Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    Online heeft altijd gewerkt terwijl het in de mobiele app niet meer kon.

2. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.241
    Trofeepunten:
    223
  3. FlyRemco

FlyRemco Blue Tier

Leuk Bevonden:
    89
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb een EU261 claim bij KLM open staan sinds 17 november 2025, status nog steeds op "ontvangen". Dat voelt wel erg lang en via WhatsApp klantenservice lijkt er geen escalatie mogelijk. Iemand recente ervaring met hun doorlooptijden? (Ben FB Silver)

4. JosEnrafNonius

JosEnrafNonius Blue Tier

Leuk Bevonden:
    175
    Trofeepunten:
    43
    Gisteren de Platinum line gesproken en die hadden het over 2 a 3 weken (ipv van de wettelijke 7 dagen termijn)

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.303
    Trofeepunten:
    408
    Probleem is ook dat er nu wat andere claims van de sneeuw op Schiphol liggen die ook afgehandeld moeten worden, en daar zitten natuurlijk ook wat hogere statushouders bij die simpelweg voorrang krijgen. Dus escalatie als (lagere) statushouder gaat niet veel zin hebben, en een whatsapp klantenservice is over het algemeen goed voor informatie maar hebben niet de mogelijkheid voor enige escalatie.

Wat je ook kan proberen is een claimtoko inschakelen, want die kennen de wettelijke reactietermijen en hebben ook de mogelijkheid tot procederen wat een KLM ook weet dus zit daar wat meer druk achter, maar kost je natuurlijk wel wat van een eventuele toewijzing van de claim.

FlyRemco vindt dit leuk.
  6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Reward tickets boeken met de over Miles Overdraft functie lijkt nu ook via de KLM app te kunnen. Ik krijg nu niet meer de melding dat ik te weinig FB Miles heb.

hellolaurent en theflyingrobman vinden dit leuk.
  7. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    123
    Super, maak met regelmaat gebruik van de overdraft fijn dat dit nu zonder bellen kan.

Dan1 vindt dit leuk.
  8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Vreemd. Ik moest tot nu toe altijd bellen en telefonisch boeken. De boekingskosten werden daarbij niet in rekening gebracht.

9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    BBC had tijdje terug een docu podcast waarin enkele 'experts' aangaven dat omvliegen door geopolitieke onrust zou kunnen leiden tot een vermindering van/devaluatie van award tickets/loyaliteitsprogramma's, omdat luchtvaartmaatschappijen winstgevendheid dan zouden willen prioriteren. De vraag is of dit soort vrijheidsbeperkende klimaatonzin niet iets vergelijkbaars zou kunnen veroorzaken.

Ruut vindt dit leuk.
  10. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb het net geprobeerd, maar via de website en de app lukte het helaas niet. Uiteindelijk moest ik toch de PSL bellen. Daar werd mij eerst verteld dat de overdraft maximaal 10% van de huidige balance mag bedragen.

Na zelf nog even de Flying Blue benefits-pagina te hebben gecheckt, heb ik vriendelijk aangegeven dat daar wel staat dat er voor Platinum-leden met minimaal 300 XP in de huidige of vorige periode een overdraft tot 50k mogelijk is. Na een paar minuten in de wacht, is het gelukkig toch netjes geregeld en heb ik de award alsnog kunnen boeken

11. FlyerR93

FlyerR93 Newbie

Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    18
    Weet iemand of het trouwens inmiddels mogelijk is om Upgrade in Advance te doen online? Ik kan het nergerns vinden.. (moet nog steeds bellen)

12. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.987
    Trofeepunten:
    478
    Heel soms krijg ik die optie te zien online, maar dat is echt 1 op de 10 ofzo

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Ik vermoed dat ik een Award Ticket error fare geboekt heb.

Retour in WBC, normaliter 170K in Miles. Heen met AF in de A350 -900. Telefonisch geboekt i.v.m. de Miles Overdraft (ik kwam toch iets meer te kort, snel opgeplust met mijn FB Family account). Boekingsproces aan de telefoon was glitchy, doordat ik eerst Miles te kort kwam. Medewerker kwam onervaren op me over. Kwam bij me terug en die zei daarna dat ik €1000 moest bijbetalen, taxes en nog iets. En dat ik 25% van de prijs met Miles zou kunnen bijbetalen. Klonk als: cash + Miles boeking?

Ik gaf aan dat ik mijn saldo intussen snel had aangevuld en na nog een lange periode in de wacht was de boeking gelukt. Ik gaf aan zelf wel stoelen te selectere. Bevestiging en tickets binnen. Ik kijk na het gesprek in mijn account en zie nu dat mijn Miles overdraft veel lager is en ik minder dan 140K retour heb betaald.

Ik dacht in eerste instantie aan een trage verwerkingstijd oid. En dat het nog gecorrigeerd zou worden. Ik wil daarna stoelen selecteren in app maar dat ging ook niet. Erg buggy, app klapte er steeds uit. In de KLM app kon ik gen stoelen zien, in de AF app wel. Maar niet selecteren. Weer teruggebeld. Stoelen geselecteerd. Weer een herziene boekingsbevestiging gehad. Geen correctie op de Miles oid. Dus de boeking staat nog steeds, voor een lager aantal FB Miles.

Iemand dit ook wel eens gehad? What to do?

Laatst bewerkt: 24 feb 2026
  14. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Hoe veel heb je uiteindelijk cash bijbetaald? Bij tekort aan miles willen de systemen nog wel eens automatisch een gedeelte van de milesprijs afhalen en het cashbedrag verhogen (dat kan normaliter tot maximaal 25% reductie van de milesprijs leiden tegen vaak 1 tot 1,5 cent per mile in cash). Als de cashprijs hoog uitvalt kan dat eventueel het geval zijn.

15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Nee, ik heb uiteindelijk alleen de belastingen betaald, dus de boeking is 100% FB Award ticket. Echter 30K Miles minder betaald.

Mijn aanname is dat er iets niet goed is gegaan in de initiële boeking die begon bij 100% award ticket, daarna werd aangeboden als cash + Miles en toen weer 100% Miles werd.

16. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    357
    Trofeepunten:
    63
    Irritant die dingen. Ik heb een aantal jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt boeking via de telefoon met een duidelijk onervaren medewerker. Vlucht geselecteerd inc stoelen maar hij kreeg op een of andere manier de boeking niet in het systeem werd opgehouden door de creditcard betaling. Zijn voorstel was om op een andere manier te betalen, gedaan via de bank, alles ok doei. keurig afschrijving binnen en er niet meer over nagedacht tot de datum dichterbij kwam en ik keek of ik betere stoelen kon krijgen. Niets nada niks werkte. Gebeld en kreeg de mededeling dat de boeking geblokkeerd was omdat er geen betaling was gedaan! Kon uiteraard aantonen dat dat wel gedaan was en op verzoek van de KLM medewerker. Resultaat was dat het bedrag werd teruggestort en ik een nieuwe boeking moest doen tegen een uiteraard hogere prijs. Als je ticket is aangemaakt en je kan bij de seatselection zou ik niets doen behalve hopen dat je boardingpass eruit rolt. Misschien bellen om te vragen of het allemaal klopt..?

Dan1 vindt dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    De boeking staat nu goed in de app. Stoelen staan erin. Net paspoortgegevens geüploaded. Twijfel om te bellen en te zeggen: hallo, ik heb 30K te weinig betaald. Klopt dat? Alle Award availability is nu factor 2,4 keer hoger geworden qua prijs.

18. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    Als je een ticketnummer kunt zien, zit je in principe goed. Er is echter geen garantie dat het reserveringssysteem later niet alsnog een fout detecteert en het ticket annuleert, of dat je gevraagd wordt om de resterende miles alsnog te betalen.

Dan1 vindt dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Ja, ik heb een ticketnummer. Alsnog de Miles bestalen zou ik geen moeite mee hebben als dat de missende 30k Miles zijn.

20. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    900
    Trofeepunten:
    143
    Overigens rekent AF €200 voor stoelen in rij 1 en 10 in de A350 - 900, daar waar de rest van de stoelen vrij te kiezen zijn. Laten stoelen 1 en 10 nu net de beste stoelen zijn in de cabine.

jvad vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina