Business in Delta boeken via KLM/AF: let op!!

Discussie in 'Premium Fares (Business & First)' gestart door RuudHier, 22 nov 2019.

  1. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Okee, ik ga weer eens richting de VS binnenkort, en zag dat de business class tickets naar deze bestemming goed te doen waren. En dan wel Delta One Suites op de nieuwe A350 van Delta, dus dat wil ik weleens uitproberen... Eigenlijk wilde ik Delta Premium Select op de A350 uitproberen (je kunt fares mixen bij Delta nu) maar een Suite was nauwelijks veel duurder: 1800 ipv 1550 euro retour.

    Dus wat doe je dan? Kijken wat de handigste manier is om te boeken. KLM via Google Flights blijkt stuk te zijn, dus even handmatig vergelijken wat er gebeurt als je dezelfde route via de Delta website en via de KLM-website boekt.

    Behalve de 10 euro boekingskosten lijkt het op het eerste gezicht hetzelfde te zijn, maar toen ik bijna had geboekt bij KLM en even goed ging kijken, zag ik dat mijn connecting Delta vlucht naar MSP (toch 3 uur...) op de terugweg in economy was en niet in business. Je zit dan 3-3 ipv 2-2, ander verhaal dan economy in Europa. MSP naar AMS is vervolgens KLM in 787 WBC. Bij Air France hetzelfde verhaal.

    Exact dezelfde vlucht voor 10 euro minder bij Delta is wel business de hele weg. En als ik het goed heb uitgerekend krijg ik er bij Delta circa 12.000 miles voor, en bij KLM maar iets van 7.500 miles.

    Als de KLM-website niet weer tijdens het boekingsproces stuk ging dan had ik wellicht wel de ongunstigere fare + klasse geboekt trouwens, had het in eerste instantie niet gezien. Sneaky manier om meer te verdienen door een klant op een leg gewoon op economy te zetten?
     
    Turn en Sandor vinden dit leuk.
  2. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    794
    Leuk Bevonden:
    441
    Trofeepunten:
    63
    Dit is echt bizar, ik heb het wel eens bij OTAs meegemaakt dat er plotseling een leg economy werd tussen geschoven, maar daar wordt dan altijd wel voor gewaarschuwd. Maar bij de KLM...
     
  3. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Het kan ook iets te maken hebben dat binnenlandse bc class vluchten domestic first zijn, dit bij klm niet wordt geaccepteerd en daardoor eco tevoorschijn komt.

    Sowieso willen de systemen tussen KLM en Delta nog eens moeilijk doen mbt status en dergelijke.

    Het lijkt mij sterk dat KLM opzettelijk en stiekem delta vluchten in eco boekt om daar een paar euro op te verdienen;)
     
    Roberto, Flying doc en DirkOnTour vinden dit leuk.
  4. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Op de heenweg is het wel business, op de terugweg de eerste leg niet. Heb nu wat meer bestemmingen doorzocht en ik zie dat het nogal chaotisch is wat er nou gebeurt. De ene keer wel, de andere keer niet, verschillende soorten toestellen...

    Dus lijkt niet aan het verschil tussen Delta One en Delta First Class te liggen. Bij KLM heet dat allemaal 'business'. Hoe dan ook wel iets om bij uit te kijken. Via de Delta-website kon het wel.

    Wat trouwens ook via Delta kan, is bijvoorbeeld op de heenweg (even bij LAS geprobeerd) met Premium Select vliegen op een Delta A350 wat serieus een upgrade is t.o.v. economy, en dan terug met KLM business op een directe vlucht.

    Economy direct kost 700
    Premium Select retour (Delta met layover) kost 1200
    Premium Select op heenweg (met layover) en WBC (direct) op terugweg kost 1700
    KLM WBC (2x direct) kost 2800

    Resp. levert dat trouwens 24, 46, 58 en 72 XP op. Binnenlandse vluchten zijn Comfort+ als je Premium Select vliegt bij Delta en die worden als economy gezien in het XP-systeem.

    Bij KLM en Air France kun je geen mixed class kiezen, bij Delta wel en dat vind ik persoonlijk erg handig. En het kan ook bij KLM-vluchten dus! Ik begrijp niet waarom KLM/Air France dit actief proberen te blokkeren. Bij Air France-vluchten kan (of kon) het wel en proberen ze het ook te upsellen, maar zodra je een KLM-vlucht selecteert dan is het niet meer mogelijk om te wijzigen.
     
  5. Sebas

    Sebas Blue Tier

    Berichten:
    234
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Nee dat snap ik. De website van delta gaat zelf ook heel wisselvallig om domestic first, soms zitten er legs in eco tussen, soms eco+, het blijft altijd opletten vooral met mixed fares.

    Mocht je een keer door willen naar Azië, soms kan je vrij goedkoop (500-600 euro in premium select) doorvliegen vanuit diverse steden naar oa Beijing en Shanghai.
     
  6. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb hetzelfde gehad bij KLM met een boeking naar OGG, waar KLM via YVR vliegt en dan met WestJet verder.
    KLM bood geen business aan voor de heen weg van YVR naar OGG, wel op de terug weg. Ik had het al geboekt, want ik had dit niet goed gezien (stond in mini letters ergens in de samenvatting). Opzich niet zo erg, de prijs was ook wat lager, maar later zag ik dat WestJet wel gewoon premium eco (wat KLM dan ziet als business???) aanbiedt op de vlucht op de heenweg.

    Volgens mij zijn er een paar dingen niet in de haak hier;
    - Premium Eco van WestJet aanbieden als business
    - Eco aanbieden terwijl Premium Eco beschikbaar is.

    Al een tijd geleden geboekt, en ga het niet meer aanpassen, maar zeker een watch out!!
     
  7. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Ik denk dat Premium Eco ook misgaat omdat KLM het zelf niet heeft. Via de Air France website kun je bijvoorbeeld wel selecteren op Premium Economy en dan is ook een evt. Delta-gedeelte van de route Premium Economy (WestJet ook neem ik aan, heb ik nooit mee gevlogen echter). Bij KLM bestaat het hele concept niet en dan maken ze er iets anders van.

    Zou het niet kunnen dat je ook echt business had gekregen cq nog gaat krijgen op WestJet?

    Je zou altijd nog eens kunnen bellen en aangeven dat je het niet had gezien en niet had verwacht (wat ook 100% waar is). Het is een vlucht van ruim 6 uur naar een mega-mooie bestemming dus de moeite van een kort telefoontje wel waard denk ik!

    Wat ik vooral erg opvallend vond was dat (behalve de boekingskosten) het bedrag bij KLM en Delta *exact* gelijk was, tot op de cent, behalve dat er bij KLM dan een leg economy tussen zat. Enige reden dat ik dit uiteindelijk niet heb geboekt is dat de KLM-website vastliep wat echt een chronisch probleem is bij die lui waarbij ik ervan overtuigd ben dat het ze miljoenen kost, tenzij ik echt de enige persoon ben die regelmatig vastlopers heeft tijdens het boeken.
     
  8. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Goede vraag; heb ik ook uitgezocht, maar WestJet biedt business class aan op de 787 en die vliegt niet op deze route, hier is het een 737-800.

    Ja, misschien wel een idee. Zal wel eens proberen bij de platinum lijn... thanks :)
    Snap daar ook niets van, je hebt genoeg software om zulke processen in de gaten te houden. Zonde inderdaad! Evt zouden ze zelfs nog kunnen volgen met een e-mail oid, maarja..
     
  9. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Als je geen tests/checks inbouwt in je software dan ga je het ook niet merken. Als je niet handmatig bij alle foutmeldingen iets inbouwt om een exception te loggen dan ga je ook niet merken dat er per dag bijv. 100 boekingen misgaan op de laatste stap. Hoewel het boekingssysteem + website en app framework waarschijnlijk rigide gescheiden zijn.

    Ben benieuwd wat de platinum lijn nog te zeggen heeft!
     
  10. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Inmiddels dit fenomeen ook gezien op een vlucht naar Sydney waarbij de vrij lange (8 uur oid) leg Sydney-Singapore (of het was Seoul) in één richting economy is. Overigens is het tarief ook wat lager dan je voor alles business zou verwachten. Op geen enkele mogelijkheid kreeg ik het voor elkaar om die route wel helemaal business te krijgen.

    Lijkt bij KLM trouwens ook niet mogelijk om deels premium economy te boeken, wat bij Air France wel kan. Het is wat allemaal :)
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2020

Deel Deze Pagina