InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Portugal is volgens mij ook open, zonder pcr.

    Swiss vliegt nu met een A340 tussen Zürich en Amsterdam.
     
    BartF vindt dit leuk.
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Wat raar is, in de https://klm.traveldoc.aero/ staat dat als je bijvoorbeeld uit Parijs komt met een datum na 16 december het volgende;

    Passengers travelling to the Netherlands must hold a completed Negative Test Declaration and a negative Covid-19 test certificate prior to departure, due to the outbreak of Covid-19.

    The Negative Test Declaration can be obtained at https://www.government.nl/topics/co...04/coronavirus-negative-test-declaration-form.

    Terwijl er als informatie van de rijksoverheid het volgende staat;

    https://www.rijksoverheid.nl/onderw...nreisverbod/negatieve-covid-19-testverklaring

    Reizigers die een negatieve COVID-19-testuitslag en verklaring nodig hebben
    Reizigers moeten vanaf 15 december 2020, 18.00 uur, een negatieve COVID-19-testuitslag en verklaring tonen als zij:

    • uit een land dat niet op de lijst van veilige landen van de Europese Unie staat komen;
    • van buiten de EU/Schengen komen;
    • met vliegtuig of schip komen;
    • 13 jaar of ouder zijn;
    • niet onder een uitzonderingscategorie vallen die onder aan deze pagina staan.
    De negatieve testverklaring is voor reizigers uit hoog-risicogebieden van buiten het Schengengebied. Reizigers uit landen die volgens de EU ‘veilig’ zijn hoeven dus geen negatieve testverklaring te tonen.

    Daar staat ook nog het volgende;

    Negatieve testuitslag en verklaring niet verplicht voor Nederlanders die uit buitenland komen
    Nederlanders en andere EU- en Schengenburgers hoeven vooralsnog geen negatieve COVID-19-testuitslag en verklaring te tonen. Dit vraagt om een wetswijziging. Dit zal naar verwachting niet eerder dan het voorjaar van 2021 kunnen worden ingevoerd.

    Dus ik het het idee dat de voorwaarden van de KLM travelaero niet kloppen.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2020
    Grouchy vindt dit leuk.
  3. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    151
    Leuk Bevonden:
    210
    Trofeepunten:
    43
    Ik beantwoord maar even mijn eigen vraag voor degenen die hier nieuwsgierig naar zijn.

    De losse ‘reis’verzekeringen heb je vrij weinig aan wanneer je naar een ‘oranje’ land wil afreizen. Een Engelse verklaring met covid-dekking zit er dan helemaal niet in.

    De beste kansen heb je bij je zorgverzekering met aanvullend pakket voor zorg in het buitenland. Dan wordt covid namelijk wel gewoon gedekt als je naar een ‘oranje’ land afreist. De Engelse verklaring met een extra regeltje mbt dekking covid is iets wat pas sinds zeer recent door zorgverzekeraars wordt verstrekt. Bij de Zilveren Kruis en VGZ verzekeringen bestaat nu de mogelijkheid een dergelijke verklaring te ontvangen. Meerdere gesproken medewerkers van beide verzekeraars waren nog niet volledig op de hoogte van een dergelijke mogelijkheid en vonden na een korte zoektocht recente documenten in hun systeem waarbij dit nu duidelijk was aangegeven. Bij Ditzo is dit bijvoorbeeld niet mogelijk, omdat in die formule geen aanvullend pakket buitenland mogelijk is.

    Wellicht is dit voor iemand een reden om over te stappen naar een andere zorgverzekering met aanvullend buitenland pakket of te informeren bij de huidige verzekeraar naar dit onderwerp. Zo heb je in 2021 waarschijnlijk een ruimere keuze in vakantielanden (buiten de EU) met deze covid verklaring.

    In theorie kan natuurlijk elk land ter wereld een dergelijke verzekering als toelatingseis instellen wanneer men weer ‘vrij’ heen en weer mag reizen. Maar ik kan mij voorstellen dat een land als de VS dit zeker kan eisen vanwege de zeer hoge zorgkosten aldaar. Dit zijn slechts aannames, maar better safe than sorry!
     
    VinceG, DirkOnTour en Carel1 vinden dit leuk.
  4. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.692
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Reisverzekeringen afgesloten bij Allianz via KLM bieden tegenwoordig wel dekking voor COVID. Reguliere (particuliere) reisverzekeraars willen er volgens mij niet aan.
     
    beuse242, BartF en Carel1 vinden dit leuk.
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    :) Wat mij vrijdagmorgen opviel, rond 07.30 waren er geen passagiers bij de airside doorgang van Schengen naar Non-Schengen maar rond 09.15 zag ik aantallen die er ook waren voor de Corona perikelen.
    En het waren er zo veel dat men in de rij zelf onmogelijk afstand kon houden of ook maar iets wat erop lijkt, en de rij ervoor die helemaal liep tot zo ongeveer het 'chocolade' winkeltje.

    Ik verbaas mij toch wel over de aantallen, natuurlijk het is een piekmoment, maar juist daardoor krijg je zelfs dat mensen gaan dringen omdat ze bang zijn (en niet geheel onterecht) dat ze hun aansluitende vliegtuig missen.
    Dit is iets wat Schiphol toch moet oplossen, niet alleen nu voor Corona, maar ook in de toekomst, want ik heb daar ook eens gestaan, en het is dat ik op de Russische manier aan lijn management kan doen zodat ik vanzelf wel vooraan kom, want er zal wel het e.e.a. gemist worden.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    De KMAR lijkt steeds weer verrast dat er nog vliegtuigen landen. Heb ook al een paar keer flinke rijen gezien bij de paspoortcontrole.

    https://www.telegraaf.nl/nieuws/1377202562/opnieuw-chaos-op-spookluchthaven-schiphol
     
  7. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    https://www.telegraaf.nl/video/1036256523/enorme-drukte-op-schiphol-vaccin-is-binnen-of-niet

    Deze link geeft de situatie beter weer.

    Overigens ligt het niet specifiek aan de KMAR. Het probleem zit hem in het aanbod van mensen die door het netwerk van KLM allemaal tegelijk aankomen en dan moeten overstappen.
    De capaciteit voor de doorgang van Schengen naar Non Schengen is op dat moment simpelweg niet toereikend, je kan van alles open gooien maar dan nog zal je te maken krijgt met rijen in de huidige opstelling.
     
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Dit was exact het beeld wat ik gezien heb, dus dat was van gisteren, vrijdag 11 december.
    Nu moet er overigens wel bij gezegd worden dat de meeste van deze reizigers geen Nederlanders geweest zullen zijn omdat die via de reguliere Non-Schengen check zullen gaan.
    Maar ook daar is het trouwens niet altijd even rustig...
     
  10. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    259
    Leuk Bevonden:
    462
    Trofeepunten:
    63
    Eens ik kan ook bevestigen dat dit donderdag ochtend 10 dec zo druk was.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  11. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Je zou toch denken, dat ze leren uit ervaring? Het is ondertussen al een flink aantal jaren geleden, maar het is me tot nu toe een keer gelukt om mijn naam te laten omroepen door heel Schiphol. Late aankomst in non-Schengen een grote rij bij de paspoortcontrole. Ook nog eens een busgate, dus extra vroeg dicht. Heigent bij de gate mijn beklag gedaan, maar ja, "het was een bekend probleem." Dan doe je daar toch wat aan?

    En dat er grote piekbelasting is, is geen excuus. Dat is voorspelbaar, dus kun je capaciteit op tijd aanpassen.
     
    FlyingFonz, VinceG, lloydje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Nou, zo te zien gaat er weinig gevlogen/gereisd worden tot 19 Januari 2021...
     
  13. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Tjah, al mijn conferenties zijn al afgelast og online in elk geval tot de zomervakantie. Maak dat maar 1 september 2021.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  14. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Gelukkig dat we tot en met juni 2021 onze tickets bij KLM nog mogen omboeken in fareclass-to-fareclass ;). (En Delta met hun riantere reizen t/m december 2022 regeling)
     
    Amsterdam en ErwinLansing vinden dit leuk.
  15. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Ben er ook bang voor... Vanmorgen de coronatest gedaan (kon toch al niet meer annuleren) om donderdagochtend naar BON te vliegen. Zal me niet verbazen dat ze de nog resterende gele bestemmingen nu ook op oranje zetten of misschien zelfs alle niet essentiële reizen gaan verbieden (in Duitsland is dat als ik het goed heb nog steeds bij een dringend advies gebleven).

    Duitsland tot 10 januari in lockdown en wij moeten er weer overheen met 19 januari. Kabinet gaat nu blijkbaar ineens toch doorpakken.
     
  16. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Tja, of niet. Kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die met de Kerstdagen de junta willen ontvluchten.
     
    lloydje33, BartF, Carel1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    E23F13B0-272A-429D-B144-48005B67BD12.jpeg Non-Schengen lounge is in ieder geval in kerstsferen! Eerlijk is eerlijk, toch nog leuk aangekleed ondanks de situatie!
     
    Amsterdam, MoonJ, Timo en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Het is bij een dringend advies gebleven om tot half maart geen reizen te boeken.

    En veel meer dan een dringend advies zit er niet in, want wie gaat dat controleren? Medewerkers van de beveiliging als je Schengen vliegt? Bij de boarding gate is ook zeer onwaarschijnlijk, omdat je ook veel overstappers hebt die dan niet verder mogen gaan en een medewerker van KLM is daar ook niet gemachtigd voor.
    Daarnaast, als je het bij Non-Schengen door KMAR laat doen, wie bepaalt of een reis voor mij noodzakelijk is?

    Het mooiste vindt ik ook dat ze bezig zijn om te onderzoeken of ze Nederlandse burgers zonder PCR test in het voorjaar ook toegang tot Nederland kunnen ontzeggen.
    Ik kan vast garanderen, de kans dat de overheid een Nederlander toegang ontzegt tot Nederland is nihil, men kan mogelijk wat afdwingen qua quarantaine, maar de toegang tot het land zal je aan de grens aan iemand met een Nederlands paspoort niet kunnen ontnemen.
     
  19. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Kans bestaat natuurlijk wel dat ze de laatste gele bestemmingen morgen alsnog op oranje zetten om reizen nog verder te ontmoedigen, maar kan gelukkig nog t/m woensdagavond kosteloos annuleren. Neig er toch naar om donderdag wel te gaan. Situatie op Bonaire is stabiel en bij terugkomst ga ik sowieso wel in quarantaine, of dat nu verplicht is of niet.

    Nb. vanmorgen om 11 uur de coronatest gedaan bij coronalab.eu en vanavond om 19:15 al de uitslag. Iets duurder dan andere partijen, maar komen in elk geval hun belofte om dezelfde dag de uitslag te leveren keurig na.
     
  20. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    368
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Hier morgen bij spoedtest.nl, een van de weinige toko's waar je ook 's avonds terecht kan.
     

Deel Deze Pagina