Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Ik weet niet of het hier al bekend is maar je mag op CDG niet langer kiezen van welke AF lounge je gebruik maakt bij een overstap. Ik kwam vorige week aan bij 2F en vertrok van 2G en mocht de lounge bij 2F niet meer in, nieuwe regels: alleen toegang tot de lounge bij je vertrekgate...

2. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    72
    Trofeepunten:
    28
    Dat is wel jammer ja, werd je boarding pass automatisch geweigerd bij de poortjes?

3. OilFlyer

OilFlyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    121
    Trofeepunten:
    43
    Hallo allemaal, vraagje: krijg je voor een binnenlandse vlucht in de USA met DL in First Class (boekingsklasse Z) 10 XPs of - omdat er geen Business Class sectie is - toch maar 6 XPs ?

4. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.954
    Trofeepunten:
    428
    Domestic first staat gelijk aan business class, dus 6 XP.

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.274
    Trofeepunten:
    408
    In mijn ervaring wordt de boarding pass inderdaad niet geaccepteerd.

Maar als Ultimate wordt er altijd wel een uitzondering gemaakt als ik genoeg tijd heb en aangeef dat ik niet echt fijn kan werken in het Ulti gedeelte in 2G op de rode stoeltjes. Ze geven altijd wel aan ga op tijd weg want je bent zelf verantwoordelijk als je het niet haalt, maar mijn record is 12 minuten van 2de verdieping 2F naar 2G, maar maximaal 20 minuten is 'normaal', dus reken daar een half uur voor en je zit altijd goed.

De reden is trouwens vooral om de capaciteit in de lounges optimaal te benutten, want de 2F lounge is op sommige tijden echt (te) druk, dat je niet wil dat er ook nog passagiers bij komen die van andere terminal (gedeeltes) vertrekken.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Weer een bijzondere KLM-stoelenselecteer ervaring. Vlieg met het gezinnaar Italië. Vrouw is Platinum. Kids niet. Voor de terugvlucht kon ik ver voor vertrek op één rij EC stoelen kiezen. Voor de heenvlucht kon dat niet. Ik moest voor de heenreis zelf stoelen selecteren. Dat niet gedaan. Zie nu dat we achterin op rij 31 zijn gegooid. Morgen zou de stoelselectie opengegooid moeten worden voor FB Elite. Maar waar ik voorheen altijd ver van tevoren EC stoelen kon kiezen, is het nu bijna altijd <72 uur.

Heeft KLM geld nodig of zo? :confused:

Edit: vannacht om 2 uur nog steeds geen EC, vanochtend om half zes zijn er twee rijen met in totaal zes EC-stoelen bijgekomen. Na OLCI eens kijken hoe het is gesteld met de EBC.

Ben benieuwd naar het prijsverschil van een upgrade voor Platinum van EC naar EBC en voor Explorer van EC naar EBC.

Laatst bewerkt: 12 aug 2025
    Ruut vindt dit leuk.
  7. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Bedoel je met niet kunnen kiezen dat je die EC stoelen niet gratis kunt selecteren, of überhaupt niet kunt selecteren?
    Was het ooit gratis voor familieleden zonder status om economy comfort stoelen te kiezen?

8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Het überhaupt niet kunnen selecteren van EC stoelen. Statusloze familieleden zijn in dezen niet relevant, ik wil na een boeking EC stoelen kunnen selecteren en kopen voor mijn kinderen. Dat kan nu niet of zeer beperkt (in dit geval alleen de terugreis).

Voor de heenreis is mijn ervaring na talloze KLM-vluchten dat alle EC-stoelen pas <72 uur voor vertrek worden vrijgegeven. In sommige gevallen is het aanbod dat je kunt kiezen zeer beperkt of niet aanwezig.

Dat vind ik vreemd, want de benefit zou voor Platinum zijn dat je tijdens boeken alle stoelen, inclusief EC, moet kunnen kiezen. Maar tijdens mijn boeking waren alle stoelen die nu EC zijn geworden grijs - en dus niet selecteerbaar (ook niet tegen betaling). Dat is de facto vergelijkbaar voor FB Gold, waarvan in de voorwaarden staat dat die pas wel <72 uur hun gratis EC-stoelen kunnen kiezen.

Nu is het mij tot op heden steeds gelukt om die EC-stoelen op al mijn vluchten te scoren, maar vind ik het irritant omdat ik een reminder moet zetten in mijn agenda om de actie uit te voeren i.p.v. het in één keer goed te regelen. En moet ik 'concurreren' met FB Gold members om dezelfde stoelen.

Net weer even gegluurd en voorlopig zijn we nog steeds de enige die een EC-stoel geselecteerd hebben. En er is er een rij EC bijgekomen ten koste van 6 EBC stoelen.

9. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    72
    Trofeepunten:
    28
    Is het hele verhaal hierachter niet simpelweg dat ze tot dat moment kijken of en in hoeverre ze EBC gevuld krijgen? Zo niet, dan gooien ze een x aantal rijen om naar EC. Tijdens het boeken waren het simpelweg nog EBC-stoelen en hing het gordijntje virtueel pas ergens rond rij 6 of later.

10. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    72
    Trofeepunten:
    28
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Ja, dat denk ik ook. Dan is het dus primair een revenue-based besluit (meer betaalde stoelen in een hogere boekingsklasse). Maar dan zou ik het wel op prijs stellen dat er een asterisk in de benefit table komt waarin staat dat alle EC- stoelen 72 uur voor vertrek gekozen kunnen worden. Maar dan is deze benefit dus ook redelijk waardeloos, omdat er dan geen onderscheid meer is tussen Platinum en Gold. Zet dan de termijn voor Platinum op 72 en voor Gold op 36 uur...

Laatst bewerkt: 12 aug 2025
    Ruut vindt dit leuk.
  12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Als de vlucht beschikbaar (als in zichtbaar), maar het boeken lukt niet dan zou ik inderdaad telefonisch boeken. Beschikbaarheid van rewardvluchten bij partner airlines is altijd wel een dingetje.

finsdeflyer vindt dit leuk.
  13. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Ja, dat is het. En in de zomer zijn er meer passagiers per boeking (vanwege vakanties vs zakelijk reizen) en wordt er veel eerder geboekt (ivm vakantie vs zakelijk), dus een platinum bezet nu met z'n familie drie stoelen EC, terwijl daar in het zakelijke reisseizoen 2 platinums voor nodig zijn, of zelfs 3 als er nog een waaghals op de middenstoel gaat zitten. Dat doe je als individuele reiziger niet, maar als familie zit daar wel iemand. Dus zit EC sneller vol.

Tim82, finsdeflyer en Dan1 vinden dit leuk.
  14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    De EC is in ieder geval gezellig vol nu ;)

15. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.274
    Trofeepunten:
    408
    Daar zit trouwens wel een verschil in tussen Air France en KLM, bij KLM inderdaad 3 dagen voor vertrek wordt bepaald of er nof wat rijen EC bij kunnen, want in de 737-700 en 800 is ten tijde van boeken langer dan 3 dagen tevoren alleen rij 6 beschikbaar, in de Embrear toestellen alleen rij 6 en 7, en in de 737-900 rij 6 tot en met 10.
    Bij Air France bepaalt men veel eerder of je wat meer naar voren kan of juist naar achteren waar het loont om veel eerder te kijken.

Voor KLM kiest men wel de meest verstandige weg, op deze manier kan je altijd op elke Europese vlucht 20 Business Klasse stoelen verkopen, zelfs in een Embraer 175 (!) en maken toestelwisselingen niet uit.
    Wat niet verkocht is kan je daarna alsnog beschikbaar stellen, of niet als je wil dat het voorin wat leger blijft omdat de loadfactor in de algemeenheid laag is.
    Dat scheelt een hoop werk.

Bij Air France zie je vooral in de Airbus 220 toestellen regelmatig de Business Klasse naar achteren schuiven omdat er al een X aantal stoelen verkocht zijn en kan dat ook doen omdat daar alle stoelen weer gelijk zijn men kent (nog) geen EC dus maakt het ook niet uit waar het gordijntje komt te hangen.

16. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.311
    Trofeepunten:
    248
    Mijn ervaring is dat de extra EC stoelen voor platinum 3 dagen voor vertrek rond een uur of 4-5 in de ochtend beschikbaar komen. Dus als je vlucht later op de dag is, is dat meer dan 72 uur en heb je wat voorsprong op gold members.

MRB vindt dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Correct :) Vannacht om 2 uur was er nog niets te zien. Om 05:00/05:30 wel, dus heb ik ze maar meteen geselecteerd en geboekt.

18. Mikkel93

Mikkel93 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Kan iemand bevestigen of je wel/niet XP krijgt voor SAF aankopen op award tickets (waar je dus voor de vlucht geen XP krijgt)?

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Ja, dit is mogelijk.

FlyingBlob en Mikkel93 vinden dit leuk.
  20. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Inloggen op de KLM website levert een mooi JSON sriptje op:

{"error":"invalid_request", "error_description":"Vanwege een technisch probleem kunt u op dit moment niet inloggen. Probeer het later opnieuw. Neem voor andere vragen contact op met het KLM Contactcentrum, of vraag ons 24/7 om assistentie via social media."}

Nog meer mensen last van? De KLM app werkt bij mij wel.

Ik weet nu waarom ik direct na boeken AMS- CTA een aanbieding meteen te upgraden anar EBC voor 118k miles: de EBC is nog helemaal leeg. Maar 4x €69 (de aanbieding na OLCI) vind ik niet de moeite.

Deel Deze Pagina