IHG vs Hilton

Discussie in 'Hotel programma's' gestart door Unusualtravelblog, 23 okt 2018.

  1. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Hoi allen,

    Ik vroeg me af of er hier nog mensen zijn die ervaring hebben met zowel Hilton en IHG. Mijn ervaringen met deze twee ketens zijn vrij duidelijk, maar als ik dan fora lees zoals FlyerTalk (FT) is er vooral veel haat op IHG en veel lof over Hilton. Mensen spreken op FT ook over overlopen naar Hilton dus dan moet het al echt wel paradijs zijn. Ik ervaar dit totaal anders. Is het misschien het verschil tussen treatment in US vs EU? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

    Ik behaalde op de gewone manier Spire Elite bij IHG en status matchte naar Diamond
    bij Hilton.
    Dit zijn mijn algemene ervaringen:

    IHG hotels:
    + Altijd kamer upgrades gekregen wanneer deze beschikbaar waren
    + Zo goed als altijd gratis water beschikbaar op de kamer
    + Vaak een extratje: praline(s), fruit, wijn e.a. (dit vooral bij Ambassador status dan)
    + Tot nu toe gratis parking gekregen omdat ik status heb wanneer ik deze nodig had
    + Altijd late check out gekregen bij het vragen er van - zeker bij IC met lounges zijn ze mild en laten ze je tot 's avonds de lounge gebruiken.

    - Verwacht nooit gratis lounge toegang als je dit niet bijboekt, dit gebeurt zelden maar kan een leuke verrassing zijn.
    - Ontbijt betaal je voor of betaal je niet voor, krijg je meestal ook niet zomaar als extra, tenzij je lounge access hebt gekregen.

    Hilton hotels:
    + Als diamond zijn de 2 top benefits loungetoegang en gratis breakfast (ook voor de gast)

    - Zelden tot nooit upgrade gekregen naar een betere kamer.
    - Minder en minder hotels hebben een lounge.
    - Hampton is meestal hun goedkoopste, maar is inclusief ontbijt, zo vervalt je breakfast benefit al.
    - Late checkout geweigerd, zelfs loungetoegang geweigerd zonder kamer... zou nooit het geval zijn bij IC...


    Heb ik nu gewoon pech gehad bij mijn 6 Hilton overnachtingen als Diamond of zijn jullie ook meer fan van IHG? Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
     
  2. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ik heb op dit moment Hilton Gold en IHG Gold status. IHG gematched naar Hilton Gold wat best een verrassing was dat dit kon, gezien ik IHG Gold meer vergelijk met Hilton Silver.

    IHG >> Ik heb nog nooit een echte benefit gehad bij +/- 10 verblijven. Alleen de extra punten zijn wel een leuke extra bij het inchecken, maar geen extra's zoals een upgrade of gratis ontbijt. Verblijf vaak in het CP of Holiday Inn.

    Hilton >> 1 jaar gold heeft hij een hoop leuke extra's gebracht. Ik verblijf regelmatig in het Hilton in Birmingham en heb daar een upgrade score naar een executive room van 70-80%.

    Ook ben ik in het Hilton Tokio geupgrade van een standaard naar een executive room bij een verblijf van 8 nachten. Hierdoor tevens ook lounge access gekregen. Voor de 8 dagen was een standaard kamer ruim 70 euro per nacht goedkoper, waardoor deze upgrade feitelijk 560 euro waard was.

    Wat bij Hilton tevens opvalt: als ik voor collega's een boeking op mijn naam plaats, dan krijgen ze ook alle Elite voordelen zoals gratis ontbijt en upgrades.
     
    FlyingFonz en lloydje33 vinden dit leuk.
  3. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Ja Gold is niets waard bij IHG. De fun begint pas bij Platinum ;)
     
  4. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Afgezien wat je krijgt ivm een status slaap ik prettiger in IHG hotels. Ik kan pech hebben, maar meestal zijn de hotels van de Hilton ketens niet ingericht naar mijn smaak, met veel donkere bruine kleurtinten en van dat grijze marmer in de badkamer etc. Bij IHG ziet het er allemaal wat kleurrijker en strakker uit doorgaans.
     
    Abesir en thomassmit vinden dit leuk.
  5. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Dankzij een status match van IHG Spire Ambassador naar Hilton Diamond is mijn voorkeur verschoven naar Hilton. Alleen als er geen Hilton is ga ik naar IHG, maar over het algemeen valt het toch tegen.

    Tijdens mijn vakantie viel het verschil tussen Hilton en IHG pas echt goed op.

    Bij de Hilton hotels werd ik verrast met persoonlijke mails om me te verwelkomen als Diamond lid, zelfs bij een paar "low end" Hilton hotels. Vaak stonden daar mijn voordelen nog eens in en wilden ze weten of er nog specifieke wensen van mijn kant waren.

    Bij IHG kreeg ik dat slechts één keer, maar dat was meer om me te wijzen op alle extra's die ik kon kopen. Al gelijk een groot verschil.

    Met name de Ambassador status vind ik een lachertje geworden. Bij IC hotels maakt het niets uit of je nu Gold, Platinum of Spire elite bent: het is ofwel Ambassador ofwel Royal Ambassador. De gegarandeerde upgrades zijn vaak "fake-upgrades". Tijdens de vakantie voelde het echt als een soort koude douche om bij een IC binnen te lopen. Bij een Hilton had ik voor 10/K punten per nacht een kamer geboekt waarbij ik een suite upgrade, lounge toegang, welkomst attentie, late check out, gratis ontbijt in restaurant, etc. kreeg.

    Als je dan bij het IC een kamer voor 50/K punten hebt geboekt en - naast het ontbreken van enig voordeel - ze zeggen bij aankomst "omdat je op punten verblijft kunnen we je niet upgraden helaas" dan voelt dat super cheap. Het hotel was bij lange na niet vol, een mooiere kamer weggeven aan een top tier elite die zijn punten komt inleveren lijkt dan juist een mooi gebaar, maar nee.

    IHG:

    + Laat uitchecken is de enige gegarandeerde Ambassador benefit (ook op award stays) waar ze zich niet onderuit kunnen praten, dus die wordt vaak gehonoreerd;

    + Kimpton merk is een mooie aanvulling en die snappen ook hoe ze met elite leden om moeten gaan;

    + Crowne Plaza geeft steeds vaker loungetoegang en een upgrade. Samen met Kimpton de twee beste merken voor elite-waardering.

    + Als je een club kamer boekt bij IC dan is de lounge vaak lekker rustig. Daarnaast is de kwaliteit vaak behoorlijk goed.

    + Omwisselkoers naar airline punten is relatief goed.

    +/- Met Free Weekend Night Certificate kun je soms nog wel wat voordeel behalen, al lijkt ook dat steeds lastiger te worden.

    -- De gegarandeerde upgrade bij IC is vaak gewoon een soort "grapje". Een kamer op een hogere verdieping of een Club Kamer zonder lounge toegang. Dit terwijl er vaak wel degelijk veel betere kamers beschikbaar zijn, maar alleen tegen een flinke toeslag aan je willen verkopen. Inmiddels heb ik me voorgenomen voortaan vooraf te mailen over de upgrade. Als ik daarover geen garantie krijg annuleer ik de boeking.

    - IHG stelde tegenover de karige elite voordelen wel dat je eenvoudig veel punten kon verdienen. Dit is dit jaar al aardig afgenomen. Daarnaast zijn award nachten over het algemeen flink duurder geworden.

    - Vrijwel geen elite herkenning van het reguliere IHG programma bij IC hotels. Het maakt m.i. wel degelijk wat uit of een Ambassador nu 5 of 40 keer per jaar bij je keten verblijft.

    Hilton:

    ++ Elite waardering: als Diamond lid krijg je echt een goede behandeling. Natuurlijk verschilt dit per hotel, maar over het algemeen upgrades van meerdere categorieën, welkomst attentie, gratis ontbijt, lounge, etc. Maar ook (en misschien vooral wel) de wijze waarop het personeel er aandacht aan besteed is geweldig (zonder dat het ongemakkelijk wordt).

    ++ Bedden van WA, Hilton en DT zijn perfect (in ieder geval naar mijn smaak). Andere merken iets minder maar nog steeds prima.

    + Als je op punten verblijft dan krijg je ook een uitstekende behandeling, inclusief upgrades en alle elite benefits;

    + Steeds maar weer prima punten acties, waardoor je redelijk snel wat gratis nachten op kunt bouwen.

    + Beschikbaarheid van gratis nachten is vrij goed en mooi breed aanbod (van 5/K tot 95/K).

    + Toch tenminste jaarlijks wel een fraaie actie in combinatie met een airline. Vorig jaar mijn BAEC account aardig weten te spekken, dit jaar een mooie puntenbalans opgebouwd bij Miles & More.

    + Ook het goedkopere Hampton Inn vind ik alles net een slagje beter dan bijvoorbeeld HIX.

    - Lounge is nogal wisselend. De laatste keer in Berlijn had ik soms toch het idee bij "Preston Palace" te zitten in het all you can eat gedeelte. Over het algemeen zijn de lounges wel behoorlijk vol.

    - Er zijn behoorlijk wat Hilton hotels die wat oubollig zijn.

    - De prijs van een Hilton Hotel lijkt soms ook wel een beetje afgestemd te zijn op elite leden. Met alle voordelen kun je het nog wel billijken om er te verblijven, maar anders zou het te prijzig zijn.

    Nou ja, alles overziend neig ik overduidelijk naar Hilton. Ik denk zelfs dat ik mijn Ambassador status maar laat verlopen: ik vind het gewoon raar dat je moet betalen voor een elite status en je dan in diverse hotels gewoonweg een beetje bedonderd wordt met nep upgrades.
     
    VinceG, JustinCase, Carel1 en 9 anderen vinden dit leuk.
  6. Abesir

    Abesir Newbie

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    18
    Bij deze wil ik je bedanken voor je uitgebreide reactie. Als Spire Ambassador met 40+ nachten dit jaar, kan ik alles wat je over IHG beschrijft bevestigen.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    lloydje33 en jongesander vinden dit leuk.
  7. hannekeh

    hannekeh Newbie

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Ik doe alleen maar IHG.
    Hilton punten verlopen veel te snel.
     
  8. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Aha ..wie weet hoe het zit met dat verlopen?..ik kan er niks over vinden
     
  9. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Bij geen activiteit: 12 maanden.

    Hilton Honors Points do not expire as long as Members remain active in the program. To keep an account active, Members can stay at one of Hilton’s hotels, or earn or redeem Hilton Honors Points within 12 months. [For Hilton Honors credit card holders, Hilton Honors Points will not expire as long as the Member is a cardholder in good standing.]


    Geloof alleen niet dat ze het echt bijhouden. Ken wat mensen die al jaren niks gedaan hebben bij Hilton en de punten nog steeds hebben.

    Genoeg manieren om ze niet te laten verlopen oa;
    punten kopen, iets kopen bij Amazon ($1 giftcard), punten naar Hilton boeken, bijvoorbeeld met je AMEX:

    Hilton Honors

    1 Membership Rewards punt = 1 Hilton Honors punt
    Geschatte tijd voor overdracht: 4 tot 10 dagen
    Een overboeking naar deze partner is mogelijk vanaf 100 Punten
     
    MichaelNight vindt dit leuk.
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Inderdaad. Voor 10$ koop je 1000 punten en verleng je je geldigheidsduur. Afhankelijk van je balans een zeer prettige optie.
     
  11. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Zelf geen ervaring met status IHG, maar zeer tevreden met Hilton Gold.
    Verkregen via matching vanuit SLH.com status.
    Deze zomer wat probleempjes tijdens trip door US bij aantal Hiltons, wat zeer net en kundig werd opgelost met dinner vouchers of andere vorm van vergoeding.
    In Helsinki regelmatig upgrade naar ruimere kamer en toegang tot executive lounge.
     
  12. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Fripsmaster en Thijsk vinden dit leuk.
  13. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Hier ook weinig ervaring met IHG omdat ik vooral Hiltons boek. En als Gold heb je prima status en benefits. Regelmatig upgrades altijd goed ontbijt.
    De service is ook prima. Ik zou graag IHG proberen, maar de plekken waar ik vooral moet zijn die hebben weinig IHG hotels.
     
  14. Unusualtravelblog

    Unusualtravelblog Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
  15. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Afgelopen jaar plat status bij IHG gekocht icm Ambassador status. Nog maar één keer gebruik van gemaakt helaas (niet mijn beste aankoop ooit:oops:)

    Verblijf bij IC Phu Quoc (net nieuw en nog in soft opening) was oké. Clubkamer geboekt, geen upgrade gekregen want de suites waren nog niet in gebruik.... Lounge was inderdaad (erg) rustig. Personeel heeft verder elite status nooit genoemd.

    Bij Hilton Diamond geweest en nu Gold. Krijg ook als Gold ook nog regelmatig van te voren een persoonlijke mail en vaak ook nog wel iets op de kamer. Verschil tussen diamond en gold is niet heel groot. Krijg in 90% van de gevallen lounge toegang en als er geen lounge is af en toe upgrade naar een Suite (GI Hanoi en GI Stuttgart bijvoorbeeld).

    Vind het gratis ontbijt by far de beste perk. Bespaart je bij bijv Hilton Amsterdam ca €35,- en WA Bangkok €50 per nacht.
     
    lloydje33, FlyingFonz en jongesander vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina