Geven van tips (fooien)

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door AnthonySneek, 14 sep 2015.

  1. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    in amerika is het heel gebruikelijk om tips te geven, dit wordt zelfs verwacht.

    Waar en hoeveel tips geven jullie?
    Onlangs in Hyatt Place Waikiki was de man achter de Check-in bali lichtelijk teleurgesteld omdat hij geen tip kreeg. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een tip kreeg voor het inchecken van de gasten ..

    Hoeveel tip geven jullie en waaraan en waaraan juist niet?

    Ben daar wel eens benieuwd naar.
     
  2. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Hier worstel ik ook altijd een beetje mee. Bijna iedereen in de US die ook maar 1 stap voor je zet verwacht vaak al een fooi. Zelf geef ik fooi aan de taxi chauf, koffer meneer bij het hotel en de ober/barman. Hoeveel hangt af van de situatie.
     
  3. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Blijft inderdaad altijd een lastig vraagstuk. Voordat ik de eerste keer naar een land ga zoek ik toch altijd e.e.a. wel op en dan kom je het geven van fooien wel tegen. Als ik het niet (goed) weet dan probeer ik altijd zo'n 10 a 15% aan te houden. Afhankelijk van het totaalbedrag en hoe goed/vriendelijk de service was wordt dit naar boven/beneden bijgesteld.

    Als ik weet dat mensen grotendeels van de fooien afhankelijk zijn, dan geef ik sowieso altijd iets. Hoe beter men service verleent, hoe meer ik geneigd ben te geven.
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  4. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    In principe geef ik altijd fooi, waar ik ook ben of dat in NL of USA is doet er weinig toe voor mij.

    Onlangs heeft @WorldTraveller13 ons behoed voor een afgang. Naar verluid worden tips in azië niet gezien als compliment, maar als een soort afschuw.

    Ik geef tips over het algemeen in Amerika aan:

    Taxi's, restaurants (alleen bij eten), koffermeneertje (als ik dat toelaat), kamermeisje in het hotel.

    De hoeveelheid hangt ook af van service, zo was onlangs een ober die ons zou verzorgen. Die heeft alleen de bestelling opgenomen en verder niet meer naar ons omgekeken, tsja.. Dan moet je geen hoge fooi verwachten.
     
  5. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Is het normaal om de Etihad Chauffeur te tippen ? Wat zijn jullie ervaringen?
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  6. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Laatste en eerste keer dat ik deze service had toen we naar hotel werden gebracht, niet aan gedacht door alle hectiek bij aankomst. Portiers en hulpjes die op je afstormen en je direct naar de receptie dirigeren. Kan me voorstellen dat je 20 dirham of een paar dollar/ euro fooi geeft. Chauffeurs komen meestal uit India of sri lanka.
     
  7. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Inchecken in Vegas moet je doen met tip, kan je kamer upgrade krijgen:p

    @AnthonySneek Het is trouwens niet in heel Azië not done om te tippen. In dit geval ging het om Zuid-Korea en Japan waar het not done is.
    Volgens de Chinese wet mag je taxichauffeurs geen fooi geven, en zij mogen het ook niet aannemen.

    US:
    Taxi: $0. Ik gebruik Uber
    Bell hops: $2 per koffer
    Housekeeping: $5 - $20 per nacht afhankelijk van de grote van de kamer
    Restaurant: Variabel. Als je al naar mij toe komt lopen en zegt: Hi folks, how are you? My name is xxxx and I will be your host for today. En als de persoon ook nog ergens het woord fabulous noemt, ben ik weg.
    Bar: $1 per drankje.
     
  8. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Hoe doe je dat in vegas dan?

    Geef je vooraf al een fooi?
     
  9. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Je stopt het dollarbiljet in je paspoort, vervolgens geef je het aan de front desk medewerker en vraag je of er misschien 'complimentary' upgrades beschikbaar zijn?
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  10. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Leuk trucje ;)

    Zijn er meer van dat soort trucjes die er gebruikt worden, waar ik voordeel uit kan halen?
     
  11. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    @AnthonySneek als dame lief lachen naar een heer doet wonderen...
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  12. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Zal ik me toch even moeten verbouwen :confused:
     
    rezag en Flying doc vinden dit leuk.
  13. Innersoul

    Innersoul Blue Tier

    Berichten:
    308
    Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Je kan soms ook naar heren lief lachen, die kunnen dan wel een andere gedachten krijgen haha ;)
     
    rezag, AnthonySneek en Flying doc vinden dit leuk.
  14. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ik had in DC afgelopen zomer bij Park Hyatt een rate incl ontbijt. Je krijgt dan alsnog iedere ochtend aan tafel de bon met hoeveel het zou kosten als je dan zou betalen. Dat lag ergens tussen de 70 en 80 USD per dag. Over dat bedrag verwachten ze dan ook echt 20% fooi terwijl ze één keer een kan koffie op je tafel gooien. Ik gaf dus maar 5 USD. Nog nooit z'on zuur gezicht gezien.
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  15. AnthonySneek

    AnthonySneek Blue Tier

    Berichten:
    187
    Leuk Bevonden:
    133
    Trofeepunten:
    43
    Ik denk, dat ik ze geen eens fooi gegeven had in z'n geval.

    Puur uit principes.. Als je ontbijt er bij hebt geboekt en ze komen daarna alsnog met een rekening - oké, je hoeft hem niet te betalen - vind ik dat meer vragen om fooi, dan dat je het verdiend vanwege de goede service.
     
  16. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Het is heel normaal in dit segment dat je de rekening nog even moet tekenen.
     
    AnthonySneek vindt dit leuk.
  17. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428

    Twenty dollar trick.

    • What is the Twenty Dollar Trick?
      The Twenty Dollar Bill Trick is sweeping the travel industry and becoming extremely popular, especially in Las Vegas. When you check into a hotel you simply slip the front desk clerk a $20 bill with your confirmation credit card, while asking "Do you have any complimentary upgrades available?". The general rule of thumb is that the front desk clerk will check for upgrades and if they cannot find anything they will return your tip, making it risk free for you!
    • How do you perform the Twenty Dollar Trick?
      There is no right way to try the Twenty Dollar Trick. The goal is for the front desk clerk to understand you would like an upgrade and willing to pay them to help you get it. Our philosophy is the sooner you get explain the clerk you are willing to tip them for an upgrade the better. We recommend wrapping a $20 bill around your credit card and handing it to them when you give a credit card for any further room expenses.
    • Does the Twenty Dollar Trick always work?
      The Twenty Dollar Trick does not always work. If the hotel has no upgrade rooms available or the front desk clerk is not interested in this it will not work. Generally, the rule of thumb is if the clerk does not have any upgrades available they will refund your $20. There have been a few cases when the clerk did not return the money. Be willing to move on, you are surely going to spend more than $20.
    • Where does the Twenty Dollar Trick work?
      The Twenty Dollar Trick is getting more and more common along the travel industry. It works in Las Vegas, New York, Atlantic City and Los Angeles. We have also heard it used successfully when renting a car.

      Heb ook gelezen dat mensen een briefje van 20 in hun paspoort doen, iets discreter! Regel is in ieder geval dat het geld niet aangenomen wordt als er geen upgrade wordt gegeven. Zelf nooit geprobeerd.

     
    Lionell vindt dit leuk.
  18. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Ik heb er een ongelofelijke hekel aan omdat het altijd awkward is. Wanneer wel, wanneer niet en zo ja hoeveel? Plus voelt een beetje als; hier, ik heb er toch genoeg van en jij ziet eruit alsof je het nodig hebt. Ik vind het prima om extra te betalen maar dan wel verwerkt in de rekening. De excessen zie je het meest in de 53e staat van Amerika. Daar roepen ze je zelfs terug als ze vinden dat je niet genoeg fooi hebt gegeven. Plus je kan geen fooi per CC geven, absurd.
     
  19. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Andere cultuur andere normen en waarden.
    Vergeet niet dat veel salarissen van banen in de us gebaseerd zijn op tips. Basissalaris van een paar dollar per uur is heel gangbaar voor een serveerster sommige pakken echter wel dan 100 dollar of meer aan tips op een avond. Sprak een tijdje terug iemand die werkte in een sterrenrestaurant, uurloon meen ik 3 -4 dollar maar op een zeer goede avond 300 dollar aan tips. Waar ik van baal is als er op de rekening 15 of 20 % service charge staat en ze ook nog eens doen alsof er een tip wordt verwacht. Tippen via cc kan meestal wel je krijgt dan je ticket en kan dan alsnog aangeven hoeveel tip je geeft via je cc bv 10, 15 , 20 of zelfs 25 % van het bedrag. Moet zeggen dat ik zeker in de restaurants vaak niet meer als 10-15 % geef, het voelt nog steeds raar zoveel geld weg te geven voor aardige bediening etc etc.
     
  20. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Als dit nou ook bij een airline check in zou werken:p
     
    FlyRicky, Carel1, tgrhuis12 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina