Coach wanted!

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door VinceG, 29 apr 2018.

  1. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Vanaf 1 juni begin ik met een nieuwe job! Errug blij!
    Kan nu mijn werk en hobby combineren, want ik ga vanaf die datum veeeeel reizen.
    Over de hele wereld kan ik ingezet worden en vlieg ik vrijwel iedere week naar een ander project. Soms zelfs meerdere locaties per week.

    Aangezien ik de afgelopen 15 jaar binnen dezelfde 4 muren heb gewerkt is dit allemaal nieuw en wennen voor mij. En heb ik veel vragen en heb ik tips nodig.

    Dus daarom zoek ik iemand die ik laagdrempelig kan contacten hierover die mij wil voorzien van antwoorden en tips. Een soort van coach zeg maar :D

    Is er iemand met veel zakelijke reiservaring die zich hiervoor beschikbaar wil stellen?

    Tuurlijk kan ik ook veel op fora opzoeken, maar soms zal ik daar geen tijd voor hebben en soms is het gewoon makkelijker om even iemand te mailen of te appen voor een antwoord.

    Thanks!
     
  2. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

    Ik denk dat de eerste vraag is of je van je werkgever vrij bent om zelf je vluchten te kiezen of dat je gebonden bent aan een policy vanuit je werkgever. Dit maakt nogal een verschil in hoe flexibel je hier mee om kan gaan.
     
  3. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Dat is een hele goede. Ik weet het nog niet exact, maar zoals ik het tot nu toe begrepen heb ben ik volledig zelfstandig in het plannen en boeken. Weet nog niet of zij deals hebben met airlines of hotelketens, maar dat zal ik nog wel horen. Omdat ze mij ook specifiek uitkozen omdat ik 10 min van schiphol woon heb ik al aangegeven dat ik vooral met KLM/skyteam zal vliegen aangezien dit gewoon de meeste mogelijkheden heeft vanaf AMS.
     
  4. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe baan.

    Zoals @thomassmit al aangeeft, kijk even wat er binnen het bedrijf geregeld is en hoe er met reizen wordt omgegaan in de "wandelgangen". Jouw keuze voor een bepaalde vlucht ivm extra miles / voordelen kan conflicteren met wat er voor het bedrijf logisch is (prijs, route, tijden) en dat moet wel uit te leggen zijn. De ene budgethouder is wat flexibeler dan de andere :)

    Ook belangrijk: veel reizen voor je werk lijkt leuk als het je hobby is, maar voor je werk "moeten" is toch echt anders dan voor je hobby mogen. Zeker met het schema dat jij omschrijft zal het impact hebben op je priveleven, onderschat het niet.

    Veel success en zodra je duidelijkheid hebt over je werks travelpolicy dan zullen er hier zeker mensen zijn die het maximale rendement uit je trips kunenn halen.
     
    lloydje33 en VinceG vinden dit leuk.
  5. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Dank!

    De impact op prive leven is hier uitgebreid besproken. Natuurlijk is het niet een en al fun. Als je vandaag voor je werk toevallig op pad gaat dan is het een ramp zelfs. Maar die uitdaging ga ik ook graag aan! Ik ben nu op een leeftijd dat ik die switch nog goed kan maken. Dank voor de waarschuwing, maar ik denk er niet te licht over gelukkig.

    De komende tijd zal het zeker duidelijk worden!
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Heb je al een idee wat voor soort vliegpatroon het wordt? Economy/business? Veel longhaul of juist shorthaul? Dure last-minute tickets?
    En wil je gewoon comfortabel direct vliegen en met dat patroon goede status halen en een hoopje mijlen verdienen? Of ben je bereid om omwegen te maken zodat je meer mijlen verdient/met een bepaald toestel gaat/wat voor reden dan ook?

    Let op dat Flying Blue nu revenue-based is, dus de eerste afweging die je moet maken, is welk FF-programma het beste gaat passen. Bij veel dure last-minute tickets kan FB prima zijn. Meest voor de hand liggend alternatief is anders Delta SM. Als je jouw globale reispatroon weet kunnen we hier wel wat rekenvoorbeeldjes maken.

    Dit in toevoeging tot bovenstaande punten :)
     
    JustinCase en lloydje33 vinden dit leuk.
  7. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Succes met je nieuwe baan. Als je echt wekelijks (meerdere keren) gaat vliegen dan gaat het al snel niet meer over het maximale rendement (tenminste niet bij mij) maar 'efficientie' & 'ontzorgen'.

    Als je het nog niet gedaan hebt:
    Privium Plus
    GE/TSA-Pre (als je naar de USA gaat) of andere fast tracks voor andere landen mocht je die vaak bezoeken.
    2e paspoort, ID kaart (visum aanvragen, stempels/stickers van bepaalde landen in één van je paspoorten)
    Tenminste 2 creditcards (Amex? en Mastercard?)
    Expertflyer

    Denk behalve over je FF lidmaatschap ook alvast over je rental & hotel lidmaatschappen. En zoals je zelf zegt vanaf die datum veeeeel gaat reizen dan wil je geen mid tier FB Platinum member zijn maar gaan voor een top tier met de daarbijbehorende customer service, al helemaal tijdens IRROPs, scheelt je 3x zo vaak een 'this is not possible, sir'.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2018
    Bas517 en lloydje33 vinden dit leuk.
  8. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Mijn travelpolicy is niet heel strikt, maar omwegen omwille van meer miles/legs is dan weer wel benoemd als niet toegestaan :(
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  9. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ook niet als een reis met meer miles/segmenten goedkoper is dan de directe vlucht en je reist in je eigen tijd?

    In oktober vloog ik AMS - BOS last minute voor werk. Directe Delta vlucht was bijna 1800 euro. Premium Economy met Alitalia was 1650 euro. De heenreis vloog ik op een dinsdag die ik sowieso kwijt zou zijn aan reizen, en de terugreis in het weekend.

    Ik kon de langere reistijd verantwoorden tegen het extra comfort. Leverde uiteindelijk ook iets van 15k extra miles op.
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2018
    lloydje33 en ErwinLansing vinden dit leuk.
  10. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Top! dankjewel! Dit zijn de tips waar ik naar op zoek was.
    Zoals het er nu naar uitziet heb ik de volledige vrijheid en is het meer dat ik comfortabel en soepel op de plek van bestemming gaat komen dan dat ik exrta legs ga maken voor extra miles/segmenten. De aantallen vluchten zullen toch wel voldoende zijn om me bij 1 of meerdere airlines een top tier op te leveren. Dus ik ga vooral voor de tips omtrent efficientie en ontzorgen!
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  11. RoelB

    RoelB Newbie

    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Mijn tip zou zijn: begin in ieder geval met een (reguliere, geen FB) Amex Platinum kaart, waarbij je direct na ontvangst even met Amex belt om de gratis Priority Pass aan te vragen. Dat geeft je op de meeste luchthavens wel toegang tot een of meerdere lounges, ongeacht welke airline je vliegt en ongeacht of je al voldoende status hebt behaald. Als je DL vliegt in of vanaf de US heb je met de platinum kaart (geen Priority pass nodig) sowieso toegang tot de DL Sky Club. Zodra je FB Gold bent is dat natuurlijk niet meer relevant, maar de priority pass kan dat nog steeds wel zijn, als je eens met een andere alliantie vliegt of als er geen Skyclub lounge is.

    En niet vergeten: natuurlijk altijd even iemand blij maken met de referal bonus als je de kaart aanvraagt.
     
    VinceG, bedeve, Carel1 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Hahaha dank RoelB! Ik zal zeker aan je denken als ik een andere kaart aanvraag. Ik ga eerst even afwachten welke CC ik van mijn werkgever ga krijgen. Daarna ben ik vrij om te boeken wat ik wil zolang het te verantwoorden is.
     
  13. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Voor degene die zowat wekelijks vliegen een korte vraag. Hoe doen jullie dat met reizen naar schiphol?
    - parkeren (kort/lang)
    - taxi naar schiphol (abonnement?)
    - privium parking (is dat gunstig?)
    - een betrouwbare valet service?

    Ik woon op nog geen 15 min van schiphol (als er geen file op de ring is), dus persoonlijk zou ik zeggen dat ik de auto pak, want dat is het meest flexibel.
     
  14. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Toch nog even hierop terugkomend denk ik niet dat een amex platinum voor mij het beste zou zijn. Alle uitgaven moet ik met de company cc doen, dus heb ik niets aan de extra verzekeringen die eraan vast zitten. En dan wordt het toch al snel een dure kaart na het 1e jaar.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  15. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Doe Privium P1 voor de korte bezoeken en P6 valet parking voor de langere reizen. Met 15 minuten vanaf Schiphol kan ik me me zo voorstellen dat uber/een taxi voordeliger is als je een week of 2 weg bent.

    Gaat vast een keer voor komen dat iemand je company CC niet gaat accepteren, de kaart zelf beschadigd/scam/geblokkeerd is of wat dan ook.
    MC Black card is ook aardig als backup card (PP, rental car verzekerd -> handig tijdens eigen vakantie). Als je company CC als een MC CC is dan is het natuurlijk beter om een AMEX of Visa CC als backup te hebben.

    Jaarlijkse kosten van die CC kan je meestal gewoon declareren bij je werkgever.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  16. RoelB

    RoelB Newbie

    Berichten:
    20
    Leuk Bevonden:
    11
    Trofeepunten:
    3
    Klopt, na het eerste jaar wordt 'ie zeker duur. Te duur vind ik, zeker als je hem gaat vergelijken met het Amerikaanse aanbod ($550, met $200 airline credit en Uber credit, maar wel een wat uitgekledere Priority pass). Maar goed, we moeten het er mee doen, er is helaas geen serieuze concurrentie.

    Het eerste jaar daarintegen is wel al snel interessant, vooral als je die travel voucher weet te benutten en bijvoorbeeld een keer wat geld kunt uitsparen door geen afkoop eigen risico bij een prive-huurauto te hoeven betalen. Samen met de kadopunten heb je dan in feite de jaarlijkse bijdrage al terug. Nadeel van die travel voucher is wel dat je boeking minimaal 500 euro moet zijn en dat er geen regeling is als je een refundable hotelboeking waarbij de voucher gebruikt is cancelled. Ik zou verwachten dat de voucher dan ook zijn waarde weer terugkrijgt, maar dat is dus niet het geval.

    Ik heb ook opgevangen dat Priority Pass oud kaarthouders aanbiedt om het lidmaatschap kostenloos te laten doorlopen, waarbij je dan voortaan per lounge visit betaalt (24 euro). Dat is op zich wel interessant, want normaal vragen ze daar 99 euro per jaar voor.
     
  17. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    Ik ben inmiddels begonnen aan mijn nieuwe job en langzaam worden wat dingen duidelijk. En daar is ook een vraag uit voort gekomen.
    Ik mag zelf een mobiel abonnement afsluiten en declareren. Nu heb ik de standaard telefoonproviders bekeken en zij hebben allemaal zakelijke abonnementen, maar dat is allemaal europa. Maar eigenlijk zou ik graag een wereld abonnement hebben. Zijn die er? En welke gebruiken jullie? Zowel voor data als telefonie.

    Ik kan wel KPN en t-mobile vinden met data/telefonie voor europa en VS, maar wil meer dan deze 2 continenten/landen.
     
  18. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    https://www.truphone.com/nl/
     
    VinceG vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina