Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Ik kom (helaas) alleen maar BC stoelen kiezen. Enfin, het was maar voor 50 minuten.

2. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.006
    Trofeepunten:
    558
    Haha, ja dat wordt dan lastig. In de A220 zit je trouwens stukken beter in BC, en in de Embrears van Hop wordt de stoel naast je altijd vrijgehouden itt KLC. Bij Hop had ik laatst ook Starlink, tijdens het opstijgen meteen even een speedtest gedaan uiteraard :D

Ruut vindt dit leuk.
  3. hellolaurent

hellolaurent Blue Tier

Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    28
    AF loopt inmiddels in veel opzichten ver vooruit op KL. Ze hebben de afgelopen tien jaar veel veranderingen doorgevoerd en zijn duidelijk meer premium geworden. Zowel in de passagiersbeleving als in de cijfers, die dat ook ondersteunen.

Terwijl AF verder richting premium positionering beweegt, lijkt bij KL juist het tegenovergestelde te gebeuren. De nieuwe stoelen in de A321 hebben bijvoorbeeld geen recline, behalve in de eerste x rijen. Dat is een fout welke AF jaren geleden heeft gedaan maar sindsdien passé is. De catering wordt bij KL als minder ervaren en wordt er bijna met zekerheid BOB ingevoerd. Er is nu wel gratis Wi-Fi, maar geen investering in Starlink (misschien de nieuwe A350s?). Waar AF Economy Comfort-stoelen toevoegt, haalt KL ze juist weg.

Ja, er komen meer Premium Comfort-stoelen, maar bij sommige toestellen (de 78X volgens mij) blijven er nog maar één of twee rijen Eco Comfort over. Dat is dan weer minder aantrekkelijk voor elites die in Economy reizen, omdat er simpelweg minder mogelijkheden zijn om deze stoelen te selecteren. Van de kwaliteit van de lounges wil ik nu niks zeggen... Laten we hopen dat de cabine in de nieuwe A350’s een duidelijke verbetering brengt, de keuze voor de Stelia Opera-stoelen is in ieder geval een stap in de goede richting. Wat extra aandacht voor de catering, vooral binnen Europa, zou ook welkom zijn. Weg met het houten bestek en de Wanderbox.

Hopelijk komt er weer wat meer enthousiasme om het merk te versterken, in plaats van steeds meer in te snijden in service en beleving.

Dan1, lloydje33, bernard en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.319
    Trofeepunten:
    408
    Ik heb nog geen definitieve seatmaps gezien, maar het is voor Air France - KLM heel aantrekkelijk om de premium comfort uit te breiden, nu zijn het maar 3 rijtjes met in totaal 24 stoelen en zit vaak helemaal vol,
    Dit levert ook een stuk meer op dan de business klasse stoelen, want daar kan je er in dezelfde ruimte een stuk minder van kwijt, volgens mij 8 biz ten opzichte van 24 PC, terwijl men voor 3x PC in totaal meer kan vragen dan 1 x C.

En bij veel bedrijven mag er op lange vluchten wel Premium Comfort maar niet business gevlogen worden, dus is de vraag altijd wel hoog.
    En ze zijn als ze niet gevuld worden dan ook weer gemakkelijk aan te bieden met upgrades voor miles of geld voor elites of andere passagiers.

Uiteindelijk is het doel van een luchtvaartmaatschappij de stoelen voor de beste prijs te verkopen. En als je kijkt naar Air France waar men geen economy comfort heeft maar wel premium en bizz en dat geen windeieren legt weet je waarom men voor een bepaalde koers kiest.

5. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    28
    Ik vind de experience aan boord persoonlijk belangrijker dan in een airline lounge.
    Ik ben het wel met je eens dat die bij SAS niet heel bijzonder is maar ik kan ook niet zeggen dat het slecht is.
    Beenruimte bij SAS was voor mij meer dan voldoende, ik kon ze gewoon strekken en ik ben 1.95 lang.
    Nee ik ben wel tevreden over SAS, helemaal ook omdat je op vluchten van 45min-1uur een maaltijd krijgt en niet een simpel tasje wat bij KLM het geval is.

6. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    63
    Met China Airlines A350 meerdere keren gevlogen BKK vluchten en velen malen beter en zelfs in economy kunnen slapen. Hoop KLM dit toestel snel inzet naar Bangkok zodra toestel beschikbaar is bij KLM.

Dan1 vindt dit leuk.
  7. Oscar

Oscar Newbie

Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    8
    'preliminary seating diagram' voor de a350 op Aerolopa. Eerste paar toestellen zullen wel deze indeling krijgen denk ik. Misschien veranderen ze het voor latere leveringen?

Tim82 en Ruut vinden dit leuk.
  8. William

William Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    39
    Trofeepunten:
    63
    KLM wil al meer Premium Economy rijen in 777 invoeren. Als ze slim zijn direct invoeren in A350. Vlieg alleen nog maar WBC en Premium Economy.

9. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    Die nieuwe Stellia Opera stoelen zijn fantastisch. De "problemen" die je hier noemt heb ik zelf niet ervaren. Een van de beste AF vluchten die ik heb gehad. In de aankomende KLM A350s komen dezelfde stoelen.

Oh en (video)bellen in het vliegtuig is een absolute no-no. Iedereen vindt dat vervelend.

KLM krijgt geen Starlink. Ze blijven bij hun Viasat contract. Hoewel hun directeur een volidioot is, is Starlink internet heel erg fijn om mee te werken als consument.

KLM heeft net een meerderheidsbelang in de catering op Schiphol verkocht aan het bedrijf welke nu ook (onder andere) de catering van AF doet.

10. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.559
    Trofeepunten:
    373
    China Airlines heeft in de Premium 2+3+2, waar Air France 2+4+2 heeft in de breedte, hoogstwaarschijnlijk KLM dus ook. Bij China Airlines heb je dus veel meer ruimte. Ik vind de 2+4+2 best krap bij AF voor een Premium cabine.

William en Ruut vinden dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Met Singapore Airlines idem in economy. KLM is allang niet meer mijn airline of choice voor internationale, niet-zakelijke vluchten. Tenzij ik een reward ticket kan boeken.

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Waar staat dat videobellen een absolute no no is? Wie zegt dat? Waarom verschilt een videobelgesprek met een gesprek tussen twee passagiers in de cabines? Zeker in business class met de suite deur gesloten. Heb je wel eens gehoord van AirPods?

Dit is het echt het meest belachelijke comment dat ik hier gelezen heb. Als ik naar mijn gezin naar huis wil bellen dan doe ik dat zonder iemand tot last te zijn. Ik raad je aan je voortaan met je eigen zaken te benoemen in plaats van je moreel verheven te voelen met rare statements over ‘de regels/on board etiquette’. En je te gedragen als iemand die zich voordoet van de ‘wannabee luchtvaartpolitie. Echt ongehoord dit, je zou je moeten schamen voor dit bemoeizuchtige statement! :mad:

Ruut vindt dit leuk.
  13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Helemaal mee eens! Alleen is de overstap op CDG doorgaans een drama. Zo ook nu weer. Maar goed. Je moet er wat voor over hebben ;)

14. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.319
    Trofeepunten:
    408
    Ik was niet degene die het had gepost, en ik begrijp dat er wat emotie zit, maar in den beginne ben ik er wel mee eens dat (video)bellen niet per definitie aan boord van een vliegtuid thuishoort.

Natuurlijk zijn er verschillende ‘manieren’ waarop bellen mogelijk is, en als het discreet gebeurd in business klasse met oortjes in dan is er niets aan de hand.
    Maar als je wel eens in een bus of trein zit dan beheerst niet iedereen het ‘discreet’ bellen, al dan niet met oortjes in, en in een volle economy class zit ik ook niet te wachten op gesprekken van mijn buurman of buurvrouw naast me.

Het valt en staat of je geen overlast veroorzaakt, en dat is inderdaad niet bellen alleen, telefoon of tablet waar je social media of films op kijkt zonder oortjes die maak ik ook genoeg mee…

DuckDuck en Dan1 vinden dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    No worries, mijn rant was zeker niet aan jou gericht :cool:

16. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    hoewel ik het niet over een kam wil scheren. Moet mij wel van het hart dat er mensen zijn die denken dat ze op het vliegtuig alleen zijn en zich zo ook gedragen. Ook ik ben in vluchten mensen tegengekomen die een video call hebben die je 4 rijen verder nog kunt horen. Erger nog vind ik dat gedrag wat je in het ov ziet gebeuren, met tiktoks, youtube of facebook videos op speaker afspelen, nu ook wat vaker in vliegtuigen ziet
    gebeuren. En waar je in de trein nog weg kunt lopen, is dat in vliegtuig niet mogelijk.

Laatst bewerkt: 4 apr 2026
    Samm en DuckDuck vinden dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Waar ik me in dit geval buitengewoon aan erger is dat meneer of mevrouw Duck Duck zich zo moreel verheven voelt dat hij/zij met 'dat is echt een no no' denkt te mogen bepalen wat andere passagiers wel of niet mogen doen. Dikgedrukt ook nog. En er meteen van uitgaat dat er een overlastsituatie ontstaat of dat ik daar als een of andere aso keihard met telefoon op speaker phone zit te blèren.

Ik weet niet of en wanneer Duck Duck voor het laatst ooit business class heeft gevlogen, maar 95% zit met noise canceling hoofdtelefoons op. En er zitten ook gewoon mensen die naast elkaar zitten te praten. Of met de crew. Ik begrijp dus niet waar meneer of mevrouw Duck Duck zich mee denkt te bemoeien. Praten aan boord van een vliegtuig is niet verboden.

Ruut vindt dit leuk.
  18. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.269
    Trofeepunten:
    223
    Tenzij je een stilte coupé stoel geboekt hebt...
    ;)

Dan1 vindt dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    949
    Trofeepunten:
    143
    Of het vrachtruim. Lekker stil daar ;-)

Ruut vindt dit leuk.
  20. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Mmmhhh. Moet er wel ruimte zijn. Ben beetje gefrustreerd omdat mijn bagage in CDG is blijven staan vanwege ruimte gebrek. En het twee dagen duurde voordat het verstuurd werd en ik dus weer weg was uit barcelona.

Deel Deze Pagina