Betaalde business class

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door jongesander, 29 dec 2015.

  1. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Business class vliegen is heel relaxed. Voor mij was de eerste kennismaking met business class dit jaar in de 787 Dreamliner. In december heb ik hier een vervolg aan gegeven met een redelijk betaalbaar business class ticket naar Hawaii. Voornaamste reden hiervoor was een Exectutive Platinum challenge bij AA.

    Wat me al een tijdje bezig houdt, is het volgende. Wie betaald er nu voor een business class ticket? Anders gezegd: wat is de typische business class reiziger. En, wat is de motivatie hiervoor?

    Over het algemeen zijn de cabines behoorlijk goed gevuld, terwijl de prijzen voor een RT in business relatief hoog zijn. Discount business class tarieven kosten over het algemeen al meer dan 2/K, terwijl een flexibel J ticket oploopt tot wel 10/K.

    De berichten die ik tot nu toe om mij heen hoor is dat de meeste zakenreizigers van hun werkgever ook Economy moeten vliegen. Vaak nog wel een stoel met extra beenruimte, maar in ieder geval geen business.

    Verder is de intra europese business class meestal een economy stoel met een lege middenstoel. Vanuit de maatschappijen bekeken wel begrijpelijk (flexibiliteit). Ik begreep dat dit "vroeger" anders was. In Amerika heeft men domestic first, wat in mijn ogen veel meer een premium product is. Denken jullie dat een dergelijke klasse ooit terug zal keren (zoals Air Serbia nu doet), of zal het eerder zo zijn dat Amerika zal volgen met deze trend.

    Ik ben benieuwd wat jullie denken en/of weten!
     
  2. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Ik heb alleen ervaring met Business Class door betaalde upgrades bij Skyteam binnen Europa. Puur omdat ik het prettig vind om wat rustiger te zitten en iets meer te kunnen genieten. Ook het feit dat ik er weer snel uit ben vind ik prettig.
    Ik weet niet of er meer op deze manier gebruik maken van business. Het zal toch vast wel? Leuke mogelijkheid voor de reizigers die net iets meer kunnen betalen maar geen vol business ticket willen betalen.
    De laatste keren had ik met name zakenreizigers om me heen. Ook maak ik het vaak mee dat er ouderen of ziek/zwak/misselijke mensen naar voren gehaald worden voor vertrek. Meestal hebben zij zich dan even kenbaar gemaakt bij het instappen.

    Idd waren er vroeger business stoelen op Europese vluchten en was de service wat uitgebreider. Ik heb voor mijn werk van '94-97 daar veel gebruik van mogen maken.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  3. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Als het een fatsoenlijk aanbod zou zijn, dan zou ik het wel doen. Op het forum lees ik echter wel erg hoge bedragen de laatste tijd.
     
  4. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Yep, aan de hoge kant. Ik heb binnen Europa 89, 99, 119 en 149 EUR betaald.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  5. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Ligt aan de bestemming, maar meestal zijn het wel consultants en sales persons uit de petrochemische, tech, IT of financiele hoek waarvan het bedrijf wel betaalt.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  6. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Veel bedrijven in de farmaceutische industrie staan het hun werknemers toe als ze intercontinentaal vliegen, enkele grote accountancy firma's ook.
    Ik denk ook dat veel grote (beursgenoteerde) internationale bedrijven, goede deals met de airlines kunnen sluiten. Dat zal de kosten ook wel deels drukken.

    Als ik naar mijn eigen bedrijf kijk dan mogen wij het onder zeer strikte voorwaarden (direct operationeel zijn op locatie, tenminste 2x per maand reizen, trip maximaal 5 dagen, etc) in de BC. De meeste zitten hierdoor gewoon in EC(+).
     
    Flying doc en jongesander vinden dit leuk.
  7. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Bedankt voor jullie antwoorden tot zover!

    Ik zou me kunnen voorstellen dat een goed argument is dat je kunt doorwerken in J. Dit zou op zich ook in Y kunnen, maar is arbo technisch minder / niet verantwoord. Bovendien speelt het privacy aspect mee.

    Bij een uurtarief van ca. 125,00 zou een ticket dan ca. 1000,00 meer mogen kosten. Waarschijnlijk beredeneren sommige bedrijven ook vanuit continuïteitsoogpunt waarbij de salariskosten niet per se doorslaggevend zijn.

    Zelf vind ik het in ieder geval wel jammer dat ik nooit zakelijk hoef te vliegen. Al zou het ook kunnen zijn dat het dan minder leuk wordt.
     
  8. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Gaat je vies tegenvallen. Mijn ouders hebben jarenlang voor zaken in premium cabins gevlogen. Ze zijn er nu helemaal klaar mee. Ze zagen alleen vergaderzalen, hotelkamers, luchthaven lounges en vliegtuigen.

    Als ik via de concierge van het hotel een sightseeing tour boek, zijn de meeste mensen uit de groep voor zaken in de stad. 's ochtends een tour om nog wat gezien te hebben van de stad, 's avonds weer in het vliegtuig naar huis.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  9. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    955
    Leuk Bevonden:
    704
    Trofeepunten:
    348
    Weet niet wat je voor werk doet, maar een monteur bij een garage heeft tegenwoordig al een uurtarief van EUR 95 ;)
     
    Flying doc en jongesander vinden dit leuk.
  10. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Maar de kans is niet zo groot dat die kan doorwerken tijdens een vlucht ;-)
     
    MollyMoon, MichaelNight en Flying doc vinden dit leuk.
  11. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    voor de twintowers 9/11 was er binnen europa nog een echte bc met 4 stoelen op een rij in een 737 volop beenruimte en service, wijn uit de fles en standaard cognac, brandy, whisky. tickets waren vol flexibel en als je een eerdere vlucht wou kon je zelfs overstappen naar een andere airline. En toen stortte de markt in en bleven de klanten weg.. nu is er binnen europa eigenlijk geen sprake meer van een echte bc, zelfde stoelen en marginaal betere service. iemand vertelde me eens dat het enige verschil is dat je voor het gordijntje je eigen broodje moet smeren en achter het broodje gesmeerd en wel aangereikt krijgt. BC binnen europa eigenlijk alleen doorvliegers intercontinentaal stappen over op schiphol en vliegen bc verder. uitzondering zijn de financial trips dus ams-lhr of ams par of frankfurt, de bankiers vliegen bc. rest is eigenlijk zwaar onderbezet en de KLm zit hier in een spagaat want afschaffen kan niet vanwege intercontinentale doorverbindingen. in stand houden is extreem duur want aparte purser nodig en toestel kan niet volledig gevuld worden. Ik verwacht dat op termijn binnen Europa de bc zal verdwijnen.
    interconti is ander verhaal vanwege de vluchtduur, hier zal het belangrijker worden omdat mensen bereid zullen zijn om meer te betalen om minder mensen om zich heen te hebben.
     
    Lionell en jongesander vinden dit leuk.
  12. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand nog foto's heeft van die oude BC?

    Ik heb slechts twee keer in zo'n nep bc gevlogen (dub-lhr) en beide keren zat de cabine aardig vol. Een keer zelfs 32 stoelen.

    Stiekem hoop ik dat twee factoren bijdragen aan de wedergeboorte van een volwaardige bc:

    - Lcc's komen met producten die bijna equal zijn aan het huidige ebc product (priority boarding, loungetoegang, fasttrack security, vooraan zitten) voor aanzienlijk lagere prijzen. Toegegeven: geen champagne en iedere keer dezelfde salade.

    - Nieuwe toetreders die wel een dergelijk product aanbieden.

    Maar ik ben het met velen van jullie eens dat dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren. Ik heb daarvoor ook te weinig verstand van luchtvaart industrie.
     
  13. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Het bedrijf waar ik voor werk (Amerikaanse rederij) heeft een policy dat als je binnen EU vliegt, dat iedereen in economy vliegt, soms opteren ze zelfs voor Easyjet (LPL-AMS) om de kost te drukken... Ze vergeten dan wel de tijd die je verdoet met de trein van AMS naar Antwerpen en de kost van de Thalys.

    Voor iedereen (inclusief directie & CEO) die TATL vliegt, wordt in business geboekt, dus ook de gewone sterveling die voor crosstraining naar de VS gaat of omgekeerd. Alleen hanteren ze een idioot budget voor de vluchten in biz ($ 5000) voor return... De meesten werken absoluut niet als ze biz vliegen, zelfs de directie niet.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  14. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    De flexibiliteit van de huidige business class cabines is de grote drijfveer om die te behouden. Zo kan je per vlucht het aantal passagiers in beide klassen maximaliseren en hoef je ook geen aparte vloot bij te houden. Dit vergemakkelijkt de operations voor de airlines erg (alle toestellen van een bepaald vliegtuigtype zijn in te zetten op vrijwel alle routes).
    Het Amerikaanse model is voor airlines eigenlijk raar. Lege premium stoelen worden gratis opgevuld met elite leden, terwijl de ruimte voor die stoelen ook gebruikt had kunnen worden voor meer betalende Economy passagiers.
     
  15. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Toch vraag ik me af of dit wel zo raar is. Ten eerste maken die gratis upgrades het loyaliteitsprogramma veel aantrekkelijker. Ten tweede worden vluchten vaak overboekt in Y, waarbij dit een redelijk "natuurlijke" oplossing is.
     
  16. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Natuurlijk is het voor de passagiers veel aantrekkelijker. Hierin schuilt ook het gevaar voor airline inkomsten. Als PAX een gratis upgrade kunnen krijgen, waarom zouden ze dan nog betaalde F/J boeken?
     
    jongesander vindt dit leuk.
  17. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Ik ben het met je eens. Ik denk dat de uitkomst hiervan alleen uit data verkregen kan worden.

    Je hebt natuurlijk geen enkele zekerheid met het upgrade systeem. Zelf heb ik in januari een retourtje Lax-las geboekt in Y. Hierbij acht ik de kans op een gratis upgrade redelijk groot, omdat er nog maar een paar stoelen verkocht zijn in F. Het is op een zaterdag.

    Door de week is de kans op een niet geclearde upgrade denk ik vrij groot, aangezien de F cabine sowieso al vrij vol zit.
     
  18. Stef

    Stef Newbie

    Berichten:
    64
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Gisteren business Doha naar Bangkok gevlogen en het hele vliegtuig (A380) zat vol (first, business en economy). Wat ik zag in de business waren eigenlijk alleen maar families (inclusief huilende babies ;( ). Zal ook wel te maken hebben met tijd zo rond de feestdagen. In de lounge een aantal mensen gesproken en daar gehoord dat de meeste voor werk voor vliegen (gewoon economy) en de gespaarde punten gebruiken voor vakanties met de familie. Iemand anders vertelde me dat hij maar 1x per jaar op vakantie kan en dan ook alles in luxe wil doen.

    Verder zag ik een groot deel van de passagiers continu fotos maken dus ik vermoed dat ze geen regulars zijn in de business class :p
     
    Flying doc en jongesander vinden dit leuk.
  19. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Doha - Bangkok is natuurlijk ook een leisure route.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  20. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Daarover gesproken: op typische leisure routes schijnen sommige airlines ook minder goede producten in te zetten. Dit vanwege lagere revenuen die dit type reizigers met zich meebrengen.

    In usa zie je dat bijvoorbeeld bij de HI routes. Dit zijn lange afstanden (6 uur+), maar oud materieel en standaard domestic first stoelen.
     

Deel Deze Pagina