meerdere keren met KLM gebeld, die geven aan dat er geen ontheffing of iets dergelijks in het boekingsysteem kan worden vermeld.
     
  9. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Dit is precies waar ik niet bij kan met mijn hoofd. Hoe moet een gate medewerker van de airline weten of dit een bestaand (en/of gekwalificeerd) laboratorium is en geldig certificaat? Dit is toch onmogelijk te doen met al die derde partijen / commerciele labs die dit soort certificaten uitgeven. Lijkt me trouwens ook sterk dat de Marechaussee als je van buiten de EU komt enig idee heeft of het een erkend / geldig / uberhaupt bestaand laboratorium is? Ik geloof niet dat ze van elk land op de hoogte zijn van labs die deze certificaten mogen doen. En dan wat is eigenlijk een gekwalificeerd lab? Is er ondertussen al zoiets als een government approved PCR-test lab-label?:p
     
  10. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Plus het mag ook allemaal in het Nederlands. Nederlandse taalkennis van de medewerkster die aan het controleren was bij de terugvlucht: niet, nada, nul :)

    Volgende week zelfde verhaal: begin van de week de PCR test en de uitslag daar van gebruiken voor de rest van de trip. Eens kijken of ze het bij de gate van de VIE-AMS terugvlucht er wat van snappen :cool: :p
     
  11. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Er is ook niet veel meer mogelijk. Elk land heeft zijn eigen format en er komen nog steeds vele passagiers aan elke dag. Als je het goed zou willen controleren ben al snel 5min kwijt per passagier
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het punt is dat het niet te controleren valt.

    Want je mag bijvoorbeeld op een outstation van KLM, met een Nederlandse PCR test daar staan. Hoe kan iemand in Portugal de echtheid van zo'n document gaan onderzoeken?
    En ook omgekeerd, bij aankomst op Schiphol, want ervan uit gaande dat je met een lokaal geregeld document reist, hoe kan de Nederlandse overheid controleren of Ozzietukker Health Services in Lisboa echt is? Of beter gezegd, hoe kan je controleren of een test daadwerkelijk is afgenomen, denk jij dat als er contact wordt opgenomen met de (commerciële) testinstantie (al dan niet in het buitenland) deze vertrouwelijke gegevens als testresultaten mogen doorgeven aan derden zonder gerechtelijk bevel?

    Dat is waar de schoen wringt, leuke maatregel voor de bühne, in de praktijk niet in de buurt van controleerbaar te krijgen, en dan heeft een maatregel dus geen meerwaarde.
     
    VinceG, Thijsk en westi vinden dit leuk.
  13. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Niet helemaal mee eens. Voor de buhne zou een maatregel zijn die geen effect heeft. Het overgrote deel van van de mensen doet daadwerkelijk een PCR test. Dat men niet beseft dat het niet gecontroleerd doet daar niets aan af. Zelfs de meeste mensen de begrijpen dat het oncontroleerbaar is doen nog gewoon een PCR test (zoals ik)
     
  14. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Precies!
    Ik ben het er mee eens dat het een papieren maatregel is die rammelt aan alle kanten. Het feit is wel dat meer mensen een test gaan doen en dus niet reizen als deze positief is.
    Deze week de eerste keer gereisd met de nieuwe maatregel en op CDG werd echt goed gecontroleerd. Paspoortnummer, naam en het woordje NEGATIVE werd goed opgezocht. Duurde ook lang voordat boarding klaar was. Ook werden zeker 5 - 10 mensen geweigerd omdat ze geen testverklaring konden laten zien. Hiervan moest dus ook de bagage weer uit het ruim.
    Ook mijn collega die vanochtend wilde boarden voor zijn vluchten CDG-AMS-ZAG werd geweigerd. Hij was niet op de hoogte dat ook transit passagiers een testverklaring moeten hebben.

    Daarentegen vond ik het bijzonder om te zien hoe vol de vlucht CDG-AMS was. Echt propvol! Ook gewoon toeristen die een weekend naar Amsterdam kwamen. Onbegrijpelijk eerlijk gezegd. Blijkbaar houden deze maatregelen niet iedereen tegen.
     
    Grouchy en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  15. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    274
    Leuk Bevonden:
    261
    Trofeepunten:
    63
    Als iemand die in Amsterdam woont en zelf graag reist snap ik echt niet wat die mensen hier gaan doen. Niets is open en de stad voelt op de meeste plekken doods aan. Het is leuk voor Insta om een foto op een lege Dam te maken maar dat was het wel een beetje.
     
    MoonJ, Carel1 en VinceG vinden dit leuk.
  16. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Als stadgenoot ben ik het helemaal met je eens. Al is de stad wel mooi nu als het zo stil is ;)
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  17. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Ik begrijp wel dat er enig effect is, want bij de gemiddelde Nederlandse burger die niet zoveel reist zal hier zeker door weerhouden worden, maar die volgt eigenlijk ook al het advies van de overheid om niet te reizen.

    Waar het mij vooral steekt is dat de 'bühne' denkt dat het helemaal is afgedicht en dus geen ongetest persoon binnen komt.
    Terwijl ik op dinsdag een test doe en woensdag en donderdag de trip uitvoer en dus met mijn NL test weer op het vliegtuig naar Nederland stap.
    Waar ik wel in wordt beperkt is de duur van de reis en moet ik soms een vroege vlucht terug nemen terwijl een late vlucht voor mijn nachtrust beter zou zijn...
     
    VinceG vindt dit leuk.
  18. Tommy

    Tommy Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Je kunt weer naar Curaçao zonder quarantine en PCR test. Op de heenreis is nog wel een PCR test nodig!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    arjen05, Miya en Carel1 vinden dit leuk.
  19. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Jaa ik kan niet anders zeggen dan dat dít een beetje zondegeld was gisteren.. een PCR-test 1.5 u voordat NL bekendmaakte dat het overbodig werd. Maar kan dit lab wel aan iedereen aanraden. Uitslag meestal binnen een paar uurtjes.

    upload_2021-1-9_19-3-20.png

    Gelukkig maakt KLM het dubbel en dwars goed met een zacht prijsje voor een upgrade naar business! :eek:

    upload_2021-1-9_19-32-17.png
     
    Amsterdam, VinceG, MoonJ en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Goede deal @arjen05 voor een al aardig gevulde business. Heb je de upgrade gedaan?
     
    arjen05 en MVA20 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina