Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    516
    Trofeepunten:
    123
    Business class ziet er goed uit bij Xiamen - 1-2-1 configuratie - geen idee of 2 uur genoeg is voor overstap domestic.

2. Blade23

Blade23 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken vanuit etiquette- én airlineperspectief.

Situatie: op vlucht KLM Flight KL628, een nachtvlucht van Miami naar Amsterdam, zet passagier op stoel 10B direct na de maaltijd zijn stoel volledig naar achter. De passagier op 11B geeft aan dat dit niet gaat vanwege zijn knieën en houdt vervolgens de stoel tegen zodat deze niet verder achterover kan.

Hoe zou cabinecrew dit volgens jullie het beste moeten oplossen?

• Heeft de voorste passagier “recht” op recline tijdens een nachtvlucht?
    • Of moet er rekening gehouden worden met medische/fysieke beperkingen van de passagier erachter?
    • En wat zou hierin een redelijke middenweg zijn?
    Benieuwd naar jullie visie en ervaringen van andere reizigers

3. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.022
    Trofeepunten:
    558
    Ben wel benieuwd of jij 10B of 11B bent...:rolleyes:

Tijdens eten doe ik iig altijd mn stoel omhoog zodat de persoon achter me normaal kan eten.

Als een stoel kan reclinen mag dit ook gewoon gebruikt worden lijkt mij. Vaak gooi ik mn stoel ook pas naar achter als de stoel voor me hetzelfde doet.

Laatst bewerkt: 24 mei 2026
    Tim82 vindt dit leuk.
  4. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.565
    Trofeepunten:
    373
    Ja en KLM adverteert er ook mee:
    "
    Trakteer uzelf op meer beenruimte, verstel uw stoel verder naar achter en ga als een van de eerste Economy Class-passagiers aan boord. De Economy Comfort-stoelen bevinden zich voor in het vliegtuig. U gaat bij aankomst dus extra snel van boord! Andere kenmerken zijn:

• 5 cm meer beenruimte dan een standaardstoel
    • 4-5 cm verder naar achter verstelbaar dan een standaardstoel"
    Als je dan extra hebt betaald voor zo'n stoel mag je ook aannemen dat je het kan gebruiken neem ik aan. Als ik op een kort vluchtje zie dat achter me iemand met een groot postuur zit, blijf ik wel gewoon rechtop zitten.

Als je echt een medische reden hebt dat de stoel voor je niet in de weg mag zitten, zou ik opteren voor een stoel bij de nooduitgang. Of als dat niet meer kan aan de bemanning vragen of er ergens een plek leeg is waar niemand voor je zit, maar dat kan dan ook rij 37E zijn ofzo mijns inziens.

5. Blade23

Blade23 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Ik was 10B, de KLM bemanning heeft het goed opgelost. Ik deed de stoel naar achteren na zo’n 2 uur vliegen en het eten was opgehaald en de lampen gingen uit in de cabine. Meneer achter mij op 11B werd aggressief, toen ben ik naar de CA gelopen en die hebben erop aangesproken om de stoel naar achteren te doen. Hij luisterde niet terwijl ik al mijn oogmaskertje op had kwam na enkele minuten twee CA aanlopen maar meneer liet nog steeds niet toe de stoel naar achteren te doen. Toen er na paar minuten iemand van de Cockpit en CA naast meneer stond met een uitgedraaide brief en schijnbaar een officiële waarschuwing kreeg. De crew was daarna de hele vlucht vriendelijk en lieten mij zelfs met Business class als eerste eruitgaan. De meneer op 11B en een vriend van hem op 11D bleven gedurende de vlucht maar als een kind gedragen, en vragen waar ik woonde zodat ik dan ergens achter zou komen.

Vliegende_Keep en Ruut vinden dit leuk.
  6. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.287
    Trofeepunten:
    223
    In het geval van dit soort bedreigingen zou ik er thuis nog een formele klacht naar KLM uitsturen.
    Volstrekt onacceptabel dit.

Met een beetje geluk komt ie dan op de zwarte lijst en krijg je als compensatie wat extra miles uitgekeerd.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  7. Blade23

Blade23 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Wellicht dat ik idd nog een formele klacht indien. Alhoewel ik begreep van de crew dat de persoon in kwestie een 'Notice of Violation’ heeft ontvangen.

Ruut vindt dit leuk.
  8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.340
    Trofeepunten:
    408
    De notice of violation is ‘alleen’ een formele waarschuwing. Ga je door met (hetzelfde) gedrag dan, omdat je de nov al hebt kan de cabin crew je restrainen en mag je bij aankomst met de luchthavenpolitie mee.

Dit soort bedreigingen is vaak iets in het moment, door wet op privacy mag de luchtvaartmaatschappij jouw geen gegevens gevem, wil je er wel verder mee moet je naar de politie, maar een verdachte krijgt door inzage in het dossier mocht het tot een rechtszaak komen dan wel jouw naw, dus of je dat nu wilt…

9. Blade23

Blade23 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Heb inderdaad liever niet dat mijn naw bekend worden. Nou maar hopen voor KLM dat ze een soort schaduwlijst bijhouden van mensen die een Notice of violation krijgen want anders kunnen ze het elke vlucht weer doen. Ik vind nooit een probleem om een stoel rechtop te hebben staan op korte vluchten of zelfs wat langere dagvluchten… maar verwachten omdat je medische en vanwege je bouw je voorbuurman niet naar achter mag doen niet helemaal correct.

10. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.287
    Trofeepunten:
    223
    Daarom ook, formele klacht indienen bij KLM en hopen dat ie op de zwarte lijst komt.

11. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.350
    Trofeepunten:
    248
    Als die persoon medische/fysieke problemen heeft, dan moet ie er zelf maar voor zorgen dat ie op de voorste rij zit.
    Dus extra betalen of C vliegen. Je kan toch niet verwachten dat de persoon voor jou geen gebruik mag maken van de mogelijkheden om iets van slaap te pakken omdat jij een probleem hebt.

Blade23 vindt dit leuk.
  12. Blade23

Blade23 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Zo dacht ik er ook over. Wilde zelf de stoel maar een klein beetje naar achteren te doen ipv helemaal. Alleen toen de heer begon met zijn knieën was ik er snel klaar mee. Inmiddels een klacht ingediend bij KLM ondanks dat de crew het goed heeft opgelost, alleen het gedrag wat doorging na de NOV kan imo KLM niet accepteren. Ben benieuwd hoe vaak mensen er wat van zeggen als de persoon achter je niet wilt dat je de stoel naar achteren doet.

Ruut vindt dit leuk.
  13. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.340
    Trofeepunten:
    408
    Het gedrag na de nov is er eentje die heel sneaky kan helaas.
    De meeste mensen zijn conflict vermijdend en zullen er niet op in gaan zodat het door kan blijven sudderen.
    De beste manier is echter met een harde stem de aandacht vestigen en vragen wat men net heeft gezegd of dit herhalen.
    Dat zorgt namelijk ervoor dat de aandacht opnieuw wordt gevestigd.

Maar ja ga er maar aan staan in een (volle) vlucht want dan sta ook jij in de schijnwerpers bij de andere passagiers, naast dat het dan nog verder kan escaleren zeker als er ook alcohol of drugs in het spel is…

FlyingFonz en Ruut vinden dit leuk.
  14. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    171
    Trofeepunten:
    43
  15. JosEnrafNonius

JosEnrafNonius Blue Tier

Leuk Bevonden:
    175
    Trofeepunten:
    43
    Een praktische oplossing is om de man een stevig kussentje te geven, dan zit hij wat hoger en dat creëert extra beenruimte...

16. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.340
    Trofeepunten:
    408
    Het klopt dat dit per 1 juli 2025 is aangepast dat het standaard zichtbaar is, echter kan de verdachte wel het verzoek doen om inzicht in bepaalde processtukken te krijgen.

• Standaard afgeschermd: Gevoelige informatie zoals woonadres, e-mailadres en telefoonnummer wordt niet meer in het strafdossier opgenomen.
    • Inzagerecht gedaagde: Een advocaat van de gedaagde kan namens hem via de officier van justitie een verzoek indienen om bepaalde processtukken in te zien die voor de zaak van belang zijn.
    • Uitzonderingen: Als uw gegevens specifiek relevant zijn voor het bewijs (bijvoorbeeld de plaats delict) of om de betrouwbaarheid van een getuigenverklaring te toetsen, kunnen ze wel onderdeel van het onderzoek uitmaken.

En het inzagerecht en uitzonderingen maken het aannemelijk dat de verdachte toch (veel) informatie over je kan krijgen.

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    973
    Trofeepunten:
    143
    Op één van mijn aankomende KLM-vluchten ben ik op dezelfde rij 'gebumpt' van een raamstoel naar een middenstoel. Kreeg een sms van KLM "Uw stoelnummer is gewijzigd naar 6E". Dat ga ik t.z.t natuurlijk wijzigen naar EC als de rijen beschikbaar komen. Maar iemand die ook wel eens gehad? Toestel is niet veranderd...

Laatst bewerkt: 30 mei 2026
  18. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.287
    Trofeepunten:
    223
    Als ik naar AUA vlieg wil ik altijd de 1e rij op de 1e stoel bij het raam zitten in EC.
    Ooit een keer gehad dat om "operationele redenen" m'n stoel plotseling was gewijzigd. Werd uiteindelijk wel opgelost.

Hierna een keer dat ik telefonisch aangaf dat ik op 6A of 10A wilde zitten omdat ik zag dat ie vrijgekomen was.
    Toen ik na het gesprek op de seatmap keek zat ik plots op rij 2 dus weer gebeld.
    Bleek dat de medewerker die mij aan de telefoon had erna iemand kreeg met een hondje en die mogen niet op de eerste rij bulkhead zitten. Ze had ons dus door elkaar gehaald. Ook dat werd telefonisch weer rechtgezet.

Dan1 vindt dit leuk.
  19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.340
    Trofeepunten:
    408
    Dat is wel vreemd, wat ik wel heb gehad is dat je 3 dagen voor vertrek een rij wat verder voorin selecteert als deze vrij komt, het gordijntje toch naar achter gaat en je wordt herverdeeld, maar ik kies in ec om die reden dan ook nooit de eerste rij.
    Maar zonder toestelwissel van 6f naar 6e, dat krijg ik ook niet als ulti voor elkaar om iemand van een gereserveerde stoel te krijgen…

Enzo vindt dit leuk.
  20. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.492
    Trofeepunten:
    558
    @Dan1 @Ozzietukker volgens mij zijn ze aan het experimenteren met het gordijntje verplaatsen. De standaardregel van 3 dagen voor vertrek verschuift het gordijntje naar voren op KLM - Europa geldt niet altijd meer. Ik heb ook al meerdere malen meegemaakt dat het gordijntje naar achteren ging de afgelopen maanden.

Ruut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina