Compensatie geannuleerde vlucht

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Dr_Ernie, 16 okt 2022.

  1. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Het regent weer vluchtannulaties door de problemen op Schiphol. Eén vlucht zou over 6 dagen vertrekken van Brussel via Amsterdam naar Washington. Een alternatieve vlucht vertrekt minstens 2 uur eerder. Aangezien de vlucht op zeer korte termijn is geannuleerd en een alternatieve vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt heb ik volgens mij recht op een compensatie. Nu vraag ik mij af of de compensatie 250 euro bedraagt (of 350 euro voucher) of 600 euro (800 euro voucher) omdat het een intercontinentale reis betreft.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  2. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Eindbestemming is leidend mits vluchten in 1 boeking zijn.
     
  3. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Eindbestemming is inderdaad leidend. Kijk hier wel uit met eventueel accepteren, zonder extra kosten, vertrek rechtstreeks van Amsterdam.
    Wat ik trouwens niet snap, ik bedoel de vlucht gaat niet vanaf Brussel, waarom bieden ze geen Thalys aan? Mogelijk dat deze vol zit, maar wordt een dure grap zo.
     
  4. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Vertrek tijd kan ook een rol spelen (EU261):

    als u minder dan 7 dagen voor het geplande vertrek op de hoogte wordt gebracht en u een alternatieve route wordt aangeboden waarmee u:
    • niet meer dan 1 uur voor de oorspronkelijk geplande tijd hoeft te vertrekken en
    • uw eindbestemming minder dan twee uur na de oorspronkelijk geplande aankomsttijd kunt bereiken
    Hier ook TATL annuleringen van KLM vluchten gezien & binnen gekregen, toch wel verrassend.
     
  5. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb nog geen alternatief aangeboden gekregen, dus ik denk dat ik de platinumlijn ga bellen.

    Ik ga er vanuit dat de informatie op deze commerciële claimsite correct is mbt de vereisten voor het verkrijgen van een compensatie: https://www.vlucht-vertraagd.nl/vlucht-geannuleerd#:~:text=zie onderstaande tabel.-,Hoeveel compensatie kan ik krijgen voor een geannuleerde vlucht?,de vergoeding ook 400 euro

    Hier staat bij annulatie binnen 7 dagen voor vertrek alternatieve vlucht met vertrek meer dan 1 uur eerder of aankomst meer dan 2 uur later.

    @Ozzietukker Wat bedoel je precies met "Kijk hier wel uit met eventueel accepteren, zonder extra kosten, vertrek rechtstreeks van Amsterdam." Dit in verband met het recht op een compensatie? Ik heb speciaal deze vlucht vanaf Brussel geboekt in verband met de puinhoop op Schiphol.


    Update: heb gebeld met de platinumlijn, alle vluchten van brussel naar amsterdam zitten vol. Ben dus behoorlijk geïrriteerd hierover. Alternatief is met de thalys vanuit brussel naar parijs. Daarbij zijn er 2 opties. De eerste heeft vertrektijd en aankomsttijd nagenoeg hetzelfde als de oorspronkelijke vlucht. Ander alternatief is iets later met een aankomst tijd meer dan 3 uur later dan oorspronkelijke vlucht. Laatste opties lijkt mij aantrekkelijk om ook een compensatie te krijgen hiervoor.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  6. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Stel dat ik de mogelijkheid zou hebben om rechtstreeks vanuit Amsterdam te vertrekken, dus de aansluitende vlucht alleen, en ook weer retour naar Amsterdam, heb je dan nog steeds recht op compensatie?
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2022
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Hier zou ik heel erg mee uitkijken omdat je dan ‘vrijwillig’ ergens anders opstapt.
    De kosten voor de reis naar Schiphol zal men nog wel vergoeden, althans de afstand in kilometers van Brussel tot Amsterdam of vergoeding van kosten met het OV maar de EU compensatie wordt dan een discussie.
     
  8. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Dat vermoed ik ook. Nu is het alternatief om met de thalys vanuit België te reizen. Ik heb dan anderhalf uur overstap tijd, maar ik weet niet of dat wel voldoende is op charles de gaulle.
    Ik vind de service wel bedroevend van KLM. Ik moest zelf expliciet vragen om een alternatief via parijs.


    De airfrance vlucht komt meer dan 3 uur later aan, dus de compensatie lijkt mij dan geen probleem.
     
  9. FlyDaan

    FlyDaan Newbie

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
  10. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    862
    Leuk Bevonden:
    1.732
    Trofeepunten:
    253
    Schengen, ja, en niet-Schengen...... hopen op een korte wachtrij :p
     
  11. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    662
    Leuk Bevonden:
    843
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben op zoek naar wat tips/bevestigingen/links die ik kan gebruiken in een claim naar Lufthansa. Volgende het geval:
    - Was samen met een collega midden december geboekt op DUC-MUC-MRS en vice versa
    - Door 'extreem weer' en de gevolgen daar liep de vertraging DUS-MUC rap op, omgeboekt naar DUS-FRA-MRS
    - DUS-FRA gevlogen. Die vlucht had flink vertraging, waar bij de gezagvoerder aangaf dat dit door problemen met 'ground handling personeel van doen had.
    - Op FRA kregen we al snel te horen dat de vlucht naar MRS gecanceld was.
    - Grote drukte bij alle balies die nog open waren, want het was chaos. Mijn collega maakt de briljante move om de First class lounge in te lopen en daar worden we dankzij twee vriendelijke dames omgeboekt naar FRA-LYS.
    - Vertraging FRA-LYS loopt op, rolling delay, maar 'crew is onderweg vanuit Hamburg.
    - Op het moment dat het vliegtuig uit HAM aan de gate staat, zie ik dat onze terugvlucht de volgende dag vanuit MRS al gecanceld is. Niet veel later is ook MUC-DUS gecanceld.
    - We besluiten de handdoek te gooien, hotel te zoeken en de volgende dag terug naar huis te gaan.
    - Blijkt wijs besluit, want eenmaal in hotel aangekomen een pushbericht: FRA-LYS ook geannuleerd.
    - Volgende dag per ICE terug naar Düsseldorf, ondanks dat Lufthansa ons nog omboekt om via Nantes in Lyon te komen. Hoe we dan terug zouden moeten komen is nog altijd een raadsel.

    Anyway, door het annuleren van deze vluchten mis ik nu verlenging van mijn Frequent Traveller status. DUS-FRA is keurig gecrediteerd, maar de rest willen ze (nog) niet aan. Ik heb hier toch gewoon recht op?
    Lufthansa biedt nu 2x250 euro compensatie, verwijzend naar EU261. Ben per mail in contact. Maar in het kader van een goed werknemer zijn wil ik meer en volgens mij heb ik daar volgens die EU261 ook recht op. Op z'n minst hotel + treinkostenvergoeding, maar volgens mij heb ik toch ook recht op een volledige vergoeding van het ticket? Ze hebben me immers niet naar mijn plek van bestemming gebracht. Het was nota bene ook nog een full flex ticket...

    Jullie tips/tricks/opmerkingen/aanvullingen/verwijzingen worden gewaardeerd :)
     

Deel Deze Pagina