De "moord" op een passagier.

Discussie in 'Nieuws' gestart door Geurling, 9 dec 2014.

  1. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    De feiten op een rijtje :

    Als FB-goldmember boek ik vrijwel al mijn reizen via de KLM .
    Ik doe dat altijd per telefoon .
    Zo boekte ik de volgende reis :

    Booking code : 6QKVEN

    - 5 dec. 09.20 met KL 2668 vanaf Faro (Portugal) naar Amsterdam .Een Transavia /KLM -vlucht
    5 dec. 21.05 met KL 1979 Amsterdam naar Budapest
    ( in WBC want wilde wat award-miles opmaken dus...een upgrade )
    - 8 dec.12.45 uur met KL 1976 van Budapest naar Amsterdam ( yup ook hier in WBC )
    In Budapest werd mijn handbagage ***voorzien van het bekende gele "approved cabin baggage-label"
    - 8 dec. 16.20 uur met KL 2669 van Amsterdam naar Faro. Een Transavia/KLM vlucht

    Op het door KLM verstrekte ticket stond bij het woord BAGAGE de voor u allen bekende 0 PC -code
    ( when 0 pc is stated as bagage allowance on the ticket,FB Silver,Gold and Platium members are entitled to carry 2 pieces of check-in baggage free of charge )

    Omdat het maar een kort (weekend) tripje was had ik .,behalve handbagage verder natuurlijk niets mee.
    *** zie foto van mijn uitrusting

    Hoef gelukkig niemand om dit forum uit te leggen dat Transavia en KLM uit hetzelfde nest komen....
    Verder nuttig om te weten dat Transavia op vluchten naar of van Faro GEEN BC -kent !!!

    Op de heenreis (Faro > Ams ) geen problemen of vragen over mijn handbagage !

    Op 8 december begon de hel : bij het boarden op het laatste deel van mijn geboekte trip
    stond een KLM dame de tickets en paspoort te controleren terwijl 1 (een) man in een Transavia outfit
    achter de passagiers aanjoeg met bijna de standaard kreet : U heeft geen 1 maar meerdere stukken handbagage bij u en dat is verboden en dus raakten minimaal 80 van de 167 passagiers op de valreep hun
    teveel meegebrachte bagage alsnog kwijt en werden later afgevoerd naar het bagageruim.

    Veel passagiers raakten behoorlijk in de war want terwijl hij die passagiers toesnauwde kon hij
    ( zijn naam is Michiel ) in zijn uppie niets anders doen dan van de ene "ondeugende"passagier alweer naar de andere rennen.
    Het was een ontluisterende happening .

    Overigens neem ik aan dat Michiel volledig handelde naar de hiervoor geldende Transavia -instructies
    met als enige verschil dat hij de gearresteerde passagiers NIETS in rekening bracht....het spul kon dus gratis mee in het bagage-ruim.

    ================
    Toen kreeg ik een beurt en Michiel ging - uitgeput als ie was - meteen als een stier op mijn handbagage af :
    U heeft 1- stuk teveel handbagage mee dus ik plaats uw koffer in het ruim.
    Ik weet hem heel rustig en netjes op de spelregels van de KLM en wilde hem uitleggen dat ik reisde op de door KLM bepaalde (ticket)voorwaarden en spelregels.

    Nou bulderde hij " daar heb ik niets mee te maken., dit is Transavia " en ondertussen joeg ie alweer op mijn medepassagiers.
    Ik telde braaf tot 10 en probeerde het - nog steeds buitengewoon vriendelijk - opnieuw maar Mr.Transavia werd alleen maar bozer.
    Ik vroeg hem naar zijn naam " dat mag ik u niet vertellen " was zijn bitse reactie !!!
    Mag ik dan even bellen vroeg ik beleefd .

    Zwetend wees hij naar de desk waar de KLM-mevrouw nog steeds bezig was met het scannen van de tickets en toen ik haar vertelde dat ik even mocht bellen was haar antwoord " dat kan hier niet "

    Ten einde raad heb ik mijn Portugese cellphone maar gepakt en ben begonnen met de welbekende
    KLM - telefoonceremonie : toets 1 voor dit en toets 5 voor dat .Bellen met zo'n toestel is duur : verkeer gaat immers eerst via Portugal naar NL....

    Ondertussen verstreken 16 minuten aan muzak en eindelijk kreeg ik een (aardige) KLM-boekings-agent aan de lijn van wie ik de naam ben vergeten.
    Situatie uitgelegd en ze begrip de pijn volledig en vroeg of ze even met Mr.Transavia kon spreken.
    Ik probeerde hem de telefoon in zijn handen te drukken maar hij schreeuwde " U ziet dat ik het te druk heb "
    en probeerde uit alle macht te voorkomen dat ie met de vijand zou moeten spreken.

    Toch kon ie er niet langer omheen en sprak even met de KLM-agent.
    Ik kreeg de ondertussen kletsnatte telefoon weer terug en de KLM -dame sprak van een ernstige situatie welke ze helaas vanaf haar plaats niet kon oplossen.
    Ze had het over "elkaar tegensprekende belangen tussen dochter Transavia en haar KLM .

    Ik wees haar op wet-en regelgeving : ik was in het bezit van een KLM-ticket en dat was voor mij de enige
    juiste bijbel.Ze gaf mij voor 100 % gelijk maar herhaalde dat ze niets kon doen.
    Met de muzak-tijd erbij was ik ondertussen al minimaal 30 minuten bellend bezig : de KLM -agent bleef al die tijd stand-by en kon de "oorlog" dus volledig volgen.

    Ik liep -met open telefoon- opnieuw naar Mr.Transavia en toen ontplofte ie bijna en schreeuwde : ik heb het volste recht om u als passagier te weigeren !!!!
    Opnieuw telde ik maar weer eens tot 10 en overlegde met de KLM-dame.
    Die kwam op het heldere idee om even met haar KLM-collega te overleggen en ik had geluk want die was ondertussen klaar met scannen.
    ( het vrolijke feest werd ondertussen door 167 passagiers nauwlettend in de gaten gehouden...)

    Het overleg leverde het volgende resultaat op : de KLM - gate agent ging in overleg met Mr.Transavia ., ik stond erbij met de telefoon zodat ook die aardige KLM-agent nog steeds alles kon volgen en het uiteindelijke liedje was dat de KLM -gate agent aan Mr.T te verstaan gaf dat in dit geval de KLM -spelregels en ticket
    boven die van Transavia stonden en dat ze vond dat ik niet als passagier geweigerd mocht worden en dat tevens mijn handbagage ook mee aan boord kon.

    Woedend werd Mr.T : ik bepaal hier de dienst en niet de KLM .
    Hij draaide volkomen door maar....de passagiers waren ondertussen al aan boord dus de plane stond klaar voor vertrek.
    Ik ben gewoon naar de gate gelopen MET mijn handbagage en een verblufte en bijna ontplofte Mr.T stond erbij en keek alsof ie water zag branden.Als blikken hadden kunnen doden....
    In de gate heb ik telefonisch nog even de KLM-agent bedankt en deze gaf mij de verzekering dat ze dit voorval op het hoogste niveau zou bespreken want dochter/zuster ruzie over (kennelijk) onduidelijke afspraken mocht nooit de reden zijn van een "moord" op een klant.

    =====
    Ik deel deze nare ervaring graag met jullie en heb de volgende vragen t.w.

    - wie herkent dit en heeft ervaring en/of adviezen how to coop
    - zijn jullie van mening dat er ik feite helemaal geen sprake was van 2-stuks handbagage omdat
    ik met gemiddeld 10 vluchten per jaar all over the world altijd en bij iedere maatschappij zo'n setje
    als zijnde 1-piece wordt gezien .

    Met dank voor mee-kreunen., denken & advies.

    NB
    een afschrift van deze bijdrage gaat naar de Directie van zowel Transavia en KLM met het verzoek om actie
    EN om te voorkomen dat passagiers nooit weer in een soort van gehaktmolen van interne conflicten
    terecht mogen komen want dit was een bedroefd-en ziekmakende ervaring en dan druk ik mijn nog vriendelijk uit ook... klm.jpg
     
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Qua handbagage geldt normalerwijze altijd de procedure van de operating carrier. Echter geloof ik dat dit bij de KLM-HV codeshares zo is geregeld dat HV agents je een KLM Cabin Bag Approved Tag geven en dat je daarmee de KLM toelage hoort te krijgen voor je HV feeder.
     
  3. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Dat zwarte tasje vind ik meer een accesoire dan een 'echte' handbagage.

    Ik zou 'm geloof ik over m'n schouder hangen, jas er over aan en doen alsof m'n neus bloed :)
     
  4. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    ps als je nog eens snel wat miles wilt opmaken - stuur maar een berichtje ;)
     
    rezag vindt dit leuk.
  5. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Dat is snel !

    Dank alvast voor de 3 reactie's.
    En ja :SVDH : ben dol op "opmaken" dus graag advies

    ====

    Ook de KLM-agent noemde het een accesoire maar ik zat al midden in die "oorlog" en kon em natuurlijk niet
    meer wegmoffelen.
    Bovendien : ik wil weten wat er aan de juridische hand is en dus wat rechten en plichten van zowel
    maatschappij als ook de passagier(s) zijn.

    Met zand erover help ik zowel KLM en Transavia niet maar ook passagiers die in datzelfde schuitje komen niet dus ik heb zopas
    bij beide maatschappijen een klacht ingediend ( alleen dat formulieren gedoe is al geen pretje....ze maken het ook zo onaantrekkelijk mogenlijk
    om te kunnen klagen )

    Benieuwd hoe de "gastheren" gaan reageren maar...ik laat het vanzelfsprekend weten .
    NB
    ben zoals jullie begrijpen op dit forum een nieuweling maar 1e indruk is dat dit een prachtig medium voor de vliegwereld is en
    hoop eigenlijk dat maatschappijen OOK meekijken onder het motto " van opbouwende kritiek en/of gemaakte fouten" kunnen we rijk worden !

    ====
    Een dank-je-wel voor de reactie van Flying Dutch Boy : ik begrijp dat je ook niet helemaal zeker bent over hoe de vork nu wel of niet in de vlieg-steel zit
    dus een extra reden om eens te zien hoe de echte (vlieg)bijbel eruit ziet.
    Maar ...ik denk dat je eindconclusie wel klopt .Het zou toch ook te gek voor woorden zijn wanneer je als passagier met KLM-rechten
    zou moeten worden geslachtofferd door Transavia.

    Bovendien....het tripje was ondanks de upgrade nu niet bepaald goedkoop : 480 euro .
    Hoef niet het onderste uit de reiskan maar zoek wel naar rechtvaardigheid.
     
  6. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    NB

    Het enige wat in die zwarte tas zat was mijn MacBookPro .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. SVDH

    SVDH Blue Tier

    Berichten:
    2.106
    Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Met je FB Gold status zul je nav je klacht zeer waarschijnlijk wel wat 'goodwill' miles krijgen.
     
  8. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    ...vast geen bloemen.

    En ja dat verwacht ik ook maar wil vooral - om met Rutte te spreken - de onderste steen boven proberen te krijgen.
    Bovendien wil ik mijn gemaakte telefoonkosten ook vergoed zien.
    10562928_1442837199329685_6318085306346761074_n.jpg
    ( de batterijen van mijn pacemaker vervang ik wel op eigen kosten )
    LOL
     
  9. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    zo'n soort gelijk geval maakt ik ook mee afgelopen week bij BCN-AMS met Transavia, een aantal mensen hadden meer dan 1 das bij zich en moesten dat inleveren. Ik vond dat behoorlijk hardhandig ging, en zonder enig gezeur gaven de mensen de extra koffers af, terwijl de vlucht niet eens vol was.

    pff LCC :(
     
  10. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    @high_class wees mij er gisteren op dat er een KLM-elite telefoonlijn is, waar je alleen 1 voor NL of 2 voor ENG hoeft in te drukken. Scheelt een hoop tijd ;) Nummer staat achter op je Gold of platinum card volgens mij...
     
    high_class vindt dit leuk.
  11. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Verhipidtd > zie ik nu pas en ja ....dat klopt volledig .
    Dit is dus HET bewijs dat ik in meer dan 1-opzicht een dumbo ben.
    Met computers kan ik ook al niets : nog een wonder dat dit bericht je bereikt.
    Nee., geen grapje : met techniek maar ook met het vinden van "handige" reizen , besteding van miles en al dat soort zaken ben ik
    meer dan een 0 .

    Ik blijf dus fijn op dit podium : gratis bijscholing

    Mijn dank is groot.
    A5t8DrYCUAA_4Vm.jpg-large.jpeg
     
    flyerbe vindt dit leuk.
  12. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8

    Het is ongelofelijk dat zoiets kan gebeuren.
    Zouden ze wel eens hebben gehoord van klantgerichtheid /
    Ik vlieg te vaak om het antwoord met een JA te kunnen honoreren.
    Je komt helaas nog veel te veel blubber en/of burocratie tegen.

    NB
    Ik ben een leek maar voor welke stad of vliegveld staan de letters BCN ? BqwrepvCYAALeCv.jpg
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
  14. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Opnieuw dank.
    Nog even en ik kan zonder begeleiding reizen...
    10355820_883544521662228_162485148606116519_n.jpg 10355820_883544521662228_162485148606116519_n.jpg 10355820_883544521662228_162485148606116519_n.jpg
     
  15. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ronduit schandalig! Dat ze het fatsoen niet hebben om met elkaar achter schermen uit zien te vechten, de passagiers er buiten laten. En dan ook nog eens zo'n gestresste personeel laten rondlopen, pppfffff wat een bedrijfscklimaat is het.

    Overigens, ik ga nooit meer met KLM naar BCN, zo vaak vertragingen gehad daar, en soms ook na lang moeten wachten werden er vervangen met Transavia.
    ik ga er nog liever met de moederbedrijf 'air france' mee, die is nog meer klantvriendelijker dan KLM.
    Wat dat betreft, kan KLM nog veel leren van GA en SQ.

    @Geurlong, is dat duikfoto's van Tulamben?
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
  16. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Goeie middag.

    Geen idee of dit bericht onder ogen komt van iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren
    maar ik gok er maar op dat dit het geval is.
    ( snap als erkend dumbo dit systeem nog niet precies )

    Beloofde om jullie op de hoogte te houden van de afloop en...er is al nieuws.
    Nadat ik bij zowel Transavia en KLM een klacht had ingediend kreeg ik natuurlijk een standaard bevestiging dat er .,gelet op extreme drukte en bijzondere omstandigheden ????
    minimaal 10 werkdagen stonden alvorens ik een reactie mocht verwachten.

    Maar...wonderen bestaan kennelijk want zopas kreeg ik iemand van de KLM aan de telefoon en zijn verhaal kwam erop neer dat mijn klacht al op het bordje van de nieuwe
    KLM-baas lag en ik kreeg de toezegging dat deze in overleg zou gaan met Transavia omdat dit niet de eerste keer was dat dit soort klachten binnen kwamen.
    M.a.w. : het gaat aan dit gedoe op korte termijn een einde maken.

    Dasz mooi dus.
    Na het telefoongesprek rolde onderstaande KLM -mail binnen >



    This is an automated e-mail. Please do not reply.

    Geachte xxxxxxx,

    Wij bieden u graag een elektronische voucher (EMD) aan.

    Naam: xxxxx

    Voucher nummer: 07482021xxxx

    Bedrag: EUR 100,--

    Datum van uitgifte: 10 December 2014

    File referentie: 7691xxxxx

    En nu maar afwachten wat en hoe Transavia als zijnde de "hoofdschuldige" zal gaan reageren

    Ik laat in dat geval weer van me horen.

    ====
    Nogmaals veel dank voor jullie reacties.
    Met groet & dank

    Reflections with the Euro          7.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
  17. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Dag.,

    Je commentaar op deze zaak is vrijwel identiek aan wat de KLM mij zopas per telefoon vertelde : een schandalige kwestie.
    En over die foto kan ik je helaas niets vertellen : vond em ergens op het WWW en zo leuk dat ik em maar even heb gebruikt.
    ( nee., de maker is onbekend dus helaas : geen aftiteling )

    Maar de meeste foto's die ik hier plaats wel zijn eigen foto's .

    ticket MA.jpg
     
  18. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    Dag.,

    Bijgaand de reactie van Transavia en mede gelet op de reactie van de KLM begrijpt
    iedereen dat ik met dit euhhh verbluffende antwoord geen genoegen ga nemen .

    ====
    Historie

    Reactie Via e-mail (Customer Care transavia.com)

    11/12/2014 05:14 NM





    Zoals afgesproken met mijn collega via Social Media met spoed antwoord op uw klacht. Ik geprobeerd om u te bellen maar het nummer was niet bereikbaar. De situatie die u beschrijft klinkt niet zoals wij het graag zien en voldoet ook niet aan onze richtlijnen om klantvriendelijk en met respect met u als onze passagier om te gaan. Los van het feit of u terecht bent aangesproken is het op deze manier natuurlijk niet de bedoeling. Ik heb met Ground Services contact gehad hierover. Dit wordt verder intern opgepakt. Excuses namens transavia. Inhoudelijk heb ik ook nagevraagd bij Ground Services wat de regels zijn op het gebied van handbagage voor u als KLM passagier op een vlucht die wordt uitgevoerd door transavia. Sinds enige tijd voeren wij in opdracht van onze moeder KLM deze zogenaamde Codeshare vluchten uit. Volgens het Codeshare Agreement tussen KLM en transavia zijn de voorwaarden van de operational carrier leidend. Het handbagagebeleid is dus transavia beleid. 1 stuk handbagage per persoon van maximaal 10 kilo. De handhaving van het beleid is nog niet 100% dekkend en kan het voorkomen dat er 2 stuks worden toegelaten op sommige vluchten. Zoals u heeft ervaren op de heenreis en wellicht ook op een van uw andere reizen. We zoeken naar oplossingen om problemen zoals u schetst te voorkomen. Bedankt dat u uw ervaring met ons heeft gedeeld. Ik neem nog contact op met KLM over uw reactie. U ontvangt natuurlijk ook (of heeft al) een reactie van KLM.



    Met vriendelijke groet,



    Mevrouw XYZABC

    Customer Care
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2014
  19. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    De EMD is mooie compensatie. Zullen we de namen van individuele customer care medewerkers wel uit posts laten?
     
  20. Geurling

    Geurling Newbie

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    8
    wanneer dat de hier geldende spelregels zijn dan verdwijnt die naam binnen 33,7 seconden
     

Deel Deze Pagina