British Airways Club Europe AMS-LHR-AMS

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 31 aug 2014.

  1. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Hallo vanuit London! Vandaag hop ik even vanuit Amsterdam naar Londen om te lunchen met een kennis. Ik ben zo lui om het trip report layout van @Mike over te nemen.

    31/08/14
    British Airways
    BA 429
    Boeing 767-300ER G-BNWZ
    Amsterdam Schiphol - London Heathrow



    Check-in:
    Ik had thuis al ingecheckt met de mobiele app van BA. Echter ben ik een persoon die houd van een fysieke boarding pass just in case. Bij aankomst op Schiphol naar de self-service kiosk gegaan van BA om mijn boarding pass uit te printen, zowel de heen als de terugvlucht. Toen ik richting de Privium lounge liep zag ik een gigantische rij voor de reguliere incheckbalie van BA. Ik kon het niet goed zien, maar volgens mij was er geen priority check-in voor Club Europe en elite flyers.

    Lounge:
    Ik arriveerde 45 minuten voor vertrek op Schiphol dus ik had niet echt tijd om BA's lounge te bezoeken. Ik bezocht wel de uitgestorven (2 mensen in de lounge) Privium lounge op Schiphol. Het aanbod was ook wel treurig.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Privium Club Lounge
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Food Corner

    Paspoortcontrole:
    Gigantische rij voor paspoort, gelukkig kon ik gebruik maken van mijn "VIP" status en stond ik in een paar luttele seconde airside.

    Security & Priority Boarding:
    Priority bij security? No way! Iedereen in een rij. Ik stond nog te wachten voor security toen werd omgeroepen dat Club Europe en elite flyers mochten boarden. Een handje vol mensen gingen aan boord maar de meeste hadden nog geen recht op boarden. Doordat bijna niemand kon boarding was de wachtruimte overvol geworden en stopte ze het security process. Na een minuut of 10 gingen ze alsnog veder met het security process en nog steeds mochten alleen Club Europe en elite flyers boarden.... Na zo'n 25 a 30 minuten gewacht te hebben was ik door security en kon ik gaan boarden.
    Het gebeurt me niet vaak op intra-europe vluchten, maar toen mijn ticket gescand werd, werd ik aangesproken met "Goedemorgen meneer WorldTraveller13, ik wens u een hele fijne vlucht naar Londen". Dit vond ik een leuk gebaar, maar volgens mij was het meer ter compensatie van het hele security gedoe. Gelukkig werd er geboard via L2, zodat "business" class geen last had van het boarden van de overige passagiers.

    Vlucht:
    De vlucht werd uitgevoerd door een B763. Zowel J (80!) als Y (165) zaten helemaal vol. Ik had expres een stoel gekozen in het midden (3D) van het vliegtuig zodat ik zeker wist dat ik een lege stoel naast me had, iets wat niet het geval is als je bij het raampje zit.
    Vlucht begon met een pre-departure drankje (moest je wel vragen) gevolgd door een hot towel. De piloot maakte een leuke opmerking over het taxiën naar de Polderbaan, "Good Morning ladies and gentlemen, for those who are familiar with Amsterdam airport, you probably know how long it takes to reach the runway. Today, our distance to the runway is 1% of the flight distance to London."

    Na het opstijgen, sprong de crew (4 in J) op om onze maaltijd voor te bereiden. Er was keuze uit, een salade, croissant met pesto en een broodje kaas. Bij alle gerechten kreeg je vers fruit en natuurlijk de keuze uit een drankje. De crew was aardig op leeftijd, maar uiterst vriendelijk.

    [​IMG]
    Croissant met pesto.

    Aankomst:
    Na de landing moesten we nog een goede 10 minuten wachten om een plek te krijgen bij de gate, na het boarden direct door gelopen naar de elektronische paspoortcontrole waar gelukkig geen rij stond.

    Conclusie:
    Het was een aangename vlucht, maar de problemen op Schiphol hebben toch wel een grote invloed op je reiservaring. Zoals @Mike al aangaf in zijn trip report, priority service, dat is vaak een reden waarom mensen kiezen voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij of alliantie. Het lijkt wel op Schiphol niet gebouwd is om priority service te leveren aan de gates.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
    Lionell, kevin990 en Jan van Putten vinden dit leuk.
  2. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    British Airways 440
    London Heathrow - Amsterdam Schiphol
    Zondag 31 augustus 2014
    Vertrek: 16:05
    Aankomst: 18:20
    Vliegtijd: 1 uur 15 min.
    Vliegtuig: A321 G-EUXL
    Stoel: 2F

    De rit vanaf het Four Seasons at Park Lane naar LHR T5 ging verdacht snel. Normaal ben ik zo'n uur tot anderhalf uur bezig om de luchthaven te bereiken vanaf Knightbridge. Ik werd netjes afgezet aan de noordkant van de terminal (Ja, ik weet het, ik moest me laten afzetten aan de zuidkant).
    [​IMG]
    Vertrekhal T5

    Zodra, je de terminal binnenloopt zie je op een scherm staan hoe lang de wachtrijen zijn voor security. Zoals altijd is noord drukker dan de zuidkant. Op een rustig tempo liep ik richting de zuidkant om daar door security te gaan. Ik maakte gebruik van de fast track die net zoals de reguliere rij zo goed als uitgestorven was. Na security heb je direct aan de rechterkant de Concorde Room, helaas niet voor mij.

    BA heeft twee business class lounges, BA Galleries North en South. De vorige keer had ik gebruik van de North lounge, deze is iets kleiner dan South, maar het aanbod is hetzelfde. Deze keer dus op weg naar de South lounge, deze is tevens dichter bij de gate. Voordat je bij de South lounge komt passeer je de BA's First Class lounge en Elemis SPA.
    [​IMG]
    BA Galleries South ingang

    De loungemedewerkster was vriendelijk, ze zei "Welcome Sir, enjoy your stay." Het was vrij rustig in de lounge voor BA's begrippen. Ik nam plaats op een van de stoelen met uitzicht op een televisie waar live voetbal te zien was.
    [​IMG]
    Voor mij was een ruimte voor de golf liefhebbers. Volgens mij is het normaal de bioscoopruimte maar is hij tijdelijk omgetoverd tot de Justin Rose ruimte.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zitplaatsen. Aan de andere kant zijn nog meer zitplaatsen alleen ik ben de foto's kwijt:oops:
    [​IMG]
    Hier staan krukken zodat je lekker naar security proces kan kijken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Een greep uit de food corner.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Koffie en de self-service bar staan op meerdere plekken in de lounge.

    Ik had dan wel net geluncht, maar hey, nu ik er toch ben laat ik het eten eens uitproberen. De sandwiches waren prima maar het warme eten was nou niet echt hoogstaand.

    WC's zijn hier een hit or miss, vandaag waren ze redelijk schoon, maar er zijn ook dagen dat je beter weg kunt blijven. Veder liggen er veel magazines en kranten in allerlei talen. Na zo'n uur in de lounge hebben doorgebracht was het tijd om richting de gate te gaan. BA kondigt de gate zo'n 45 minuten voor vertrek aan.


    Ik arriveerde bij gate A20 zo'n 20 minuten voor vertrektijd. Ze waren nog niet bezig met boarden aangezien de vlucht voor ons vertraging had opgelopen. Na zo'n 5 minuten begonnen ze te boarden met jawel, Club Europe en elite flyers via de fast track. BA is een van de weinige Europese maatschappijen die priority boarding strikt handhaaft op hun eigen thuisbasis. Al moet ik wel zeggen, de overige passagiers sprongen niet direct op om in de normale rij te staan zoals dat wel gebeurt op Schiphol.

    De A321 was voor deze vlucht geconfigureerd in een J28 en Y146. Y zat helemaal vol en J had nog 3 plaatsen over. Bij de deur werd ik welkom geheten namens de bemanning. Snel nam ik plaats op mijn stoel 2F. Zoals bij de meeste Europese luchtvaartmaatschappijen, Club Europe/Business is gewoon een economy stoel met een lege stoel in het midden. De captain vertelde ons dat we 15 minuten later vertrekken omdat de catering nog niet voltooid was. Ik was hier niet zo blij mee, want ik zou op Schiphol een maat opwachten bij de gate. Na zo'n 15 minuten pushed back van de gate en taxiede we naar starbaan 27R. Na een paar minuten kwam de bemanning in actie om ons te voorzien van eten en drinken. Vanochtend had ik keuze uit 3 maaltijden, maar vanmiddag viel er niks te kiezen.
    [​IMG]
    Sandwich met kip kerrie, ham en smeerkaas. Heeft iemand enig idee wat dat bolletje aan de rechterkant is? Het was niet weg te krijgen, letterlijk. De bemanning was net zoals vanochtend weer vrij oud, maar heel erg vriendelijk en proactief met het aanbieden van eten en drinken, aannemen van je colbert ect. En dat allemaal op zo'n korte vlucht. Vlucht zelf was niks bijzonders, flight info scherm gaf alleen aan dat we naar Rome gingen en niet naar Amsterdam. Gelukkig landde we niet op de Polderbaan maar op 36C. Toen we richting de gate taxiede zag ik het vliegtuig waar me maat in zat al bij de gate staan, maar de slurf was nog niet gekoppeld aan het vliegtuig.

    Zodra de deur van de A321 open gingen sprintte ik richting de E pier, waar ik hem nog net door paspoort controle zag gaan (hij wist niet dat ik hem bij de gate zou opwachten). Ik ramde mijn Privium card in de lezer, maar nog voordat ik mijn oog voor de scanner kon houden overrulde de marechaussee het systeem en mocht ik gezellig langs de reguliere paspoortcontrole. En ik mag weer het geluk hebben dat er weer een persoon voor mij staat die geen Nederlands of Engels sprak dus dit duurde weer even. Ze had een heel boekwerk aan documenten bij zich waar je U tegen zegt. Ondertussen werd ik geramd door een vrouw met een buggy omdat ze dacht dat ik voordrong (klopt ook wel), maar zij sprak ook geen Engels dus kon haar niet duidelijk maken dat ik voorrang had. Toen ik aan de beurt tikte de marechaussee iets in op zijn pc maar liet me na 5 seconde door. Toen ik me maat gevonden had bij de bagagebelt mochten we nog zo'n 20 minuten wachten op zijn bagage. Een van de min punten van Schiphol, bagageafhandeling, zelfs als je een priority sticker hebt. Gelukkig stond de chauffeur al klaar om ons vervolgens een voor een thuis af te zetten.

    Conclusie:
    Beide vluchten waren prima, de tweede iets beter vanwege de proactieve bemanning en de extra service zoals priority boarding. Wel hadden beide vluchten vertraging, iets wat in mijn geval niet heel erg was, maar op de heenreis waren er veel mensen met hele strakke connecties op LHR. BA had er wel voor gezorgd dat er speciaal voor die mensen bussen klaar stonden om hun direct naar hun connectie te rijden. De lounge is okay, voldoende zitruimte en de keuze uit 2 lounges is fijn. Eten in de lounge laat de wensen over, net zoals de wc.
    Ik had wel op beide vluchten het gevoel dat ik op een binnenlandse vlucht in Amerika zat minus de stoelen dan. Op de heenreis, van de 80 in J waren er minstens 70 Amerkanen en op de terugreis minimaal 20.
    De foto's zijn niet de beste, maar ik voel me ook niet op me gemak als ik foto's maak in de lounge of in het vliegtuig.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  3. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Nice! Leuke review! Niets mis met de afbeeldingen! Ik ben nog nooit in de BA lounge op heathrow geweest. Vroeg me af: Hoe verhoudt de BA lounge zich tot de KLM Crowne lounge op heathrow (in keuze/kwaliteit/faciliteiten etc.)?
     
  4. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Je bedoelt de SkyTeam Lounge?
     
  5. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Yes
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
  6. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    SkyTeam Lounge wint het met gemakt.

    BA's lounge mag dan wel meer variatie in het eten hebben dan de SkyTeam lounge, de kwaliteit van het warme eten is vaak niet al te best. Op het gebied van drinken is het ongeveer gelijk, al heeft SkyTeam wel Corona<3 (Sst ik heb die hele bar daar geplunderd). De BA lounge is altijd druk, zo niet heel druk, dus je ziet de hele tijd mensen voorbij lopen. SkyTeam lounge daar in tegen relatief rustig op een paar uur na. Voordeel van de SkyTeam lounge is dat het twee verdiepingen heeft waardoor de lounge wat overzichtelijker is. Interieur van de BA lounge is typisch Engels en van SkyTeam modern. Voor beide lounges geldt dat er voldoende variatie is in het meubilair. WC's zijn in de SkyTeam lounge schoon, iets wat je in de BA lounge niet vaak kan zeggen. Allebei hebben ze een SPA, Elemis voor BA en Clarins voor SkyTeam. Personeel vind ik vriendelijker in de SkyTeam lounge en ze hebben een proactieve houding. Borden en glazen worden redelijk snel opgehaald, bij BA kan het soms 15 minuten duren. Wat ze wel allebei missen zijn STOPCONTACTEN! Dus zorg voor een goed opgeladen laptop, tablet of telefoon want er zijn weinig stopcontacten. Wi-Fi is voor beide lounges gratis en redelijk snel.
     

Deel Deze Pagina