Bij mij kan het eigenlijk altijd direct herberekend worden als dat van toepassing is. Al probeer ik dat natuurlijk te voorkomen, want wijzigingen worden vaak van uit KLM geïnitieerd, dus daar mag ik eigenlijk de dupe niet van zijn. Wel kan het voorkomen dat sommige wijzigingen door een manager moeten worden beoordeeld en dan niet direct herberekend kunnen worden, denk ook dat het ligt aan de rechten van de medewerker. Tegenwoordig heb ik echter contact met de Personal Assistance van KLM, en als je dacht dat de Platinum lijn goed was, de PA service is nog beter, op mailtjes wordt soms binnen 5 minuten gereageerd dat ik zo ongeveer van mijn stoel val dat het al geregeld is, mijn thee is nog niet eens afgekoeld. Dat is trouwens wel fijn maar mijn werkgever heeft nu zoiets van, waarom weet je niet of het kan, ik heb het 2 uur geleden al aangegeven... Vroeger kon ik nog even goed nadenken of ik de aangevraagde wijziging wel echt handig was, nu is deze soms al doorgevoerd en vraag ik mij later af hoe ik dat bedacht had qua tijdsindeling...
Ben mij zelf aan het verdiepen in vliegtuig rewardsprogramma's. Heb al wat gelezen op deze website en toch heb ik nog niet het gevoel dat ik alles begrijp om makkelijk een status te behalen. Hoop dat jullie mij een klein beetje kunnen helpen. Heb zelf een flying blue account, omdat ik met KLM vloog in het verleden. Nu lees ik bij de handleidingen dat je binnen het Skyteam XP + miles kan verdienen als je met een partner gaat vliegen. Nu heb ik op de skyteam website ingevuld dat ik van AMS naar Madrid wil vliegen en dan zie ik dat AIR Europe "goedkoper" is dan als ik met KLM vlieg. Voor de test alles ingevuld op de website van AIR europe en dan staat er dat ik mijn KLM flying blue nummer kan invullen en dat ik dan daar mijn XP + miles ontvang. Maar op de website van AIR europe staat als ik bij hun een account aanmaak er een actie is: 50% extra Level Miles" als ik juist weer dit programma gebruik. Dus dan lijkt mij als ik KLM invul, ik dit extratje misloop. Of is het slim alsnog een account aan te maken met het KLM nummer ingevuld bijv. Want KLM hoeft niet op alle bestemmingen de beste oplossing zijn binnen het Skyteam. Daarnaast vraag ik mij ook af, als ik bij Flying blue een status omhoog ben, hoe maak ik dan gebruik van de status voordelen als ik bijvoorbeeld vlieg met AIR europe en ook geboekt bij AIR europe rechtstreeks ipv via de website van KLM. Hoop dat iemand mij op weg kan helpen, met de vraag: Is het slim als ik met skyteam vlieg gewoon steeds 1 account opgeef voor de XP + Miles of steeds een nieuwe account aanmaken op de website van desbetreffende vliegtuig maatschappij. Want las ook dat de vliegtuigmaatschappijen allebei ook andere toeslagen hebben (bijv Airfrance geen boekingskosten en KLM weer wel). Hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid en ervaring kan leren. Alvast bedankt voor het meedenken!
Het kan zijn dat Air Europa goedkoper is. Echter is hun programma in mijn ogen niet veel soeps dus aan die miles heb je vrij weinig. Dan kun je beter bij FB stallen. (er van uitgaande dat je er al miles hebt staan of al een FB amex hebt). Het is belangrijk om per alliantie 1 hoofdprogramma te hebben waar je miles neerzet. Dit voorkomt een situatie waarin je 5 accounts hebt binnen dezelfde alliantie met weinig miles. Dan is 1 account met alle miles handiger. Welk Skyteam programma het beste is ligt aan je vliegpatroon, vlieg je regelmatig longhaul of short haul? Vlieg je wel eens Business? Voor longhaul economy kan het Delta programma interessant zijn. Bij KL loont het juist om segmenten te vliegen (korte stukjes dus) of longhaul businessclass. Je status voordelen gelden voor de hele alliantie en staat als Skyteam Elite/Elite+ op de boardingpass. Dat er prijsverschillen zitten tussen verschillende maatschappijen is heel normaal. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat als je een KL/AF ticket hebt (057 of 074) je miles verdiend op basis van gespendeerde euro's. Bij bijvoorbeeld Delta tickets (006) die je crediteert bij FB is het op basis van afstand en cabine waarin je vliegt.
@lloydje33 heeft al een en ander uitgelegd. Komt nog bij dat je ook op moet letten of een ticket bij een andere maatschappij wel wat oplevert. Zeker Air Europa heeft fares die 0 miles geven. Bij Wheretocredit.com kan je dat checken. Of op de website van Flying Blue natuurlijk.
Weet iemand of rij 11 op de 737-700 (iets) meer beenruimte biedt dan een standaard stoel? Seatguru zegt van wel maar KLM merkt het niet aan als een Exit Row stoel met extra beenruimte.
Toevallig ook deze stoelen geboekt paar dagen geleden. Je kan iig wat schuiner zitten en als je met z'n tweeën bent ideale plek lijkt mij. Vond het ook opvallend dat deze stoelen niet extra kosten. Maar voor een duidelijk antwoord kan ik je nog niet helpen.
Dit helpt mij enorm op weg! Bedankt voor de uitleg. Hoe kan ik het beste uitzoeken welk programma het beste bij me past, zoals je beschrijft KLM of Delta etc? Zijn vele verschillende partners zo te lezen. Bedankt voor de website Wheretocredit.com, ga dit even uitzoeken. Waar zie je makkelijk welke ticketclass je boekt? Of zie je dat pas achteraf? Op de website van KLM zie ik niet zo snel bij het boeken welke klasse het is. Probeer me zo goed mogelijk in te lezen!
Zoals ik al zei, kijk naar je eigen vliegpatroon. Vlieg je juist veel korte stukjes of juist lange stukken, in eco of business?. Zet dit op een rijtje en vergelijk het met de vereisten om status te halen bij een van de maatschappijen. KLM vereiste is 100XP voor Silver (10 economy retourtjes binnen Europa) en 180 (18 retourtjes) voor Gold. Echter vanaf 0 moet je eerst 100 halen en dan 180 dus 280 in totaal. Ik leg dit ook uit in een filmpje. Bij Delta is 25k miles vliegen voor silver en 50k miles vliegen voor gold. Als je business class vliegt ontvang je 3x zoveel XP en bij delta ontvang je meer MQM dus kwalificeren gaat dan sneller. Dit onderwerp staat binnenkort op de planning om te behandelen omdat ik merk dat veel beginners hier mee worstelen. Bij KLM is het juist redelijk makkelijk te zien. Dit is het knopje ticketvoorwaarden als je de vluchten hebt geselecteerd. Zie dit plaatje, de Q is de boekingsclass. Bij Delta idem. Ook Expedia laat altijd de boekingsclass zien.
Wat een super uitleg! Ga er gelijk weer mee aan de slag met het nieuwe lesmateriaal Heel erg bedankt.
Echt meer beenruimte heb je niet, en hoewel als je samen reis je gegarandeerd geen vreemde naast je hebt zit je niet direct aan het raam en ook nog eens bij de vleugel zodat naar buiten kijken niet echt mogelijk is. Voor mij zou dat al een reden zijn om deze stoelen nooit te boeken, en ook stoel 12a of 12f niet, ik zit gewoon op 3,4,5 of 6f.
Ja dat heb ik ook gelezen toen ik door het forum ging: https://insideflyer.nl/forums/threads/air-europa-in-uit-skyteam.3691/
Alitalia heeft weer een 20% kortingsdeal met code TRAVEL20NL (of DE of BE). Geldig tm 24 mei 23:59. Reis moet tussen 7 juni en 30 okt zijn.
Let even op, volgens aankondigingen vorig jaar, zou AZ/Alitalia per 21 mei 2021 SkyTeam kunnen verlaten. Tot op heden staat het nog wel op de website dat ze SkyTeam partner zijn, maar let hier heel goed op (net als bij Air Europe).
Voor november wil ik een KL ticket boeken in R en op de heenweg upgraden naar BC met miles (of met cash & miles). Nu meen ik ergens gezien/gelezen te hebben dat er een tabel is en dat je dat kan uitrekenen, maar ik kan het niet vinden op de FB site. Ik wil heel graag weten of op mijn datum beschikbaarheid is voor een upgrade en hoeveel miles/euros dat kost. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Als je hier kijkt wat het minimum tarief is voor de route: https://www.flyingblue.nl/en/flights/reward-tickets Dan vervolgens kijkt of dat tarief beschikbaar is als award ticket die dag, kun je er vanuit gaan dat er een upgrade met miles beschikbaar is. Hoeveel dat kost is echt pas te zeggen nadat je het ticket geboekt hebt...
Aha, ok. Ik had al in de KLM app gekeken of er beschikbaarheid was met miles en dat is er. Ik wacht nog even, maar in ieder geval bedankt.
Bij de promo awards van juni helaas wederom geen lange afstandsvluchten enkel Europa met 25% korting.
Is er de afgelopen tijd iemand vanaf MUC met KL/AF gevlogen en heeft daarbij een lounge bezocht? MUC heeft sinds medio november alle vluchten naar T2 (LH) verplaatst en tijdens kerst hadden ze daar nog geen vervangende lounge.