Zijn er op het forum experts inzake de FBlue AMEX Platina reisverzekering? Ik hoorde vandaag van AXA (de verzekeraar van AMEX) dat one-way tickets niet onder de verzekering vallen. In mijn geval had ik een vliegticket geboekt van Spanje naar Nederland. Ten gevolge van de Corona crisis kon deze vlucht niet doorgaan en heb ik een andere enkele reis moeten boeken als alternatief voor mijn KLM ticket. Ik wilde de bijkomende kosten van uitsluitend dit traject (onder aftrek van de KLM tegoed bon) bij de verzekeraar aangeven, maar deze vertelt mij dat uitsluitend retourreizen gedekt zijn. Nuttig te weten, ik had me dat nooit gerealiseerd. Met name interessant omdat ik afhankelijk van de locatie, soms een mix van mijn AMEX platina dollar- euro-kaarten gebruik.
Dat de 'reis' moet zijn aangevangen en eindigen in het land van domicilie, niet meer dan 120d mag duren en volledig betaald moet zijn met AMEX. Dat laatste staat niet in de voorwaarden, overigens. Er staat: 4.4.1 Uitkeringen onder deze dekking Deze vergoeding betreft de kosten van uw reis, accommodatie, excursies en vrijetijdsactiviteiten waarvan u geen gebruik heeft gemaakt en die zijn betaald of van tevoren geboekt en waarvoor geen restitutie mogelijk is, of de kosten die in rekening zijn gebracht voor het maken van een wijziging. De verzekeraar voor deze dekking is Inter Partner Assistance SA. 1. Om gebruik te kunnen maken van deze dekking dient uw vervoer en/of accommodatie betaald/aangekocht te zijn middels: a) een van uw American Express kaarten, uitgegeven door American Express Europe S.A. in Nederland, met uitzondering van Corporate Cards. In
Bij mij zijn ze tot dusver flexibel geweest hierin. Stel, je begint in Brussel of Dusseldorf, dat is prima, zolang je aangeeft hier met de trein/auto te zijn gekomen. Als een deel van reis/verblijf niet met Amex betaald kon worden (bekend probleem), was dit ook geen punt. Er staat inderdaad ook niet in de voorwaarden dat alles betaald moet zijn met Amex, maar vervoer en/of accommodatie, wat ruimte voor interpretatie geeft. Waar ze altijd wel duidelijk in zijn, is dat het inderdaad om 'korte reizen' (<120 dagen) gaat, die moeten beginnen en eindigen in/rond het land van domicilie. Ik weet niet hoe lang je al in Spanje verbleef, maar dit kan een knelpunt zijn. Anders zeker nog een keer proberen, met uitleg op alle punten uit de voorwaarden.
Dank ! Totale reis ongeveer 3 weken (totdat Corona losbarstte). Spanje was een soort sidetrip van volgens aantoonbaar plan 10 dagen, alle tickets, accommodatie en de meeste maaltijden in Spanje zijn met AMEX betaald. Ook het reisdeel waar we pech hadden, en de vervanging ervan zijn met AMEX betaald.
Telefonisch hebben ze mij het volgende uitgelegd en dat is ook terug te lezen in de voorwaarden: Reisverzekering, is doorlopend en hoeft niet betaald te worden met AMEX. Dit gaat bijvoorbeeld om medische kosten. Reisongemakkenverzekering: deze dekt de extra's zoals bagage, hotel etc. Deze wordt actief wanneer dat je een component van de reis betaald hebt met AMEX. Dit kan het hotel zijn, maar ook een vlucht. Je hoeft niet alles betaald te hebben met de AMEX om deze dus te activeren was mij verteld.
Dank je Techglide, zo heb ik het (nu) ook begrepen. De reisongemakken verzekering is beperkt tot EUR200. Ik begrijp toch niet helemaal, waarom een ticket, dat is betaald met AMEX, en dat wordt geannuleerd zonder alternatief, niet beter gedekt is door de verzekering. Als ik een ander product koop, bv.een stofzuiger, en een probleem heb, dan helpt AMEX wél.