Beste forum leden, Wij vliegen zakelijk veel met klm en dus zijn de meeste collega’s ook platinum. Wat schetst mijn verbazing morgen een klm vlucht naar Athene met 2 mensen die niet eens lid zijn van het FB programma en hun business class upgrade prijzen zijn gewoon lager (181 euro pp) dan die van de platinum members (199euro pp). Alle tickets zijn tegelijkertijd geboekt en dus 1 boeking. laatst precies hetzelfde met Parijs-LA. Platinum members 1400 euro BC upgrade en iemand zonder status 699 euro. Klm platinum lijn gebeld maar die konden er niks aan doen maar vonden het ook raar. Jullie hier ook ervaring mee dat je als platinum member dus gewoon meer betaald als de mensen zonder status?
Oud nieuws. Dat is standaard business. Check het upgrade offer topic. Denk dat ze de keuze maken om non members proberen over te halen om ze daarmee voor de toekomst vast te leggen (als flyers of als returners voor de BC) ipv dan goedkope upgrades voor members te geven. De term waardeloos in je titel begrijp ik persoonlijk niet. Als je persé business wilt vliegen, boek het dan gewoon.. Ps. Ik zie dat dit je eerste post op het forum is. Leuk dat je het gevonden hebt, stel je ook even voor in het topic dat daarvoor is aangemaakt. *peace*
Hallo Gerben, Deze kwestie komt een paar keer per week langs in dit topic en is dus niets nieuws: https://insideflyer.nl/forums/threads/check-in-upgrade-offers.110/
Ik snap je frustratie, had het ook liever anders gezien. Vanuit zakelijk oogpunt zal het echter vast verstandig zijn niet-statusleden proberen te lokken. In mijn ervaring behandelt de platinumlijn leden uitstekend. Al meerdere keren hele goede en flexibele hulp gehad, met coulances die ze niet aan iedereen zomaar geven. Dat, gecombineerd met de reguliere statusvoordelen, maakt het voor mij toch behoorlijk waardevol.
Vanuit een economisch oogpunt gezien heeft KLM gelijk om juist de 'eendagsvliegers' proberen over te halen om de aanbieding te accepteren omdat deze dan kennis maken met de 'kwaliteit' van deze klasse. De aanbieding moet dan wel scherp zijn want 'eendagsvliegers' maken de keus van het ticket voornamelijk op prijs. Je moet als KLM natuurlijk vooral voorkomen dat de frequent flyers 'goedkope' economy klasse tickets boeken welke men dan voor een 'schijntje' kan upgraden, want juist de frequent flyers hebben dat snel door en dan komt je verdienmodel in gevaar. Het is een eigen vrij keuze om al dan niet een aanbieding te accepteren en het staat de luchtvaartmaatschappij vrij om upgrades per passagier met een verschillende prijs aan te bieden, want juist dat is yield management.
Dit argument zie je wel vaker voorkomen, maar is wat mij betreft gebaseert op het kromme denken dat je wel vaker ziet voorkomen bij de Franse. Kijk bijvoorbeeld naar Delta, daar worden alle hogere klasse geüpgraded, gebaseerd op status en ticket prijs. Dit bedrijf is ondertussen het hoogste gewaardeerde carrier op de VS beurs en ook bij klanten, t.v.m. met andere VS carriers.
Het beleid van KLM zorgt wel voor winstgevendheid, dus er is voor KLM geen enkele reden om dit aan te passen. Waardering is natuurlijk mooi, maar uiteindelijk gaat het echt om zoveel mogelijk omzet te genereren, en dat doe je in de regel weer niet door met free upgrades te strooien, want het zou kunnen dat daardoor men weet dat de premium classes altijd vol zijn en niet tegen een gering bedrag up te graden en dus direct in de juiste 'klasse' zal boeken of men weet dat men de upgrade toch wel krijgt dus boekt juist zo goedkoop mogelijk.
Gigantische interne markt (upgrade op deze vluchten is niet duur voor een maatschappij) tov intercontinentaal
De ene markt is de andere markt niet. Daar zit het grote verschil. En mogelijk zit er iets in de waardering naar klanten, maar het huidige beleid van aanbieden en daadwerkelijk verkopen van upgrades levert voor KLM direct geld op en is daarom heel succesvol en er is geen reden om daar van af te stappen. De inkomsten uit nevenactiviteiten is voor KLM heel belangrijk en de inzet is om dit te maximaliseren.
Haha, hier word ik niet veel wijzer van Hier zit wat in, ja. Bij intercontinentaal zijn ze ook minder gul, dacht ik.
Je zou ervoor kunnen kiezen om de volgende keer niet je flying blue nummer aan je boeking toe te voegen en dat pas te doen bij de check-in?
Nou die gratis stoel pakken ze ook zo weer af. Had als platinum een stoel geboekt met extra ruimte aan gangpad. Passen ze kort voor de vlucht het toestel aan naar een ander type met minder stoelen en heb je opeens een standaard midden stoel :/