British Airways 2.0: Betalen voor je eten

Discussie in 'Nieuws' gestart door WorldTraveller, 16 mei 2016.

  1. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Archived
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2019
    Basjep vindt dit leuk.
  2. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Echt onzinnig. Met die 2 euro's die ze hierdoor besparen gaan de tarieven niet omlaag. Zo worden airlines qua service vergelijkbaar met low cost maar qua prijs niet en blijven ze niet concurrerend met echte LCC's. Als consumenten dat door hebben, waarom zouden ze voor point-to-point dan nog voor de legacy maatschappijen kiezen? Óf je verlaagt je operationele kosten daadwerkelijk (LCC duidt op het business model, niet de tarieven voor PAX) met lagere tarieven en betere concurrentiepositie tot gevolg, óf je behoudt een full service als differentiatiepunt met ditto prijs. Een middenweg zal de markt op zijn tijd niet accepteren en meer kwaad dan goed doen.
     
    Alexo vindt dit leuk.
  3. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Vliegen (vooral short-haul) is tegenwoordig net zo gewoon en relatief betaalbaar als het nemen van de bus of de trein. Daar koop je ook gewoon je broodje op het station. Je kunt dan kiezen voor de vers gesmeerde van Pietje of de voorverpakte van Klaasje en kan je net zoveel geld uitgeven als je wilt.

    De keuze om voor lange afstand vluchten vooraf op de website van de carrier te kiezen wat je wilt eten vind ik ook geen slecht plan. Ook hier geldt weer dat je kunt kiezen wat je wilt en ook hoeveel je wilt uitgeven. Beter dan een standaard chicken of pasta vraag en afwachten wat je geserveerd krijgt.

    Dit concept van 'betalen voor wat je krijgt' wordt toch al jaren toegepast in de luchtvaart industrie?
    • Meer flexibiliteit in uw ticket? X-euro extra
    • Meer beenruimte en sneller het vliegtuig uit? X-euro extra
    • Betere stoel, beter eten en nog sneller het vliegtuig uit? X-euro extra
    • Meer miles verdienen met uw ticket? X-euro extra
    Op vluchten binnen Europa maakt het me echt niet uit waarmee ik ga vliegen zolang de maatschappij me op de tijden die ik nodig heb zonder overstap op de plaats van bestemming brengt.

    Over de business modellen kunnen we denk ik een hele nieuwe thread vullen want vliegen en geld verdienen is geen goede combi. Of zoals Richard Branson het ooit zei "If you want be a millionaire, start with a billion dollars and launch an airline" :)
    IATA schreef in Juni 2015 dat ze verwacht dat er in heel 2015 gemiddeld $ 8,27 per passagier verdient wordt. Hoeveel dacht BA per passagier ook al weer te verdienen aan dat ene verkochte broodje?
     
  4. Alias

    Alias Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Gourmet dining bij BA? Mmmm... grappig is het niet. Vorig jaar heb ik voor het eerst met BA gevlogen en heb voor de aardigheid een maaltijd besteld: gourmet dining was de keuze. Een bouwlamp was niet nodig om te zien dat wat voor mij stond er echt anders uitzag dan het plaatje. Het was een bakje met glasgestreken puree en in het midden lag een donkerbruine homp. Op de terugweg heb ik geen maaltijd besteld en mocht ik weer met BA willen vliegen dan acht ik de kans klein dat ik een maaltijd vooraf bestel.
     
  5. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    Als ik IC vlieg met KLM bestel ik regelmatig een betaalde maaltijd. Allemaal goed te doen
     
  6. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Wat is dan nog binnen Europa de differentiatie met een LCC vraag ik me af?

    Bij KLM is het op dit moment een drankje, een broodje (inmiddels word ik die falafel wrap ook wel echt zat) en betere luggage allowance? Ook niet echt heel veel verschil tenzij je plat bent.

    Bij KLM vind ik het ook wel een +1 inderdaad dat als je wil je een betaalde maaltijd kan bestellen, nog nooit gedaan, maar wellicht zal ik het binnenkort is proberen. @high_class , heb je nog tips?
     
  7. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    die indonesische vind ik goed te doen
     
  8. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Ik vind dit een positieve ontwikkeling. In 90% van de gevallen betaal ik voor allerlei diensten waar andere passagiers gretig aftrek van nemen, maar ik niet. (Sandwich/baggage/flexibiliteit etc.) Ik check bijvoorbeeld zelden baggage in. Ik heb liever een iets goedkopere vlucht en maak zelf de afweging of het voor mij economisch rendabel is om flexibiliteit of andere extra diensten te boeken in plaats van via verborgen kosten te betalen voor diensten voor andere passagiers.
     
  9. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Welkom bij de lcc. Men bied precies wat je zoekt!
     
    Denzi vindt dit leuk.
  10. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Bijna! Tot het moment dat je kunt kiezen om (tegen betaling)...
    - Goede customer service te krijgen als er iets misgaat,
    - Overgeboekt kunt worden naar een partner-airline als er iets mis is het een vliegtuig,
    - Vluchten met overstap kunt boeken als er geen rechtstreekse vlucht beschikbaar is,
    - Je vriendelijk behandeld wordt en je erkenning krijgt voor het zijn van vaste klant...

    ...blijf ik met de grote airlines vliegen.

    (Hoewel je nog zou kunnen zeggen dat alle diensten die je kunt kopen bij dat laatste alleen tegen betaling beschikbaar moeten zijn).

    (Ik denk overigens dat Norwegian hierbij aardig in de buurt komt als ik de verhalen hoor.)
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Ontkoppeling van onderdelen klinkt in principe aantrekkelijk, maar dan moet de maatschappij wel doorberekenen aan de passagiers wat zij niet afnemen. British Airways heeft dat goed gedaan met de introductie van de Hand Baggage Only tarieven; die waren werkelijk lager.
    Toen KLM de bagagetoeslag invoerde (en herhaaldelijk heeft verhoogd), zijn de tarieven niet gedaald. Minimumtarieven in Europa zijn nog steeds €99. De bagagetoeslag is inmiddels €30 (!) zonder dat er iets van de tarieven is afgegaan. Het is wel duidelijk dat de bagagetoeslag inmiddels een melkkoe is en helemaal niet gerelateerd aan daadwerkelijke kosten. Vroeger waren er zelfs nog Superfly tarieven van €79 inclusief bagage.
     
  12. DutchFrequentFlyer

    DutchFrequentFlyer Silver Member

    Berichten:
    558
    Leuk Bevonden:
    274
    Trofeepunten:
    63
    Goed punt. Andere problemen bij KLM zorgen er helaas voor dat ze dit soort dingen moeten doen om het hoofd boven water te houden. Op de lange termijn zou je echter verwachten dat voor de meeste maatschappijen geldt dat marktwerking ervoor zorgt dat het klanten geld bespaart.
     
  13. FlyingIvo

    FlyingIvo Newbie

    Berichten:
    59
    Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    18
    Je hebt het niet echt nodig op korte vluchten maar er gebeurd niks met de prijs. Lijkt me dus niet heel fair.
     

Deel Deze Pagina