AMS - DXB met EK, 777 vlucht, goedkoopste economy ticket, 425 naar bc. Geen slechte deal, niet gedaan.
AMS - GDN Y naar J 49,- bij online check-in. Zowel voor mij (Explorer) als reisgenoot (Platinum 4 Life) op zelfde PNR. Geen slechte deal voor een 2-uurs vlucht denk ik zo, maar niet gedaan omdat ik dus als gast al de lounge mee in kan. Wellicht gedaan als ik alleen reisde. Jammer dat ondanks ik op zelfde PNR zit als Platinum reisgenoot niet ook gratis EC kan kiezen. Ook die zijn allemaal nog leeg. Alle stoelen in J (1ste twee rijen Embraer) nog vrij.
Je kunt het altijd proberen bij de incheck balie om je naast elkaar te krijgen. Persoonlijk ben ik het er wel weer mee eens dat de EC stoelen betaald zijn voor iedereen die niet de juiste status heeft, want anders is de grens wel vaag. Eigen personeelsleden van KLM mogen deze ook niet kosteloos vooraf boeken. Ook ik moest wat Miles spenderen om mijn vader naast mij te krijgen in de 777 naar Kuala Lumpur op de eerste rij. Op die manier zorg je er als KLM voor dat je de meeste omzet kan genereren en zijn deze niet bij voorbaat al vergeven, en voorkomt het scheve gezichten. De € 79 vanaf London standaard upgrade wordt volgens mij niet echt vaak genomen, ik zie eigenlijk altijd steeds meer stoelen beschikbaar komen in de BC bij mijn 18.50 vlucht op woensdagen die ik regelmatig heb...
Dat is waar, als er nog veel EC’s over zijn zullen ze vast niet moeilijk doen. Echter vind ik het juist lekker aan light travel dat ik incheck balies kan vermijden dus gaan denk ik gewoon op rij 9 zitten. Ik ben het trouwens ook volledig eens met deze keuze van KLM hoor. Voordelen van STE+ hoort gewoon bij de statushouder en niet bij medereizigers: dan zou de prioriteit verkeerd liggen. Stel er rijdt een familie allemaal op dezelfde PNR waarvan 1 Platinum member is. Is de gehele EC cabin al gevuld en hebben andere statushouders die recht hebben op een gratis EC stoel geen keuze meer, dat hoort niet. Alleen vind het wel jammer. Kan wel gewoon altijd security check + boarden op zijn Skypriority. Doen ze nooit moeilijk over.
Juist bij het boarden zouden ze wat strikter moeten zijn. Regelmatig staan er meer in de priority rij dan in de gewone rij. Kan je met een business ticket achteraan aansluiten.
Naar mijn ervaring is die Skyprio lijn vaak heel druk niet alleen door het aantal mensen die het ook echt hebben, maar ook dat domweg veel mensen (lees: non FF’s en toeristen) niet kijken en luisteren en gewoon in die rij gaan staan. En de gate agents hebben geen zin om als ze eenmaal al bij de scanner zijn ze weg te sturen.
Over het algemeen gaat het boarden wel goed in mijn beleving en zie ik ook mensen weggestuurd worden. Waar het helemaal goed is opgelost, is op Kuala Lumpur, KLM heeft een andere vaste gate toebedeeld gekregen die wat ruimer is dan normale C3 of C5 gate met waar zone 1 en zone 2 een aparte ruimte binnen die gate in mogen waar ook iemand specifiek staat te controleren. Ik vermoed trouwens dat die ruimere gate met meer ingangen voor de veiligheidscontrole ook te maken hebben dat nu opeens de handbagage, als je doorvliegt naar Jakarta uit Amsterdam of doorvliegt naar Amsterdam uit Jakarta wel moet meenemen en niet meer in het vliegtuig achter mag blijven. (De beweegreden is uit veiligheidsoogpunt trouwens logisch).
Ik heb hem een paar uur geleden weer eens gedaan op KL! Ideaal opgelost met die aparte zones na het inchecken. Zowel vanuit als naar Amsterdam. Moet wel niet de lokale kinderschool mee gaan en zeker 30 ouders plus nog eens kinderen ook boarden. 1x eerder gemaakt met DL boarden. Dat er aparte zitgelegenheden waren per categorie. Weet niet meer waar dit was.
Dat heeft zeker ook mijn voorkeur, en bij Europese vluchten waar de handbagage bij mij moet en gezien de grote kan blijven hoef ik niet als eerste aan boord, echter zit ik op een lange vlucht in de 777 op rij 10 dan wil ik wel dat de handbagage in de bagage bak boven mij kan worden opgeborgen en niet dat dit een aantal rijen terug moet, dat is een belangrijke beweegreden van veel passagiers om als eerste te boarden want dan kan je je handbagage zeker en ook nog eens in de buurt van je zitplaats kwijt.
Zonder handbagage is dat idd de beste manier, maar meestal zitten mijn vluchten zo vol dat ik niet het risico wil lopen dat mijn koffertje ingenomen moet worden. In AMS valt het nog mee met een 15-20min wachten, maar in WAW is 1 grote ellende en kijken ze ook niet naar priority labels.
Net geland op GDN vanuit AMS. Werd specifiek omgeroepen dat ze eerst J en SkyTeam Elite + members wilden boarden. J kreeg dus niet 'voorrang' op STE+ members. Net ingecheckt voor GDN - AMS. Geen optie om BC stoelen te kiezen. Echter kan ik EC stoelen kiezen vanaf rij 2, dus zal wel gewoon geen BC zijn die vlucht. Wel gek dat ze rij 1 helemaal niet weergeven. Ook apart dat EC van GDN - AMS maar €6,- is en AMS - GDN €10.80 (op basis van wat mij wordt weergegeven dan)
Ik reis met een collega morgen naar Hong Kong. Hij krijgt een in check aanbieding naar business voor €351 (explorer) en ik voor €499 (platinum) - ik neem aan dat ze hem proberen te paaien om het een keer uit te proberen - zou het werken om de pa lijn te bellen en te vragen naar hetzelfde aanbod?
Ze zullen wel met de smoes komen "dat zijn ticket in een andere tariefklasse geboekt is, dus is zijn upgrade ook goedkoper".
Vorige week OPO-AMS 89 euro in een E190. Het is opvallend dat WA dit soort vluchten à 2,5 uur zo wisselend catert vergeleken met KL. In de 737 krijg je op deze vlucht een driegangenmenu met keuze uit twee warme gerechten, in de Embraer slechts een een doosje met cold cuts, een bakje yoghurt en wat fruit.
Nope. Pas na deze vlucht nu FB Silver. Wel gek. Had voor €6,- 'geupgrade' naar EC en mijn stoel gekozen. Als ik daarna mijn stoel wilde wijzigen naar een andere stoel in de EC cabin, moest ik weer 5€ betalen. Apart.
Heeft er iemand ervaring met het vliegen op zijn of haar verjaardag? Doet KLM (of een andere luchtvaartmaatschappij) dan ook nog iets leuks? Zoals een upgrade of een felicitatie of een glaasje champagne?