Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    233
    Trofeepunten:
    43
    Maar als je tijdens het selecteren van de vlucht opties in economy de optie "upgrade naar Business" kiest, krijg je wel degelijk ook 50% gereduceerde WBC promo awards te zien (CUR en BON voor dit voorbeeld). Dit was tenminste 2 dagen geleden van toepassing.
    Nadeel: deze promo rewards zijn niet refundable als je zelf annuleert.
    MAW: het is een gok als je deze nu boekt terwijl de wereld nog op oranje staat.
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  2. Frankb

    Frankb Blue Tier

    Berichten:
    261
    Leuk Bevonden:
    464
    Trofeepunten:
    63
    Promo awards zijn wel te annuleren voor 1 april.

    You can cancel your reward ticket or Promo reward ticket without having to pay the cancellation fee under the following circumstances:

    • if your reward flight has been cancelled by the airline, or
    • if your ticket is issued before or on 31 March 2021 and your flight is flown on or before 30 September 2021 and
    • your request for cancellation is made before 1 April 2021.
     
    MoonJ en Carel1 vinden dit leuk.
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Full fare rewards zijn geen promo rewards. De promo rewards zijn de discounted fares.
     
  4. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    233
    Trofeepunten:
    43
    Dat klopt, slip of the pen.
    Ik heb die regel verwijderd
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2021
  5. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Weet iemand waarom je bij KLM godsgloeiend veel aan Tax & Fees betaalt bij een reward ticket?

    26.000 Miles RT AMS - CUR is leuk, maar als er dan nog €180,- aan fees bij komen en je even aanhoudt 1 mile = 1 cent kom je nog op 440,- per ticket uit, wat gemiddeld een revenue retour ticket ook kost.

    Tuurlijk is het mooi gezien miles je geen 'geld kost' echter bij Delta, Etihad en Virgin (enige maatschappijen waar ik tot nu toe met Miles heb geboekt dus vandaar de vergelijking) zitten long-hauls op echt tientallen euros minder aan tax & fees. Bij lange na niet wat ik KLM zie . En dan bij business is het ook nog eens dubbel?! Kan iemand uitleggen waarom dat is?

    Ik kom trouwens uit op 55K return business (heen 29k, terug 26k in Mei)
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Ja, dit is mij ook een doorn in het oog bij KLM. En in je rekensom heb je dan nog een magere waarde voor je miles, 1 cent, maar dat is dus wat je tegenwoordig krijgt bij promo rewards. Dus tel uit je winst (verlies;)) op gewone reward tickets.

    Is je business ticket puur KLM of met overstap PTY / andere aiport?
     
  7. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Zo, niet eens nagedacht dat dit nog promo rewards aantallen zijn inderdaad. Normaal zou hij dus op 0,5ct per mile staan :eek:

    Had net m'n venster gesloten en nu pakt hij 30.250 Miles per OW (dus niet meer mijn 29k outbound en 26k inbound, heel gek?) dus 60.5k Miles return business. Dit is rechtstreeks met de 787 en vraagt KLM een schaamteloze 180,- OW (dus 360,- retour) aan tax en fees. Dat is meer dan dubbel van economy op dezelfde vlucht. Hoe kunnen ze dat maken? Security en brandstof is toch gewoon hetzelfde? Gaat notabene hetzelfde vliegtuig in.

    Dit zijn dummy boekingen trouwens, heb niet genoeg miles om hem daadwerkelijk te boeken. :D
     
  8. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Die tarieven zijn alleen interessant als je geen status hebt, want bij reward boekingen is bagage inclusief. Of als je voor iemand boekt die geen status heeft, die krijgt dan al jouw voordelen, incl. eco comfort twv 300e + bagage twv 80e. Als je dat erbij optelt, kom je op mooie tarieven. Maar dan ga je je miles weggeven aan een ander. Dat was geloof ik niet het concept van loyaly programs :D
     
    lloydje33, ErwinLansing en MoonJ vinden dit leuk.
  9. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Ja mocht iemand dit willen doen dan houd ik mij altijd aanbevolen hoor, maar denk dat er weinig gekken op dit forum rondlopen helaas :D

    Blijf het ongelooflijk vinden dat je 170 euro aan tax & fees etc. betaalt voor een Economy retourtje naar Curacao. Maar goed - dan maar sparen zodat ik ze voor upgrades etc. in kan zetten. :)
     
  10. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Toeslagen zijn inderdaad van grote invloed op de waarde van je miles binnen een frequent flyer programma. Bij KLM krijg je in ruil voor je miles de base fare + YQ.

    Behalve de YQ betaal je alle toeslagen dus naast de miles. Het heeft overigens meer met de tariefsstructuur te maken dan met het Frequent Flyer programma.

    Bij KLM betaal je (behalve de YQ dus) dezelfde toeslagen als op een gewoon revenue ticket. Boek je een Delta ticket met Flying Blue miles dan betaal je bijna niets. Helaas lukt het (bijna) niet meer om Delta Awards vanuit de US naar Europa te boeken, want die hadden vrij lage taxes.

    Bij Miles & More zie je bijvoorbeeld hetzelfde. Vlieg je met Lufthansa in Business naar Singapore dan betaal je honderden euro's aan toeslagen. Vlieg je met Singapore Airlines dan betaal je net zoveel miles maar vrijwel geen toeslagen.

    British Airways spant de kroon op dit gebied, daar gaat een J ticket naar NYC tegen de € 500,00 (enkele reis) kosten....

    Miles inzetten voor award tickets in Economy is meestal een matige deal overigens.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Aha, duidelijk. Wat betekent YQ overigens?

    Voor Star Alliance zt ik bij Miles & More (vloog het bijna nooit) maar in het geval dat ik dus een keer serieus miles ga verdienen, kan ik dus beter naar KrisFlyer gaan? Omdat indien ik een reward ticket boek dan veel minder nog hoef te betalen aan tax & fees?

    Ben namelijk nog op zoek naar een redelijke / goede FFP voor Star Alliance. OneWorld en SkyTeam (FB dus) heb ik al.
     
  12. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Carrier-imposed surcharge (Toeslag die door de vervoerder wordt opgelegd). Ik dacht in dit geval brandstof, maar dat weet ik niet zeker.

    Nee hoor! Je kunt gewoon een SQ ticket boeken met Miles & More. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je wilt: longhaul heet M&M betere tarieven naar Azië, shourthaul is Krisflyer (meestal) weer gunstiger.

    Zie bovenstaand. Voordeel van Krisflyer is wel dat je ook Amex puntjes kunt overboeken. Je mag ook gerust een PM sturen of in Star Alliance forum hierover door bomen. Asiana (toekomst onzeker) is ook een leuk programma, evenals Aegean.
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Kan het zijn dat dit bij KLM geen YQ heet maar YR?
     
  14. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Dat durf ik niet te zeggen. In ITA Matrix zie ik dat ze het YQ deel doorberekenen en het YR deel niet. Beide zijn toeslagen die door de vervoerder wordt opgelegd. Het verschil tussen YR en YQ zou ik zelf echter niet weten.
     
  15. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Ben je er zeker van dat wat je schrijft ook van toepassing is op KLM?

    Hier een voorbeeld AMS-CUR. @MoonJ geeft aan dat er 180 euro aan fees berekend worden. Als ik ticketprijs + YR optel, blijft er nog maar 58 euro over, maar ze berekenen 180. Volgens jouw uitleg blijft er of 287 over, of 58 euro.

    upload_2021-1-6_16-22-53.png
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  16. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Heb even met photoshop twee prijs specificaties bij elkaar gedaan. 1 = aantal miles + specificatie prijs van Economy (13.000 miles) en die ander is Business (30.250 miles). Dit zijn One-Way prijzen. Zoals je ziet kost Business precies, op de cent nauwkeurig, €100 meer dan Economy.

    [​IMG]


    [​IMG]

    @Bijzonderetickets Bedankt voor je uitleg rondom Star Alliance, ik stuur je vanavond nog even een DM. :)
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  17. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Ik zie nu inderdaad dat ik YR en YQ door elkaar gehaald heb.

    Hier een revenue ticket AMS-CUR (Business) in ITA Matrix:
    KLMAMSCUR.PNG

    Dan pakken wij hetzelfde ticket, geboekt met FB Miles:

    KLMAMSCURPA.PNG
    Dat komt dus overeen met wat ik schrijf en wat je meestal terugziet bij programma's.

    In Economy is het inderdaad anders. Best vreemd, daar gaat ineens 50% van de YR af. Waar dat in zit weet ik niet, want bij de non-promo award is dat ook het geval.

    ITA:
    AMSCURY.PNG

    Boeking bij Flying Blue:

    AMSCURYPA.PNG
     
    MoonJ, Carel1 en lloydje33 vinden dit leuk.
  18. Tommy

    Tommy Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb net een award ticket geboekt naar Curacao (business) op 1 april - precies op de dag dat ik Ultimate wordt! Wilde eerst een betaald ticket kopen maar zag dat die nu altijd rond de 3000 euro ligt. Dus dit is wel een lekkere deal voor 60.000 punten.

    Ik heb de laatste tijd best veel gevlogen en merk dat de business cabine altijd erg vol is in vergelijking met economy ik denk dat veel mensen nu juist voor extra ruimte kiezen.

    Zelfs nu is Curacao nog een veilige bestemming waar je in principe (al wordt het afgeraden) prima naartoe kunt dus ik denk in april zeker!
     
    MoonJ, Flyer1981, Frankb en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. PierreV

    PierreV Newbie

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Vreemd, ik heb niet de stand van 1/1 2020 gekregen, maar alleen de aanvulling tot Gold, als start in 2021.
     
  20. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.393
    Trofeepunten:
    583
    Nee dit staat los hiervan. Wat jij bedoeld is de automatische verlening. Zie ook het onderstaand voorbeeld: upload_2021-1-11_20-25-42.png
     
    michiel1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina