Dubbele XP's: verlenging in 2021?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door jphorn, 5 nov 2020.

?

Dubbele XP's ook in 2021?

Peiling gesloten op 5 jan 2021.
  1. Ja, Q1 2021

    4 stem(men)
    8,2%
  2. Ja, eerste helft 2021 (t/m 30-6-2021)

    18 stem(men)
    36,7%
  3. Ja, heel 2021

    7 stem(men)
    14,3%
  4. Nee joh

    20 stem(men)
    40,8%
  1. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    FB kennende wordt er op de laatste dag van februari aangekondigd wat ze gaan doen voor maart. Waarschijnlijk gewoon verlengen en een hoop mensen die hun status kwijt gaan raken ivm de onhandige manier van status support.

    Vinden ze misschien handig maar kan ook tot minder loyaliteit leiden. Niet alleen bij mensen bij wie de baas voor hun status betaalt maar ook voor mensen die voor een groot deel privé vliegen.

    Benieuwd wat men hiermee gaat doen. Het leek er tot nu toe op dat er vooral ingewikkelde regels kwamen die de baan van de mensen op de loyality-afdeling garandeerden. Het moet voor mij iig nu nog gek lopen wil ik mijn status behouden dit jaar. Zonde dat men die dubbele XP etc niet tot nader order heeft verlengd. Miles niet eens nodig (wel leuk). Alle incentive is zo'n beetje weg en de huidige requirements zijn niet meer relevant voor de huidige situatie.
     
    Ambtenaruh en Carel1 vinden dit leuk.
  2. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben zelf anders gaan kijken naar die dubbele xp's. Toen de actie vorig jaar zomer inging, was het in de samenleving en vanuit de overheid enigzins geaccepteerd om op reis te gaan. Als ik kijk naar mijn situatie, dan hebben die dubbele punten bijgedragen aan mijn keuze voor vliegen met KLM. Nu is de situatie anders en ben je echt een uitzondering als je nog op reis gaat. Met het aangescherpte beleid en de reisbeperkingen, kunnen een paar extra punten mij niet over de streep halen om extra te vliegen.

    Daarmee wil ik niet zeggen dat ik en alle andere passagiers niet meer vliegen, hopelijk kan en mag ik morgen plaats nemen aan boord van een blauwe Boeing 737. Ik wil alleen aangeven dat het aantal punten nu geen verband heeft met het aantal vluchten dat ik nu maak.
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  3. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Dat ontmoedigen van reizen is iets heel Nederlands en Europees. In de VS gaat men daar weer heel anders mee om en speelt dat helemaal niet. Ik zie het als iets willekeurigs dat hier reizen een soort zondebok krijgt toegespeeld. Hoewel ik moet zeggen dat op Schiphol en in KLM-vliegtuigen de regels lang niet altijd worden nageleefd. De regering van NL eist pas sinds november ofzo een negatieve test, zijn ze lekker laat mee. De VS ook pas sinds kort, dus we zijn in goed gezelschap ;)

    Zou trouwens wel kunnen dat wat jij noemt de reden is dat die actie even is stilgelegd. Het aantal punten is bij mij ook niet echt de reden om te vliegen trouwens, hooguit als ik nog één vlucht moet halen voor status, maar juist nu zou ik zowat de hele wereld 2x rond moeten vliegen in WBC om status te behouden.

    Wellicht wacht men nu ook even het hele vaccin-gebeuren af en gaat er dan worden gekeken hoe en wat. Waarschijnlijk bij FB is dat weer status verlengen, gok ik zo, zelfde als nu.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  4. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Dat ligt er aan hoe je er naar kijkt. Binnenlands reizen is heel gewoon, zowel hier als aan de andere kant van het water. De grens overgaan is een grote No No!, ook in de VS. Het grote verschil: de grootte van het land. Wat deze crisis nog eens goed heeft laten zien is dat de EU nog steeds veel meer een verzameling van eigenzinnige landen is en nog ver van een Verenigde Staten van Europa ligt.
     
    VinceG vindt dit leuk.
  5. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Dat is op dit moment in de VS zeker niet de narratief, zeker niet met de mensen die ik spreek in de VS, en dat zijn er best wel wat.

    Er zijn best wat mensen daar die gewoon internationaal reizen en daar wordt men niet zo verguisd en weggezet als aso, wat zeer uniek Nederlands is. Reizen is prima op een veilige manier te doen, het probleem is alleen dat veel reizigers er lak aan hebben, kan ik uit ervaring met reizen tijdens corona vertellen helaas.

    Wat je zegt over de eigenzinnige landen, daar ben ik het zeker mee eens, maar de VS zijn de afgelopen maanden ook zeker wel eigenzinnig geweest. Zijn ze sowieso al, maar nu ook duidelijk te zien tijdens de crisis met grote verschillen in maatregelen.

    Overigens kun je je afvragen wat het verschil is tussen internationaal reizen en in je eigen land reizen. Elke reisbeweging (afh. van maatregelen) zorgt voor een risico, de afstand speelt daarbij maar een kleine rol.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Voor Nederland begrijp ik het onderscheid wel, want binnenlandse reizen kunnen flexibel starten en brengen geen grote groepen mensen bij elkaar met veel potentiele contactmomenten. Auto's zijn individueel, treinen en bussen rijden vaak meerdere malen per uur en hebben daarmee een spreiding van passagiers, weinig wachtrijen of contactmomenten zoals inchecken (paspoort en bagage overhandigen), veiligheidscontroles, wachtrijen bij gates (ja ze staan er echt, afgelopen zaterdag was Schiphol op bepaalde plaatsen weer crowded as before, wachtrijen economy check-in KLM 30+ min), uitreiken eten drinken, wachten voor het toilet aan boord, immigratierijen na landing. Dat heb je niet als je de trein neemt van Amsterdam naar Rotterdam.

    Voor de VS lijkt er me weinig verschil in risico of je vanuit Miami naar een andere staat aan de westkust vliegt of naar Aruba. Hangt meer af van het aantal besmettingen op je bestemming en wat je daar gaat doen.
     
    Tim82 vindt dit leuk.
  7. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Dat Schiphol druk is is niet eens zo erg, maar dat men zich niet aan de distancing houdt, en Schiphol er niets aan doet (en KLM ook beperkt), dat is wel een probleem...

    En wat jij zegt in je laatste alinea geldt sowieso: ga je op reis en ben je daarna helemaal afgezonderd, dan is het anders dan wanneer je drukte gaat opzoeken. Voor en na je reis. Dus wat ik al zeg, met maatregelen is het mogelijk om verantwoord te reizen, zelfs als anderen zich niet aan de regels houden. Dat kost echter wel tijd (isolatie en extra voorzorg in de periode voor en na) en is meer gedoe.

    Door de verplichte PCR-test én sneltest door verschillende landen lijkt het me wel iets waterdichter geworden dan het vroeger was trouwens.
     
  8. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Het lijkt inderdaad wat waterdichter.
    Genoeg ervaring dat het allemaal niet zo waterdicht is als men doet voorkomen.

    Het sneltesten voor vertrek met vluchten naar Nederland zorgt nu ervoor dat Nederland een erg groot nadeel heeft en is vooral voor korte niet zakelijke trips funest.
    Toch zie ik nog steeds in Europa breed sneltesten voor vertrek op het moment van de check in wel de oplossing. Want dan heb je de controle op die testen in ieder geval in eigen hand waardoor daadwerkelijke controle echt mogelijk is.
     
  9. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Het gebrek aan waterdichtheid is vooral te zien aan de procedures op locatie zelf. Dat viel op Schiphol echt tegen. Dat het niet verplicht is om te testen om überhaupt op Schiphol te komen valt me tegen. Covid mag niet naar Nederland verspreid worden maar vanuit Nederland naar andere plekken is geen probleem?

    Over XPs etc. gesproken, ik heb net een reward vlucht naar de VS geboekt voor later dit jaar en er staat nu bij dat ik gewoon XP en miles verdien. Zal wel een foutje zijn, of weet iemand iets wat ik niet weet?
     
  10. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ik denk ook een foutje, helaas.
     
  11. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Op zich is het niet raar dat Nederland zelf geen eisen stelt aan uitreizen, je bent als land natuurlijk niet verantwoordelijk voor het immigratiebeleid van andere landen. Dat kunnen die andere landen zelf regelen met eisen voor binnenkomst.
    Schiphol is daarnaast een publieke ruimte, ook een overstapstation voor OV, dus het zal niet mogelijk zijn om een verplichting in te voeren dat je op Schiphol alleen mag komen met een test. (En voor de beveiligde zones, Schengen of Non Schengen kan Schiphol niet opeens eisen gaan stellen die niet wettelijk geregeld zijn).

    Gaat mij er meer om dat de check op documenten is geregeld bij personeel van de luchtvaartmaatschappij, en aangezien online inchecken mogelijk is, is dat moment bij de gate, en is het aan het grondpersoneel om dit uit te voeren tijdens het boardingproces.
    Het is een illusie om te denken dat er dan ook maar enige vorm van controle van documenten mogelijk is.
     
    VinceG en Carel1 vinden dit leuk.
  12. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Er was minstens één land wat wel eisen stelde aan uitreizen, en waar je een testresultaat moet laten zien om het reizigersgedeelte van de luchthaven na security in te komen. Zelf vind ik dit passen bij een verantwoord land wat een relatieve covid-brandhaard is. Inmiddels weet ik niet of er nog landen zijn waar geen test nodig is bij aankomst.

    In Nederland worden PCR-tests bij het incheckgedeelte / bagage check gecontroleerd, worden er stickers op je paspoort geplakt als een soort pre-check, en als die sticker niet aanwezig is dan wordt er bij de gate (nogmaals) gecontroleerd. Bij aankomst op je bestemming is de kans groot dat de documentatie nogmaals wordt gecheckt.

    [Edit: ik laat het hier trouwens bij, beetje zonde als er ook weer allerlei covid-discussies komen op dit forum. Past beter bij NuJij ofzo :cool:]
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2021
    Carel1 vindt dit leuk.
  13. TimH

    TimH Blue Tier

    Berichten:
    262
    Leuk Bevonden:
    342
    Trofeepunten:
    63
    Er is nog geen officiele bevestiging maar volgens mijn buurman (KLM directie) kunnen we op korte termijn een aankondiging verwachten. Voor de maanden juli t/m december zal de dubbele XP's en punten actie weer van stal worden gehaald. De voorwaarden zouden identiek aan de vorige actieperiode zijn.
     
    Erwin, VinceG, DirkOnTour en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.660
    Leuk Bevonden:
    2.438
    Trofeepunten:
    358
    Zou mooi zijn, dat zou ik nog een poging kunnen doen om Plat te kunnen halen.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  15. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Dat zou mooi zijn, met mijn geplande vluchten zou platinum binnen handbereik zijn. Hopelijk gooit Amerika de grenzen binnenkort weer opent. Neem aan dat het ook voor vluchten van alitalia geldt dan.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2021
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.735
    Leuk Bevonden:
    1.973
    Trofeepunten:
    298
    Zou zeker mooi zijn, staan nu, maar ook in die periode heel veel vluchten gepland, ga ervan uit dat die dan ook mee gaan tellen.
    Niet dat ik het nodig heb, zit al over de 600 XP, en kwaliticatieperiode is november dit jaar, dus de komende jaren zit het goed, en ondanks corona, of juist dankzij corona wordt er genoeg winst gemaakt.
     
  17. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Volgens informatie van het Flyertalk Forum:
    In the AFKL 'Northern Europe' presentation this afternoon, Frédéric Kahane mentioned double XP will be back from July to December, and should be communicated soon.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  18. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Zou inderdaad mooi zijn. Voor de herkwalificatie van september voor mij zal het niet veel uitmaken omdat ze toch weer weg gaan o.b.v. de coronaregeling (haal de punten niet, toch verlengen). De vluchten in het volgende kwalificatiejaar kan ik dan een mooie start maken/reeds herkwalificeren (heb nog 4 vluchten in oktober-december staan).
     
  19. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Shit.. ik vlieg 28 juni :D Al maakt het voor mij weinig uit. Ik ga toch niet genoeg XP halen dit jaar dus zolang ze het weer aanvullen aan de einde van de periode ben ik al tevreden
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Voor mij zou het prima zijn. Mijn kwalificatie jaar loopt van 1/8 t/m 31/7. Ik heb al een retour CPH en een retour in Business LIS via CDG staan. Normaal 70XP, nu 140 XP.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2021
    MoonJ, William en DirkOnTour vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina