Hoe ik OW emerald werd

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door RickJansen, 6 jan 2017.

  1. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Misschien leuk om te weten voor de insiders...

    Maar ik vind het sinds een jaar of 3 leuk om mijlen te sparen. Omdat ik DJ ben en het privilege heb om heel veel te mogen reizen dacht ik...laat ik eens beginnen aan een loyality programma. Aangezien ik op de grens met Duitsland woon en DUS ongeveer 30 minuten rijden is via de autobahn...kies je al snel daarvoor. En aangezien ik toen iedere maand naar CPH moest om daar shows te geven....begon ik aan topbonus bij AB. Prima, op het begin gaat het wel goed alleen je spaart niet super veel. Natuurlijk was ik na een jaar wel silver. Toen kwamen er ook verdere bestemmingen bij, die ik met Etihad ging reizen, of een combinatie. Begin 2016 werd ik toen ineens AB Gold (OW Sapphire) na wat gereis. Het was absoluut geen doel om OW Emerald te worden, maar wel leuke bijkomstigheid natuurlijk. Ik heb er dus geen speciale trips voor gepland maar heb wel gelet dat ik -indien de prijsverschillen niet te groot waren en indien beschikbaar- met OW / EY te vliegen.

    Bij AB heb je ''my route''...waarbij je sowieso dubbele punten krijgt op een route die je vaak vliegt. Die moet je echter kiezen aan het begin van je periode als statushouder en kun je niet veranderen. Gezien het feit dat ik het jaar er voor 12 keer naar CPH had gevlogen was dit de meest logische optie. Plot twist; dit jaar maar 3 keer uiteindelijk gedaan. Dus niet super veel aan gehad, maar prima.

    Verder had ik natuurlijk een bonus van 50% (dus 150%) door mijn gold status. Toen was het reizen geblazen, en moest ik proberen om voor 31.1.2017 minimaal 100.000 mijlen te hebben. De mijlen van de periode er voor neem je weliswaar mee, echter die lopen per maand ook weer af. In mijn geval zou dat bijvoorbeeld betekenen dat ik op 1.12.2016 iets van 90.000 miles gespaard had, maar doordat ik in December 2015 een vlucht had gehad met EY naar Tokio, wat veel punten opleverde die maand, zou het zo zijn dat wanneer ik in december 2016 ik niet zou vliegen, mijn statusmijlenbalans op 1.1.2017 iets van 75.000 zou zijn. Dus Dan had ik weer in Januari 25.000 mijlen nodig voor een upgrade.

    In ieder geval; veel gevlogen afgelopen jaar en wel opgelet met de boekingsklasses waarin ik boekte. Wanneer het tientjeswerk was om bijvoorbeeld Economy Classic te boeken (t.o.v. Economy Saver) dan deedi k dit wel. Ik vlieg alleen economy overigens.

    In september (zomerseizoen 2015 was heel goed geweest) stond ik ineens op 90.000 statusmijlen, zo zag ik op mijn mail overzicht. Echter wist ik dat ik in September weinig OW vlieguren zou maken, en ik wist dat ik door de zomer van 2015 dus weer in Oktober wat naar beneden zou kukelen...en inderdaad, zo geschiedde. Terug op 70.000 statusmijlen.

    In november en december kreeg ik toch nog wat extra opdrachten uit het midden oosten binnen, waaronder de Formule 1 in AUH. Leuk natuurlijk, en leuk voor de mijlen. Zou het dan toch lukken om AB Platinum te worden? Ik wist dat in November er weer wat mijlen weg zouden vallen...

    Toen kreeg ik een mail van AB; Beste meneer Jansen, u bent dicht bij uw AB Platinum status...we verdubbelen uw mijlen op uw komende 4 one-way vluchten. Mooi dacht ik! Fuck dacht ik! Want mijn vluchten die ik daarvoor zou gaan gebruiken was een retour naar Abu Dhabi...geboekt in EC Saver tarief...en het ergste...op de terugweg een overstap in TXL....ay...

    Dat leverde dus niet superveel punten op...maar evengoed een verdubbelaar plus de 50% gold bonus...prima. Echter stond ik weer op 85.000 punten. Dus zou ik in December moeten uitkomen tot de 100.000; door een paar verre vluchten in December 2015 zouden er wederom een flink aantal statusmijlen vervallen. Echter; ik wist dat ik voor de kerst richting Thailand moest met een open jaw. Drukke tijd, niet heel lang vooraf boeken, en open jaw...eens kijken op de website wat het te bieden had. Ik kreeg 7 vluchten in mijn schema voorgeschoteld in het meest gunstige beschikbare tarief. ''Hey, wat zie ik daar nu''? Op mijn eerste 3 vluchten is alleen nog het EC flex tarief beschikbaar...en zo heel veel duurder is dat niet....interessant! Gewoon die vlucht geboekt en naar Dusseldorf gereden. Daar werd ik bij de speciale counter door een Nederlander geholpen die lekker even met me kon kletsen over de mijlen. Hij zei tegen me dat ik goede kans had om het net te gaan halen. ''Een normale vlucht in de flex naar AUH levert je ongeveer 5000 mijlen op. Daar krijg je nu dus een verdubbelaar op (5000 mijlen) plus jouw bonus van 50% (2500 mijlen). Jouw eerste vlucht naar AUH levert dus 12.500 mijlen op. Een vlucht van AUH naar BKK in flex levert via EY nog eens 4000 mijlen op...en aangezien je voor 31.12.2016 vliegt worden die deze maand nog gecrediteerd...en ben je dus na de 28e onze platinum member. Leuk om te horen!

    En inderdaad, aangekomen in AUH zag ik dat er ongeveer 12.500 mijlen bijgeschreven waren. Toen ik aankwam in BKK zag ik dat er nog eens 4300 mijlen bij waren gekomen en werd mijn status ook aangepast naar AB Platinum en lag de bevestigingsmail direct in de digitale postbus.

    Nu heb ik tot 31.12.2017 om wederom uit te komen op 100.000 mijlen. Echter het mooie is dat mijn vele mijlen van December 2016 daarin dus gewoon meetellen. Samen met wat andere vluchten heb ik in die maand dus al ongeveer 20.000 mijlen gespaard, die dus allemaal weer meetellen voor verlening van mijn OW Emerald status van volgend jaar. Dus ik heb nu 12 maanden om die andere 80.000 mijlen te gaan verzamelen. Neem daarbij ook nog eens dat AB Platinum members een bonus van 75% krijgen...en je kan samen met mij concluderen dat ik zowel in 2017 -als alles goed gaat- als ook in 2017 OW Emerald zal zijn....overnameperikelen of niet ;)

    Voor de cijfertjesmensen; dit heb ik moeten doen voor mijn OW Emerald status (alles in Economy)

    6x DUS - AUH (AB)
    5x AUH - DUS (AB/EY)
    1x AUH - TXL (AB)
    3x DUS - CPH (AB) (retour)
    2x AUH - BKK (EY) (retour)
    2x TXL - DUS (AB)
    1x BRU - LHR (BA)
    1x LHR - DOH (QR)
    1x DOH - HND (QR) (retour)
    1x DOH - BRU (QR)
    1x AMS - CAN (QR) (retour)
    1x AUH - MCT (EY) (retour)
    1x AUH - HK (EY) (retour)
    1x AUH - BAH (EY) (retour)
    1x AUH - HYD (EY) (retour)
    1x KL - BKK (MA) (retour)
     
    tjappie, Lionell, Ties en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Maan

    Maan Guest

    En hoeveel hernia's?
     
  3. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Gezonde leefstijl en niet te veel klagen helpt ;)
     
    Musliston, Lionell, HaikoW en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Maan

    Maan Guest

    Ik zou voortaan business ticket onderhandelen, scheelt je de helft aan vluchten en stuk meer comfort voor je zakenreizen.
     
  5. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Minder reizen heeft geen zin; al mijn vluchten zijn namelijk voor het draaien...dus de frequentie gaat minder worden. Voor de rest is het een rekensommetje. ''Wij'' krijgen meestal een totaalbudget voor een optreden. Voorbeeld; 2000 euro voor een show in Bangkok. Ik ben dan vrij om te vliegen waarmee ik wil. Is dat met AB in Y, dan hou ik dus 1500 euro in dit voorbeeld over. Is dat met AB in Business, hou ik 500 euro over. Dat is de rekensom die we maken, daarom kies ik vaak voor Y.
     
    Musliston, Lionell en DirkOnTour vinden dit leuk.
  6. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Respect voor het aantal Y vluchten dat je long haul maakt om Platinum te krijgen.
    Als eigen ondernemer kan ik me voorstellen dat je niet Business Class koopt omdat het direct in je kosten/baten snijdt. Maar met al die award miles wordt een upgrade naar BC wel waarschijnlijker lijkt me :)
     
  7. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Je krijgt ook upgrade vouchers. Helaas betekent naar Azië met AB wel een overstap.
    Het is inderdaad een hele kluif om met al die Y vluchten plat te worden! En dan biedt AB niet eens zoveel OWE voordelen als een F lounge. Overweeg je wel eens andere carriers, zoals CX?
     
  8. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Indeed! Heb nu 2 bc vouchers en genoeg miles voor 5 upgrades...dus dat zal iets meer bc reizen worden haha...van de andere kant denk ik ook wel eens...als ik daardoor een award ticket kan boeken twv 600 euro....tja tja tja...;) we blijven ondernemers!
     
  9. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Jazeker...CX lijkt me een hele mooie, BA en QR ook...alleen vanaf Dusseldorf zijn de tijden niet helemaal top. Heb ook een andere baan (maandag - donderdag)...dus kan meestal op donderdagavond vliegen met AB om 21.00 richting Azie...en dan de terugvlucht om 02.00 op maandagochtend pakken ; dan ben ik om 07.00 terug in DUS en dan kan ik om 9 weer op het werk zijn (gekkenwerk; ik weet 't, maar ben 't gewend haha)
     
    FlyRicky, rezag, Lionell en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Geweldig! :)
    Maar respect dat je na zo'n longhaul vlucht in Y dan om 9 uur weer op je werk zit. Ik heb het ook wel eens gedaan. Laatst vanuit Doha met aankomst rond een uur of 6 in de ochtend op Schiphol. Snel naar huis, douchen en hup naar het werk :p
     
    rezag, Lionell en jongesander vinden dit leuk.
  11. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    :O Heb je daarnaast ook een kantoorbaan :O Wow!
     
  12. Musliston

    Musliston Newbie

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Of nou ja, geen kantoorbaan misschien, maar wel een reguliere baan :) petje af hoor!
     
  13. tjappie

    tjappie Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    R-E-S-P-E-C-T !!
     
    RickJansen vindt dit leuk.
  14. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    haha ja ik geef les op een middelbare school. Niet omdat het financieel noodzakelijk is, maar ik vind dat iemand in mijn positie (zonder arrogant over te komen) best mag meehelpen aan de jeugd van vandaag om ze te inspireren en te motiveren...daarom blijf ik het doen...maar het is een hels karwei ;)
     
    Musliston en TheoS vinden dit leuk.
  15. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    kan je niet in je offertes opnemen als ene extra kostenpost voor je shows. kan je idd geval bc vliegen.
     
  16. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    700
    Leuk Bevonden:
    1.462
    Trofeepunten:
    428
    Zou kunnen, maar op de meeste routes worden de totale kosten dan al gauw 800 tot 1000 euro meer. Voor die prijs staan genoeg andere jongens klaar...is natuurlijk ook logisch...hoewel we denken dat de horeca een vetpot is...is 1000 euro verdienen nog steeds hard werken...en dan komt natuurlijk het vraag en aanbod verhaal ;)
     

Deel Deze Pagina