Geen verlenging 50% XP

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door FindingFlyer, 8 jun 2022.

  1. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Oorspronkelijk geboekt BRU-AMS-LAS, ochtendvlucht BRU-AMS geannuleerd door KLM. Nieuwe vlucht gaf een transfertijd van 80 min op Schiphol, ik vond dat erg krap gezien de vele vertragingen aan de dagranden. KLM gebeld, BRU-AMS uit de boeking gehaald en nu enkel AMS-LAS.

    Obv bovenstaand: enige kans dat ik de 8XP's van BRU-AMS achteraf kan claimen?
     
  2. FindingFlyer

    FindingFlyer Blue Tier

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    213
    Trofeepunten:
    43
    nee, want je Ging vrijwillig akkoord . Wat je wel kan proberen is zeggen dat door de topdrukte van Schiphol je niet anders kon.
     
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.737
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Ligt er natuurlijk wel aan wanneer de Brussel vlucht geannuleerd werd, als het echt kort voor vertrek is dan heb je wel degelijk recht op de XP.
    Is het langer van tevoren dan kan je het inderdaad proberen, want zeker in dit geval, ik vermoed dat de 06.15 vlucht uit Brussel niet gaat en je dan op de 08.15 vlucht of iets in die richting wordt omgezet, juist om 09.00 uur is het bij de transfer van Schengen naar Non Schengen op Schiphol inderdaad topdrukte, om 07.15 uur loop je zo door, om 09.00 uur zeker niet. Ik verwacht wel dat je de vlucht dan haalt, onder andere door de short connection lane, maar dan is eventueel lounge bezoek ook niet mogelijk en is het toch een beetje rennen.
     
  4. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    28
    Klopt idd, het gaat om de vluchten die jij noemt. De medewerker aan de telefoon gaf meteen toe dat de nieuwe transfertijd erg krap was en deed helemaal niet moeilijk om BRU-AMS uit de boeking te halen.

    Heb alleen helemaal niet gedacht aan de 8XP's heen en 5 terug (na 1 juli) die ik hiermee misloop.

    Nog maar eens een belletje aan wagen...
     
  5. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    469
    Trofeepunten:
    63
    Ben benieuwd hoe KLM gaat reageren aangezien er nu vluchten worden gecanceld. Je loopt op die manier flink wat xp mis als je eventueel herboekt na 1 juli terwijl je oorspronkelikke ticket voor 1-7 nog gebruik maakte van 50% extra xp. Al met al behoorlijk onbeschoft van KLM.
     
  6. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Ik vind het wel goed dat ze hiermee stoppen. De afgelopen maand ben ik zo'n 4x in de Schengen lounge geweest en ben hem gelijk gepeerd want het is daar echt een gekkenhuis.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.737
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Maar het is niet dat KLM wil annuleren, KLM wordt hier simpelweg toe gedwongen en gaat dan bekijken welke vluchten ze het beste eruit kunnen halen.

    Het is op zich jammer van de XP, maar in mijn geval compleet niet relevant, ik heb er zat, ik heb liever dat ze vooraf mij annuleren dat ik dingen kan aanpassen dat het op de dag zelf misloopt door dan vluchten te annuleren of heel erg vertragen, dat maakt voor mij veel meer uit, een lange vertraging en ik heb gelijk problemen op de bestemming omdat er ook andere transporten aan gelinkt zijn.
     
    Elgertje vindt dit leuk.
  8. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ik neem aan dat na 1 jaar de meeste nieuwe elites hun status weer kwijt zijn. Ze hebben er even aan geproeft maar zullen flink meer (soms 2x zoveel) moeten reizen dan ze normaal doen om die status te behouden...
     
  9. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.737
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Dat zal zeker voor een deel van de elites gebeuren, voor een ander deel kan het de motivatie zijn om vaker te reizen om de status te behouden.
    KLM is geen liefdadigheidsinstelling, en men zal uiteraard winst willen maken, dat doe je onder andere door klantenbinding door spaarprogramma's, maar je hebt niets aan vaste klanten die uiteindelijk maar een zeer gering bedrag besteden aan vliegtickets, je wil klanten die veel vliegen en wat minder naar de prijs kijken.
    De XP runs zijn uiteraard een uitkomst om de status te behalen, maar voor KLM is deze groep eigenlijk niets waard.
     
  10. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ligt wsl aan de tijd. Ik ben er eigenlijk altijd na 18u en dan is het prima te doen.
     
    MVA20 en MichaelNight vinden dit leuk.
  11. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Soms kom ik L25 en is het bomvol maar een half uur later half leeg. Van die rare golfbewegingen...
     
  12. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Ik denk dat het aantal personen met gold en platinum flink zal verminderen. Ik ben op dit moment nog gold, maar maak vrijwel geen zakenreizen meer dus zal dit jaar waarschijnlijk 50xp tekort komen.

    In mijn vriendenkring hoor ik vergelijkbare verhalen van flinke vermindering van het aantal zakenreizen
     
    Ruut vindt dit leuk.
  13. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    405
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Heb je al een FB-AMEX credit card? Bij de platinum versie krijg je nu tijdelijk 90XP…
     
  14. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    405
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Om 5am is het ook vrij rustig
     
    westi vindt dit leuk.
  15. coenvh

    coenvh Blue Tier

    Berichten:
    147
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Zouden deze ook als UXP meetellen?
     
  16. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    405
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Nee helaas niet
     
  17. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ik kreeg wel een mail vandaag dat 150% miles en status miles van Miles en more wel verlengd worden tot het eind van het jaar.
    Hopelijk komt KLM ook nog met iets. Maar denk het niet.
    Zou fijn zijn als privium met compensatie komt ;)
     
  18. Menno

    Menno Blue Tier

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    371
    Trofeepunten:
    63
    Straks krijgen we nog extra XP voor mensen die de drukte durven te trotseren op AMS. Of juist min-XP voor mensen die op AMS opstappen :D
     
    VinceG, MichaelNight en Carel1 vinden dit leuk.
  19. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.309
    Leuk Bevonden:
    3.201
    Trofeepunten:
    483
    Betwijfel of je hier een compleet beeld van de zaak hebt.

    De groep mensen die XP runs doet kopen juist regelmatig intra Europe J tickets. Natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar nog altijd met een betere marge dan Y tickets. Kostprijs van Intra Europe J is laag: de geblokte middenstoel is de hoogste cost driver, het catering budget is zelfs zeer laag.

    De meeste intra EU Business Class stoelen worden bezet door feeders voor longhaul vluchten die vanwege de connectie dan vaak weer wat goedkoper zijn. De toerekenbare bijdrage voor de intra EU vlucht is dan echt tientjeswerk. De XP runner levert dan méér op.

    En als je XP runs nodig hebt om status te behouden houdt dit dus in dat je niet zo veel (althans relatief gezien weinig) gebruik zult maken van lounges en Economy Comfort stoelen. En dus heb je minder (opportunity) kosten aan deze groep elite leden.

    Kijk ook maar eens naar de groep mensen die een voucher heeft gehad en die vervolgens voor een XP run heeft ingeleverd: dat heeft KLM echt geen windeieren gelegd.

    Uiteindelijk denk ik dus dat KLM bij voorkeur nog veel meer XP runners zou hebben. De begrenzing daarvan is echter dat teveel elites weer tot ontevredenheid leidt (volle lounges, etc.).

    Wellicht is een XP runner voor KLM zelfs wel waardevoller dan een elite die altijd Eco vliegt in relatief lage boekingsklasses, maar ondertussen wel een groot beslag legt op de resources (lounges, EC stoelen, platinum / PA lijnen, etc.).
     
  20. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.737
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Aan dat laatste maak ik mij in principe wel schuldig ja, zo had ik het nog niet bekeken qua kosten voor KLM qua beslag op resources.
    Hoewel de laatste tijd ik juist wat minder goed vooruit kan plannen en ik in boekingsklassen zit met letters die ik nooit heb gezien…

    Maar idd, ticket naar BKK voor €400 en dan heen en terug stoel 10K, dat kan de bedoeling ook niet zijn..
     

Deel Deze Pagina