Beijing (Peking)

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Jan van Putten, 10 dec 2014.

  1. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Wie is er geweest en wat vond je ervan?
     
  2. Chek Lap Kok

    Chek Lap Kok Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    13
    Als stad an sich...., mwuah
    is geen bruisende metropool al la New York, Tokyo of Hongkong
    Maar daarentegen zijn de toeristische 'hot-spots' wel helemaal te gek!
    Tiananmen square, verboden stad, temple of heaven, Summer palace zijn stuk voor stuk indrukwekkend.
    En niet te vergeten de absolute knaller is The Great Wall, schitterend. Probeer een tour te boeken die naar een niet-toeristische stukje gaat, loop je zonder andere toeristen op een onaangetast stukje muur, geweldige ervaring! oa het Leo Hostel biedt deze toertjes aan.

    Mocht je van voetbal houden is een wedstrijd van de premier league club Beijing Guoam een aanrader.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  3. tamibcn

    tamibcn Blue Tier

    Berichten:
    135
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    In 2008 geweest met de Olympische Spelen....vond het ok, maar niet echt wow. Heel veel smog en pas 2 uur buiten Beijing zag ik blauwe lucht...De muur is idd geweldig. Een tour gedaan van 4 uur, je wordt ergens gedropt loopt 10km over de muur en daar wordt je weer opgehaald. Heel bijzonder..

    Ook nog de sneltrein gepakt naar Tianjing
    325 km verderop, 5 euro voor een eerste klas ticket, met daarbij een flesje water en de stoelen staan allemaal in de rijrichting..25 min later ben je er al.

    Maar om nog een x erheen te gaan, nee.
     
  4. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Te gek, van zo'n snelle sneltrein heb ik nog niet gehoord. Je leert een hoop hier. :D
     
  5. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Zijn er 5 dagen geweest, veel gedaan en gezien. Behalve de toppers zoals eerder genoemd en die in elke reisgids staan naar een grote weekendvlooienmarkt geweest waar veel prullaria te krijgen zijn uit het mao tijdperk. Het mausoleum van mao alleen al in de rij staan en het hele gebeuren ondergaan is een belevenis. Wij hebben een dag gebruik maakt van Joe. Een chauffeur die veel voor KLM ers gidst. Zijn naar de muur geweest met hem, praat goed Engels en een zeer vriendelijke man. Heeft ons bij de muur afgezet en zijn daarna onze eigen weg gegaan dus bij de massa weg, hadden op een bepaald moment de muur voor ons zelf. Waren er in mei alle kersenbloesem in bloei. Joe heeft ons ook voor een paar centen s'avonds van het vliegveld gehaald http://www.joe-service.com/nl.
    Have fun
    P.s. Mocht je meer willen weten dan kan ik nog wel het 1 en ander opzoeken.
     
  6. Didier13

    Didier13 Silver Member

    Berichten:
    765
    Leuk Bevonden:
    1.059
    Trofeepunten:
    428
    Oh ja silk market, Bijenkorf op zijn Chinees alles fake redelijk tot goede kwaliteit, afdingen begin op 1/10 van de vraagprijs. Allemaal jonge meiden en zijn rasverkoopsters wij hebben hier veel lol gehad en behoorlijk wat gekocht.
     
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  7. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ha Jan, op mijn fb kun je meer mijn foto's van Beijing bekijken;)
    Dat er veel smog is daar, heel gewoon;).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      85,3 KB
      Weergaven:
      0
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      116,1 KB
      Weergaven:
      0
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      95,2 KB
      Weergaven:
      0
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      117,6 KB
      Weergaven:
      0
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      199,3 KB
      Weergaven:
      0
    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      98 KB
      Weergaven:
      0
    Laatst bewerkt: 10 dec 2014
    Jan van Putten vindt dit leuk.
  8. Jan van Putten

    Jan van Putten Silver Member

    Berichten:
    1.173
    Leuk Bevonden:
    565
    Trofeepunten:
    368
    Ga zeker even kijken!
     
  9. LVH

    LVH Blue Tier

    Berichten:
    230
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    nooit in peking geweest, maar wel in shanghai daar was ook zo'n snelle trein :)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Maglev_Train
     
  10. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Ja, maar die rijd geen 780km/h zoals die naar Tianjing kennelijk doet. ;)
     
  11. fbruno

    fbruno Blue Tier

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    106
    Trofeepunten:
    33
    Muur was zeker de moeite (en ik ben dan in het toeristische stuk geweest), verboden stad is natuurlijk ook een must.
    Voor het Tia amen plein is er tegenwoordig een paspoortscan voor je erop mag, ze willen precies weten wie er allemaal op het plein is omdat er eens protesten zijn geweest :D

    Wat ik in Peking wel erg tegenvallen vond was de kennis van het Engels. Echt bijna niemand kan Engels, en als iemand het kan is het ook nog heel beperkt. Wat ik ook irritant vond is dat als je aan een Chinees iets vraagt, en die weet het niet, hij maar iets verzint en je een richting aanwijst om niet dom over te komen ofzo, zeer irritant als dit dan verkeerd is.
    Wat ook tegen kan vallen is de smog, 2 van de 3 dagen dat ik er was was er een heel grote smogwolk te zien boven de stad.

    Verder wel een heel special land!
     
  12. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    De punten die je noemen, zijn voor China heel bekend.
    China doen wel hen best, jaren geleden waren ze begonnen met studenten en afgestudeerden uit International Hotelschool naar China te trekken. Ze kregen een goede werk contract aangeboden etc. De sterren hotels en restaurant zijn iig veel vooruit gegaan.
    Want zeg nu eens zelf.........voor goede tafel manieren moet je ook niet in China zijn;). Ze hebben een andere filosofie daarover dan we hier.
    Het is daar zo lastig dat alles in Chinese kanji is geschreven. Met mijn kennis voor Japanse kanji kom ik er daar ook niet ver :p. Zelf als je Chinees spreekt, moet je nog verschillende taal/dialect weten.
    Op de plaatsen waar Universiteiten zijn, doen China veel aan internationale uitwisselen van studenten. Je merkt op die plaatsen wel dat ze meer gewend zijn aan Engels, vooral de jongeren.

    Maar ok, er zijn meer landen waar je bijna niet met Engels terecht kan.
    Dat maakt reizen dan ook extra spannend en een uitdaging.
    Ik zou dit jaar nog graag een plekje vinden op mijn agenda om nogmaals naar China te reizen.
     
  13. Tuvalu

    Tuvalu Blue Tier

    Berichten:
    111
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    28
    Hoe het nou precies in China zit (of in Peking in het bijzonder) weet ik niet zo goed. Maar mij valt in Azië juist wel op dat ze vaak ontzettend hun best doen om Engels te spreken, ook al kunnen ze het niet echt goed. En zelfs als ze het in principe goed kunnen, dan lopen ze tegen de uitspraak aan, want de westerse talen baseren op totaal andere geluiden dan zij gewend zijn. Zo kan het dus zijn dat een zin volledig klopt, maar je snapt er toch niets van omdat de uitspraak totaal anders is. Maar een beetje geduld helpt dan wel, na de derde herhaling begin je het te snappen. ;)

    in die zin...
    ... zijn er inderdaad meer landen waar je bijna niet met Engels terecht kan, maar dan om andere redenen.

    Bij voorbeeld Europa! Ik ken genoeg landen in Europa waar je bij mensen die de studentenleeftijd al een tijdje gepasseerd zijn echt niet met Engels moet aankomen. Je hebt ook niet het gevoel dat ze het willen proberen.
    Dat vind ik dan eigenlijk nog meer tegenvallen dan iemand in Peking die geen Engels kan (ook al heb ik ook daar begrip voor).
     
  14. Sanne von Kriegenbergh

    Sanne von Kriegenbergh Silver Member

    Berichten:
    1.024
    Leuk Bevonden:
    1.203
    Trofeepunten:
    448
    Of Brazilie :) Kostte me aardig wat moeite om met steenkolen Spaans en handgebaren dingen voor elkaar te krijgen.... zelfs op toeristische plaatsen :)
     
  15. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    ;);););):);)
    :p Met Spaans in Brazile kun je bijna niet verder mee....met Italiaans gaat een stuk beter;).
    Het gaat wel een stuk beter in Brazilië, vooral de jonge generatie begin Engels lessen te krijgen.
    Er worden ook steeds op meer plaatsen Engelse juf als vrijwilligers aangenomen om ze taalles te geven.
    Ik was vroeger voordat ik voor het eerst naar Brazilië ging, een jaar voordat ik ging al begonnen met Prive les Brazillianse portugees te nemen.
    Brazilianen zijn gastvrij en overal waar je daar mensen tegen komen kletsen ze je om te oren.... Dan is het net zo fijn en gezellig vond ik als ik ze ook kon verstaan en terug kon praten.

    Heel anders dan mijn ervaring met Japan.... Uit interesse voor Japans schrift intensieve Japans les gehad...dacht na 2 jaar kon ik wel naar Japan om verder de taal te leren. Met goede moed naar Japan gegaan voor 4 maanden taalles te verdiepen....grote teleurstelling...ik kon daar de kranten niet eens lezen ggrrrr. 2000 kanji karakter die ik had geleerd stelde helemaal nog niets voor....dat is nog maar te vergelijken met middelbare school niveau pppppffff ggggrrrrr. Nog heel wat te doen om die kanji combinatie te leren tot 10.000 karakter om universiteitsnivo te bereiken.
    Mijn moed zonk in de schoenen, de rest van de tijd wel veel lol en gezelligheid gehad met zo'n internationale gezelschap op school. :);)
     

Deel Deze Pagina