Eerder uitstappen op terugvlucht

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door JaccoV, 3 feb 2020.

  1. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Net teruggekomen vanuit DXB-CDG op Amsterdam en meteen in bus gestapt naar huis. Vergeten om de treintickets op te halen voor AMS-ZWE bij NS balie. Iemand ervaring of je dan nog steeds de XP krijgt? Maw krijgt KLM een melding van de NS of tickets wel/niet zijn opgehaald?
     
  2. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Je moet de tickets wel ophalen is mijn ervaring.
     
    Ready2Board vindt dit leuk.
  3. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Toch net voor de zekerheid alsnog maar even langs Schiphol gereden om de treintickets te halen (woon dichtbij). Dat we 4 uur later waren was geen probleem, ze boekten ons om naar de eerst volgende trein naar ZWE.
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2022
    Sandor, Menno, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Zonder treintickets krijg je de XP zeer zeker niet. Wat trouwens ook niet gebeurd als je de treintickets niet afhaalt is dat je een 'boete' krijgt.
    Want waar men bagage van boord halen nog als 'verstoring in het reguliere proces' kan aanvoeren, kan dat bij het niet afhalen van het treinticket niet, je hebt immers je bagage al, en een trein controleert niet bij vertrek of passagiers aan boord zijn dus om die reden kan er ook geen vertraging ontstaan.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  5. FindingFlyer

    FindingFlyer Blue Tier

    Berichten:
    136
    Leuk Bevonden:
    213
    Trofeepunten:
    43
    Over laatste leg skippen, ik ben het eens met @danfl44 om het wel netjes te melden! Het zal wel nu te laat zijn @JaccoV , maar wist je dat je zelfs de luchthavenbelasting kan terugkrijgen voor de laatste leg? Laatst kreeg ik die terug , bij aanvraag via KLM, toen ik in AMS stopte en niet in Nice.
     
    danfl44 en Carel1 vinden dit leuk.
  6. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Voor het treinsegment gelden geen luchthavenbelastingen. Maar het is inderdaad zo dat je die in principe terug kan krijgen als je een vlucht niet gemaakt hebt.
    Maar ik weet niet zeker of het verstandig is om dit te melden, want in principe kan KLM je ticket ook herberekenen als je een bepaalde leg niet gevlogen hebt waardoor het opeens een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam is.

    Aan de andere kant, door de gunstige ticketvoorwaarden heb ik afgelopen januari het retourgedeelte van Istanbul naar Amsterdam teruggekregen, zodat het feitelijk een enkeltje was, simpelweg omdat ik persé naar Düsseldorf met Turkish Airlines rechtstreeks wilde terugvliegen omdat daar geen testverplichting gold.
    Het was puur uit eigen belang maar ze gaven gewoon de kosten voor dat gedeelte terug zonder het ticket her te berekenen als enkele reis, want dat is wel duurder.
    Ik vermoed dat dat nu ook meespeelt.
     
    FindingFlyer vindt dit leuk.
  7. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Geen probleem om laatste segment te skippen, maar zoals al eerder gezegd - het is wel netjes dit te melden aan grondpersoneel als die connectie dezelfde dag vertrekt.

    Overigens kun je deze truc ook gewoon uithalen mét incheck bagage. Omdat tarieven meestal gedefinieerd voor origin-destination citypairs kun je als multicity boeken:

    1) DUS-AMS-ATL-BNA
    2) BNA-ATL-AMS, en dan minder dan 24 uur later:
    3) CDG-DUS.

    In dat geval moeten ze in AMS je bagage vrijgeven. Tarieftechnisch is dat nog steeds een retourtje DUS-BNA, maar betaal je een kleine luchthavenbelasting toeslag voor CDG.
     
    BartF vindt dit leuk.
  8. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Interessante constructie. Ik snap niet precies hoe dat werkt in de ticket routing. Worden AMS & CDG dan gezien als 't zelfde? Weet je waarom dat werkt? :)

    Of snap ik 't niet en zit er nog een AMS-CDG segment tussen?
     
  9. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Volgens mij wilde hij bij 3) AMS-DUS schrijven
     
  10. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Nee, er zit geen AMS-CDG tussen. Dat is precies de reden waarom de bagage in Amsterdam vrijgegeven dient te worden- er wordt verwacht dat je op een andere manier naar CDG reist om vervolgens vanuit CDG naar DUS te vliegen (met Air France).

    AMS en CDG worden niet gezien als 'hetzelfde', maar er is een tarief gedefinieerd voor DUS-BNA. Aan die tariefsstructuur zitten een aantal regels vast, zoals maximale vliegafstand, airline partners en een maximum aantal overstappen. Als je op de terugreis BNA-ATL-AMS en CDG-DUS vliegt voldoe je nog steeds aan de regels voor een retourtje onder tariefsvoorwaarden DUS-BNA.

    Juist niet. Je wil immers dat de bagage wordt vrijgegeven. Anders zou je bagage alsnog doorgaan naar de eindbestemming.
     
    BartF vindt dit leuk.
  11. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Niet als de stopover >24h is.
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    En ook als je een overnachting hebt dan kan je om je bagage vragen, want als je om 20.00 aankomt en je vliegt de volgende ochtend pas door kunnen er ‘medische’ zaken in je ruimbagage zitten die niet als handbagage meekunnen en om die reden moet een luchtvaartmaatschappij deze vrijgeven. Geen luchtvaartmaatschappij die zich gaat branden aan een rechtszaak.
     
  13. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Klopt, maar het toevoegen van een stopover heeft meestal behoorlijk impact op de ticketprijs.
     
  14. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.305
    Leuk Bevonden:
    3.196
    Trofeepunten:
    483
    Over dat melden gesproken. Tijdje geleden keurig gedaan in de KLM Crowne Lounge. De medewerker vertelde me dat ze de vluchten er uitgehaald had. Ik zag echter nog gewoon mijn stoelselectie staan en kreeg meldingen van de vertraging.

    Vroeg me dus af of er "achter de schermen" nu daadwerkelijk iets gebeurd is?
     
  15. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Echt van de vlucht halen zal niet gaan. Achter je pnr kunnen ze wel dit soort informatie zetten als van heeft aangegeven gaat de vlucht niet nemen, dan gaan ze niet extra wachten in ieder geval.
     
  16. mchlrv

    mchlrv Newbie

    Berichten:
    60
    Leuk Bevonden:
    75
    Trofeepunten:
    18
    Aankomende zomer heb ik de volgende vlucht: VLC-AMS-SFO. Los van deze vlucht heb ik een retour geboekt: AMS-CDG-VLC om mij te positioneren.

    Op de terugreis zou ik graag uitstappen in AMS en neem dus alleen handbagage mee. Is het mogelijk om de vlucht van AMS-VLC te verplaatsen naar een andere datum (> 1 week) om vervolgens van AMS naar VLC te vliegen en daarna de losse retour van VLC-CDG-AMS te vliegen.
     
  17. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Ongetwijfeld is dat mogelijk. Maar zeer waarschijnlijk tegen aanvullende kosten. E.e.a. is ook afhankelijk van de tariefklasse van het geboekte ticket. Met KL bellen geeft je het antwoord.
     
  18. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Wat je vraagt is om van de volgende reis:

    Boeking 1, retour heen: AMS-CDG-VLC
    Boeking 2, retour heen: VLC-AMS-SFO
    Boeking 2, retour terug: SFO-AMS-VLC
    Boeking 1, retour terug: VLC-CDG-AMS

    Als volgt op te breken..

    Boeking 1, retour heen: AMS-CDG-VLC
    Boeking 2, multi-destination reis 1: VLC-AMS-SFO
    Boeking 2, multi-destination reis 2: SFO-AMS
    Boeking 2, multi-destination reis 3: AMS-VLC
    Boeking 1, retour terug: VLC-CDG-AMS

    Omdat je de retour onderbreekt met een tussenstop van meer dan 24 uur zal je in de meeste gevallen voor een andere tariefsklasse betalen. Een stopover mag in veel gevallen namelijk niet op een goedkoper tarief.

    Voor de voor de volgende keer zou je dit kunnen overwegen:

    Boeking 1, enkel: AMS-VLC
    Boeking 2, heenreis: VLC-AMS-SFO
    Boeking 2, terugreis: SFO-AMS, CDG-VLC

    Zo lang je CDG-VLC binnen 24hr na aankomst in AMS boekt, wordt dit nog steeds gezien als een retourtje VLC-SFO. Tevens dient bagage te worden vrijgegeven in AMS, omdat je op eigen initiatief van AMS naar CDG zou moeten reizen. CDG-VLC is dan uiteraard een no-show, want die neem je niet.
     

Deel Deze Pagina