Boekingsklassen KLM en anderen

Discussie in 'Economy Fares' gestart door MoonJ, 6 mrt 2019.

  1. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Goedenavond mede forumleden!

    Ik kan nergens duidelijkheid vinden over de verschillende boekingsklassen / tariefklassen bij KLM. Geen idee welke er allemaal zijn en op welke volgorde van laag naar hoog ze zijn. Ook vraag ik me af of je bewust een tariefklasse kan kiezen?

    Voorbeeld:
    Bij al mijn vluchten met Etihad (2 keer R/T AMS - MEL + 1 x AMS-SYD) kreeg ik maar 50 en soms 25% (tier)miles door dat ik een zogehete ‘super saver’ ticket has gekocht via Skyscanner. Nu zat ik te zoeken naar tickets voor AMS - CUR en MIA - AMS en boekte expres op de eigen site van KLM om te voorkomen dat ik in de laatste tariefklasse zou vallen. Blijkt dat ik in X zit en dat het laagste tarief is. Hoe had ik ervoor kunnen zorgen dat ik in een hoger boekingsklasse belandde? Simpelweg een aantal dagen wachten tot de ticketprijs omhoog is gegaan? Ik las namelijk dat de prijs voor een check-in upgrade afhankelijk is van je boekingsklasse en ook hoe flexibel je ticket is qua wijzigen / annuleren. En bij partner airlines kan t ook bepalend zijn of je uberhaupt miles en xp pakt op die codeshare vluchten?

    Heb het forum doorgespit maar vind nergens een topic / artikel waarin dit voor KLM of andere airlines wordt uitgelegd, dus vandaar dat ik er zelf een open.

    Alvast bedankt!
    J
     
  2. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Kijk eens op wheretocredit.com
    Daar kan je invoeren met welke airline je vliegt en welke boekingsklasse. Dan geeft de site aan precies waar en hoeveel je verdiend. Bij KLM is het inmiddels zo dat als je KLM vliegt op KL vluchtnummers ( dus niet codeshare), het bedrag wat je betaald hebt bepaalt hoeveel miles je pakt. Revenu based dus. Dit kan vermeerderd worden als je status hebt.

    Als je een specifieke boekingsklasse wil boeken, dus bijvoorbeeld L of U dan kan je het beste telefonisch boeken. Vaak kan je de extra kosten voor telefonisch boeken kwijtgescholden krijgen als je aangeeft dat de website je geen mogelijkheid biedt om een specifieke boekingsklasse te kopen.
    Hoop dat dit je een beetje helpt!
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  3. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Dank voor de reactie! Van het revenue-based systeem wist ik inderdaad. Als explorer krijg ik 4 miles per euro (zonder de belastingen helaas). Beste is dus vaak even een belletje te geven? Zijn er bij duurdere boekingsklassen (alles hoger dan X dus) meer voordelen verbonden of betekent het gewoon alleen dat je een duurder ticket hebt en daardoor eerder een betaalde (en goedkopere) upgrade kans krijgt dan iemand met de laagste klasse?

    Snap eerlijk gezegd vrij weinig van dit begrip!
     
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Ik snap er ook weinig van ;-) Maar mijn ervaring in 70+ KLM-vluchten vorig jaar is dat je upgrade kans te maken heeft met hoe vol de vlucht zit en in mijn geval niet met de tariefklasse. Ik boek altijd de laagste prijs per vlucht, meestal N/R/V/X of intercontinentaal ook nog Q/T/N en m'n upgrades hadden puur te maken met overboekte economy stoelen.

    Wellicht hebben anderen wel het gevoel dat hogere boekingsklassen eerder in aanmerking komen voor upgrades? Houd er rekening mee dat als je niet alleen vliegt, er natuurlijk ook nog eens evenveel business stoelen vrij moeten zijn als personen in je boeking. Persoonlijk denk ik dat je de beste kans hebt op een upgrade als je trouwt met een personeelslid dat lang in dienst is, want IPB'ers zie ik wel vaak doorschuiven ;-)
    Ervaringen gaan over KL/AF only, bij Delta ben ik iets genereuzer geupgraded.
     
  5. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Haha dat trouwen wacht ik nog even mee, toch bedankt voor de tip. :)
    Gaat mij ook niet zozeer om gratis upgrades! Vooral goede (cash) deals die worden aangeboden upon check-in (of een bid offer, alhoewel ik lees dat deze sporadisch voorkomen bij KL).

    Ziet er naar uit dat je dus niet echt je boekingsklasse kan uitkiezen, behalve wachten en gewoon meer betalen?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Check-in upgrade offers zijn in mijn geval altijd even duur, onafhankelijk van ticketprijs. Tenzij je geen Flying Blue account toevoegt aan je boeking, dan kun je nog wel eens een serieuze korting krijgen, omdat ze je willen binnenhalen als klant. Korting kan prima 50% zijn. Maar dan ontvang je dus ook 0 mijlen :) (tenzij retroclaim)
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  7. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Ah ok, dus heb niet per se minder kans om een offer te ontvangen dan iemand die een stuk meer heeft voor zijn ticket betaald?

    Als ik het goed begrijp, moet ik dus maar m'n Flying Blue nummer NIET toevoegen aan m'n boeking, om kans te hebben dat ik een serieuze korting krijg? :p Kan altijd een retro claim doen inderdaad! Haha.

    Echter zei jij al in een ander topic dat AMS - Cur vaak slechte offers zijn, dus reken er niet op. Mooi meegenomen zou het wel zijn!
     
  8. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Ik heb zelf in alle gevallen waarin ik reisde met collega's zonder Flying Blue account, waarbij ook daadwerkelijk business stoelen beschikbaar waren, meegemaakt dat voor hen de upgrade 50% goedkoper was. Er zijn op het forum ook meerdere voorbeelden daarvan genoemd.
    En voor AMS-CUR inderdaad in mijn geval vaak dure upgrades en afhankelijk van toestel vaak niet eens beschikbaar: Airbus bijna nooit vrije stoelen; 747 op weekend- of vakantiedagen vaak niet, anders nog wel eens een paar.
     
  9. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    239
    Leuk Bevonden:
    233
    Trofeepunten:
    43
    Ik schreef het al in het topic Insideflyer Cafe: De awardtickets AMS-CUR hebben een goede deal in de promo awards van deze maand: 60K voor een retour in WBC.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    Klopt en behalve jouw post van 6 maart staat dat ook al gewoon sinds 1 maart op de voorpagina van insideflyer, zoals dat elke maand netjes gebeurt (https://insideflyer.nl/flying-blue-promo-rewards-maart-2019/).

    @MoonJ vroeg om miles sparen en upgrade-kansen. Als je een promo award boekt, bijv. die naar Curacao voor 60.000 miles + minimaal 350 euro cash, heb je natuurlijk een 100% upgrade kans, omdat je een business ticket boekt.
     
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Klopt, mooie aanbieding inderdaad! Echter vlieg ik over 1,5 week en die promo awards zijn voor reisperiode in Mei!
     
  12. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Na check-in is de prijs voor iedereen gelijk. Voor Checkin-in moet een specifieke upgrade-klasse beschikbaar zijn, namelijk O. Als deze niet beschikbaar is kan je niet upgraden. Als deze wel beschikbaar is dan is de prijs in miles afhankelijk van je geboekte klasse, waarbij natuurlijk geldt hoe lager je boekingsklasse hoe lager het aantal miles.
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  13. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Als je een specifieke klasse wilt boeken moet je bellen lees ik vaak, maar anders dan flex voorwaarden (voor bijv annuleren en wijzigen) zou ik niet in andere klasses boeken. Er is niet echt meer kans en het is ook niet zo als bij Delta, waar volgens mij standaard de lege plekken opvullen met de frequent flyers.

    Op tools als expertflyer kan je wel inzicht krijgen in de tarieven per klasse en zo weet je dus ook wat de 'rangorde' van klasses zijn. Als je wilt kan ik wel eens wat opzoeken...
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  14. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Potverdorie, dan ben ik denk ik net te laat. Op BCD zie ik geen O tussen staan (zie afbeelding). Zou zweren dat die een paar dagen geleden er wel stond. Wellicht dat anderen dan een offer hebben gekregen / hebben gebeld? De eerdere vlucht met de Airbus zijn wel 2 stoelen in O beschikbaar, maarja, dat is niet mijn vlucht. Nu dus maar wachten en hopen op een check-in offer? Of gewoon even bellen onder het motto 'niet geschoten is altijd mis'?

    Wellicht dat ik je even een PB stuur omtrent Expertflyer en BCD, heb het gevoel dat ik het nog niet helemaal begrijp! Bedankt!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Ja hoor, je kan je vraag ook hier stellen, dan kunnen andere het ook lezen of beantwoorden :)
     
    arjen05 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina