Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    rickbeerendonk vindt dit leuk.
  2. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    192
    Leuk Bevonden:
    149
    Trofeepunten:
    43
    Ik vind het daarom ook wat zwaar om deze verandering een devaluatie van het programma te noemen. De 3 maanden was meer een geformaliseerde coulance periode, iets wat andere airlines ook hadden.
     
    MilesHunter vindt dit leuk.
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij is dat het. Statussen waren één jaar geldig, maar specifiek voor diegenen die een status omlaag zouden gaan, was er een coulance periode van 3 maanden, altijd op het einde.
     
  4. Christian

    Christian Administrator Captains

    Berichten:
    829
    Leuk Bevonden:
    380
    Trofeepunten:
    63
    Is waar, en ik snap het ook. Maar het was mooi dat je dus 3 extra maanden had.
     
  5. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Nou die drie maanden waren ook voor het nog kunnen bijschrijven van XP/miles die op de kwalificatiedag nog niet zijn verwerkt.
    Dus als je status dus verloopt op je kwalificatiedag en je hebt even ervoor nog gevlogen maar die hebben ze nog niet meegeteld, ben je dus even per direct gedegradeerd naar een lagere status om daarna weer je oude status te herkrijgen? Als dit zo werkt vind ik het niet zo logisch...

    Sommige RO vluchten duurt het weken voor ze het bijschrijven of ik moet er zelfs zelf achteraan...
    Maar OK wellicht weten ze bij FB dat de registratie bij RO binnenkort ook subliem wordt...
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2022
    rickbeerendonk, MilesHunter en jphorn vinden dit leuk.
  6. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Tja er wordt teveel gefocust op die digitale kaart..de heilige oplossing om 3 maanden in te kunnen korten..die digi kaart zelf is er snel ja..als je XP maar op tijd zijn bijgeschreven.

    Maar die XP/miles bijschrijvingen zijn al lang gedigitaliseerd maar gaan niet bij alle airlines altijd zo snel dat het binnen je statusdatum is bijgeschreven..

    Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen als je daarom dus een paar weken Silver bent en dan opeens weer gold. Je bent dus een paar weken verbannen uit de lounge..

    Als dit zo werkt is het wel degelijk een verslechtering van het programma.

    Ik vind so wie so dat wat de argumentatie ook is: 3 maanden er af halen is misschien "logisch" maar blijft gewoon een versobering.
     
    MichaelNight, FlyingFonz en jphorn vinden dit leuk.
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Ik snap het punt al je de status net haalt en de punten niet tijdig zijn bijgeschreven je mogelijk toch even een level lager komt.

    Maar voor het meerendeel zal dit probleem wat minder spelen en kwalificeert zich makkelijk, of ik kijk het echt teveel vanuit mijn positie…
     
    MollyMoon vindt dit leuk.
  8. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Ozzietukker heeft natuurlijk wel gelijk dat het voor velen niet zo'n probleem is. Bijna iedereen is vanzelf wel op tijd met verdienen van XP.

    Maar ik ben het ook eens met Mollymoon dat van 15 maanden naar 12 gewoon een versobering is.

    Het is immers altijd zo geweest -sinds het begin van FB- dat een status 15 maanden geldig was. Goed praten dat het "nu niet meer hoeft" of de "regels makkelijker maken" vanwege een digipass is gewoon wegmoffelen dat het een versobering is.

    Dit maakt de keuze voor mij wel interessanter toch standaard over te gaan naar Austrian op mijn vaste route (AMS - XXX -IAS) en FB te laten voor wat het is. Business op mijn route in Austrian is ook nog vele malen goedkoper dan KL/AF of RO.
    (De lounges van KL en AF zijn echter een stuk beter dan VIE)

    Overigens heb ik onlangs een fysieke pas gehad die nog wel 3 maanden langer geldig is. Ik ben benieuwd of ik een mail krijg om hem 3 maanden voor die datum door te knippen...
     
    MollyMoon vindt dit leuk.
  9. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Tja..mijn laatste avontuur bij de shell pomp met FB Amex doet mij ook twijfelen aan FB. Eerlijk gezegd is Oneworld voor mijn reisgedrag geschikt...maar sinds de Brexit is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt dat ik met een Britse Lumij ga reizen. Klussen in Engeland wijs ik dan ook standaard af. (Wales, Schotland en Noord-Ierland uiteraard doe ik uiteraard wel)
     
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Het was echter wel een gecommuniceerd beleid, geen ongeschreven regel zoals andere zaken bij FB.

    Het steekt me vooral dat FB dit stiekem en met terugwerkende kracht heeft doorgevoerd. Medio december gekwalificeerd voor Silver en zag dat de geldigheid ‘maar’ tot 12/22 op de kaart stond. FB gebeld: ‘nee hoor meneer de geldigheid van de status staat los van de kwalificatieperiode en is 15 maanden’. Nou prima, maar toch nog even schriftelijk navragen. Toen de reactie gekregen dat het sinds het uitfaseren van de fysieke kaart gelijk is getrokken met kwali. Dat vind ik nogal vreemd want:
    - ten tijde van mijn belletje en email stond op de FB site duidelijk 15 maanden vermeld
    - telefonisch is ook 15 maanden aangegeven
    - de overgang naar digitale kaart is pas vanaf 1 januari 2022 terwijl ik in 2021 ben gekwalificeerd en dus onder het beleid destijds moet vallen
    - de FAQ bij het nieuwsbericht over de digitale kaart meldt zelfs:
    Bovenstaande aan FB aangegeven die vervolgens naar de Algemene Voorwaarden dooddoener verwijzen dat ze alles kunnen doen wat ze willen. Tsja… Inmiddels is ook de site aangepast.

    Onderhand maken FB en KL er wel een gewoonte van om onder het mom van duurzaamheid allerlei zaken stiekem te versoberen.
     
    Christian vindt dit leuk.
  11. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Ik heb mijn kaart er even bijgepakt, deze is wel tot februari 2023 geldig en mijn kwalificatieperiode loopt altijd af in november, dus ik heb de 3 maanden wel gekregen…
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  12. Slice

    Slice Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Heeft iemand al iets ontvangen voor tickets voor Open 2022 op the Dutch? Amex heeft wel al mailtje verstuurd met goedkopere tickets. Moet eind mei plaatsvinden.
     
  13. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Die fysieke kaart van mij heeft ook die extra drie maanden nog. Bij RO moet je die tonen om de voordelen te kunnen genieten. Op OTP ga ik altijd de lounge in op grond van business class. maar volgens mij kom je ook binnen met een ecoticket van RO en daarbij je fysieke kaart laten zien.
     
  14. TimH

    TimH Blue Tier

    Berichten:
    258
    Leuk Bevonden:
    324
    Trofeepunten:
    63
    Vorig jaar ontving ik de uitnodiging eind juli, anderhalve maand voor het evenement, dus waarschijnlijk moeten we nog even geduld hebben.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  15. Arold

    Arold Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    13
    Ik ben net Ultimate geworden. Dat is voor 2 jaar. Dus mij hoor je (nog) niet klagen;))

    Maar als ik eerlijk ben dan vind ik de duur van 12 maanden ook het meest logisch. Heb die 3 maanden extra nooit echt begrepen.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  16. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    286
    Leuk Bevonden:
    497
    Trofeepunten:
    63
    Ik beloof dat ik snel weer wat positiefs ga melden :p Maar nu hang ik weer 20 minuten in de wacht om een simpele boeking te verplaatsen. Gewoon even 2 uurtjes eerder vertrekken op een retour. Met ook nog eens 0,- kosten.

    Maar nee, dat kan de KLM site absoluut niet aan :oops:
     
    Ambtenaruh en Ruut vinden dit leuk.
  17. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.108
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Raar, ik ontvang testberichten van de AF app die ik niet terugvind in de app zelf. o_O
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MoonJ vindt dit leuk.
  18. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Idem dito.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  19. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Voor mij geldt hetzelfde.
     
  20. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Staat in de experience app bij mij al een week. Gratis ticket voor een dag naar keuze. Code uit de mail gebruiken, extra tickets 30% korting. Update in de app: Gratis tickets zijn op.
     

Deel Deze Pagina