ESTA verplichting gemist

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door D3nni2, 30 mrt 2019.

  1. D3nni2

    D3nni2 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    67
    Trofeepunten:
    18
    anecdote: stond net in te checken op Guadeloupe en naast me aan de balie stond er een Duits gezien dat met touroperator een rondreis in Cariben had geboekt. Echter net bij het inchecken werden ze geweigerd (6 personen incl oma) omdat ze geen ESTA hadden aangemaakt en vlogen via SJU wat VS is. Ze poogden hem nog snel aan te maken maar lukte niet. Ze stonden om 7u aan de balie; vlucht was om 915. Disucssie met mijn vrouw ging vooral over de meldingsplicht; Duitsers gaven aan dat hen niks verteld was over wat ze moesten regelen. Mijn lezing was dat vast ergens stond dat ze zelf visa en dergelijke moesten regelen. Mijn vrouw vond dat dat regelmatig niet duidelijk genoeg gemaakt in te kleine lettertjes.

    Ik heb geholpen door te vertellen dat je regelmatig snel een esta aanmaakt via de site. En dan refreshen tot groen.

    Wat had jij ze aangeraden?


    *Update* ze kwamen last minute het toestel
    Nog in :)
     
    TheoS, MRB, ppt en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb vorig jaar even met border patrol in San Ysidro staan kletsen (aan de grens met Mexico) omdat ik een beetje zoekend rondkeek en de weg beetje kwijt was spraken ze me aan. Het gesprekje kwam op Esta, en de twee mannen vertelden me dat een Esta hun werk makkelijker maakt, maar dat er soms ook toeristen zonder komen en dat dat hun (en de toeristen) dan meer werk en tijd kost maar het meestal wel goed komt als zoiets zich voordoet op (in dit geval de luchthaven van) San Diego. Uiteraard wil ik niemand uitnodigen of aanmoedigen om het te testen...
     
    ppt vindt dit leuk.
  3. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Naar mijn weten (zeker in NL) moet een airline de passagier weigeren te vliegen als deze geen geldige ESTA heeft. Tot een paar maanden geleden kreeg je in meeste gevallen vrijwel gelijk de uitslag op je aanvraag. Tegenwoordig wordt geadviseerd het minimaal 72 uur aan te vragen. Ik heb laatst een nieuwe aangevraagd en dit duurde zeker 20 uur voordat ik de uitslag kreeg.
     
    lloydje33, Ambtenaruh en Tim82 vinden dit leuk.
  4. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Toch zal er misschien uit coulance wel eens afgeweken worden, zoals het verhaal van de topic starter doet vermoeden.

    Moet de geldigheid van je Esta eigenlijk je hele verblijf dekken, of mag je met een Esta die over twee weken verloopt, als je vandaag vertrekt, bv een maand in de VS blijven?
     
  5. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.101
    Leuk Bevonden:
    1.928
    Trofeepunten:
    273
    Nee volgens de ESTA website:
    ESTA travel authorization needs only to be valid upon arrival in the United States.
     

Deel Deze Pagina