Ervaringen met gestrande vluchten

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door PimG1, 22 dec 2021.

  1. PimG1

    PimG1 Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hoe is jullie ervaring met het verblijven in hotels nadat je vlucht is geannuleerd? Hebben jullie wel genoeg informatie gekregen? Ging het verkrijgen van een voucher een beetje makkelijk? En hoe waren de wachttijden bij het hotel?

    Wat achtergrond informatie:
    Een tijdje geleden heb ik een vlucht gepakt naar Helsinki. Vanuit Limburg naar Amsterdam met de trein om vanaf Schiphol te vliegen met KLM. Bij aankomst op de luchthaven en na het passeren van de douane blijkt al snel dat de vlucht vertraagd is. Dit begint met een kwartier maar loopt al snel op tot 2 uur vertraging.
    Uitiendelijk is de vlucht geannuleerd en moet ik mij melden bij de Service/ticketbalie van KLM.
    Vervolgens sta ik in de rij bij de Service balie omdat iedereen uit deze vlucht zich hier moet melden. Na 2 uur in de rij gestaan te hebben krijg ik een voucher voor een overnachting bij een hotel in de buurt.
    Met een overvolle pendelbus naar het hotel om hier vervolgens weer in de rij te staan bij het hotel tot ik na totaal 2 uur vertraging wachten, 2 uur service balie wachten en nog eens een half uur bij het hotel ik na 5 uur eindelijk mijn kamer in kan.

    Nu vlieg ik niet zo heel vaak maar ik vroeg me af jullie soortgelijke ervaringen hebben en hoe jullie dit ervaren hebben. Het lijkt mij namelijk dat hier makkelijkere of efficiëntere processen voor zijn. Inchecken in een hotel lijkt me namelijk overbodig als het hotel alle informatie al van je heeft. Waarom zou ik niet gelijk naar mijn kamer kunnen. Je zou verwachten dat KLM of Schiphol zoveel mogelijk doen om te voorkomen dat je zolang moet wachten en het je zo makkelijk mogelijk maken.

    Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
     
  2. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Hallo @PimG1 en welkom op dit forum. Toevallig heeft @Ozzietukker hier recent een ervarging gedeeld. Kun je hier terugvinden.

    Het is daarnaast goed om te weten dat de Reisongemakken verzekering (die je onder andere bij de Flying Blue AMEX en Klassieke AMEX kaart krijgt) ook schade bij vertraging dekt.
     
  3. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik heb dit ook een keer gehad met flinke mist, toen waren na heel lang wachten ineens bijna alle vluchten geannuleerd, en onstonden er natuurlijk enorme rijen. Ik heb toen zelf uit eigen initiatief de trein gepakt naar Neurenberg en daar een hotel genomen, die dus voorgeschoten. Zowel trein als hotel werden vergoed. Het uren wachten om aan een balie geholpen te worden leek me niet zinvol, dan had ik sowieso mijn bestemming niet meer gehaald dezelfde dag. Nu ging het nog.

    Er werd trouwens wel bijgezegd toen ik na afloop mijn claim indiende dat de route die ik met alternatief vervoer aflegde moet overeenkomen met de vlucht. Dus als ik oorspronkelijk naar Neurenberg zou vliegen, en daarna bv zelf met trein of huurauto zou doorrijden naar een bestemming als Munchen, ik niet een treinticket Munchen kan claimen als dat niet de bestemming van mijn vliegticket was.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2021
    Daeni, Daan3 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Was de vlucht gestrand of de passagiers :D
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  5. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Ik heb de situatie eens meegemaakt op LCY door mist. Er kon geen vliegtuig vertrekken en het was donderdagavond, veel zakelijke reizigers keerden terug naar huis. Airlines hadden overvolle rijen (3 desks bezet voor 5 geplande AFKLM-vluchten). KLM gebeld maar het moest lokaal geregeld worden. Uiteindelijk zelf een hotel geboekt en betaald, iets verder weg, want alle hotels in de omgeving waren vol of ook telefonisch niet bereikbaar. Had Amex als backup voor als KLM niet zou betalen, maar uiteindelijk kon ik die overnachting gewoon declareren. Dus geen probleem volgens mij als het in redelijkheid blijft. Ik vloog economy met platinum status toen. Een collega zonder status die business vloog werd overigens wel door KLM zelf geholpen, die werd gebeld en kreeg een hotel aangewezen.

    Als het om meer dan enkele geannuleerde vluchten gaat, zit customer service als snel aan de maximale capaciteit en kun je beter zelf actie ondernemen met je reisverzekering als backup. Want Amex is natuurlijk ook niet echt lekker bereikbaar, dus je zult het altijd zelf moeten oplossen.
     
    lloydje33, Daeni, Tim82 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ja beetje zelfde als ik zo te lezen. Wat zou nog als een redelijke prijs voor een overnachting worden gezien? Om geen risico had ik destijds voor een Ibis hotel gekozen à 65€ maar zou een goed middenklasse hotel à125€ ook nog worden vergoed?
     
  7. JRRM

    JRRM Blue Tier

    Berichten:
    70
    Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb het zelf 1x meegemaakt met een AF vlucht Casablanca - Parijs CDG - Amsterdam. De vlucht naar Parijs had flinke vertraging opgelopen waardoor de laatste verbinding naar Amsterdam al was vertrokken. AF had het allemaal prima geregeld! Vouchers voor het hotel snel gekregen, busje naar het hotel stond al te wachten en ik kreeg 3 opties om de volgende dag naar Amsterdam te vliegen. Een vroege ochtendvlucht, een ochtendvlucht op een wat schappelijker tijdstip en een vlucht 's middags voor als je wilde uitslapen ;) Achteraf nog via EU261 de restitutie van de vlucht kunnen claimen vanwege de vertraging, maar AF had de zaakjes toen prima in orde.
     
  8. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.647
    Leuk Bevonden:
    2.422
    Trofeepunten:
    358
    Ik heb het gehad van OPO-CDG-AMS. Op CDG bleek de laatste vlucht naar AMS niet meer te gaan, we konden daar een hotel krijgen en de volgende dag terugvliegen.
    Maar we waren met 5 man dus besloten we een auto te huren en te rijden naar AMS. Uiteindelijk vrij snel onze 250 euro (?) vergoeding gehad en na aftrek van de huurkosten hadden we een mooie winst gemaakt.
     
  9. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Mijn ervaring van een paar jaar geleden:

    CPH-AMS met KL werd afgebroken vanwege een defect aan een van de motoren. Hele feest tussen boarden en unboarden duurde ongeveer twee uur. Vrij snel omgeboekt naar volgende dag en geboekt in hotel op het vliegveld. Zelf besloten om terug te gaan naar de vriend waar ik eerder verbleef - de voucherwaarde hebben we benut in een mooi restaurant.
    Nieuwe vlucht met SAS volgende dag was vrij laat. Heb gebeld en gebedeld om een eerdere en gekregen.
     
  10. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Zoiets weleens gehad met een overstap op ATL. Doordat de vertraging al bij vertrek op CDG ontstaan was, had DL ook alles al prima geregeld. Met mist, waardoor alles in de soep loopt, is het wel te begrijpen dat het wat minder vloeiend verloopt.
     
  11. rezag

    rezag Newbie

    Berichten:
    86
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    2019 Februari, BOM-AMS de vlucht was vertraagd van 1am naar 4am, ontving een sms dat op de luchthaven er een hotel geregeld zou worden. Ben niet naar de luchthaven gegaan maar heb later die hotelnacht ' die ik eigenlijk toch kwijt zou zijn want ik zou er anders om 10pm uitgaan' vergoedt gekregen van de KLM
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Het ligt natuurlijk wel aan de bestemming, maar een € 125 hotel is best redelijk in de buurt van een luchthaven, in Europa, want in Azië is dat wat minder snel het geval.

    Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de situatie is, bij een annulering op een outstation heb je in een korte tijd een heleboel mensen bij de relatief weinig beschikbare medewerkers, op Schiphol heeft men natuurlijk wat meer capaciteit. Waardoor de wachttijd niet overal hetzelfde is.

    Nu ben ik sowieso al van het direct handelen, anders heb ik geen rust, en daarnaast moet ik ook gewoon een plek hebben om te verblijven. Nu heb ik wel de luxe positie dat op het moment zelf de kosten eigenlijk geen rol spelen omdat het of door de werkgever of door de luchtvaartmaatschappij zal worden vergoed en voorschieten is voor mij financieel geen probleem. Er is daarnaast geen scenario dat ik geen verblijf mag boeken als, zoals in mijn geval de vlucht van 02.20 tot 10.00 uur de volgende dag vertraagd wordt.
     
  13. PimG1

    PimG1 Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Thanks ik zal de ervaring van Ozzie even bekijken! Ben wel benieuwd hiernaar
     
  14. PimG1

    PimG1 Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik had er ook nog aan gedacht om zelf een hotel te boeken maar omdat ik niet zo'n frequente vlieger ben wist ik niet zeker of dit ook vergoed zou worden. De informatie die ik vond over het claimen van soortgelijke dingen bij KLM waren niet heel geruststellend en las overal dat dat vooral in (corona) tijd een erg tijdrovend proces was en ik lang kon wachten op mijn compensatie.
     
  15. PimG1

    PimG1 Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Heb je daadwerkelijk een waarde toegekend gekregen aan je voucher? Ik kreeg alleen een voucher voor overnachting + ontbijt en diner maar geen "bedrag" of is dit het verschil tussen een overnachtingsvoucher en compensatie voucher
     
  16. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Al zou het niet (helemaal) worden vergoed door de maatschappij zou ik alsnog niet een paar uur op Schiphol gaan staan marineren in de hoop dat er er iets voor me wordt geregeld. Daar heb ik ook zelf nog wel 75€ voor over om dat te voorkomen.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  17. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Sorry voor de onduidelijheid: ik doelde hier op de compensatievoucher (350 euro). Voor diner, ontbijt en lunch kreeg ik ook vergoeding (max 25, geloof ik). Werd overgemaakt, hoefde geen bonnetjes op te sturen - had ontbijt en lunch ook niet maximaal benut, maar gewoon een broodje en drankje gehaald
     
  18. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Dat staat op Schiphol al bijna gelijk aan 25€
     
    MoonJ en Ruut vinden dit leuk.
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Als het met de reguliere customer service vergoed moet worden kan het inderdaad wel even duren.
    En zeker bij budgetmaatschappijen heb ik in het verleden ook slechte ervaringen gehad, maar in mijn geval, of de luchtvaartmaatschappij vergoed het, of mijn werkgever, ook een eventueel vervangende vlucht als er geen mogelijkheden binnen de luchtvaartmaatschappij zelf zijn.
    Want snel handelen is wel noodzakelijk, ooit op Sofia, direct na annulering met Wizz Air de latere Transavia vlucht geboekt, echt nog tijdens de loop terug van het vliegtuig naar het luchthavengebouw, die op dat moment voor € 89 werd aangeboden, die schoot daarna natuurlijk direct in prijs omhoog.
    En dat is maar goed ook, want hotels deed de afhandelaar niet aan, en de vlucht naar Nederland was daarna uitverkocht.
    Wizz Air deed uiteindelijk geen vergoeding, mijn werkgever wel, want het alternatief was dat ik 2 dagen later zou terugkomen, dat kost een stuk meer dan dit..
     
  20. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    600
    Leuk Bevonden:
    1.138
    Trofeepunten:
    203
    Mijn vlucht MAN-AMS morgenmiddag is geannuleerd door klm. Ongeboekt naar maandagavond. Platinum lijn zegt dat er niks meer is vanuit de hele UK is om morgen thuis te komen. Kost me dus mooi een hele dag werken, want uiteraard geen laptop mee voor een weekendje weg.

    Platinum lijn regelt ook geen hotelovernachting. Mag hopen dat ik de extra overnachting wel kan declareren bij klm? Tot welk bedrag zou ik dat erdoor kunnen krijgen bij klm? Iemand nog suggesties voor een goed hotel in Manchester?
     

Deel Deze Pagina