Geen id/paspoort laten zien op schiphol

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door TimoW, 11 dec 2014.

  1. TimoW

    TimoW Newbie

    Berichten:
    52
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    18
    Vandaag vloog ik vanaf schiphol met KLM naar Geneve. Tot mijn grote verbazing heb ik nooit mijn id of paspoort hoeven tonen. Niet bij douane en niet bij de gate.
    Ik ben er zelf niet van op de hoogte maar kan dit of is dit een fout? Want zo kan iedereen toch met mijn ticket (op mijn naam) gaan vliegen.
     
  2. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.462
    Leuk Bevonden:
    2.306
    Trofeepunten:
    558
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Je passeert geen douane (noch de Marechaussee, waarmee Douane vaak verward wordt) op deze vlucht. Er is geen noodzaak om je identiteitsbewijs aan authoriteiten te laten zien op een vlucht binnen Schengen. Airlines kunnen zelf wel ID vs Boardingpass controleren voor zogenaamde revenue protection.
     
  4. TimoW

    TimoW Newbie

    Berichten:
    52
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    18
    Thanks! Weer wat geleerd ;)
     
  5. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Het is inderdaad conform het Schengen verdrag. Echter, je kan je afvragen of het anoniem kunnen vliegen binnen Europa ( het is niet van belang welke naam op je ticket staat omdat dit niet gecontroleerd wordt) een gewenste situatie is in deze tijden van verhoogde (terroristische) dreiging. Is dit geen potentiele bedreiging voor vliegveiligheid?
    Volgens mij kan je toch makkelijk iemand ID vragen om te kijken of de persoon ook degene is op wiens naam het ticket staat. Er hoeft dus niet gecontroleerd te worden of iemand een visum of geldig reisdocument heeft, maar slecht een eenvoudige persoonscontrole.
     
  6. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Gerichte ID controle is ook binnen Schengen mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij de NSS.
     
  7. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Absoluut waar, maar ik bedoel dat het toch raar is dat je zonder enige vorm van id controle een vliegtuig kan instappen...
     
  8. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Het voelt raar, dat ben ik met je eens. Maar op wat voor een manier zou een ID kaart controle de veiligheid verhogen op een vlucht?
     
  9. TimoW

    TimoW Newbie

    Berichten:
    52
    Leuk Bevonden:
    25
    Trofeepunten:
    18
    Het is wel veiliger om te controleren. Op deze manier kan je je ticket net zo goed verkopen aan een crimineel/terrorist met slechte bedoelingen. Deze 'types' staan vast wel ergens in een database. Als je nou op dit soort vluchten ook ieder zijn id/paspoort zou controleren zou je ook dat soort mensen sneller kunnen opsporen en/of de mogelijkheid tot vliegen kunnen voorkomen.
     
  10. Michelli [NL]

    Michelli [NL] Newbie

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Dit viel mij laatst ook op toen ik vanaf Oslo terug naar Nederland vloog. Nergens werd er gevraagd om mijn identiteitskaart, slechts mijn boarding pass had ik nodig. Daarentegen moet je (meestal) wel je identiteitskaart laten zien vanaf Schiphol als je met ruimbagage vliegt. Dat was in ieder geval zo bij mijn laatste paar vluchten met KLM en SAS.

    Mijn moeder heeft een tijd terug speciaal omdat we naar Noorwegen gingen een nieuwe identiteitskaart moeten aanvragen (inclusief spoedprocedure + vermiste verlopen kaart), maar uiteindelijk hoefde ze 'm nergens te laten zien :/
     
  11. Barend

    Barend Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    128
    Naar Noorwegen toe heb ik altijd (relatief) strenge controles hoor..
    Daar ben ik nog nooit zonder uitgebreide blik in mijn paspoort naar binnen gelaten.
    Sterker nog, heb er weleens 4 uur in de cel gezeten vanwege verdenking van drugssmokkel (ofzoiets, ze hebben de officiële reden nooit uitgelegd). Dat was dan wel met de auto.. Maargoed, Noorse douaniers, niet de makkelijkste personen. ;)
     
  12. Stormbreaker

    Stormbreaker Newbie

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Dit heb ik ook gehad toen ik met Austrian vanaf Wenen naar Amsterdam vloog, toen was het met mobile boarding. Maar ook de normale barcode op de uitgeprinte boarding pass werkt op de scanners. Ik vind dit wel gevaarlijk omdat als iemand bijvoorbeeld mijn telefoon steelt die op mijn ticket kan reizen. Er is namelijk door niemand gekeken naar mijn mobile boarding pass, tijdens het boarden hou je hem voor een poortje en bij de beveiliging ook. Er kijkt geen menselijk oog naar. Met een gestolen barcode werkt dit ook. Iedereen kan hem dan stelen, zeker want op het schermpje van een telefoon kijk je niet zo snel mee. Ik bedoel: als ik met een boarding pass van een jonge man loop zoals ik maar ik ben een oude man dan valt dat zelfs zonder ID-controle misschien op (mits er goed gekeken wordt). Wordt er automatisch gekeken dan maakt het niet uit, als de barcode maar klopt. Na het inchecken kan iemand de telefoon stelen, door de beveiliging en zo boarden.
     
  13. menzo2003

    menzo2003 Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Als mensen echt iets kwaads willen doen lukt het ze toch wel. Ik ben blij dat je niet meer altijd als potentiële misdadiger wordt gezien. In de trein of bus controleren ze toch ook niet je ID reizen binnen de EU.
     
    Flying doc, DutchFrequentFlyer en Basjep vinden dit leuk.
  14. Friso89

    Friso89 Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    52
    Trofeepunten:
    18
    Jazeker wel! Ik ben studentchauffeur geweest en moest wekelijks (in 2010/2011) een man van Blaricum naar Brussel rijden en met de internationale trein terug naar Amsterdam. Regelmatig bij Roosendaal de Marrechaussee aan boord gehad voor een Paspoort/ID controle. Ook toen ik in 2011 naar München ging met de ICE, werd mijn Paspoort/ID gecontroleerd nadat we bij Arnhem de grens over waren door de Duitse grenspolitie. Het is geen routinematigheid, maar het dus wel voor komen;)

    Friso
     
    Valentijn vindt dit leuk.
  15. menzo2003

    menzo2003 Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Het is waar dat ze steekproeven mogen doen. Op Schiphol heb je dat ook. Maar ik ben blij dat intra Shengen vluchten alle controles sneller verlopen.
     
  16. Stormbreaker

    Stormbreaker Newbie

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    18
    Het was juist dat de controles tijdelijk zeer langzaam verliepen maar het schijnt nu weer beter te zijn,
     
  17. STH1984

    STH1984 Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    93
    Trofeepunten:
    28
    Onlangs stonden er (ik neem aan tijdens een steekproef controle) 2 agenten van de KMAR bovenaan de trap van de gate (H/M gates) voor een vlucht vanuit Milaan. Daar vroegen ze alle passagiers om hun paspoort en die werden allemaal handmatig gecheckt. Mijn Nederlandse paspoort werd slechts voor een seconde bekeken en werd toen 'goedgekeurd'. Al met al ging het vrij snel, maar ik was wel even 'verbaasd' over de controle binnen het Schengen gebied...
     
  18. MMD

    MMD Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Ondanks het Schengenverdrag vragen luchtvaartmaatschappijen tijdens het instappen normaliter wel altijd om een id kaart/paspoort. Dit om te checken of degene die reist ook daadwerkelijk degene is waarvoor is geboekt.

    Sinds vorig jaar heeft KLM echter een proef om geen identiteitscontrole meer uit te voeren. Zodat de instapprocedure dan wordt versneld, waardoor het vliegtuig sneller van de gate af is en dus goedkoper is.

    Dit alles is dus een stukje kostenbesparing van KLM.
     
  19. MMD

    MMD Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Wellicht had de KMAR informatie over een specifiek persoon op jouw vlucht, waarvan ze alleen de naamgegevens hadden?
     
    STH1984 vindt dit leuk.
  20. kevin990

    kevin990 Silver Tier

    Berichten:
    490
    Leuk Bevonden:
    162
    Trofeepunten:
    268
    Op LTN werd ik ook niet gecontroleerd toen ik naar Nederland vloog, niet door security en ook niet door immigration.
    Dat is best vreemd, aangezien UK een gesloten grens heeft. Bij aankomst in EIN weer wel door immigration.
     

Deel Deze Pagina