FB awards - goedkopere stedencombinaties Business Class

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Jeroenn, 31 mrt 2019.

  1. Jeroenn

    Jeroenn Newbie

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    13
    Onlangs gebruik gemaakt van de promo awards naar Curacao en kwam erachter dat het aantal benodigde miles best wel kan verschillen, afhankelijk van de stedencombinatie. Dit geldt voornamelijk voor Noord/midden Amerika en het bovenste stukje van zuid Amerika. (voor zover ik weet)

    De directe vlucht is (normale, niet promo prijzen):
    AMS - CUR: 60500 miles

    Net zoals vele indirecte vluchten via AMS:
    MAD/FCO/CDG/MXP/EDI - CUR: 60500 miles

    Maar goedkoper is:

    PRG/BRU/LHR/KBV - CUR: 53000 miles

    Dit zijn enkele voorbeelden, dus speel vooral zelf met de stedencombinaties om jezelf wat miles te besparen. Hopelijk heeft iemand er wat aan.

    Laat maar horen als je een goeie/leuke combo hebt gevonden.
     
    beuse242, MilesHunter, ppt en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    Hoi @Jeroenn, leuk dat je deze tip hebt gedeeld. Dank je wel!
     
  3. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Goede tip! Dit heeft ermee te maken dat awards nu revenue-based zijn. Had op TPG al een keer vergelijkbare voorbeelden gezien, maar dan meer de andere kant op (dus als hidden city).
     
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Kwestie van goed rekenen! Heb even snel gekeken voor Brussel en Praag en ze zijn bijv. 7000 miles goedkoper, maar dan betaal je wel 50-100 euro extra luchthaven tax (voor economy).

    Een retourtje AMS-CUR heb je voor 480 euro de komende maanden. Een award ticket voor 60k miles + 150e tax levert dus 330 euro korting voor 60.000 miles = 0,55 cent mile value. Als je Brussel of Praag als vertrekplaats neemt, wordt dat bijv. 280 / 53.000 = 0,53 cent per mile, dus gaat je mile value omlaag als je deze deals boekt. Dat is allemaal zonder positioneringskoten natuurlijk..

    TPG waardeert KLM miles op 1,2 cent per mile - stel dat hij er 50% naast zit, dan nog lijken deze award tickets niet zo spannend.

    Uiteraard, als je heel graag naar Curaçao wil en je hebt net niet genoeg punten om vanuit Schiphol te vertrekken, zijn bovenstaande opties handig. (maar dan kun je ook de miles+cash optie van KLM gebruiken)
     
    MilesHunter, Urbanjazz, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Mooi uitzoekwerk!
    Binnenkort eens gaan kijken of er een ‘sweet spot’ is voor bepaalde landen/bestemmingen.
    Ideetje om hier een overzichtje van te maken in een los topic?
     
    Urbanjazz, Thijsk en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  6. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Kan je doen, maar dan is ie zo weg, net als de ticketdeals.
     
  7. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Denk je? Kunnen we voor dit soort dingen geen afgesloten topics aanmaken ofzo? Waar je bijvoorbeeld minimaal 10 posts moet hebben om toegang te krijgen?
     
    Ambtenaruh en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Is al eens gesuggereerd en was technisch niet mogelijk/ had geen prio om wel mogelijk te maken dacht ik.
     
  9. Jeroenn

    Jeroenn Newbie

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    13
    Goed punt! Het is altijd verstandig om het even na te rekenen!

    In mijn geval ging het om business class dus dan ligt de verhouding CPM sowieso wat anders. En ik denk dat het goed is om niet vast te houden aan de waarde per mijl van TPG, omdat dat voor ieder anders kan zijn.

    Ik heb het ook zeker berekend, dus hierbij mijn proces. (excuus voor de lengte, maar hopelijk is het duidelijk)

    Voorbeeld van twee awards die ik onlangs geboekt heb:
    - Economy Asia - London: 46000 + 90 cash ; vergelijkbaar cash ticket: 550 euro besparing (cash ticket - fees award): 460 euro (1 CPM)
    - Retour promo awards Business BRU - CUR : 53000 + 390 cash; Goedkoopste BC klm ticket: 1714 euro; Besparing: 1324 euro (2.5 CPM)

    Wat is voor mij meer waard? Het economy ticket, ik zou namelijk nooit het BC ticket gekocht hebben. Dus de FB miles zijn niet daadwerkelijk 2.5 CPM voor mij, maar meer richting de 1 CPM.

    Hoeveel kostte het mij om 7500 miles te besparen?
    Rekenvoorbeeld:
    AMS - CUR retour (promo awards) 60500 miles + 363 EUR tax
    BRU - CUR retour (promo awards) 53000 + 393 tax

    Cost per mile: 393 - 363 / 7500 = 0.4 cent.

    Aangezien de miles mij zo'n 1CPM waard zijn was dit een goeie deal.

    Dit verschil is nog groter bij normale awards (14000 miles bespaart ten opzicht van 30 euro fees)

    Natuurlijk moet de positionering je net uitkomen, is dit niet het geval dan kan je altijd nog gebruik maken van hidden city ticketing zoals @MVA20 vermeldde.

    Kortom, CPM is relatief per persoon en altijd goed om het even na te rekenen :)
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2019
    lloydje33 en ppt vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina