Duitsland schaft mondkapjesplicht toch af

Discussie in 'Nieuws' gestart door Carel1, 6 sep 2022.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    De mondkapjesplicht in vliegtuigen komt op 23 september te vervallen. In onder meer langeafstandstreinen zal deze plicht wel van kracht blijven.

    Lufthansa is dolblij met dit nieuws. Topman Carsten Spohr zei volgens de Süddeutsche Zeitung: “Geloof me, ik ben niet de enige die blij is. Ook onze medewerkers zijn heel blij dat ze niet langer mondmaskerpolitie hoeven te spelen.” Lufthansa lobbyde al langer voor de afschaffing. In de meeste buurlanden, waaronder Nederland, bestaat de mondkapjesplicht al maandenlang niet meer.

    Hoewel het dragen van een mondkapje op vluchten van en naar Duitsland straks niet langer een plicht is, wordt het nog wel aanbevolen.

    Bron: Luchtvaartnieuws
     
    Daeni en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  2. Daeni

    Daeni Blue Tier

    Berichten:
    314
    Leuk Bevonden:
    756
    Trofeepunten:
    123
    Erg goed nieuws! :) Ben net aan het kijken voor een vlucht naar de V.S. en collega wilde niet met LH van wegen mondkapjesplicht maar ik wel omdat we daar met 55´000 miles een retourtje in BC kunnen krijgen. Gelijk even gaan kijken.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Voor mij goed nieuws dat het op papier mag, in de praktijk hanteerde KLM de regel al heel lang niet meer, niet van en naar Duitsland terwijl het volgens de letter der wet wel moest.
    Ook in de bus van en naar de terminal in of uit het vliegtuig moest het officieel, althans, dat was de bedoeling, helaas viel die bus niet onder openbaar vervoer en was het derhalve niet wettelijk geregeld en is men ook niet actief gaan handhaven.

    De enige plek waar het wel moet op Dusseldorf Airport is in de Skytrain omdat dat wel onder het openbaar vervoer valt. De kans dat ik daar een mondmasker op heb is overigens nul, maar in theorie kunnen ze je er dan uitzetten.

    Duitsland houdt overigens nog wel een slag om de arm, als het oplaait kan men het alsnog invoeren, het probleem was naast het verzet nu vooral het feit dat het Europees niet meer hoeft, de medische situatie ook geen noodzaak heeft, zeker niet voor de FFP2 variant die men wilde.
    En wat ook meespeelt, er was een rechtszaak in voorbereiding die deze wet precies op de niet medische noodzaak ging aanvallen, en in tegenstelling tot Nederland heeft de Duitse overheid wel een paar rechtszaken verloren, vooral als het gaat om niet medische noodzaak, sluitingstijden werden om die reden teruggedraaid.

    Uiteindelijk wel goed nieuws, want hoewel ik uitermate slecht ben in het (juist) dragen van een mondmasker, moet je deze dan wel bij je hebben, en ik wil graag mijn enige FFP2 variant die ik heb gekregen in een verpakking laten zitten als aandenken voor later.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  4. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    In mijn laatste vluchten met LH 2 weken geleden zaten meerdere passagiers zonder mondkapje op in het vliegtuig en daar werd niets van gezegd. Bij het instappen nog wel en daar werden ze ook uitgereikt, maar tijdens de vlucht dus niet meer.
     
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Ik vond het altijd prachtig hoe KLM personeel op de Kyiv en Bucaresti vluchten in het begin de mondmaskerplicht fier gingen handhaven.

    En ja de openlijke weigeraars die pik je eruit, maar de ik ben nog steeds aan het eten en drinken groep passagiers maakte dat geheel komisch natuurlijk.

    Air France crew van Cairo ging aangeven dat iemand niet snel genoeg at en dronk, de passagier in kwestie reageerde simpel dat hij niet verplicht is binnen welk tijdbestek dan ook te eten en te drinken omdat dat slecht voor hem zou zijn, crew gaf een waarschuwing hij vroeg om een papieren notice omdat hij er dan werk van ging maken, crew heeft hem niet meer aangesproken en hij en de rest van de passagiers om hem heen ook niet meet op enkele ffp2 fundamentalisten na.

    En daar zit het probleem de crew moet handhaven maar dat kost veel energie en de richtlijnen zijn te vaag, in Aziatische landen verbood men eten en drinken op binnenlandse vluchten, dan is het duidelijk, net zoals Frankrijk op binnenlandse vluchten en openbaar vervoer, maar medische noodzaak uitgezonderd, tja een cabine of openbaar vervoer medewerker mag niet vragen om welke medische reden, en men handhaafde dus maar niet.

    Voordeel nu zonder verplichting is dat een passagier nu een mondmasker mag dragen met ventiel die hem of haar goed kan beschermen, en dat moet ook het uitgangspunt zijn, want als men wel een plicht invoert mogen die mondmaskers dus niet… en dat ie natuurlijk raar.
     
  6. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    274
    Leuk Bevonden:
    261
    Trofeepunten:
    63
    Ik vind het altijd erg jammer wanneer mensen dat doen. Ga klagen bij je regering/beleidsmakers maar niet bij iemand die gewoon zijn of haar werk doet. Helaas vinden mensen dat dan weer teveel moeite dus gaan ze zo'n CA lastig vallen.
     
    Menno en ErwinLansing vinden dit leuk.
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    En waarom denk je dat KLM ervan af wilde? Juist om dit te voorkomen dus werkt dit wel.

    Met blind volgen is de wereld niet ontdekt hoor, zodra regeringen weerstand en non compliance zien dan past men regelgeving aan of gaat men heel streng optreden over welke regelgeving het dan ook gaat. Dat zijn ook de momenten dat je regelgeving tegen het licht houdt.
     
  8. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    274
    Leuk Bevonden:
    261
    Trofeepunten:
    63
    Ik vind het niet sociaal, jij vindt het wel kunnen...
    Ik denk dat we het hier nooit over eens gaan worden ;).
     
    Menno, VinceG, Ambtenaruh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Sorry hoor, als mij verteld wordt dat ik te langzaam eet dan heeft dit niks meer te maken met de mondkapjes regel vanuit de overheid maar is het gewoon een rare opmerking vanuit de crew.
     
  10. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Om eerlijk te zijn, ze hadden natuurlijk wel gelijk dat de persoon in kwestie inderdaad alle tijd nam en de rest allang klaar was.
    Maar goed, daar heb ik mij ook niets van aangetrokken tijdens Covid, appel mee, zakje chips mee, daarna om extra drinken vragen, minder dan 20% op van de vlucht red ik wel.

    Viel mij op dat bij German Airways die vliegt voor KLM geen mondkapjes werden gevraagd, de regel is officieel nog niet vervallen op vluchten naar Duitsland voor Duitse maatschappijen, en het cabinepersoneel zelf liep er ook mee, alsmede de mondkapjesfundamentalisten uit Duitsland zelf, de rest deed er echter niet aan mee.
     
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Tja, ik had zelf op mijn AMS > LAX vlucht in Business afgelopen Oktober ook een (Economy) crew member die een beetje insinueerde dat ik sneller moest eten door halverwege te komen met 'na het eten uw mondkapje weer op he meneer' terwijl ik niet eens express lang at, de lasagna was gewoon gloeiend heet bij het serveren. Ik was echt verbaasd. Wellicht dat die meneer in jouw geval anders was. Alhoewel mijn tactiek was wel gewoon op elk moment een bakje nootjes eten/chippies met een drankje zodat ik voornamelijk hem op de kin droeg. Maar ik heb gewoon uberhaupt vaak een snackie en een drankje tijdens een vlucht voor me. :p

    German Airways droeg inderdaad de crew zelf mondkapjes, maar wij werden niet gevraagd dit te doen op de recente vlucht die ik had (4 Sept). Heel prettig.
     
  12. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Bij KLM nooit problemen gehad. Je moest de juiste momenten kiezen om deze op te hebben. Op mijn kin heb ik deze nooit gehad, volledig af, dat stond namelijk expliciet in de instructie van KLM dat op de kin dragen verboden was maar dat je deze veilig en netjes hygiënisch moest opbergen.
    Om die regen ook niet op en af zetten tussen hapjes of slokjes, immers je moet aanraken zoveel mogelijk voorlomen!
     
    Carel1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina