FB Segment run - deel van de reis met de trein

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Jos86, 6 nov 2017.

  1. Jos86

    Jos86 Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    3
    Volg dit forum al een tijd, toch eindelijk een account aangemaakt nu ik besloten heb ook voor status te gaan bij Flying Blue.

    Dit jaar haal ik makkelijk zilver (19 QF). Volgend jaar wil ik kijken om voor goud te gaan. Nu ben ik begonnen met spelen met ITA Matrix en vond een vlucht waarvan een deel per trein werd afgelegd (ZYR-ZWE en ZWE-AMS). Vind ik op zich prima, maar mijn vraag: telt dit wel als qualifying flight voor het Flying Blue programma?

    Ik kan me herinneren ergens een paar maanden geleden gelezen te hebben dat dit niet meer kan en alleen vluchten tellen. Kan dit echter niet meer terugvinden ergens. Iemand hier ervaring mee? Andere vraag is hoe claim ik vervolgens de QF van het treinticket?
     
  2. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Deze tellen voor zover ik weet mee (je betaalt er ook voor), mits je de trein ook pakt/ticket laat afstempelen.
     
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Geven zowel segmenten als mijlen (bij mij 50%). Als je op de terugweg in AMS wil stoppen is het voldoende om het treinkaartje alleen bij de NS-balie op te halen.
     
    Arjan69 vindt dit leuk.
  4. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Als in je boeking de treinsegmenten een KL of AF vluchtnummer krijgen dan is dat voldoende als qualifying flight.

    Let op: als je een echte vlucht NA je treinreis hebt dan kan het in theorie zo zijn dat men een afgestempelt treinticket wil hebben aan de balie. Alleen het ticket ophalen is dan dus niet voldoende. Als de treinreis je laatste segment is dan hoef zoals @danfl44 zegt alleen het kaartje op te halen maar de reis niet te maken.
    In de praktijk heb ik nog niet meegemaakt dat men de stempel controleerde, maar het de keren dat ik de trein gebruikte de reis ook daadwerkelijk gemaakt.
     
  5. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Mijn ervaring is dat ze wel zeker je treinreis voor je vlucht checken. De treinreis na je vlucht kan je overslaan, of voor sommigen handig, eerder uitstappen.
     
  6. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Mijn ervaring is eveneens dat treintickets van treinreizen voorafgaand aan de vlucht nauwkeurig worden geïnspecteerd. Er worden zelfs telefoontjes gepleegd door de check-in agents om e.e.a. te dubbelchecken.
     
    Flying doc vindt dit leuk.
  7. Jos86

    Jos86 Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    3
    Bedankt voor de info. Follow up vraag echter. Ik heb via ita matrix een aantal opties gevonden. Het lukt me echter niet via bookwithmatrix deze vlucht te boeken. Komt dat mogelijk door het trein gedeelte (heeft een layover van 14 uur in Amsterdam)?
     
  8. Rutger

    Rutger Silver Tier

    Berichten:
    217
    Leuk Bevonden:
    190
    Trofeepunten:
    268
    Het boekingssysteem op de KLM website wilt inderdaad nog al eens lastig doen met zo'n lange lay-over. Eventjes bellen naar de KLM doet altijd wonderen.
     
  9. Betweter

    Betweter Guest

    Berichten:
    5
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    3
    Ik weet precies hoe het zit. Dit treingereis is in april 2018 voorbij.Het staat nergens in de XP tabellen.
     
  10. Jos86

    Jos86 Newbie

    Berichten:
    16
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    3
    KLM gebeld maar ik kwam er niet uit met de ticket agent. Uiteindelijk maar een 6 segementen trip naar Ibiza geboekt. Was ook nog voordelig geprijst met Air Europe.
     
    Rutger en danfl44 vinden dit leuk.
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    De FB miles calculator op https://www.flyingblue.com/calculator/earn.html is wel geupdated. Hieronder een random voorbeeld, waarbij de trein ZYR-AMS ook XP krijgt.
    upload_2017-11-13_16-44-48.png

    Ik woon in Brussel en neem zeer regelmatig op KL ticket de Thalys vanaf ZYR naar AMS of CDG, ticket is nog nooit gecontroleerd, maar het treinticket wordt wel pas uitgegeven nadat je je paspoort hebt laten zien bij de 'incheckbalie' op het treinstation. Vanwege extreme rijen bij de NS Schiphol ben ik één keer gewoon de trein in gegaan met boekingsbevestiging ipv het echte treinticket en dat leverde na afloop problemen op met KLM.
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Was dit bij Skyprio check-in of gewone balies? Bij Skyprio is het me dus nog niet gevraagd (ongeveer 20 treinsegmenten in 2017) - heb gewoon bagage afgegeven en boarding pass gekregen. Ook niet gemeld dat ik via ZYR kwam.
    Ik heb de eerste paar keren wel braaf in de Thalys de conducteur om een stempel gevraagd, maar die hadden ze meestal niet. Vaak schrijven ze met een pen hun dienstnummer op en zetten ze een krabbel..

    Maar het is wel veiliger om je treinticket te laten stempelen, better safe than sorry in dit geval. Als je ZYR de andere kant op neemt, richting CDG, wordt je bagage overigens al ingecheckt op ZYR en door AF naar het perron gereden en in een bagagecompartiment gezet.
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Kan te maken hebben met ZWE.. Mijn Flying Blue account staat in Belgie, adres is in Brussel en ik stap in op ZYR. Weinig fraudegevoelig :) Is volledige KLM-Airfrance incheckbalie incl. bagageafgifte etc. Wellicht dat dat minder gecontroleerd wordt dan opstappen in Antwerpen..
     
  14. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    ZWE-AMS met de trein geeft dus 5XP en Moskou-Vladivostok met het vliegtuig 2XP. :):)
     
    MichaelNight en Flying doc vinden dit leuk.
  15. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Als je het track record van de Fyra meeneemt, is de gemiddelde reistijd bezien over de laatste 10 jaar op ZWE-AMS ook een stuk langer dan Moskou-Vladivostok... ;-)
     
    Flying doc en Carel1 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina