Bijna botsing mid-air?

Discussie in 'Nieuws' gestart door jws23, 9 nov 2025.

1. jws23

jws23 Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Misschien niet helemaal het juiste (sub)forum maar toch een poging.

Gisteren (zaterdag 8 november 2025) vloog ik van Osaka naar Parijs (KIX - CDG) met AF291. De vlucht vertrok om ongeveer 1:00 PM lokale tijd en en om +/- 2:11 PM Japanse tijd kwam er plotseling van linksvoor naar rechtsachter een ander vliegtuig vlak over ons heen.

Ik zat aan het raam rechts en was te laat om een foto te maken. Maar ik keek het andere vliegtuig zo in z’n kont en de contrails leken vlak boven de rechter vleugel van ons vliegtuig te liggen. Ik vermoed dat er hooguit enkele tientallen meters/seconden tussen de twee toestellen zat.

Is er een manier om na te gaan of er inderdaad een near miss was? Via flightradar lukt het mij niet.

2. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    349
    Trofeepunten:
    63
    Als het echt een incident was komt het wel op avherald.com

3. mitchelldejong

mitchelldejong Newbie

Leuk Bevonden:
    23
    Trofeepunten:
    3
  4. jws23

jws23 Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Bedankt! Dat is dus de minimale separatie, visueel erg dichtbij :)

5. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.556
    Trofeepunten:
    253
    Onlangs had ik dezelfde ervaring tijdens een vlucht toen ik uit het raam zat te staren. Zat ook 1000 voet tussen, gevoelsmatig was dat toestel echt dichtbij.

6. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.535
    Trofeepunten:
    373
    Niet gezien, maar wel gevoeld; vorige week had ik een kwartier lang een enorm trillend vliegtuig, cityhopper. Ik dacht aan turbulentie maar er werd omgeroepen dat we dicht achter een ander toestel vlogen, en daarom ons toestel een beetje ''danste'' en dat er een verzoek naar de verkeersleiding was uitgezet om de hoogte te veranderen om dit op te lossen. Is een kleiner toestel daar gevoeliger voor, ik had zoiets nog nooit gehoord.

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Correct! Dit zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat er bij een A380 ‘meer afstand gehouden moet worden’ als er eentje opstijgt.

Tim82 vindt dit leuk.
  8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    En om die reden worden er op Amsterdam vooral wat KLM Cityhoppertjes vaak een shortcut gegeven dat die mogen opstijgen voordat een widebody toestel dat mag zodat er uiteindelijk minder vliegtuigen in een rij komen te staan omdat die kleine cityhoppers sneller achter elkaar kunnen opstijgen.

9. Nixxin

Nixxin Newbie

Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Op woensdag 19 november van Tenerife (TFS) naar Schiphol kwam naar mijn idee ook een vliegtuig vlak langs vliegen voor mijn idee, ik schrok er een beetje van, het ging ook heel snel.

10. PlatinumFlyer

PlatinumFlyer Newbie

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Je zou eens kunnen terugspelen op Flightradar en kijken wat de daadwerkelijke afstand tussen de vliegtuigen was.

11. nitro64

nitro64 Newbie

Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    3
    Je ogen zijn vaak slechte raadgevers in dit soort gevallen. Door perspectief etc. lijken zaken dichter op elkaar te zitten dan daadwerkelijk het geval is.

Deel Deze Pagina