Inchecken in zones bij KLM/AIRFRANCE

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Roberto, 3 mei 2019.

  1. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Nee, was de eerste leg van een intercontinetale vlucht (betaald met harde euro's)
     
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Zonder ticket geeft dit onvoldoende info.. Er zijn allerlei redenen waarom een explorer in zone 2 kan boarden, bijv. door een duurder ticket (flex), miles of miles+cash boeking..
    Ik zie overigens geen SkyPrio logo?
     
  3. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.392
    Trofeepunten:
    583
    Zone 2 wordt binnen Europa ook toegekend aan Explorers die een duurdere stoel (EC of Exit row) hebben weet ik uit ervaring.
     
    Roberto vindt dit leuk.
  4. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Wellicht was het dat dan, we hadden een front seat section stoel (geen EC comfort or Exit row). Echter ik meen mij te herinneren dat we in het verleden ook een keer op een normale stoel zaten voor een cityhopper vlucht en dat ze toen ook zone 2 kreeg.
     
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Je kunt je aanname dat jouw Gold voordelen ook voor je partner gelden het beste testen door je partner zelfstandig een koffer te laten inchecken, zelfstandig de lounge in te laten gaan of zelfstandig door priority security te laten gaan op een luchthaven waar dat hardcoded in je QR-code zit (zoals BRU, LHR, BCN). Op basis van een 'zone 2' vermelding op een boarding pass is het echt te kort door de bocht om te stellen dat Flying Blue je foutieve informatie gegeven heeft over of jouw status ook geldt voor anderen in jouw boeking.
     
  6. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    2 weken geleden naar YYC hadden vriendin en ik zone 2 (beide FB plat, zaten ec comfort) en meereizende vrienden in dezelfde boeking (explorer, reguliere ec stoel die ik inderdaad wel vooraf gratis kon vastleggen) zone 3. Volgens mij werkt het dus exact zoals hiervoor is beschreven.

    Bagageafgifte lukt tot nu toe altijd bij de skypriority balie, evenals de versnelde doorgang bij security.
     
  7. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Versnelde doorgang door security met niet-elite medereizigers is mij nog nooit toegestaan.
     
  8. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Extra koffer, en skypriority bij security (zelfstandig) heeft ze niet. Dat is duidelijk

    De vraag die ik aan KLM gesteld had was dus of ik met een grotere groep bij de kofferafgifte in de skypriority rij mag gaan staan en/of iedereen dus zone 2 voor boarding krijgt. Het summiere antwoord was hierop dat de skypriority voordelen alleen voor mij gelden (wat dus niet klopt want ze kan mee bij kofferafgifte in skypriority en kreeg dus zone 2 boarding)
     
  9. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Je moet het vooraf vragen, dan mag het meestal wel. Officieel mag het dus niet en ik verwacht met een grotere groep dat dit zeker niet mag.
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  10. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Moet er wel bij zeggen dat dit op schengen vluchten niet werkt. Op intercontinentale vluchten tot nu toe altijd direct naar kofferafgifte de roltrap naar boven en de poortjes gingen zonder problemen ook voor de explorer leden in het reisgezelschap open.
     
  11. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Idem hier, intercontinentaal explorer mocht ook priority met mij mee.
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Er is natuurlijk een verschil tussen of iemand met je mee "mocht", of dat er geen controle was, waardoor je zelf iemand mee nam. Dat laatste is het geval op Schiphol, als je via de SkyPriority incheckbalies rechtsaf omhoog gaat voor de non-Schengen gates. Alleen in dat specifieke geval lukt dat. Probeer het maar eens in vertrek 3 met Emirates of voor non-Schengen.

    Allemaal erg kort door de bocht dat het 'mag' en dat het voor 'intercontinentaal' kan. Dat geldt zeer specifiek voor vertrek vanaf Schiphol, in bijzijn van een SkyPrio passagier voor een Skyteam-vlucht, die door het SkyPrio incheckgebied van KLM loopt en daar de (rol)trap omhoog pakt. En dat komt omdat Schiphol alleen een handmatige visuele controle heeft op priority en het niet uitleest uit de QR-code zoals op veel luchthavens het geval is.

    Als je bij Schengen ook nog priority door de security wil en je bent goed in tekenen, kun je met een rood potlood een SkyPriority-logo rechtsboven op je boarding pass tekenen, dat werkt ook.
     
    Javadest vindt dit leuk.
  13. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Wat @FlyingDutch zegt gebeurt mij eigenlijk altijd. Ik ben Platinum member, maar ook voorheen bij Gold, als ik dan 1 boeking doe krijgt hij ook altijd SkyPriority.
     
  14. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    176
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    arjen05: het zou goed kunnen dat er inderdaad geen actieve controle was, hoewel ik me herinner dat het geen probleem was om samen bij priority koffers in te checken en samen door te lopen.
     
  15. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Aha, dus even copy/paste volgende keer (kan nl niet tekenen) :D
     
  16. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Ik heb er nooit om gevraagd. De eerste keer dat ik als gold of plat samen met een explorer ica vloog werden we door de incheckmedewerkster gewoon verwezen naar de roltrap voor de priority doorgang naar security. Veronderstelde daarom dat dit gewoon mocht. Zou ook raar zijn als het niet zo is. Je mag als plat wel een gast meenemen in de lounge, maar je zou dan een na de kofferafgifte afzonderlijk door security moeten en mogelijk lang moeten wachten tot je reisgenoot ook een keer door de security is voor je samen in de lounge kan zitten.

    De poortjes boven aan de roltrap bij security werkten alle keren ook gewoon voor de meereizende explorers. Zal waarschijnlijk geen check op skypriority in zitten dan.
     
  17. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.392
    Trofeepunten:
    583
    Klopt Schiphol heeft deze check niet. Enige check is visiueel bij Schengen doorgang.
     
  18. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.312
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Alle keren dat ik met ST Elite Plus status mijn reisgenoot meenam naar de Priority Lane mocht het "eigenlijk niet maar voor deze ene keer wel".
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Bij de niet Schengen vluchten kan je inderdaad, zodra je in de SkyPriority zone bent ook gewoon doorlopen met de roltrap naar boven en is er geen verdere controle.

    Wat je ook kunt doen, zeker als je samen reist om te vragen bij de incheckbalie of ze de SkyPriority voordelen ook op de boarding pass van de 2de reiziger willen zetten. Ik neem af en toe mijn vader mee en boeken via mijn werkgever kan niet en het is dan een zelfstandige boeking. Ik heb nog geen medewerker gehad die dit geweigerd heeft, al is het natuurlijk geen recht.
    Is trouwens ook wel handig voor de lounge toegang, want medewerkers hoeven dan eigenlijk niets meer te doen omdat wij dan al aan elkaar gekoppeld zijn.
     
  20. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    De lounge is van KLM, maar de security is van Schiphol. Er zijn afspraken gemaakt met de luchtvaartmaatschappijen wie ervan gebruik mogen maken en daar kan de controlerende medewerker dan niets aan doen. (behalve door de vinger zien als hij/zij een goede dag heeft)

    Dat deed ik ook altijd als ik met mijn minderjarige dochter reisde. Na 2x afgewezen te zijn door die man/vrouw die zijn/haar dag niet had en geen enkele empathie kon vertonen was dit de beste oplossing. Zelfs zonder bagage in te checken willen ze graag helpen in zo'n geval.
     

Deel Deze Pagina