DUS-AMS-TLL-HEL-CDG-DXB-MCT en weer terug

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door FelixTheCat, 8 jun 2018.

  1. FelixTheCat

    FelixTheCat Blue Tier

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    Begin dit jaar vond ik (ik meen via deze site) een mooie business class fare naar Dubai. Vanaf Tallinn kun je met Finnair + Skyteam via AMS of CDG naar DXB voor nog geen 900 euro. Ik heb toen de optie genomen om (voor dezelfde prijs) ook nog via Helsinki te vliegen, zodat ik er twee internationale segmenten in business class bij zou krijgen (2x 15 XP) en ik een ritje in een ATR 72 kon maken (dat toestel had ik nog niet gehad).

    Om in Tallinn te komen heb ik via KLM nog DUS-AMS-TLL toegevoegd (codeshare airBaltic), en omdat het moeilijk bleek met een huurauto uit Dubai naar Oman te gaan, ook nog een vlucht DXB-MCT en terug met Oman Air.

    DUS-AMS-TLL
    CIMG8398.JPG

    KLM's E175 (ook een first voor mij) op een regenachtig DUS.

    CIMG8403.JPG
    Aan boord een stroopwafel en een pakje water.

    CIMG8409.JPG
    Op Schiphol overgestapt op de oude 737-300 van airBaltic. Deze route is (in tegenstelling tot de vlucht naar Riga) nog niet overgezet op de nieuwe CS300's. Prima vlucht, maar wat mij erg irriteerde is dat ik van tevoren geen stoelen kon kiezen of bagage toevoegen! Dit is blijkbaar niet mogelijk op codeshare-vluchten waar ook een segment van een andere maatschappij bij geboekt is. Toen ik vorig jaar direct AMS-RIX vloog (ook gecodeshared) kon het wel, maar omdat ik nu de vlucht van en naar DUS erbij had, kon ik alles pas op de luchthaven regelen. Gelukkig had ik dit keer een stoel aan het raam, maar dat is maar een kans van 1/3...

    TLL-HEL-CDG-DXB
    CIMG8508.JPG

    In de vroege ochtend op TLL staat onze ATR 72 klaar. Je stapt in aan de achterkant, dus het is niet handig om een stoel voorin te kiezen. Dit ook omdat het motorgeluid voorin veel harder lijkt te zijn. De vlucht duurde nauwelijks een half uur, en er werd onderweg niets geserveerd (ook geen water).

    Deze vlucht kun je trouwens niet in business boeken, hooguit in premium economy, maar het segment telde wat Flying Blue betreft wel als business. Ik mocht op TLL ook alleen de lounge in met mijn boarding pass van het volgende segment (HEL-CDG), omdat daar wel "business" op stond.

    CIMG8518.JPG
    Op Helsinki stond deze A320-200 klaar.

    CIMG8526.JPG
    Je kunt aan boord kiezen uit een koud of warm ontbijt. Dit is het koude, met muesli, yoghurt en fruit (het warme had geloof ik gebakken ei en spek of zoiets).

    CIMG8528.JPG
    En uiteraard het hoogtepunt van vliegen met Finnair, bosbessensap!

    Ook bij deze vlucht kon ik van tevoren geen stoelen reserveren (bagage was niet nodig want business), om dezelfde reden als de eerdere vlucht met airBaltic. Verschil was dan weer dat je dit keer bij het inchecken wél gewoon je stoel kon kiezen. Dat is natuurlijk beter dan niks, maar met een beetje pech is je favoriete stoel dan allang weg...

    CIMG8542.JPG
    In Parijs overgestapt op de 777 van Air France.

    CIMG8543.JPG
    De reverse herringbone-stoelen zitten prima. De safety video is vrij silly, maar ik kon er wel om lachen :D

    CIMG8557.JPG
    Uiteraard typische Franse gerechten (en mijn speciale vliegtuigsokken ;)).
     
    VinceG en Daeni vinden dit leuk.
  2. FelixTheCat

    FelixTheCat Blue Tier

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    DXB-MCT-DXB
    DSC_0398.JPG

    Na een paar dagen in de Emiraten was het tijd om door te vliegen naar Oman. Boeken met Oman Air lijkt op hoe het hier 15 jaar geleden ging: gratis ruimbagage, gratis je stoel kiezen, gratis hapje en drankje aan boord, en zelfs op het laagste niveau een fysieke frequent-flyerpas :)

    CIMG8603.JPG
    Aan boord van de 737-900. Met IFE, dat zie je ook niet zo vaak op een narrowbody... Ook hier hadden ze de nodige moeite gestoken in de safety video.

    CIMG8604.JPG
    Uiteraard had ik uitgebreid onderzoek gedaan naar welke stoel het bekende ontbrekende raam van de 737 heeft. Ik kon dat helaas nergens vinden, dus op goed geluk eentje uitgezocht die het vrijwel zeker niet zou zijn. Faal! Bij deze: stoel 17A heeft geen raam! Aan de rechterkant leek er helemaal geen stoel te zijn met dit probleem, dus ik heb echt de slechtst mogelijke keuze gemaakt :confused:

    CIMG8608.JPG
    We kregen een pakje mangosap en een broodje kip (volgens de FA) of kalkoen (volgens het etiket).

    CIMG8805.JPG
    Op de terugweg (na een erg interessant bezoek aan een bijzonder mooi land) hadden we een wat oudere 737-800. Op de planning stond eerst een E175, maar die is op het laatste moment vervangen door de B738. Het toestel zat dan ook lang niet vol.

    CIMG8807.JPG
    Alsof ze het goed wilden maken, had ik dit keer een stoel met twee ramen! En meer beenruimte dan in de business class :D

    CIMG8808.JPG
    En om in het old-school-thema te blijven, hier de IFE ;)

    CIMG8815.JPG
    En hetzelfde broodje als op de heenweg (en weer werd er beweerd dat het kip was).
     
  3. FelixTheCat

    FelixTheCat Blue Tier

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    DXB-CDG-HEL-TLL
    CIMG8873.JPG

    Weer in de 777, dit keer voor een nachtvlucht. Kort na vertrek een late-night snack, en daarna gaan slapen.

    CIMG8877.JPG
    's ochtends keuze uit drie verschillende ontbijtjes. Ik koos voor "crêpes".

    CIMG8885.JPG
    Het segment naar HEL was dit keer met een E190. Stoel 1A was prima, alleen mocht je geen bagage op de grond hebben.

    CIMG8892.JPG
    Weer het bekende "koude ontbijt" met bessensap.

    CIMG8905.JPG
    En weer in de ATR-72. Dit keer was ik verder achteraan gaan zitten, met vrij weinig lawaai en dicht bij de uitgang.

    CIMG8909.JPG
    Interessant om te zien hoe je de nooduitgang moet kiezen afhankelijk van welke kant onder water staat!

    TLL-AMS-DUS
    CIMG8928.JPG

    Met airBaltic dit keer een 737-300.

    CIMG8930.JPG
    En ik kreeg dit keer van de stoelenloterij een nooduitgang-stoel! Genoeg beenruimte om languit te gaan liggen, maar weer geen bagage toegestaan ("nee, die stoel daar telt niet als 'the seat in front of you'" aldus de FA). De stoel naast me was niet bezet, dus ik kon in elk geval wel een stoelzak gebruiken.

    CIMG8949.JPG
    Op Schiphol weer in de E175.

    CIMG8956.JPG
    Waar we dit keer een choc chip cookie kregen :)

    Samengevat vond ik het een leuke trip. In totaal 128 XP verzameld, wat toch lekker aantikt. En daarnaast een paar punten met Oman Air Sindbad :D De vlucht met Oman Air vond ik interessant, al was het alleen maar vanwege de old-school uitstraling, en het land was ook absoluut de moeite waard. Wat ik minder vond, was dat ik bij de codeshare-vluchten van Finnair en airBaltic niets vooraf kon regelen. Dat moet tegenwoordig toch beter kunnen!
     
    VinceG, Ties, Flying doc en 17 anderen vinden dit leuk.
  4. MdT

    MdT Blue Tier

    Berichten:
    374
    Leuk Bevonden:
    227
    Trofeepunten:
    43
    Leuk verslag van je reis! Wat heb je bezocht in Oman? Het is inderdaad een schitterend land, twee jaar geleden daar geweest. Erg bijzonder!
     
  5. FelixTheCat

    FelixTheCat Blue Tier

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    Ik ben natuurlijk in Muscat geweest, met alle musea en de koninklijke paleizen. Maar het mooiste vond ik wel het enorme verlaten landschap als je eenmaal de stad uit bent.

    CIMG8693.JPG Fort Bahla is een prachtig stuk Werelderfgoed. Vol met gangetjes, torens en onvindbare kamertjes. Wel oppassen voor de vleermuizen!

    CIMG8738.JPG
    In het dorpje Al-Ayn (niet te verwarren met de gelijknamige stad in Abu Dhabi) zijn duizenden jaren oude graftombes te zien. Ze liggen op een heuvel achter een boerderij. Je kunt er gewoon heen lopen, geen hekken of toegangspoortjes, alleen een bord waarop staat dat je er niet aan mag komen.

    CIMG8742.JPG Heel bijzonder om zo vlak naast monumenten uit de bronstijd te kunnen staan.

    CIMG8786.JPG
    Op mijn laatste dag heb ik nog een ritje langs de kust gemaakt. Veel prachtige dorpjes met blinkend witte huizen tussen de bergen aan de Arabische Zee.

    Ik wil er absoluut nog een keer naar terug (heb nog lang niet alles gezien), maar dan ga ik wel in een ander jaargetijde. Middagtemperaturen van rond de 46 graden vond ik iets te veel van het goede...
     
    VinceG, lloydje33, Ties en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Ik wil er ook nog graag een keer heen. Ik ga binnenkort een sloot punten inwisselen om BC die kant op te gaan. Alleen inderdaad wel in de winter (dan is het in die contreien prima uit te houden is mijn ervaring).
     
    lloydje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina