Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Er waren al in het jaar van de overgang naar de cap op xp al geruchten dat men met zo iets bezig waren. Het is in ieder geval goed om een beloning te geven om door te blijven sparen nadat je op de cap zit.

er komen nog extra voordelen/opties voor ulti’s aan. Ben wel benieuwd wat ze daar nog kunnen doen.

Laatst bewerkt: 15 apr 2026
  2. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb het zelfde. Ben benieuwd hoe ze de geldigheidsduur duur van de voucher gaan bijhouden. Die loopt nu niet meer gelijk met de 4 die je krijgt bij vernieuwen van ulti status.

3. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.340
    Trofeepunten:
    248
    Ik kreeg vanmiddag een mail hierover. Ik vroeg me al af hoe en wat, maar het blijkt dat je in de engelse versie op de Q&A moet klikken om de precieze voorwaarden te zien.

Ik vraag me wel af hoe het gaat met de XP die worden meegenomen van het vorige jaar. Of zou het gaan om de XP die je in een bepaald jaar hebt verdiend. Anders zou het relelatief eenvoudig zijn: 300 XP carry over en maar 150 XP erbij verdienen.

Het is voor mij iig een trigger om AFKL trouw te blijven als ik volgend jaar PFL haal.

4. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    164
    Trofeepunten:
    43
    Is het XP of UXP (of XP voor iedereen, maar UXP voor PfL omdat die geen XP meer sparen maar enkel UXP i.v.m. Ultimate?).

Wat is de kwalificatie periode? Ik heb 2 periodes (vanaf 1 september voor XP en vanaf 1 januari voor UXP).

5. michiel1

michiel1 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    276
    Trofeepunten:
    63
    Zoals ik het lees bedoelt DuckDuck (video)bellen op de speaker. Met oortjes: ok.
    Maar waarom zijn er altijd mensen die hun telefoon gebruiken met speaker op standje 10?

rickbeerendonk en Ruut vinden dit leuk.
  6. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    373
    Vraagje, ik heb een ticket ZWE-AMS-CPH volgende week, met een overstap van 8 uren in AMS. Nu is er later een enkeltje OTP-AMS bijgekomen, die precies valt in de overstap van het eerste ticket. Als ik ZWE-AMS aan het reizen zou zijn, zit ik nu in het vliegtuig van OTP naar AMS, waarna ik 3 uurtjes op Schiphol vertoef en doorreis naar Kopenhagen. In de KLM app overlappen deze 2 losse boekingen elkaar dus. Geeft dit problemen als ik in OTP wil instappen, dat mijn andere boeking zegt dat ik op dat moment in Antwerpen zou moeten zijn?

7. hellolaurent

hellolaurent Blue Tier

Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb geen ervaring met hoe het bij KL zit maar met andere airlines krijg je in dit geval een waarschuwing dat er een van de bookings wordt gecancelled, ik kan me voorstellen dat dit bij KL ook zo is.

8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Ik vind die Choice Benefits wel goed en een welkome aanvulling eigenlijk. Als ik het goed begrijp dan ‘stapelen’ de voordelen?

Dus: 450 XP, mijlpaal en 609 XP: nog een mijlpaal? Dan klopt de gelogheid van een jaar ook niet echt, of het is een jaar of tot de volgende mijlpaal?

Dan moet je wel goed nadenken wat je kies. Want stel je kiest de extra overdraft van 20k en daarna weer die van 30k. Dan je je daar per saldo niet echt een voordeel aan gehad. Kun je eerst beter de XP kiezen.

9. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.319
    Trofeepunten:
    408
    Wat is eigenlijk het voordeel van miles overdraft in plaats van dat je de gegarandeerde miles pakt?

10. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.006
    Trofeepunten:
    558
    Die snap ik ook niet helemaal..

11. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Het enige voordeel is als je een award ticket wilt boeken en net die Miles te kort komt. Maar in mijn mening is die gap te klein om ooit te kiezen voor die overdraft.

12. hellolaurent

hellolaurent Blue Tier

Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    28
    NB: deze choice benefit overdraft komt gewoon bovenop de bestaande overdraft van Platinum/Ultimate. Niet per se de beste keuze, maar kan wel handig zijn als je een specifieke award booking gepland hebt

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Niet mee eens. Inmiddels drie vakanties geboekt met behulp van Miles overdraft, waaronder twee business class retourtjes. Ik vind het een top benefit.

14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Bijzondere boarding procedure voor mijn vlucht AMS - LIS in de nieuwe A321 Neo. Volle vlucht. Dame van de grond crew pakt de mic en zegt in het Engels: Nu even allemaal heel goed luisteren als jullie op tijd willen vertrekken. Dit is het plan:” Rijen 30 tot en met 39 kunnen naar voren voor pre boarding”.

Stonden de Zone 1-2 mensen dan, verbaast te kijken. Maar het werkte wel, want we vertrokken op tijd. Mijn aanname is dat men ondertussen heel goed weet wat wel en niet werkt met dit toestel, in combinatie met (vakantie)drukte.

15. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.319
    Trofeepunten:
    408
    Het klinkt ook wel logisch om eerst de achterste rijen te boarden, want anders staan de mensen in de eerste rijen die de bagage in de bagagebakken aan het stoppen zijn de mensen die verder moeten doorlopen aan het ophouden.

Dus vanuit dat oogpunt is het handig om eerst de passagiers achterin te laten boarden zodat ze gelijk door kunnen lopen.

Er is echter wel een dingetje met dit, want als je dit zo gaat volhouden en de bagagebakken voller en voller worden dan zal er voorin de bagagebakken ook minder ruimte overblijven, en kan je de situatie krijgen dat dan de groep 1 en groep 2 passagiers hun trolly moeten gaan afgeven omdat er geen plek meer is bij de voorste rijen, want die groep zit over het algemeen wat meer voorin het vliegtuig.
    Daar zal de KLM best wat kritiek op gaan krijgen.

16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Het kwam op mij over als een pragmatische actie van de ground crew. Maar dan nu even heel flauw: dit is natuurlijk niet hoe zoneboarding werkt. Er was ook maar één slurf. En hoewel die mensen allemaal naar achteren verdwenen in die sigaar, zag het er wel raar uit dat de mensen die zone 1-2 hadden een stuk of 50 mensen voor moesten laten gaan.

17. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.610
    Trofeepunten:
    253
    Wel verbaasd dat dit werkt. Zodra boarden start staan er altijd mensen met zone 5 op de instapkaart vooraan te dringen om zo snel mogelijk het vliegtuig in te komen. Ik kan me niet voorstellen dat die groep ineens braaf gaat wachten, tenzij die allemaal op rij 30 t/m 39 zitten, dan komt het wel goed uit.

18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Ze lieten de groep ‘pre boarders’ (waarschijnlijk slim bedacht om de FF’s niet te veel te irriteren) buiten om boarding. Dus voorbij de rijnen van zone 3 -5 en 1-2. De zone 1-2 mensen konden dus blijven staan, terwijl de groep ‘pre boarders’ rechtstreeks naar de balie kon en daar mocht scannen. Daarna mochten wij via de reguliere rij, maar stond ik toch nog aardig lang te wachten in de slurf, terwijl ik normaal als een van de eersten zit. Overigens stond er toen ik mocht boarden, jawel, een dame met een zone 5 boarding oase voor mij in de rij. Ik kan me eigenlijk heugen dat dat niet gebeurt bij het boarden…

“Voor deze vlucht vindt boarding op zones plaats. Blijft u zitten, totdat uw zonenunmer wordt opgeroepen.” En daarna kwam de dame van de grondcrew op de PA met ‘listen carefully, I will only say this once!’ :D

19. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    907
    Trofeepunten:
    123
    Interessant dit te lezen. Gisteren op mijn vlucht van CDG - AMS vroeg de stewardess, toen iedereen aan boord was met hun 20 stuks handbagage: “Toe spiet up de departure, woed you please help us bye kloosing the overhead kompartments?”

En inderdaad, stonden mensen braaf op en waren alle bagagebakken in enkele seconden gesloten. Ik zat op Stoel 1A en ik hoorde de twee dames voorin tegen elkaar zeggen dat “dit wel goed werkt”. Dus het lijkt ook iets nieuws te zijn wat niet plots door één van hen werd gedacht. Ook werd er meermaals omgeroepen dat het gebruik en opladen van powerbanks strikt verboden is en dat deze niet in de bagagebakken mogen worden opgeborgen. Waarschijnlijk is dit laatste ingevoerd wegens meerdere incidenten bij andere maatschappijen. Uitstekende maatregel, zeker omdat bijna alle toestellen tegenwoordig een usb of stopcontact hebben. Moeten die USB-aansluitingen wel werken natuurlijk (wat bij mij niet het geval was:rolleyes:)

maar goed, ik had 50(!) minuten de tijd om mijn telefoon op te laden bij de bagageband voordat mijn koffer er was… na een vlucht van 45 minuten.

hellolaurent, lloydje33, Dan1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    Ik meen mij te herinneren dat er vorig jaar een batterij op een intercontinentale KLM vlucht in brand was gevlogen.

Edit: Deze dus https://avherald.com/h?article=52b69653

FlyingBlob vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina