Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.590
    Trofeepunten:
    253
    Ik zag het ook, voor een vlucht afgelopen januari was dit nog niet het geval. Voor ultimate zijn deze stoelen gelukkig nog wel gratis. Mijn vriendin mag nu op rij 2 plaatsnemen in plaats van op de stoel naast mij.

Dan1 vindt dit leuk.
  2. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Ja, dit zijn de gloednieuwe “Business Suites”. Volgens de Flying Blue directeur zou dit type stoel niet eerder hebben bestaan, terwijl deze al jaren te vinden is in de Airbus A350 en de Boeing 777 ;). Nu het als een "nieuw" product wordt gepositioneerd, mag er ineens voor betaald worden. Alleen Ultimates mogen gratis kiezen. Op Noord-Amerikaanse routes blijven deze stoelen overigens gratis te kiezen, vanwege de JV met DL en VS. Ik heb gelukkig als lowly Platinum nog gratis eentje kunnen kiezen voor een aankomende vlucht vanuit MIA.

Overigens begrijp ik wel dat AF deze stoelen nu monetized. Het is een duidelijke trend bij andere carriers, en de stoelen zijn natuurlijk top. Wat mij wel stoort, is de prijsstructuur. Voor pax zonder status kost een reguliere stoel €130 en de Suite €200, dus een relatief klein verschil van €70. Voor Platinum-leden is het contrast echter veel groter: of een standaardstoel gratis selecteren, of de Suite voor €200 bijbetalen.

Het verschil voor statusleden voelt dus onevenredig groot, terwijl het voor non-status pax juist een vrij beperkte upsell is.

jvad vindt dit leuk.
  3. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.303
    Trofeepunten:
    408
    Oei, dit laatste wist ik niet, nu heb ik daar als Ultimate geen last van, maar dat is wel een dingetje, net zoals dat als niemand deze stoelen zou selecteren dat dan een business klasse passagier die geen gratis stoelkeuze heeft deze stoelen dan opeens bij check in krijgt toegewezen als deze nog als enige over zijn, een beetje zoals dat je opeens in de middenstoel in Economy comfort een boarding groep 5 passagier krijgt in plaats van andere statushouders wat naar voren te plaatsen.

jvad en hellolaurent vinden dit leuk.
  4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    "Business Suites?" You gotta be kidding me :D

Overigens is er op rij 1 ook een baby basinet icoontje te zien. Dus hoe werkt dat dan als je een infant mee hebt en aanvraagt bij je boeking?

Ik ben benieuwd of die stoelen nog vrij komen binnen de 72 < voor OLCI.

5. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Helaas niet meer, ook tijdens de OLCI blijven deze stoelen betaald. Ze zijn echt alleen gratis voor Ultimates.

Zoals Ozzietukker zegt is het dus mogelijk dat een passagier zonder status en met een Business Light ticket zonder stoelkeuze uiteindelijk kosteloos in zo’n stoel terechtkomt...

Dan1 vindt dit leuk.
  6. MVA20

MVA20 Silver Member

Leuk Bevonden:
    976
    Trofeepunten:
    123
    Kan iemand zich de LYS segment run uit 2017 nog herinneren? Van voor “reinvented”. Dat waren nog eens tijden.

7. Didymis

Didymis Blue Tier

Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    43
    Zelfs de PSL weet niet van het bestaan af. Ik had gebeld met de vraag waarom ik €200 moest neerleggen voor een stoel op rij 9 (777-300ER) terwijl ik Platinum ben.

De heer die ik aan de lijn had, had geen idee en verzon maar dat het te maken had met het feit dat het een bassinet position is... :rolleyes:

hellolaurent vindt dit leuk.
  8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Kon je niet een fantoomboeking maken met een baby die je meeneemt? ;)

Maar stel: je vliegt met een baby in WBC. Dan kun je de basinetplekken verzoeken en die krijg je dan ook bij beschikbaarheid. Of kost je dat dan ook €200?

9. Didymis

Didymis Blue Tier

Leuk Bevonden:
    194
    Trofeepunten:
    43
    Het proberen waard :D

Overigens is de prijs - minder dan een week voor vertrek - omhoog gegaan naar €250,99!

10. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    88
    Trofeepunten:
    28
    Pff. Ze gaan Lufthansa achterna met hun Allegris-prijsdifferentiatie. Daar kreeg je ook al Ryanair-achtige taferelen waarbij je met random seat allocation soms betere stoelen / de suites kreeg.

Next level is wat sommigen nu bij Ryanair doen: alle overgebleven middle seats reserveren in een boekingsproces, daarna inchecken met de echte boeking zodat je geen middle seat krijgt. Ben benieuwd of dat hierbij ook zou werken o_O

11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Inderdaad, ik zie het! Dit is een maand voor vertrek!

Bijgevoegde bestanden:

12. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Op welke route is dit?

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    CDG - BKK.

hellolaurent vindt dit leuk.
  14. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Misschien nu dynamic pricing... prijs in miles ook super slecht, 0.5 cents per mile...

15. Daandeluxe

Daandeluxe Blue Tier

Leuk Bevonden:
    124
    Trofeepunten:
    33
    Voor Ultimate inderdaad gratis.
    Rij 1 is trouwens geen basinetplek.

Voor mij wel fijn aangezien ik meestal 1 week voor vertrek pas boek en eerder altijd rij 1 en 9 al vergeven waren….
    Nu voor a.s donderdag alles nog vrij.

Scherm­afbeelding 2026-03-01 om 12.28.33.png

Laatst bewerkt: 1 mrt 2026 om 11:29
    Tim82 en finsdeflyer vinden dit leuk.
  16. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.416
    Trofeepunten:
    583
    Is het nog steeds mogelijk om in de non-Schengen lounge je KLM-huisje in te ruilen voor een andere?

17. Frankb

Frankb Blue Tier

Leuk Bevonden:
    504
    Trofeepunten:
    123
    Ja bij de informatie tafels tegenover roltrappen.

Fripsmaster vindt dit leuk.
  18. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.550
    Trofeepunten:
    373
    Ik boek de laatste tijd meestal premium economy en dan bij check in een upgrade voor business, laatste paar keer Seoul/Hong Kong/Tokyo altjd 450€ à 499 euro. Zou lekker zijn als rij 1 dan leeg blijft tot incheck/upgrade moment :cool:

Ruut vindt dit leuk.
  19. Daandeluxe

Daandeluxe Blue Tier

Leuk Bevonden:
    124
    Trofeepunten:
    33
    haha ja dan ben je helemaal spekkoper

20. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    324
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb een paar vluchten met Delta gemaakt, geboekt en betaald door een derde party. Er is een Delta SkyMiles nummer aangemaakt, maar mailadres en password zijn niet te achterhalen. Ik wil uiteraard graag graag de miles bijschrijven bij FB, maar KLM herkent de boekingsreferentie van Delta niet. Chatfunctie van FB reageert niet. Iemand een tip?

Deel Deze Pagina