IAG neemt Air europa over

Discussie in 'Nieuws' gestart door FlyingDutch, 4 nov 2019.

  1. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het moet nog wel goedgekeurd worden, maar voor Air France / KLM en vooral Skyteam een zorgelijke ontwikkeling, natuurlijk men vliegt ook met ‘eigen metaal’ naar Latijns Amerika, maar als men echt Air Europa kwijt raakt kost dat wel degelijk netwerkcapaciteit waar geen direct antwoord op is.

    Het wordt tijd dat men een duidelijke strategie gaat bepalen, die van IAG is duidelijk al gebied eerlijkheid mij te zeggen dat IAG vooral hoge kosten maakt en ik moet nog maar zien of zich dat terugbetaald omdat de passagierservaring gelijkwaardig is aan low cost maatschappijen, juist ook bij de reguliere maatschappijen in de alliantie...
     
  3. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Delta heeft een belang genomen in Latam, misschien is AirFrance/KLM bezig om de samenwerking daarmee aan te gaan zodra Latam oneworld verlaat. Dat biedt dan nieuwe openingen richting Latijns Amerika (echter was Latam geen voorstander van het Alliance model, bij skyteam aansluiten zal dan niet zo snel gebeuren)
     
    Wammes_NL, FlyingFonz en Urbanjazz vinden dit leuk.
  4. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Dit moet eerst nog maar eens door de Europese Commissie worden goedgekeurd maar inderdaad niet al te best nieuws voor AF-KLM. Denk echter dat Air Europa, net als Aer Lingus niet gelijk Oneworld gaat toetreden. Eerst de volledige (eventuele) integratie en pas daarna in Oneworld. Wel heel erg zonde voor de JV voor KLM, echter biedt LATAM nu nieuwe mogelijkheden, wel op een andere manier dan een Europese partner. Ben benieuwd.

    De verdere consolidatie in Europa is iig begonnen, en gaat ook zeker nog niet zo snel eindigen. Grootste probleem op dit moment is de vrij zwakke kaspositie van AF-KLM, in vergelijking met IAG & Lufthansa, anders was dit ook zeker een goede optie geweest voor AF-KLM.
     
  5. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Is dit geen logische stap? Iberia & Vueling in combinatie met Air Europe brengen synergie mogelijkheden met zich mee door diensten, afdelingen en routes samen te voegen.

    Voor AF/KLM hadden er weinig kosten bespaard kunnen worden, meer dan een samenwerking zoals tot nu had waarschijnlijk weinig extra voordelen voor het concern.

    Plus zo heel veel bestemmingen had Air Europe nu ook weer niet die niet al in het netwerk worden aangeboden (eventueel met partners buiten skyteam om).
     
    JustinCase vindt dit leuk.
  6. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Zal zelf AE niet snel missen, maar snap het strategisch belang wel voor Skyteam.

    Delta heeft haar zaken goed op orde, helaas rammelt Airfrance KLM (vooral AF) intern nogal en heeft men problemen een juiste visie neer te zetten. Overnames of grote investeringen zie ik dan ook niet snel gebeuren.

    In ander nieuws vandaag was ook dat Alitalia mogelijk toch naar Lufthansa gaat, dan blijft er in Europa ineens niet veel meer van Skyteam over.

    Ter referentie: https://www.bloomberg.com/news/arti...ay-pull-out-of-alitalia-bidding-corriere-says
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het probleem voor Skyteam is vooral dat het nu met ‘eigen metaal’ van af-klm in Europa moet worden uitgevoerd waar niet alle bestemmingen zich daar, yieldtechnisch’ voor lenen. Kijk een bestemming als Frankfurt, Geneve kan je prima af met eigen materiaal, secundaire bestemmingen in Italië of Spanje niet...
    Op zich was Joon daar een antwoord op, echter was het niet kostenbesparend genoeg en deed het weer afbraak aan de merknaam van Air France, dus de beslissing om daar niet mee verder te gaan was verstandig, maar er is wel een antwoord nodig...
     
  8. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Ik denk dat de schade voor AF-KLM beperkt blijft, mits zij kunnen doorgroeien op AMS en CDG met Europese bestemmingen.

    Yieldtechnisch behoort het meer integreren van Transavia in het netwerk van AF-KLM tot de mogelijkheden. HV heeft een lage kostenbasis dan KL/AF en vult een hoop potentiële gaten als de UX en eventueel AZ codeshares in Zuid-Europa wegvallen.
     
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Het integreren van Transavia zal men zeker doen, hier sluipt echter ook gevaar in dat dit afbraak zal doen aan het merk af-klm.
    Wij weten wel wat je van Transvertragia kan verwachten, de passagier buiten Nederland snapt misschien wat minder dat je 2,5 uur durende vlucht naar Alicante niks gratis krijgt om te eten en drinken en ook de stoelselectie en beenruimte beperkt is en op sommige luchthavens ook geen loungetoegang mogelijk is. De kans dat ik een Transavia vlucht vrijwillig zal kiezen met KLM vluchtnummers voor een premium prijs zie ik niet gebeuren. Op dit moment voor mij geen issue, HV doet vooral echte vakantiebestemmingen en die maken geen deel uit van mijn bestemmingen.
     
    Wammes_NL en MVA20 vinden dit leuk.
  10. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Inderdaad, bij het integreren zal meer moeten gebeuren dan simpelweg een KL-code aan de een HV-vlucht toevoegen. Er zal het een en ander op elkaar af gestemd moeten worden, vooral met FF voordelen. Zoals LH eigenlijk al doet met Eurowings en IB met Vueling. Maar het blijft Translatia, daar ben ik het volkomen mee eens :).

    Andere optie is om dergelijke bestemmingen met een Embraer aan te vliegen. Ook een lagere kostenbasis. Doet KL in feite al in de winter met Porto en Valencia. Dat is het voordeel van het toenemende bereik van regionale jets. Maar dan zit je weer met slotbeperkingen.

    Ik las laatst op InsideFlyer dat AF met A5-metal op onder andere Faro, Malaga, en Alicante gaat vliegen. Wellicht had het management van AF-KL al eerder zijn bedenkingen bij hun Zuid-Europese partners en zijn ze dit alvast als proef begonnen. ;)
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Het verder integreren van Transavia in KLM zullen de vakbonden niet leuk vinden. Zelfs de ‘interne’ groei van KLC wordt scherp in de gaten gehouden door de bonden omdat daar de lonen lager zijn en er ook geen purserpositie is.
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Vanuit het oogpunt van de vakbonden begrijp ik weer dat men de groei van juist een KLC scherp in de gaten houdt, men doet eigenlijk niet veel ander werk dan ander KLM personeel en krijgt daar een andere beloning voor.
    Maar vakbonden zullen ook begrijpen dat KLC nodig is om met kleinere toestellen frequenties en bestemmingen aan te kunnen houden.

    Het blijft natuurlijk lastig want linksom of rechtsom men zal geld moeten verdienen en door low cost airliners is dat geld nu niet altijd direct bij de consument te genereren. Want hoewel ik redelijk trouw aan blauw klm ben kies ik voor heenweg naar London gerust voor U2 of FR, zelfs met bus of treinreis inbegrepen ben ik net zo lang bezig.
     
  13. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Indien de EU de overname van AE door IAG gaat onderzoeken dan mogen ze zeker de overname van Alitalia door Lufthansa onderzoeken.
    Lufthansa is al begonnen met sparen las ik in frontpagina artikel. Geen maaltijdkeuzes meer in eco en premium
     
  14. petert

    petert Blue Tier

    Berichten:
    132
    Leuk Bevonden:
    96
    Trofeepunten:
    28

Deel Deze Pagina