FB Mileage runs (segmenten dan vooral)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Hastamanana, 11 sep 2014.

  1. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ach nu heeft @tobitronics was lees voer;)
     
  2. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Met welk doel in gedachte wil je silver halen bij FB? 11 segmenten gaat je al snel een paar honderd euro kosten ... op welke wijze wil je die waarde met een silver status terugverdienen? Vlieg je zoveel met flying blue dat de bagage fee op europese vluchten die paar honderd euro rechtvaardigt? Voor de rest geeft silver niet echt veel voordelen boven een Ivory status? (ja, paar % extra miles op de toch al weinig miles die je met flying blue verdient)
     
    Flying doc en Basjep vinden dit leuk.
  3. tobitronics

    tobitronics Newbie

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1

    Nog even dus het thalysverhaal op een rijtje:

    Ik ga naar Antwerpen naar de ticketbalie, haal mn ticket naar AMS op en stap in de trein. Vervolgens wacht ik tot de conducteur langskomt en me een stempeltje geeft. Ik maak mijn reis naar Italie (of waar dan ook) en kom weer terug op AMS en ga weer naar de ticketbalie. Hier haal ik mijn ticket op naar ZWE, echter hoef ik niet in de trein te stappen cq. kan ik ook op Rotterdam uitstappen als ik wil. Om mijn miles te claimen gebruik ik de 'ontbrekende miles' functie.

    Klopt dit?
     
  4. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Helemaal juist!
     
  5. FrequentLiar

    FrequentLiar Newbie

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    8
    Ik rakel dit topic maar weer even op, lijkt me een mooie plaats. Ik heb dit jaar redelijk wat KL vluchten op de planning. Vooral sectors, amper miles (cheapass Y met 25% meestal). Ik heb nog een stuk of 10 sectors nodig om Gold te halen.

    Dit artikel - http://ikvliegveel.com/segment-running-flying-blue/ - beschrijft de basics van een goede KL sector run en dit topic biedt ook heel wat houvast. Ik denk echter dat KL meegelezen heeft en z'n fares/routing heeft aangepast. In feite is geen van runs die hier beschreven wordt meer mogelijk, althans niet tegen acceptabele prijzen. De 6 segmenten run ZWE-AMS-BLQ/VCE-AMS-ZWE is op zich nog mogelijk, maar met extreme transfers (overnights in FCO etc) en tegen hele andere tarieven dan in het artikel. Ook het nesten van een 4-sector run is amper meer mogelijk. De fares zijn nu zo opgesteld dat je voor het lage tarief altijd een lange transfer (5u+) op een van de sectors moet hebben.

    Voor mij is een sector run de moeite als je ergens tussen de 30-40 euro per sector uit kan komen. Iets boven de 40 is ook nog wel acceptabel: voor 400 a 450 euro wil ik best wat runs doen om dit jaar en volgend jaar Gold te zijn.

    Volgens mij zijn dit soort CPS'en echt volledig verleden tijd. ZWE is volledig uitgesloten, aangezien daar een enorme fee increase opgegooid is. Alleen BRU biedt wat redelijke opties, maar nog steeds met slechte (overnight) transfers als je rond de 35 a 40 euro per sector wilt komen. Te zien aan de reacties hier is ergens medio/eind januari eea veranderd. Het artikel dateert van eind december 2014... Toeval? ;)
     
  6. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Het is misschien een reactie op de bottom line voor KLM. Als de ZWE-AMS verbinding ze minder brengt dan ze hadden verwacht, dan passen ze hun plannen daar op aan. Jammer voor de segment-hunters? Zeker. Het speelveld voor travel hackers blijft continue in beweging...
     
  7. FrequentLiar

    FrequentLiar Newbie

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    8
    Helemaal mee eens, maar het is niet alleen ZWE. Ook het 'VCE via FCO' gat is gedicht. Ze plakken er een dikke extra fee aan als je kiest niet direct AMS-VCE/BLQ te doen of maken de routing zelfs onmogelijk. Laat duidelijk zijn: dit is geen klacht, maar een constatering. Begrijp het vanuit KL helemaal. Dit soort fora en websites helpen ons, maar tegelijk ook de airlines om scherp te blijven.

    Misschien moet ik het omdraaien: kunnen wij met z'n alle nog creatieve FB segment-runs verzinnen? ;)
     
    vlieggraagverweg vindt dit leuk.
  8. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Totaal nog niet onderzocht, maar misschien dezelfde routes maar met een andere carrier? (de VCE route, maar dan met Alitalia ofzo?)
     
  9. tobitronics

    tobitronics Newbie

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1

    Zo rond valentijnsdag zijn de prijzen inderdaad de lucht in geschoten, niet meer gezakt sinds.
     
  10. FrequentLiar

    FrequentLiar Newbie

    Berichten:
    57
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    8
    In het artikel staat het volgende omtrent de minimum stay req:

    Er bestaat een mogelijkheid om hier omheen te werken zodat je op dezelfde dag retour kunt en je dus in je eigen bed kan slapen. Echter voordat je dit boekt is het verstandig om de voorwaarden van het ticket te controleren of dit is toegestaan.

    Het principe is me helemaal duidelijk, maar is het uberhaupt mogelijk dat een airline je kan verbieden om 2 losse retourtjes te kopen? In feite voldoe je volledig aan hun regels: je vliegt een nacht later, op beide tickets. Ze kunnen bijvoorbeeld ook moeilijk verbieden als iemand AMS-DUS doet, de trein terugpakt naar NL en vervolgens de volgende dag weer DUS-AMS doet. Wat jij in de 'nacht' doet lijkt me weinig relevant.

    Bovendien zie ik financieel ook geen enkel probleem voor de airline: ze verkopen gewoon hun stoelen tegen de prijs die ze er voor willen hebben. De nacht levert ze verder helemaal niets op.

    Hoe zijn de ervaringen met het 'nesten' van tickets om het boeken van een hotel te vermijden? Iemand ervaring mee?
     
    vlieggraagverweg vindt dit leuk.
  11. Aard

    Aard Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Is een segment hetzelfde als een Qualifyng flight?
     
  12. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Ja, zolang je op deze vlucht miles verdient. Vluchten waar je geen miles op spaart, zoals bij het MiNi-tarief van Air France, zijn geen QF's.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2016
  13. Aard

    Aard Newbie

    Berichten:
    9
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Ah, dus met 1 ticket kun je meerdere QF's doen. Wie weet kan ik toch ooit de Silver status nog bereiken dan ^^

    Bedankt voor je snelle reactie!
     
    TravelTheWorld195 vindt dit leuk.
  14. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Hoi allemaal. Iemand nog een idee voor een actueel lucratieve segment run?
    Ik zit te denken aan 25 t/m 27 april
     
  15. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Regelmatig tref ik vrienden op Schiphol. Zij zijn da onderweg naar bijvoorbeeld Sao Paolo, met een business class ticket van de baas (zo'n 20.000 miles waard), en ik onderweg terug naar huis van een weekendje Amsterdam naar Berlijn, op eigen kosten waarmee ik zo'n 370 miles verdien. Uiteraard lopen zij zo de lounge in, terwijl ik verveeld in de grijze omgeving van de gate mag gaan zitten wachten tot het boarden begint.

    Met die mijlen schiet het niet op, om binnenkort toch mee de KLM lounge in te kunnen ben ik daarom naarstig opzoek naar goedkope qualifying flights. Het spelletje van zoeken en punten verzamelen vindt ik leuk. Dat het zoeken bakken met tijd kost heb ik inmiddels dit pinkster weekend gemerkt ;-)

    Na tips in het begin van deze forum thread, ben ik opzoek gaan naar mooie trajecten in Italië. Omdat ik vanuit Berlijn vlieg, is de start op het treinstation van Antwerpen voor een stukje met de Thalys voor mij helaas geen optie... Na wat puzzelen kwam ik hierop uit, en wel op de website van Alitalia zelf:

    Ik boek de multi-city trip van: TXL- TRN, TRN - CTA, CTA - LIN, LIN - TXL
    Ik krijg als traject het volgende aangeboden: TXL - LIN - FCO - TRN (!), TRN - CFO - CTA, CTA - FCO - LIN, LIN - AMS - TXL
    Dat zijn dus 9 segmenten voor een bedrag van 268,00 euro, binnen een weekend af te leggen (in dit geval het weekend van 13 juni 2015)

    De grote vraag is nu; krijg ik überhaupt wel miles en QF's voor deze vluchten?? Het lijkt bijna te makkelijk.
    Alitalia geeft helemaal niets prijs welke boekingsklasse het betreft. Ik wil natuurlijk wegblijven uit de O klasse waar ik inmiddels voor gewaarschuwd ben.
    Het aantal miles wordt zogenaamd tijdens het boeken per segment aangegeven, maar is bugged; Het te verkrijgen mijlen blijft bij multi-city opdrachten altijd op 0 staan (zelfs bij internationale business class boekingen).
    Is er een mogelijkheid toch de klasse te achterhalen voordat ik boek?
    Er zitten ook wat code-share segmenten tussen, o.a. KLM, Air Berlin en Alitalia Cityliner.

    Nou heb ik dezelfde route geprobeerd te boeken via Expedia en Opodo. Op deze websites kom ik standaard in boekingsklassen uit waar miles voor worden gegeven (X, V, S) wat hoop schept. De prijzen zijn op deze sites alleen veel hoger (400 - 450 euro), en belangrijker, ik krijg bijna alleen nog maar directe vluchten voorgeschoteld.

    Boeken via de KLM heb ik ook geprobeerd, maar mijn ervaring daarbij is dat iedere zoekopdracht die niet super simpel is er niet doorheen komt. Volgens mij worden alleen de 'slechte' trajecten aangeboden bij multi-city zoeken, waardoor combinaties opeens niet meer mogelijk zijn, of dat het eindresultaat opeens drie keer zo duur is.

    De ITA Matrix ken ik inmiddels en heb ik leren gebruiken. Maar waar-o-waar boeken jullie je ticket als de KLM website weer eens aangeeft dat er volgens hun geen combinatie te vinden is? Hoe boek je bijvoorbeeld een retourtje met een 'via' stop erin? De website Opodo lijkt in ieder geval veel ruimte te bieden voor multi-city zoeken, maar is best wel prijzig door kosten (nog even afgezien van dat je vaak toch niet terug vindt van wat je in de Matrix hebt gevonden). Kayak heeft een goede zoekfunctie, maar voor boeken wordt ik weer naar Alitalia zelf doorgeleid om daar alsnog 'handmatig' te boeken.


    Uiteraard zijn opmerking over het traject zelf natuurlijk van harte welkom. Zijn er nog andere steden aan te raden in Italië die meestal geen directe vlucht opleveren en goedkoop zijn? Mijn huidige selectie is namelijk redelijk random/geografisch tot stand gekomen.

    Bij veel segmenten is er de keuze tussen Alitalia en Alitalia Cityliner. Welke van de twee heeft jullie voorkeur?

    Ik ben benieuwd jullie reacties!
     
  16. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Beste TXL-er,

    Ten eerste welkom op het forum! Denk dat je met je vragen aan het juiste adres bent gekomen.

    Neem aan dat je je Miles plaatst bij Flying Blue? Dan raad ik je aan nooit direct bij Alitalia te boeken. Heb ik vorig jaar gedaan en alles zat in O. Air One is sowieso uitgesloten voor het sparen van Miles. http://www.flyingblue.com/earn-and-spend-miles/airlines/partner/175/alitalia.html

    Zelf kies ik er altijd voor om dergelijk traject via de telefoon te boeken bij KLM. Om de telefonische kosten dan te laten vervallen zeg ik dan dat de site een fout melding geeft.(dat doet hij in de meeste gevallen ook. Op die manier weet ik dan ook dat ik voor elke vlucht sowieso segmenten krijg.

    Cityliner of niet maakt niet zo heel veel uit. Beetje het zelfde als KLM en cityhopper.
     
  17. TXL-ler

    TXL-ler Blue Tier

    Berichten:
    113
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    Basjep, dank voor je reactie. Waren de 'O' vluchten die je vorig jaar hebt gemaakt bedoelt als een segment run? Dan is het wel extra lullig.

    Wat betreft het telefonisch boeken bij KLM; is het eigenlijk zo dat alles wat je in de ITA Matrix terug vindt ook daadwerkelijk telefonisch te boeken is tegen die prijs? (als het een KL code heeft natuurlijk). Of moet je er rekening mee houden dat er dan toch vaak weer veel wijzigt?

    Ik merk dat ik toch wel liever online zou boeken hoor! Niet zozeer om de boekingskosten, maar vooral omdat ik niet veel zin heb in een telefoniste die vraagt of ik het wel zeker weet dat ik drie keer in een weekend naar Rome wil vliegen...

    Naja, ik ga in ieder geval terug naar de tekentafel, want de bedachte route is nooit volledig onder KLM te boeken.
     
  18. tobitronics

    tobitronics Newbie

    Berichten:
    12
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
  19. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Lieve mensen, ik ben op zoek om ergens in de komende 2 maanden een segmentrun te gaan doen. Iemand suggesties..? ik wil eigenlijk 6 segmenten pakken voor maximaal 200, of ben ik dan wat al te ambitieus..? Ook geen probleem om bijv op vrijdag naar a te vliegen, zaterdag naar b, en zondag weer naar huis..

    Bij voorbaat dank!
     
  20. TravelTheWorld195

    TravelTheWorld195 Silver Member

    Berichten:
    1.036
    Leuk Bevonden:
    706
    Trofeepunten:
    368
    Wellicht AMS-FCO-NAP en v.v., waarbij je er een bussegment aan toe voegt van en naar Arnhem/Nijmegen? Die is er vanaf €140 voor 6 segmenten, zoals @Maan aan gaf. Heb de goedkoopste data en minimum stay niet in m'n hoofd, maar zou wellicht een mooie optie zijn, want je komt ruim onder die €200!;)
     

Deel Deze Pagina