Beste tijd om een business class ticket te boeken.

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door alloy, 12 nov 2017.

Tags:
  1. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Hai,

    Met de aankomende wijzigingen in het FB programma en mijn huidige FB Gold status zal ik mijn vizier zetten op het behalen van platinum door middel van 3 business class retours van AMS-een ander EU land-JFK en mijn FB/AMEX Gold: 3 * (2 * 30xp + 2 * 15xp) + 30xp = 300xp. Yay! :D

    Nu is mijn vraag, wat is de beste periode naar aanloop van vertrekdatum om een business class ticket te boeken? Als ik op dit moment op ITA Matrix zoek dan vind ik alleen < €2000 in december, oftewel ca een maand van tevoren. Is dit normaliter de te verwachten ideale periode of is dit toeval?

    Screen Shot 2017-11-12 at 15.12.14.png Screen Shot 2017-11-12 at 15.05.17.png
     
  2. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Hmm, ik vind nu vergelijkbare prijzen in juni, juli en augustus, dus het zal wel iets anders zijn. Komkommertijd?
     
  3. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Aha, ik heb nu de ‘vroegboekvoordeel’ pagina gevonden van KLM met dezelfde prijzen.

    De eerste vlucht wil ik in april maken, het lijkt er dus op dat ca €2400,- de prijs zal worden. Kan ik die het beste nu al boeken of alsnog wachten en, zo ja, tot wanneer?

    Hetzelfde geldt voor mijn tweede reis die in augustus zal plaatsvinden voor ca €1650,-, nu al boeken?
     
  4. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ik zou de route veranderen. Omdat je nu Amsterdam als vertrekpunt gebruikt blijven prijzen vrij hoog, en omdat er een stuk minder skyteam vluchten op DUB, LHR en BRU zijn beperkt dat de keuze. Probeer te vertrekken van een andere plek. Als je bijvoorbeeld van Stockholm ARN vliegt zie ik oneindig veel data voor 1600 euro met KLM via amsterdam. Dit is geen uitzonderingen, prijzen zijn soms nog lager! Scandinavie is standaard goed geprijsd, maar ook vanuit UK, Duitsland, Polen etc zie je deze prijzen.

    Doe daar nog een 100 euro retourtje bij en je bespaart flink wat geld met slechts een klein beetje extra tijd.
     
    Carel1, FlyingFonz en alloy vinden dit leuk.
  5. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Nice one! Hartstikke bedankt voor de tip!

    En de extra bonus is dat ik met KLM vlieg, dat vind ik net wat fijner en ik krijg een Delft’s blauw huisje :D

    Nu alleen nog bedenken of ik dat dan in augustus ook ga doen, dat zou dan eigenlijk alleen maar voor het huisje zijn…
     
    beuse242, Carel1 en danfl44 vinden dit leuk.
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Uhh ja hallo huisjes boven alles hoor!!
     
    alloy vindt dit leuk.
  7. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Wat is het criterium voor zo'n huisje precies? Ik was een keer naar Caïro in businessclass..letterlijk gezien 'intercontinentaal" maar een huisje..NOPE!
     
  8. Daan

    Daan Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    128
    Vluchten in de WBC, Cairo zal misschien nog EBC geweest zijn?
     
  9. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Een paar aanvullende vragen:
    - Probeer je nog dit jaar Platinum te worden ivm de wijzigingen van FB per volgend jaar April?
    - Is FB Platinum je wat dat betreft 4800 euro waard (bij een ticket prijs van 1600 euro retour)?
     
    alloy en Daan3 vinden dit leuk.
  10. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Raar, volgens mij valt Cairo nu wel onder WBC. Toen misschien niet?
    Volgens mij betekent dit in principe bij elke widebody-vlucht.
     
  11. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Klm vliegt momenteel niet naar Caïro. Alleen AF via CDG.
     
  12. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Heb even de term "widebody" moeten googelen..maar inderdaad het was jaren geleden en een "kleine". Volgens mij een 737 of kleine airbus weet ik niet meer precies. Het gaat dus om grote vliegtuigen en niet zozeer intercontinentaal?
     
  13. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    "WBC" zit inderdaad in de praktijk alleen widebody vliegtuigen, m.a.w. een stoel die (in de meeste gevallen) volledig plat kan. Deze worden doorgaans alleen ingezet naar verre bestemmingen. Echter, niet elke ver bestemming is in de praktijk een widebody (denk aan landen aan de andere kant van de Middellandse Zee, Armenië, etc.).
     
  14. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    - Nee niet dit jaar, de eerste vlucht zou juist pas na 1 april plaatsvinden. Hoezo?
    - Ik vlieg sowieso 3 keer per jaar voor 1 week naar NYC, dus het is meer het prijsverschil tussen business en economy. Ik heb besloten dat ik, onafhankelijk van FB platinum, het dat geld waard vind omdat ik dan wat meer uitgerust aan het werk kan en ik het deels toch kan afschrijven.
     
  15. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Je kan met 300xp volgend jaar voor Platinum kwalificeren als je dit jaar al Platinum bent. Anders heb je volgend jaar 480xp nodig. 180xp om eerst voor Gold te herkwalificeren en dan de 300xp voor de kwalificatie naar Platinum.

    Als je nu FB Gold bent gaat dat met je huidige gewenste scenario dus niet lukken bent ik bang.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2017
  16. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Dat zou niet zo best zijn, ik had FB specifiek hierover gebeld en duidelijk uitgelegd wat de situatie en het plan zijn, dit zou volgens de medewerker correct zijn. Hoe zeker weet je dit?
     
  17. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Maak ik op uit meerdere topics die ik hier over gelezen heb. Als het goed is reset het aantal XP wat je haalt bij de kwalificatie voor een volgend level. Dit zegt het algemene Flytertalk topic erover:

    In addition, please note that for an Ivory member would like to go obtain Platinum in one year, as it will become more difficult, as (s)he will have to earn each threshold (so not 300 XP in the first year, but (100 + 180 + 300 = 580 XP). This is only applicable in the first year.

    Bron: https://www.flyertalk.com/forum/air...5877-upcoming-changes-flying-blue-2018-a.html

    Daar maak ik ook uit op dat zodra je Platinum bent, je 300 XP moet behalen voor de herkwalificatie. Als je Gold bent haal je dus eerst 180 XP om gold te behouden en daarna reset de counter weer voor de kwalificatie naar Platinum.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2017
  18. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Dit staat op de FB site:

    De kwalificatieperiode telt 12 maanden. Indien u vóór het einde van de kwalificatieperiode genoeg XP verdient voor het volgende niveau, stroomt u direct door. Op het moment dat u het volgende niveau behaalt, worden de XP die u nodig heeft voor dat niveau van uw XP-teller afgetrokken en start de kwalificatieperiode opnieuw.​

    Daar maak ik uit op dat ik volgend jaar 12 maanden heb om of voor gold te herkwalificeren of voor platinum te kwalificeren. Zodra ik voor platinum kwalificeer gaat direct de nieuwe 12 maanden kwalificatieperiode in.

    Als ik het goed begrijp betekent dit alles dat je dus niet in 1 jaar van ivory/silver voor 300XP kunt uplevellen naar platinum, dat is waarschijnlijk waar jij het over hebt.

    Ik zal straks nog even een mailtje sturen naar FB om het nogmaals duidelijk te krijgen en laat het hier weten zodra ik antwoord heb.
     
  19. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Ik lees dat toch anders, je wordt gereset als je een -volgend level- behaalt. Als je gold bent behaal je pas een volgend level met platinum. Anders zou je door herkwalificeren elke keer een kort statusjaar hebben.
     
  20. alloy

    alloy Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    22
    Trofeepunten:
    8
    Ik neem aan dat je het tegen thomassmit hebt?
     

Deel Deze Pagina