Bekijk bijlage 2528
Bekijk bijlage 2529
Bekijk bijlage 2530
Bekijk bijlage 2531
Bekijk bijlage 2532
Bekijk bijlage 2533
Bekijk bijlage 2534
Bekijk bijlage 2528
Bekijk bijlage 2529
Deze Russische maatschappij is niet meer dezelfde maatschappij als 20 jaar geleden. Hun vloot is modern en bevat nagenoeg nog alleen Boeing en Airbus toestellen en heeft een van de jongste vloten in Europa. Ook is hun safety record in orde. Aeroflot biedt in de vorm van Comfort Class hun Premium Economy product aan. Ik test deze cabine op vluchten van Moskou SVO- Bangkok BKK vv in een Boeing 777-300 ER.
De aanbieding van Aeroflot is sterk. De prijs van deze Comfort Class is van het niveau van Economy van de concurrent zoals LH en KL/AF. De Comfort Class is niet gewoon een Economy klasse met extra beenruimte maar een klasse an sich, zeer gelijkend op Air France Premium Economy. In plaats van een 3-4-3 configuratie zoals in reguliere Economy is de Comfort Class als 2-4-2 geconfigureerd.
Hard product:
De stoelen zijn een stuk breder dan reguliere Economy en ook de beenruimte is een stuk ruimer. De armleuning is breed zodat je nooit met je buurman hoeft te vechten om de armleuning, er is altijd plek voor beiden. De stoelen kantelen niet naar achter want ze zitten vast in een soort van schelp, maar de zitting schuift naar voren en de leuning naar beneden. Het effect is helaas niet geweldig, de stoelen zien er enorm luxueus uit maar het zitcomfort is zeer teleurstellend. Allereerst zijn de zitting en leuning te kort voor een volwassen man. Het schuifsysteem zorgt dat je onderuit gezakt zit met ontbrekende steun in de onderrug en een merkwaardige nekpositie als gevolg want je bovenrug blijft in de zelfde positie staan. Een erg onnatuurlijke en oncomfortabele positie.
Het IFE ziet er op het eerste gezicht mooi uit. Het grote scherm heeft een hoge resolutie en het beeld is scherp. Het scherm is zowel met de afstandsbediening alsmede direct op het touchscreen te bedienen. Ook zit er een USB aansluiting bij, wat altijd handig is.
De inhoud is niet van het niveau van bijvoorbeeld Delta of KLM/Air France. Veel content is Russisch en een Engelse ondertiteling. Er zijn maar een handvol internationale titels en deze zijn helaas niet de nieuwste.
De aminity kit is sober. Een paar goedkoop uitziende slippers en een slaapmasker. Aeroflot levert een setje oordopjes erbij maar dit zijn op afstand de slechtste oordopjes die ik ooit geprobeerd heb. Het volume kan niet voluit omdat het zo erg vervormd. De geluidskwaliteit is bedroevend slecht. Blikkerig en schel geluid. Echt een afbreuk aan de ervaring.
Het eten is geüpgraded. Het is dezelfde maaltijd als in business maar dan eenvoudiger geserveerd. Je krijgt "echt" bestek. Het eten op de heenvlucht was slecht tot matig. Absoluut geen business kwaliteit en nauwelijks te eten.
Het tegenovergestelde was het geval op deze vlucht waar het werkelijk een lekkere maaltijd was. De catering werd door Thai verzorgd, stickers op de kindermaaltijd verraadde de afkomst. De hoeveelheid was zeer toereikend.
Noot: mijn reispartner had ook op de terugweg oneetbaar eten helaas.
Soft product:
De staff is efficiënt en zakelijk en niet meer dan dat. Geen glimlach of iets dergelijks en het is absoluut niet gezellig aan boord bij Aeroflot.
Ook de informatie voorziening is gebrekkig Op de heenreis was er meer dan een uur vertraging zonder opgaaf van reden. Toen ik bij de gate aankwam vroeg ik wanneer het boarden zou beginnen. Het onvriendelijke en bijdehante antwoord was: "zie jij een vliegtuig? Nee? Ik ook niet. Dus ik weet ook niet wanneer we gaan boarden." Het is bijna niet voor te stellen maar zo ging het. Onbeschoft, ongeïnteresseerd en onvriendelijk.
Al met al geef ik een 6.5/10. Het harde product geeft je waar voor je geld. De service is matig en het zitcomfort slecht voor een man van 1.87 lengte.
Aeroflot is een deel van Skyteam en als Flying Blue Platinum was een Skyteam lid een voor de hand liggende keuze. Omdat het de Comfort Class is en ik FB Platinum ben, sleep ik hiermee maar liefst 22.000 Miles binnen.
Als ik nog eens zou moeten kiezen zou ik liever met een ge-update KLM 777-300 ER naar en van BKK vliegen. Personeel maakt echt het verschil op een lange vlucht.
Pluspunten:
- Waar voor je geld
- Jong toestel en betrouwbare maatschappij
- Veel been en zijdelingse ruimte
- Veel Miles
Minpunten:
- Slecht aanbod IFE
- Teleurstellend zitcomfort
- Wisselvallig eten
- Onvriendelijk en zakelijk personeel
Klik om te vergroten...