Ryanair zet het graag op scherp en bij sommige proefballonetjes, zoals betalen voor inchecken op de airport ging men toch door. Vele low cost airlines volgden, een KLM zal dat weer niet zo snel doen omdat men ook vervolgvluchten heeft waar paspoort en visa vereisten gelden en die wil je niet allemaal bik de gate controleren.
Het feit is natuurlijk ook dat airlines de corona jaren willen terug verdienen, dat heeft bakken met geld gekost. Maar ik vind het betalen voor een stoelkeuze in BC bij KLM wel wat ver gaan hoor! deze stoelen worden ieder jaar al duurder en zijn naar mijn idee over een aantal jaren voor de meeste mensen onbetaalbaar. Straks al Premium Economy in alle toestellen aanwezig is voor long-haul is ook weer een goede reden om de BC stoel tarieven extra op te hogen. Dat budget Airlines dat doen snap ik maar een airline als KLM niet.
Maar de groep die WBC tickets koopt kan, als ze geen status hebben, de zitselectie ook wel betalen. En op deze manier kan een luchtvaartmaatschappij wat extra geld binnenharken en blijven hierdoor ook meer stoelen voor ststushouders beschikbaar. Want de statushouder die last minute boekt, dus ook de hoofdprijs betaald kan dan stoel 5d selecteren… terwijl de statusloze jan en marie de wbc tickets ruim vooraf hebben gekocht in de laagste boekingsklasse voor hun once in a lifetime vakantie op stoel 1a en b zitten… De consument kan altijd kiezen om het niet te doen, en als genoeg mensen dat doen forceert de markt vanzelf dat deze maatregel wordt teruggedraaid. Maar bij andere maatschappijen zie je dat ook niet gebeuren.
En dan krijgen we ook nog een belletje als we ons stoel naar achteren doen.... https://www.instagram.com/reel/Cqc4ByPoX8X/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
KLM zegt hier vooral mee dat hun economy product ruk met weinig beenruimte is Staan een paar gouden comments hier: https://www.linkedin.com/posts/klm_a-sign-to-recline-activity-7047500284943601664-gHRO?
En dat is nu precies waar het om draait. De markt bepaald. Nu heeft de consument ook de keus om rechtstreeks te vliegen en meer te betalen of met een tussenstop en goedkoper uit te zijn. Als de BC stoel extra moet kosten, zal de consument altijd het vergelijk maken hoeveel die reis bij een andere aanbieder kost en dan zelf zijn eigen keuze maken.
Stoelkeuze in Y. Ik was gewend dat 3 dagen voor vertrek intra-EU extra rijen vrij komen en dan kon ik een paar plaatsen naar voren op een vrije rij plaatsnemen. Dat kon altijd al vroeg in de ochtend, zelfs voor een middag-/avondvlucht. Dit keer kon het pas T-72h. Zou dat te maken hebben dat dan ook gold statushouders hun stoel kunnen kiezen? Dat zou dan een verslechtering voor platinum houders betekenen. Vandaag voor de retourvlucht kon ik bij het inchecken geen stoel kiezen, seatmap niet beschikbaar wegens "pending payment"? (raar, ik heb gratis stoelkeuze)
Ik begreep juist dat platinum eerder hun stoelen mochten kiezen ten opzichte van gold, wat logisch is. Anders zou dat wel raar zijn.
Klopt, je kan stoelen selecteren bij het boeken, maar dan zit je op rij 6 of 7 en een week voor de vlucht zitten die 2 rijen bomvol, incl de middenstoelen. Dus daarom wil ik dan graag naar voren. Vaak zit ik dan nl op een rij met een vrije middenstoel. 3 dagen voor de vlucht gaan de rijen die geen BC meer zijn opengezet en kunnen die door iedereen geboekt worden, al dan niet met bijbetaling.
Dat het tafeltje aan de stoel voor je vastzit heeft weinig te maken met beenruimte. Dat ook zo in pr Reis je alleen? Ik had dezelfde situatie vanochtend met iemand in dezelfde boeking die vandaag van platinum naar gold is gegaan. De economy comfort stoelen die we voor morgen geselecteerd hadden staan nu op 'payment pending', maar het ticket is nog steeds bevestigd en uitgegeven.
A Achja, Ryanair maakt al jaren grapjes over het commentaar dat men heeft op de airline, terwijl dezelfde passagiers vooralsnog willen vliegen voor 10 piek per leg: https://www.instagram.com/reel/CqLbqp3oVhT/?utm_source=ig_web_copy_link Weet je nog? Enkele jaren geleden, waarin de topman van Ryanair een proef heeft uitgevoerd om 'sta plaatsen' te introduceren in de Ryanair aircrafts... Sommige bronnen gaven aan dat het een grapje bleek te zijn. Not sure: https://www.volkskrant.nl/economie/...os~b06a5ae7/?referrer=https://www.google.com/
Andere die hetzelfde probleem hebben ervaren bij KLM? Wanneer ik bij KLM.nl (of via de app) naar mijn reis ga zie ik dat mijn medepassagier meer xp's en miles krijgt dan ik... Overigens heb ik de status Silver en mijn medepassagier standaard explore status. Update: ik zie nu dat ik bij elke komende vlucht minder miles en xp krijg dan mijn medepassagiers. En daarbij gaat het ook helemaal fout met de passagiers namen per reis. Mijn vlucht naar SLC doe ik met Collega 1 en mijn vlucht twee maanden later naar Denver met familie. Nu zie ik dat bij mijn vlucht naar Denver de gegevens staan van Collega 1, en is een familielid uit de vluchtgegevens gehaald...Wordt KLM bellen...
Lijkt wel of er deze maand geen promo awards zijn, of zouden die morgen pas zichtbaar zijn bij start van de werkweek?
Nog niet zichtbaar, maar wellicht al wel verwerkt. Mijn Austin vlucht is t.o.v. vrijdag 25% minder miles en Austin zit regelmatig in de promo awards. Ik zou 12.250 miles terug kunnen krijgen voor een wijziging naar dezelfde vlucht/herboeking. Beide kost 50 euro kosten volgens de voorwaarden. Of is het mogelijk om daar onderuit te komen omdat het om dezelfde vlucht gaat? Lijkt mij het geld nog wel waard..
Heb het idee dat Flying Blue verkeerde prijzen heeft gepubliceerd. 7.500 voor Canada is wel een hele lage prijs. Een enkeltje Europe is nog bijna duurder.
Ik dacht gelezen te hebben dat Air Canada ook rechtstreeks vanaf Amsterdam naar Montreal gaat vliegen. Dus misschien dat daarom de prijs laag is.
Ik denk ook dat ze de verkeerde prijs hebben gecommuniceerd. Als ik kijk naar de beschikbaarheid van de tickets naar Montreal is het goedkoopste minimaal 18.000 miles voor een enkele reis. Of heeft iemand hier wel het tarief van 7500 miles gevonden?