Begin april vlieg ik met China Southern AMS-MNL met een tussenstop in Guangzhou. Net buiten de tot nu toe opgelegde ban (eind maart). Waarschijnlijk kan ik bellen en de vlucht laten annuleren, maar ik heb ook gelezen dat een vliegmaatschappij "verplicht" is om de passagier kosteloos om te boeken naar de eindbestemming. Ik had nl een hele mooie deal voor business class die ik niet snel meer ga vinden voor die prijs. Voordat ik daadwerkelijk bel hoop ik te horen of iemand hier ervaring mee heeft.
Waivers, rules enzovoort staan meestal ergens op de website van de airline zelf. Volgens mij is er in dit geval geen 'verplichting', nu nog niet tenminste...
Ben ook wel benieuwd. Had WRW - XMN staan (en terug) met KL maar geboekt bij Xiamen Airlines. Geen idee hoe dat uit kan pakken. Vertrek gepland half april. Heb wel een annuleringsmogelijkheid (for any reason) afgesloten, maar omboeken lijkt me fijner dan 20% van de kosten kwijtraken op wat een prima deal was.
Mijn update: de vlucht AMS-CAN-MNL was wederom zonder mijn medeweten een dag opgeschoven. De boeking weer aangepast en de "belofte" gekregen dat bij een mogelijk volgende cancel ik een volledige refund zou krijgen. Liever houd ik de deal, maar afhankelijk van de situatie begin april.
Volgende week vrijdag zou ik naar LCY vliegen met KLM. Bericht gehad dat de vlucht geannuleerd is. Begrijpelijk. Nu kan ik een voucher krijgen, maar kan ik ook geld terug krijgen? Zo ja, hoe dan?
Ik had een vlucht met China eastern staan in mei. Ik had de optie gratis annuleren of 1x gratis wijzigen naar een andere vlucht die voor 30 juni vertrekt. Aangezien China nu geen buitenlanders het land inlaat heb ik besloten om de vluchten toch te annuleren. Voor mensen die in China overstappen is mijn ervaring dat je sowieso het land in moet bij een transfer. Dit is nu dus niet mogelijk.
Momenteel doen airlines niet aan cash refunds omdat ze anders een heel groot probleem qua cashflow hebben, als ze iedereen hun geld terug moeten geven.
Ja, je kan je geld terug krijgen. Hoe? Wachten totdat de rechtbanken weer geopend zijn. De airlines gaan het niet vanzelf geven. De voucher die je krijgt is na een jaar inwisselbaar voor geld, als je zolang wil wachten.
Blijf ook even volgen of de vlucht echt gecanceld is, er zijn wat computerstoringen geweest bij KL, waardoor ik diverse meldingen van geannuleerde vluchten heb gehad, waarbij een paar dagen later een mail kwam dat de vlucht toch ging. Als je vlucht gecanceld is door de airline krijg je wel een ander soort voucher dan wanneer je zelf annuleert: deze voucher is na een jaar om te wisselen voor cash als je 'm niet gebruikt heb. Er vinden nu natuurlijk gesprekken plaats met de overheid om eea te herzien, maar dit is de stand van zaken nu.
Dank voor alle antwoorden. De vlucht is echt geannuleerd door KLM. Dan ga ik voor de vouchers en hopelijk valt KLM niet om en ga ik er later gebruik van maken!
Ik zie dat KLM in Israel wel terugbetaalt: https://www.nd.nl/nieuws/buitenland/966254/klm-betaalt-in-isra-euml-l-de-reissom-wel-terug
In de VS ook, omdat daar wel wordt gehandhaafd op de passagiersrechten. https://insideflyer.nl/klm-verlengt-omboekbeleid-voegt-boekingsbeperking-toe/