Costa Rica

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Jan van Putten, 16 aug 2018.

  1. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Eind november ga ik een week naar Costa Rica. Ik heb me er nog weinig in verdiept maar een aantal van jullie zullen er vast al eens zijn geweest ;)

    De reis begint uiteraard in San Jose. Ik begreep dat je daar niet al te lang moet zijn..

    Ik hoor graag wat aan te raden is, waar je mooi kunt overnachten en of het huren van een auto handig is.
     
    Jurian vindt dit leuk.
  2. Jurian

    Jurian Blue Tier

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Wil je in korte tijd iets zien, dan is het huren van een auto aan te raden.

    In februari dit jaar ben ik op Liberia Airport gevlogen, wat dicht bij de westkust ligt. De plekjes waar ik toen ben geweest, Playa del Coco en Playa Hermosa zaten aardig wat gepensioneerde Canadezen. Super aardige mensen. Verder was het niet crowded wat toerisme betreft. Vriendelijke locals, relaxt leven en erg veilig. Lunchen aan het strand waar de apen boven je hoofd slingeren :)

    Ga je daar iets zuidelijker dan kom je uit in Tamarindo, een surf-stadje met veel jeugd en drukte. Over de oostkust kan ik je helaas niets vertellen.
    In december ga ik terug en vlieg ik op SJO. Vanuit SJO naar Monteverde en Rio Celeste en zo richting de westkust, een aanbeveling van een van de locals daar om toch een stukje 'oerwoud' mee te pakken. Qua overnachten heb ik destijds gebruik gemaakt van airBNB, last-minute was er weinig beschikbaar op Booking.com.

    Ik heb een kennis die in SJO woont. Mocht je nog specifieke vragen hebben zou ik het altijd kunnen vragen ;)
     
    Jan van Putten, FlyingFonz en Grouchy vinden dit leuk.
  3. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Een week is wel relatief kort, ik durf te wedden dat je langer wilt blijven. Ik heb zelf een week of vijf achter elkaar in Costa Rica doorgebracht.

    San Jose is niet echt een leuke stad. Het is een typische grote (vieze) stad in centraal amerika. Hoewel Costa Rica voor toeristen het meest veilige land in de regio is is de zogenaamde rode zone in de hoofdstad wel een plek die je moet proberen te ontwijken.

    Tortugero, Monteverde en El Arenal zijn in mijn ogen drie highlights welke sowieso een bezoek waard zijn.

    Als je een auto gaat huren moet je er op letten dat er vrij veel corrupte agenten zijn die vaak met maximaal $50 af te kopen zijn. Verkeersregels zijn non existent, zeker als je wat meer in de jungle komt. Er zijn veel dieren die ineens de weg oversteken. Plan goed qua brandstof want toen ik er was zaten er vaak lange stukken tussen tankstations en ze waren niet allemaal voorzien van de juiste brandstof.

    Tamarindo was mijn "uitvalsbasis".
    - Prachtige surfplekken (Tamarindo zelf als je het niet zo goed kan, Playa Langosta als je wel ervaring hebt)
    - barretjes / restaurants aan het strand met elke dag happy hour. Pangas beach club is bijvoorbeeld een tent waar k je je eigen vlees grillen op vulkanische stenen.
    - zonsondergangen om verliefd op te worden. Je kan een sunset catamaran tour doen (+open bar). halverwege kan je snorkelen waarbij wij dolfijnen, schildpadden, walvissen, koraal, kogelvissen etc hebben gezien.
    - als je een motorrijbewijs hebt zijn er redelijk wat stukken waar je over het strand mag rijden. Plata Ventanas en Playa Avellans zijn mooier dan gemiddeld.
    - er loopt nog weleens een verdwaalde krokodil op het strand. Ga dus ook niet zomaar bij riviertjes het water in. Naast krokodillen ook koeien, vogelspinnen, apen, luiaards, gigantische vlinders en nog veel meer

    Bocas del Toro (ligt net over de grens met Panama) is ongeveer 10 uur rijden. Hotelovernachting (met zwembad) heb je daar al voor $12 per nacht en hier kan je fantastische boot tours maken, surfen in de baai etc etc.

    San Juan del Sur in Nicaragua is vanaf tamarindo ongeveer 3 uurtjes met de auto.


    IMG_7690.JPG IMG_7783.jpg IMG_7794.JPG IMG_8341.JPG IMG_8449.JPG IMG_8486.JPG IMG_7616.jpg IMG_8206.JPG IMG_7887.JPG
     
    Grouchy, FlyingFonz, JDE en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Bedankt allebei voor de uitgebreide reactie en foto’s! Ga me de komende weken eens goed verdiepen in de reisplannen. Kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.. Een week is inderdaad kort maar het aantal vrije dagen is niet oneindig :)
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  5. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    Als je richting Tamarindo wilt kan je misschien het best een binnenlandse vlucht nemen. Van SJO naar Tamarindo is het 40 minuutjes vliegen (vaak $50), met een shuttle duurt het ongeveer 5 uur (en kost $100) hemelsbreed is het een klein stukje, maar je rijdt door de jungle en om allemaal bergen heen.

    http://flysansa.com
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  6. Jurian

    Jurian Blue Tier

    Berichten:
    49
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Thanks! Die wist ik nog niet :)
     
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.851
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Nog tips voor Marriott / Starwood hotels? Ik heb ook Costa Rica op de planning staan.
     
  8. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Corcovado, vanaf Coronado uit mijn hoofd 2 uur met een speedboot langs de kust naar het leefgebied van de Tapir's. Was echt een tripje om nooit meer te vergeten.

    Wellicht alleen wat ver weg als je er maar een week bent ;-)

    Bijzondere dieren om te zien:

    Tapir's (Miereneters)
    Luiaards
    Fer de Lance (Lanspuntslang)
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina